КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Загальна оцінка і відмінні риси сучасної філософії, етапи її становлення
Філософія виникла, як відомо, в трьох культурах одночасно - індійській, китайській і античній, пройшовши довгий і складний шлях розвитку. Певним результатом її розвитку можна вважати класичну німецьку філософію, в які майже всі філософські проблеми минулого досягли досконалості - найвищого рівня розвитку. У 20−30-х роках XIX cт. філософія Г. Геґеля набула в Європі тріумфального поширення. Але якраз на вершині визнання Геґель раптово помер (14 листопада 1831 p.), і в європейському філософському житті на деякий час запанували розгубленість і невизначеність. Не один європейський філософ ставив у цей час перед собою запитання: чи можлива філософія після Гегеля. Але згодом з'ясувалось, що початки справді нової філософії з'явилися у Європі ще за життя Геґеля. У 1819 р. вийшов друком перший том праці А. Шопенгауера "Світ як воля та уявлення", який і вважають першою працею нової філософії. Філософія, що її можна вважати сучасною розпочинається 1830 року. 1830 р. починає виходити „Курс позитивної філософії” О. Конта − твір, що ознаменував нову епоху філософії.
Розвиток науки і техніки: швидкий друкарський станок (Кьонінг, Багер, 1812), електромотор (Якобі, 1834), Телеграф (Морзе, 1837), телефон (Белл, Грей, 1876), двигун внутрішнього згорання (Даймлер, Бенц, 1885), залізнична колія, паровий корабель. Наука: теорія Дарвіна (1859), періодична система елементів (Менделєєв, 1869), тлумачення сновидінь (Фройд, 1900), модель атома (Резерфорд, Бор 1911/1913), теорія відносності (Ейнштейн, 1905/1915).
Новий період у філософї, коли вона відійшла від позитивізму. Прші прояви зміни виявилися вже у 1890 р. (праці Бергсона та Дільтея). Особливості: роки інтенсивного розвитку змінювалися роками повного застою (1914−1918, 1939−1945).; зміщення акцентів з випуску книжок до з’їздів. Розвиток філософії йшов до інтернаціоналізації, до уподібнення способу мислення в багатьох країнах. Прагматизм і психоаналіз були явищами світового масштабу. Принципи класики і перш за все тому, що вони, попри їх привабливість, не дуже узгоджувались із життям. Крім того, до кінця ХІХ століття в духовній культурі Європи наростає критика індустріальної цивілізації, настає «переоцінка цінностей» (Ф. Ніцше) західноєвропейського суспільства, і насамперед цінностей раціоналізму, науки, прогресу.Я дром нової філософії стає тепер питання про співвідношення філософії і науки.Н авколо цих питань виділилися два основних напрямки: сцієнтизм, орієнтує своїх прихильників на користь науки. Соціальні проблеми, думають вони, можна вирішити, належним чином розвиваючи і раціонально застосовуючи науку. Другий, антропологічний напрямок (його також називають антисцієнтистським) займає в цих питаннях протилежну позицію: в труднощах та лихах сучасного суспільства винні, насамперед, наука, науково-технічний прогрес. Наукове знання втрачає «людинний вимір»; Людство все частіше зіштовхується з феноменом відчуження. Сцієнтизм виражений в таких філософських концепціях як позитивізм, прагматизм, аналітична філософія, структуралізм, філософія лінгвістичного аналізу й ін. Антисцієнтизм: феноменологія, екзистенціалізм, філософська герменевтика.
Після її занепаду в Західній філософії з’явилось багато шкіл і напрямів, які ставили і вирішували ті чи інші проблеми. В еволюції Західної філософії /після класичної німецької/ виділяють такі періоди її становлення:
І-й період: з 40-х по 60-ті роки ХІХ ст. В цей період відбувається розпад класичних форм ідеалізму. Широкого розповсюдження набувають ірраціоналізм, неокантіанство, позитивізм, діалектичний і історичний матеріалізм.
НЕОКАНТІАНСТВО Філософія як методологія і теорія пізнання. Виникло в 60-х р. 19 в. у Німеччині (Отто Лібман – гасло «Назад, до Канта!», Г.Гемгольц, А.Ланге й ін.) Марбургська школа неоканттіанства («логицистская»): Орієнтується на природознавство. Панлогізм = розвиток природи і суспільства зводиться до сукупності логічних зв’язків (діяльності світового розуму та світової ідеї). М.Коген (1842-1918): 1. Ф-я = ф-я науки. Ідеал пізнання = мат-ка і матем.фізика. 2. Неможливість редукції науки до емпіричних фактів, які перевіряють: факти завжди дані нам крізь «теоретичні» окуляри. Науку формує не хаос фактів, а певний спосіб їхньої уніфікації і схематизації за допомогою гіпотез і теорій. Тобто, закони і теорії не виводяться з фактів, а передують їм. Виходить, будь-яка теорія апріорна. Суперечка фактуалізму і теоретизму у філософії науки: Фактуалізм: незалежність і автономність фактів по відношенню до наукових теорій («факти - уперта річ») - неопозитивізм Теоретизм: залежність фактів від теорій, «теоретична навантаженість фактів» + при зміні теорій відбувається зміна фактичної бази науки. – Т. Кун, П. Фейерабенд і ін. А. Уайтхед: наукове пізнання являє собою з'єднання двох шарів. Шар спостереження складається з безпосередніх даних, отриманих в експериментальній практиці. Концептуальний шар представлений нашим загальним способом осягнення світу. 3. Теза «іманентності буття свідомості» (будь-який факт науки припускає, що є не просто щось, а щось усвідомлене в категоріях логічного мислення): «Ми знаходимо дійсність у думці, а не у відчутті». 4. Три складових «загальної теорії досвіду (опыта)»: логіка (досліджує причини мислення), етика (досліджує причини можливості моральної дії), естетика (такі форми чуттєвості, як простір і час = причини людського сприйняття). П. Наторп (1854-1924): 1. Предмет ф-ії – теорія пізнання. Але вона вивчає не психіку, а зміст пізнання = більш повні визначення об'єкта. Реальність = це процес визначення. 2. «Для мислення не існує ніякого буття, яке саме не було б покладене в думці». Питання про те, що передує мисленню, є його джерелом - не має сенсу. 3. Ф-я= метод, що постійно розвивається (не застигла система!) Е.Кассірер (1874-1945): 1. Логіка науки: Прогрес науки пов'язаний з тим, що на визначеному етапі вчені припинили пошуки суті речей, вони шукають функціонального зв'язку між речами (закони). Предмет – не джерело, а ціль пізнання («Ми пізнаємо не предмети, а предметно»). 2. Ф-я – не тільки критика пізнання (як у Канта), але і критика цивілізації. Символічні форми: Культура символична. Міф, мистецтво, мова, логіка = фундаментальні форми розуміння, а вони – символичні. Символи – породження культури. Людина = «тварина, що створює символи» (animal simbolicum). Людина бачить оточуючу її реальність опосредовано, через символічні форми (міфи, художні образи, ритуали і т.п.) Баденська школа неокантіанства. На відміну від маргбурзців, ф-я – не як логіка, а як вчення (наука) про цінності. Орієнтована не тільки на природознавсто, але на всю цілісність культури. Основу буття творять не логічні, а аксіологічні зв’язки. В.Віндельбанд (1848-1915): 1. Класифікація наук не за предметом, а за методом. 2.Ф-я = критична наука про загальні цінності. Треба визначити ті цінності, що лежать в основі пізнання, моралі і мистецтва. Цінності – загальнозначущі (логічні, етичні, естетичні, релігійні і т.д.) М.Ріккерт (1863-1936): Світ поділяється на 2 сфери: дійсність і цінності. Цінності недійсні, вони не існують, не мають буття, вони значать. «Зовсім самостійне царство, що лежить по ту сторону суб'єкта й об'єкта». Цінності – це ідеальне буття, буття норми, сенс.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1272; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |