Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Ідея федеративного устрою слов’янства Остапа Терлецького




До плеяди галицьких демократів радикального на­пряму, що опікувались проблемами держави і права, на­лежав філософ і юрист, доктор права Остап Сергійович Терлецький (1850—1902). Вчення мислителя викладе­не в роботах «Першопричини великоруського народу», «Галицько-руський народ і галицько-руські народовці», «Робоча палата і робітничий рух в Австрії останнім часом» та інших.

Виникнення суспільства, держави та її правової системи вчений пояснював процесом інтеграції людей. Цей процес бере свій початок від об'єднання людей в сім'ї, а сімей в племена.

Згодом добровільна інтеграція заступається силовою, сильніші племена підкорюють слабші, потім знову віднов­люється природній процес об'єднання людей. Невеликі поселення об'єднуються, утворюючи більші, останні — утво­рюючі провінції, а вони — царства. Таким чином, зазначав О. С. Терлецький, виникли держави в Європі.

Але на цьому процес інтеграції не закінчується, держа­ви об'єднуються в союзи, політичні групи, міжнародні суди, задля виключення можливих конфліктів між народами, ви­рішення спільних питань. Зазначений процес відбувався, за вченням О. С. Терлецького, завдяки зовнішній інтеграції.

Але крім неї відбувається ще й внутрішня інтеграція, яка має політичний характер. У процесі розвитку кожного кон­кретного суспільства між собою об'єднуються розрізнені його частини, в результаті чого виникають уряд, законодав­ство, військо, церква, які утворюють складне соціальне яви­ще — державу.

Проте процес зовнішньої і внутрішньої інтеграції на цьо­му не закінчується, він триває до утворення найвищої, до­сконалої форми суспільного устрою, в якому всі члени вели­кої сім'ї народів будуть щасливими.

Інтеграція і вдосконалення суспільства є закономірними процесами, не дивлячись на те, що перебігають вони склад­но, а часом і суперечливо, все нове зустрічає спротив з боку застарілого. Так, зокрема, зазначав мислитель, відбувалась зміна феодальних держав конституційними, буржуазними державами.

Досліджуючи сутність Австрійської монархії, О. С. Тер­лецький вважав її такою, що слугує лише інтересам буржу­азії, поміщиків і церкви та пригноблює простих робітників і селян.

У роботі «Лихва на Буковині» мислитель зазначав, що становище народу не покращилось від того, що на нього на­кинули новий конституційний хомут. Поміщики продовжують втілювати у собі законодавчу, адміністративну і судо­ву владу, чому сприяла особлива форма власності на землю в Галичині — домінія.

Мислитель піддав критиці течію «народовців», які розгу­бились і не змогли очолити політичні процеси з подальшо­го вдосконалення суспільного ладу після революції 1848 p., не знали, що робити з «дарованою свободою». В «народовській» інтелігенції, зазначав він, не було ні віри в свої сили, ні власної ініціативи, сильною була тільки віра в сили уряду і верховну владу.

Водночас партії ліберального спрямування, що були до­пущені до влади після конституційної реформи 1867 р., не переймались проблемами державного переустрою, нама­гались пристосувати її до своїх інтересів, тому Австрійська монархія продовжувала здійснювати внутрішні і зовнішні функції, змістом яких було пригноблення людей і забезпе­чення інтересів панівного класу.

Ці інтереси, на думку О. С. Терлецького, реалізовува­лись за допомогою права, були його сутністю. Відповідно до цього здійснювався законотворчий процес, а також формувалась правова система. Водночас був відсутній діє­вий механізм реалізації позитивних, на перший погляд, законодавчих реформ, які намагався провести монарх Іосиф II.

У політичному ідеалі О. С. Терлецького, як і в його попе­редників цього напряму державно-правової думки, провід­не місце посідає громада, демократичний інститут доскона­лого суспільства, економічною основою якого є колективна (громадівська) власність. Головною соціальною силою, яка здатна забезпечити трансформацію суспільства від капі­талізму до більш досконалого суспільства, мислитель вва­жав робітничий клас і революційне та демократично нала­штовані верстви селянства.

Одними з головних завдань на цьому шляху є виборю­вання робочим класом, організованішим за селянство, полі­тичних прав і свобод, законодавче закріплення легальних форм соціального протесту, а також правильне вирішення селянського питання, що дозволить залучити селян до ак­тивної політичної боротьби і участі в заходах щодо суспіль­ного переустрою.

Водночас із вирішенням політичних завдань необхідно вирішити також економічні питання, які тісно пов'язані між собою. Передумовою вирішення економічних питань є змі­на форми власності: приватної на колективну (громадівську). Все разом сприятиме розв'язанню інших проблем, се­ред яких і проблема забезпечення національної рівності народів.

У своєму вченні О. С. Терлецький висловлював думки щодо об'єднання українського народу, який знаходився під владою різних монархічних режимів, у чому полягає май­бутнє і щастя.

Загалом розглянуті політичні й правові погляди спри­яли подальшому розвиткові національної української дер­жавно-правової ідеології, їх основою було визнання природних прав людини, їхньої цінності, усвідомлення того, що їх гарантія й реалізація залежать від форми державного ус­трою та форми правління.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 699; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.