Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Плоский рух твердого тіла

Це такий рух, коли кожна точка твердого тіла рухається в своїй площині, що паралельна до деякої нерухомої площини. При цьому плоска фігура, утворена перерізом тіла нерухомою площиною, весь час в процесі руху залишається в цій площині. Так рухається, наприклад, циліндр по похилій площині без проковзування.

При такому русі положення твердого тіла повністю визначається положенням плоскої фігури (перерізу тіла) в нерухомій площині.

Нехай плоска фігура рухається в площині нерухомої -системи відліку (рис.16). Щоб задати положення плоскої фігури в площині можна зробити так: задамо радіус-вектор довільної точки фігури і кут між вектором , який жорстко зв’язаний з фігурою , і деяким фіксованим напрямом в -системі (наприклад, кут між і віссю ). Тоді плоский рух твердого тіла буде описуватись двома рівняннями

; .

Очевидно, якщо за час радіус-вектор точки повернеться на кут (рис.16), то на такий же кут повернеться і любий відрізок, жорстко зв’язаний з фігурою . Звідси випливає, що поворот фігури на кут не залежить від вибору точки . А це означає, що і кутова швидкість фігури теж не залежить від вибору точки і ми маємо право говорити про , як про кутову швидкість твердого тіла вцілому.

Знайдемо тепер швидкість довільної точки тіла при плоскому русі. Введемо -систему відліку, яка шарнірно зв’язана з точкою тіла і рухається поступально відносно -системи (рис.16). Тоді елементарне переміщення точки в -системі можна записати

,

тут – переміщення -системи (точки ), а – переміщення точки відносно -системи. Переміщення , обумовлене обертанням тіла навколо нерухомої в -системі осі, яка проходить через точку . Згідно з . Після підстановки цього виразу в попередній і ділення результату на , одержуємо

.

Отже, плоский рух твердого тіла можна представити як результат складання двох основних видів руху – поступального (разом з довільною точкою тіла) і обертального (навколо осі, що проходить через точку ).

Тепер покажемо, що плоский рух можна звести до чисто обертального руху. Дійсно, оскільки в формулі , то завжди знайдеться така точка , жорстко зв’язана з тілом, швидкість якої в даний момент часу. Із умови можна знайти положення точки , тобто її радіус-вектор відносно точки (рис.17). Точка визначає положення осі обертання (з кутовою швидкістю ), у якої миттєва лінійна швидкість дорівнює нулю. Така вісь називається миттєвою віссю обертання. Наприклад, у циліндра, що котиться по площині, миттєва вісь в кожний момент часу співпадає з лінією дотику циліндра і площини.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Зв’язок між лінійними та кутовими величинами | Складання кутових швидкостей
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-06; Просмотров: 746; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.