КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціальний дарвінізм І.Франка
Традиції Шевченка і Драгоманова у вітчизняній політико-правовій думці продовжив видатний мислитель і громадський діяч, письменник Іван Франко (1856—1916). У його державно-правових поглядах відобразилось загально-соціальне і пізнавальне ставлення до політичної і правової дійсності. Іван Франко, як критик марксизму та марксистського соціалізму був прихильником ненасильницьких революцій. Ці погляди Франка справили неабиякий вплив на особливості його державно-правової концепції. Проблеми права та політичного життя тогочасної Європи, і України зокрема, вчений розглядав з позицій позитивізму і «соціального дарвінізму». Соціальний дарвінізм - ідейна течія XIX - початку XX ст., прихильники якої зводили закономірності розвитку людства до закономірностей біологічної еволюції, а визначальними факторами суспільного життя визнавали принципи природного відбору, боротьби за існування і виживання найбільш пристосованих. Його перу належить понад п'ять тисяч праць — монографій, статей, повідомлень, рецензій, повістей, віршів, оповідань. Коло інтересів Івана Франка було надзвичайно широким. У багатьох його працях йдеться про проблеми державної влади і управління, правових інститутів та правоохоронних органів. І. Франко був і видатним ученим. У 1893 р. він захистив докторську дисертацію у Відні. Питання філософії, політики і права, держави та особи знайшли відображення в його творах «Формальний і реальний націоналізм», «Що таке прогрес», «Про соціалізм», «Наука та її взаємини з працюючими класами» та ін. І. Франко поділяв деякі погляди К. Маркса і Ф. Енгельса, знайомився з їхніми працями. Як революціонер-демократ, який прагнув до перетворення суспільства, Іван Франко на кожному кроці своїх творчих пошуків стикався з проблемами виникнення держави, її сутності і ролі в сучасному житті. Всі етапи життя і творчості Франка — від бунтарського «Вічного революціонера» до міркувань «З останніх десятиліть» — поєднує одна тема: боротьба за «хлопські справи». Незатухаючий біль за долю «народу-батрака» пронизує всю його творчість і громадсько-політичну діяльність. Як природа, так і суспільство, писав Франко, перебувають у постійному розвитку. Суспільний розвиток — закономірний процес поступального руху, в основі якого лежить суспільна праця — той плідний початок, що наповнює життя людей змістом, поєднує їх. Відкидаючи марксистський матеріалізм і детермінізм у тлумаченні історичного процесу, він поділяв марксистське положення про те, що економічне становище народу є основою його життя, прогресивного розвитку суспільства. Тому обґрунтовував необхідність економічного перевороту і його закріплення політичними і духовними змінами. Джерелом і носієм влади в державі, вважав Франко, повинна бути більшість суспільства. Влада і воля його повинні збігатися — тільки тоді влада набуває народного характеру. Суспільні і політичні інститути — це «зовнішній прояв», «надбудова виробничих відносин і форм даного суспільства»; основою державно-правових інститутів визнавав «способи виробництва і циркуляцію суспільного багатства». У марксистському дусі письменник трактував походження держави, верховної влади і панування людини над людиною. На його думку, спочатку голос вождя в громадах значив стільки ж у «громадських радах», скільки і голос кожного члена громади. Цей період суспільства він називав періодом «самоврядних і народоуправляючих громад». Для появи політичної влади правителі повинні були виділитися, піднятися над суспільством. «Царі, сатрапи і царські прислужники, лицарі і вельможі — ось ті шари суспільства, які створили відособлений організм, позбавивши всіх інших, навіть вільних людей, політичного права, участі в управлінні державою». До цього «відособленого організму» він відносив «армію, поліцію, суд, судочинство й адміністрацію». І. Франко писав, що влада в державі є втіленням не тільки волі царів, але і сили. Ця сила додає державній владі можливість нав'язувати владну волю. «Сучасна держава — це пани і багатії, вороги робочого люду», «держава — капіталіст». Франко критично ставився до конституціоналізму буржуазних держав, їх парламентам. Депутати австро-угорського парламенту «засіли» у ньому з метою «брати і драти» парламентарне. Конституцію габсбурзької імперії письменник називав формальною, «паперовою». Існуючу юстицію, закони вважав несправедливими, неправовими. У його творах «Boa constrictor», «Борислав сміється» та ін. намальовано картини жахливої експлуатації, гніту і безправ'я народу. Майбутній лад, підкреслювалося в написаній ним «Програмі галицьких соціалістів», «буде базуватися на якнайширшим самоврядуванні общин, повітів і країв, складених з вільних людей і поєднаних між собою вільною федерацією, що ґрунтується на солідарності інтересів.... Девізом найвищої історичної еволюції буде: солідарність і свобода». На його думку, у майбутнім суспільстві «головне значення придбають не політичні, а господарсько-економічні і культурно-виховні питання». Влада політична, влада людей над людьми «зійдуть до нуля і залишаться тільки як управління результатами людської праці, як адміністрація» (виборна). Держава, як і всяке державне правління, перестане існувати. У статті «Що таке поступ?» Франко застерігав: марксистська концепція пролетарської демократії в образі народної держави небезпечна: «народна держава стала би найбільшою народною тюрмою». Як і Драгоманов, Франко відводив важливу роль у майбутнім суспільстві правам і свободам людини. Підкреслював: повага до людини, до її кревних інтересів, природних, невідчужуваних прав — перший принцип громадянського життя, основа його успішного розвитку. «Особистість не стане жертвою колективу, оскільки громада — ті ж особистості, яким необхідна згода не у своїх особистих, а загальних, суспільних справах». Національна свобода, за Франко, — складова частина політичної. «Нація, що в ім'я державних чи яких-небудь інших інтересів гнітить, душить і затримує вільний розвиток іншої нації, — риє могилу собі самій і тій державі, якій нібито служить це гноблення». Пріоритет політичної свободи («національна справа є справою другорядною») не означає ігнорування національного питання, виховання національного ідеалу: «...ми мусимо серцем почувати свій ідеал, мусимо розумом уяснювати собі його, мусимо вживати всіх сил і засобів, щоб наближуватись до нього...»У статті «Поза межами можливого» відзначав, що політична самостійність України, яку обгрунтував Юліан Бачинський у брошурі «Україна irredenta», «лежить для нас поки що, з нашої теперішньої перспективи, поза межами можливого». Політична свобода, федеративний устрій держави, на думку Франка, здатні забезпечити вільний розвиток народів «без усякого верховенства однієї народності над іншою, більшою чи меншою». Основним принципом майбутньої федерації народів він визнавав принцип демократичної рівності членів добровільного політичного союзу. Його проект майбутньої федерації включав: 1) створення федерації в складі возз'єднаної єдиної України; 2) створення федерації звільнених народів Росії; 3) об'єднання слов'ян у єдиній федерації; 4) проголошення всесвітньої федерації. Ідеальна держава, на думку І. Франка, повинна відповідати таким критеріям: ü базуватиметься на якнайширшому самоуправлінні общин і прав, сформованих з вільних людей і поєднаних між собою вільною федерацією, що ґрунтується на солідарності інтересів ü введення прямого і рівного права як одного з засобів побудови соціалізму ü Віддаючи пріоритет безпосередній демократії і вважаючи громаду головним засобом здійснення народом своєї влади, він розглядав самоврядування як справжнє народовладдя ü вбачав свій ідеал у демократичній республіці з вищим представницьким органом, створеним на основі загального і рівного виборчого права ü трудящі повинні безпосередньо брати участь в управлінні державою і лише для роботи в центральних органах обирати депутатів ü трудящі повинні безпосередньо брати участь в управлінні державою і лише для роботи в центральних органах обирати депутатів ü розподіл продуктів і товарів у новій державі буде реалізовуватися через право, відводив праву роль функціонального регулятора суспільних відносин Таким чином, Франко послідовно розвивав ідеї кирило-мефодіївців про федералізм, демократію як асоціації самоврядних громад, права і свободи людини, критично відносився до марксистського вчення про державу і право. В умовах української бездержавності, що пояснює відсутність фундаментальних розробок з теорії права і держави, вітчизняні мислителі запропонували по суті європейську альтернативу самодержавній Росії, «дикому капіталізму», «тюрмі народів» — шлях політичних, соціальних і національних прогресивних перетворень. За І. Франком, з виникненням приватної власності виникає і держава з притаманними їй апаратами управління і примусу. Він був прибічником ідеї про те, що політичні інститути, політика і право випливають з економічних відносин, які панують у суспільстві. Щодо цього він зауважував, що цивільне право, а деякою мірою і кримінальне, базуються на існуючому соціальному устрої. I. Франко був категоричним противником необмеженої монархії, називав її царством тиранів і кровопивців — багатіїв, тюрмою народів, машиною, яка душить Україну і всю Росію. Він уважав, що людина споконвіку прагне єдиної мети — щастя. А щоб досягти цього, треба змінити суспільний лад — монархію, де не тільки діла, а й думки та прагнення кожної людини пригноблюються «машиною темного царства». Так само засуджував він державу, де панувала експлуатація людини. Новий устрій суспільства, за І. Франком, можливий за допомогою народної революції, під якою він розумів низку таких культурних, наукових і політичних чинників, які змінюють усі основи й попередні поняття і скеровують розвиток народу в інший бік. Філософ мріяв про такі закони, які відображали б справедливість у всіх сферах суспільного життя. Поняття «право» і «закон» він розглядав як генетично пов'язані, але не тотожні інститути; до законів відносив укази уряду Австрії, а також нормативно-правові акти парламенту і Галицького сейму. Чинне в Австрії законодавство він уважав соціально спрямованим на захист інтересів приватних власників. Такої ж думки тримався він і щодо Конституції Австрії 1867 p., яка не брала до уваги просту людину. Право, писав із цього приводу І. Франко, це тільки щит, яким прикривається безправ'я, оскільки в реальності немає прав і свободи, що проголошені законами. Правову систему Австрії мислитель розглядав як таку, що не відповідає принципам справедливості, бо в її практиці мали місце арешти, обшуки та інші дії слідства без санкції прокурора, а також утримання під арештом без вироку суду або заочне засудження. Чинну Конституцію Австрії та її правову систему І. Франко влучно характеризував у своїх «Тюремних сонетах», у нарисах тюремного життя («На дні», «До світла»), а також у сатиричних творах «Дві конституції», «Історія однієї конфіскації» тощо. Проте І. Франко вважав за можливе використати чинне на той час право для підвищення політико-правової свідомості людей, що сприяло б розумінню необхідності демократичний змін у суспільстві. Він пропонував домагатися від законодавчих органів впровадження прямого й рівного виробничого права, що дало б змогу на першому етапі розширити коло виборців, а на другому — заволодіти політичною владою в країні. Вважав за необхідне утворення соціалістичної партії та завоювання нею більшості місць у парламенті, планував за допомогою парламентської діяльності домогтися радикальних змін у соціальному та економічному житті. І. Франко погоджувався з тим, що кожна нація має природне право на політичну самостійність, яка можлива також через утворення автономій країв і народностей. Можна припустити, що він схвалив би федеративну республіку, де наявна політична і юридична рівність народів. У реформованому суспільстві, на його думку, держава змінить свою форму, на перший план вийде громадська думка, а інститути держави буде наділено здебільшого виконавчими функціями. Це дало б змогу гарантувати особисті права і свободи громадян. Суспільним ідеалом І. Я. Франка була соціалістична держава. Проте в його уяві поняття соціалізму не співпадало з поняттям засновників цього державно-правового вчення. Зокрема, в статті «З історії робітничого руху в Австрії» він писав, що Марксова доктрина, «в якій не зважаючи на її мниму свободолюбність у основі лежить ідея деспотизму та поневолення не тілько тіл, але ще більш душ і думок людських». Запропонована Марксом «програма державного соціалізму аж надто пахне державним деспотизмом та уніформалізмом, що проведений справді в життя міг би статися великою гальмою розвою або джерелом нових революцій»1. Упродовж всієї своєї політичної діяльності Іван Франко пробував поєднувати дві лояльності — національну («служіння інтересам свого народу») та соціалістичну («вірність загальнолюдським, поступовим, гуманним ідеям»). Таке поєднання — так званий «український дуалізм» — було дуже характерним для розвитку української політичної думки наприкінці XIX — початку XX ст. Ще про діячів Старої київської громади офіційна російська преса говорила, що вони в одній кишені носять писання батька Тараса (Шевченка), а в другій «Капітал» К. Маркса2.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1757; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |