КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Кіммерійців, скіфів, сарматів І тис. до н.е
Пластика і художні вироби Скульптура кіммерійців. У І тис. до н.е. мистецтво скульптури розвивається у нас на своєрідному підґрунті. Тоді на українських землях паралельно співіснували немовби дві цивілізаційні системи: скотарсько-хліборобсько-степова та антично-полісно-міська. Різноманітна степова складалася з осілої хліборобської та кочівної, друга — хліборобська — стабільна. Це міста і протоміста — городища і кочівничі племінні об'єднання військово-племінних союзів-держав кіммерійців, скіфів, сарматів та ін. Строкатості суспільних систем і державних укладів відповідає різнохарактерність мистецтва пластики. Меморіально-курганна скульптура кіммерійців, скіфів та сарматів є далеким відлунням індоєвропейських степових антропоморфних стел, яких у той період існувало безліч на степових курганах. Вони відповідно впливали на новоприбулих із "Великого степу" кочівників, прадавні корені яких виходили із самих же індоєвропейців. Однак предметно на скіфських кам'яних стелах збережені мечі-акинаки чи сагайдаки, оригінали яких зустрічаємо при похованнях, бойові сокири, луки тощо. Характерною ознакою цього мистецтва є звіриний стиль. Тобто мотиви тваринного світу з фантастичними зображеннями сфінкса, грифонів, які нерозривно пов'язані із формою самих предметів, що переходять в орнаментику або становлять її інтеґральну частину. Виникає враження, ніби давні скіфи — автори високохудожнього золотарства, одержимі фантасмогонією творчості, працювали в атмосфері винятково піднесеної анімалістично-міфологічної духовності, яка закономірно переходила від містичного захоплення протиборства свійських і фантастичних тварин до піднесеного зображення зіткнення хижаків та їхніх жертв. Ця своєрідна симфонія образів звірів викликала містичне захоплення степової людини — скіфа, грека, сармата, протослов'янина та багатьох інших етносів і племен, котрі населяли простори нашої землі. Найдавніші відомі зразки скіфсько-сибірського звіриного стилю сягають ІХ-VПІ ст. до н.е., знайдені в кургані Аржан у Туві. Якраз у цьому середовищі центральноазійських степів і склались першооснови оригінального мистецтва скіфів. До ранніх шедеврів, виробів із "скіфського золота", належать предмети періоду повернення скіфів із передньоазійських походів VI ст. до н.е. Скіфи витіснили кіммерійців і осіли спочатку в степових районах Прикубання, де розташувались група Келермеських, Костромських і Ульських курганів. В стилістиці цих художніх золотарських витворів виразно простежуються сліди недавніх походів скіфів, коли фактично формувалися високохудожні пам'ятки ранньо-скіфського чи архаїчного періоду. Тут відчувається вплив мистецтва Переднього Сходу й Закавказзя. Мистецькі витвори з місцевості Зівіє, Курдистану в Ірані (Кармір-Блур із Урарту і Келермес із Прикубання) — це наче стилістичні, чергові ланки одного ланцюга, що характеризують окремі періоди скіфських завойовницьких походів і їх повернення у Північне Причорномор'я, а також етапи становлення мистецтва скіфів. Сьогодні, чи не найвідомішим у світі зразком мистецтва скіфів є золота пектораль із кургану Товста Могила, яка спеціалістами вважається найбільшим відкриттям археології XX ст. Курган Товста Могила натерені м. Орджонікідзе розкопав 1971 р. археолог Борис Мозолевський. У дромосі кургану біля самого спуску в поховальну камеру знайдено золоту пектораль. Вона лежала на дні лицевим боком догори у в'язкому глиняному мулі, що наповнював поховальну камеру. Поховання було повністю розграбоване і зруйноване. Деякі предмети, не помічені у мулі грабіжниками, збереглись. Золота пектораль — нагрудна прикраса ритуального характеру серед пам'яток скіфського золота має тільки одну аналогію — золоту пектораль із кургану Велика Близниця, що, ймовірно, належить одному і тому самому авторові. Лектора лі як своєрідний вид прикрас, відомі з далекої давнини у мистецтвах Єгипту, Близького Сходу, Кавказу, Ірану, Фракії. їх можна зустріти навіть серед золота Перу. Відкриття археолога Б.Мозолевського дало змогу віднести її до шедеврів мистецтва скіфів — келиха із Куль-Оба, амфори із Чортом лика, гребеня із Солохи, чаші з Частих курганів та Гайманової Могили. Золота пектораль місяцеподібної форми, закінчена із боків високохудожнім кріпленням, має три поля, розділені чотирма крученими гривнами. Останні становлять тектонічну основу для ажурних золотарських композицій, до яких вони прикріплюються. Центральна композиція має підоснову із золотої пластинки, що зумовлено суто механічними функціями тендітності золотарського заповнення простору між другою і третьою крученими гривнами. За тематичним наповненням три смуги перекликаються з амфорою із Чортомлик. Тільки тут нижню смугу становить тема "шматування", середню — "дерево життя" і верхню — сцени із зображенням життя скіфів та свійських тварин. Тобто, є три смуги — зооморфна, рослинна й антропоморфна, розміщені в різній послідовності, хоча їх зміст надзвичайно подібний. Очевидно, Чортомлицьку амфору відрізняє від пекторалі дещо нижчий мистецький рівень. Домінуючі сцени нижньої смуги становлять три групи, кожна з якої подає сцену розшматування двома грифонами свійського коня. Шедеврально передані сцени акції нищівної стихії і знущання потвор над мирними тваринами, сповнені виняткового художнього напруження і динаміки, образотворчого пафосу й експресії. Автори таких пластик, як амфора із Чортомлика чи пектораль і; Товстої Могили, — особливі. Ці люди — майстри монументальної пластики, спроможні працювати у сфері монументальної та мініатюрної пластики. Якщо проаналізувати пластично-якісний характер нижньої смуги пекторалі, то це монументальна скульптура, виконана в мініатюрному масштабі. Безперечно, автори були знайомі з високими досягненням* пластики міст Північного Причорномор'я і материкової Греції. Середня смуга — зображення "дерева життя". В цьому випадку використано мотив степової рослини з усіма ознаками онтологічного умовно-монументального образу. Рослина наче виростає з акантового келиха пишно розростається по боках від солярної розетки в центрі. На "дереві життя" — птахи, квіти тощо. Як і в чортомлицькій амфорі, — так і тут це іпостась Великої Богині-Матері, синкретичний центральний образ, адаптований і кочівним, і осілим населенням цього регіону. Образ "дерева життя" статичний. Це образ Вічності, ідею якої втілює Велика Богиня. Найскладнішою для мистецького прочитання є верхня смуга пекторалі. Якщо аналізувати пектораль з погляду категорійності світових мистецьких надсистем (мистецтва знаково-онтологічного, мистецтва візуально-натуралістичного і мистецтва ідеалізуючого, яке проміжне між двома першими надсистемами), — то золота пектораль буде виразником третьої категорії — мистецтва ідеалізуючого, що увібрало ознаки онтологічно-знакової та візуальної надсистем. У верхній смузі пекторалі сцени є немовби виявами двох категорій, у центрі — ієрархічна композиція зі зображенням двох напівроздягнутих скіфів, котрі стоять на колінах і тримають сорочку з овечого хутра, — золоте руно. Сцени, що розвиваються у верхній смузі, — відображають ідилії кочового тваринницького степу (корови з телятами, кобилиці з лошатами, молоді дояри корів і овець, далі — вівці, козенята, дика качка). Ієратична композиція в центрі верхньої смуги може розглядатися як своєрідний "Триморфон", — традиційна у мистецтвах Єгипту і Близького Сходу композиція, де, наприклад, біля "Вікового дерева", стоять дві постаті, котрі віддають честь Божеству, — це або крилаті сфінкси, або крилаті генії. На єгипетських пекторалях таку роль зазвичай виконує скарабей, обабіч якого два сфінкси. Таким Триморфоном є три рельєфні вставки на саркофагу зі Зміїного кургану IV ст. до н.е., де скіфському божеству — "дереву життя", тобто Богині-Матері віддають почесті грецькі боги Гера й Аполлон. Триморфон є неодмінною темою давньовізантійського і давньоукраїнського іконопису, загалом сакрального мистецтва. Образ золотого руна пов'язаний із міфом про Аргонавтів та іншими старогрецькими міфами. У Греції існував неписаний закон, згідно з яким мореплавство у Чорному морі дозволялось лише містам, жителі яких брали колись участь у поході в Колхіду. Тут у святині бога Ареса і було золоте руно, яке спеціально охороняв дракон. Очевидно, кожне із цих міст намагалось називати імена учасників походу, котрих за міфом було декілька, але потім їх кількість зросла до 100 осіб, а відтак навіть і до 200. Згідно з міфом, золоте руно одягав на себе бог Зевс, коли вступав до неба. Ймовірно, тому руно сприймалось як тотем Зевса або навіть його іпостась. У випадку із золотою пектораллю йдеться про поширене тоді явище синкретизації. На Колхіді святкування золотого руна і пов'язані з ним ритуали відбувались у день весняного протистояння. Жертви на честь Зевса люди приносили у квітні, вимолюючи добрий урожай, приплід худоби тощо. Ця тема простежується і у верхній смузі пекторалі. Загальна ідейно-філософська підоснова твору втілює давньоіранську дуалістичну ідеологію протистояння добра і зла. Нижня смуга зооморфна — це зло; верхня, антропоморфна, — добро. Середня, очевидно, — центральний образ "дерева життя", образ Богині-Матері. Дослідниками встановлено, що пектораль викликає порівняльні асоціації зі скульптурними горельєфними композиціями східного та західного фронтонів Парфенона, які за характером вирішені у статичному і динамічному плані. Вирішення верхньої і нижньої смуги пекторалі засвідчують, що її виготовлення інспіроване фронтонами Парфенона самостійним митцем, котрий, відтворюючи іншим матеріалом зовсім відмінний сюжет, зміг досягнути аналогічних античним висот мистецтва. До відомих пам'яток скіфського золотарства належить діадема, знайдена 1901 р. у скіфському кургані поблизу с.Сахнівка на Черкащині. Виявив пам'ятку археолог В.Гезе. Публікацію про знахідку помістив періодичний науковий вісник "Археологическая летопись Южной России" (т. З, с. 213-215). Однак тривалий час пам'ятка не згадувалась у виданнях, присвячених мистецтву скіфських виробів із золота. Трапилося так, що окремі дослідники заперечували автентичність діадеми, вважали її фальсифікацією. Натомість, як згодом виявилось, причина полягала не стільки в сумнівах стосовно винятковості діадеми, стільки в неординарності багатофігурної композиції та змісту. Врешті автентичність знахідки обґрунтували авторитетні вчені-дослідники мистецтва Скіфії. Діадема із Сахнівки — оригінальний витвір скіфського золотарства, що засвідчують образне вирішення композиції і стилістика. Рисунок композиції спочатку може здаватись побіжним, розпливчастим, що конкретністю поступається таким виробам, як гребінь із кургану Солоха, ваза із Чортомлика чи пектораль із Товстої Могили. Насправді діадему вирізняє своєрідність класичного виконання. Композиції твору властиві органічна цілісність, щільне угрупування постатей, конкретизація дій кожного персонажа. Звідси гармонійність сприйняття, динаміка верхньої композиції і водночас деякий дисонанс із пасивністю зображень нижньої, де люди стоять або вклякають. Композиція на перший погляд демонструє ніби окремі сцени, розмежовані витонченими проміжками. Тут показано чотири окремі сюжети. В центрі — чотирифігурна сцена, сюжетно і змістовно виділена жіноча постать на невисокому троні. її одягом слугує пишний костюм, накинуте поверх нього на голову покривало спускається додолу у вигляді пластично грайливих складок. З-під покривала виглядяє гарно оздоблена на грудях сорочка. Зображена вже немолода жінка із втомленими рисами обличчя. її фігура репрезентативно величава, сповнена застиглості й деякої відчуженості. Безпосередньо перед зображенням жінки вклякнув чоловік похилого віку із довгими бородою та вусами у традиційному скіфському одязі: куртка із трикутним вирізом спереду, на ногах шаровари і низькі чоботи, на голові щось подібне до неширокої діадеми, в лівій руці — ритон, права рука спирається на сокиру; прикріплений зліва горит звисає, майже торкаючись землі. Елементи випосаження горита настільки точно передані художником, що це дало підстави дослідникам для визнання оригінальності твору (С.Безсонова, В.Клочко, Н.Онайко, Д.Раєвський, Є.Черненко та ін.). За спиною богині зі дзеркалом розташована фігура юнака, одягнутого в тканини та тіла померлих, які законсервувалися так, що зберегли винятково художні татуювання тіл, де орнаментика виявилась дивовижно подібною до золотарських виробів скіфів у період їхнього перебування на теренах українських степів. Зміна характеру побутування докорінно змінила ідеологію мистецтва кочівників степу. Мистецтво сарматів. Своєрідне продовження скіфський звіриний стиль знайшов у мистецтві сарматів. Цей союз племен, сформований у Приураллі та Нижньому Поволжжі VI—IV ст. до н.е., в середині II ст. н.е. переселився у райони Північного Причорномор'я й охопив велику територію від Вісли на заході — до Кавказького хребта на сході. На півночі вони зайняли частину лісостепових районів сучасної Київщини. В III ст. н.е. степові райони сучасної України опустіли внаслідок екологічного лиха — зима тривала по 8 місяців на рік. Територія, зайнята колись скіфами, була заселена сарматами. Вони також заселили античні міста і держави Північного Причорномор'я, активно інтегрувались із місцевими етносами та племенами. На основі скіфського ужиткового мистецтва сармати утворили так званий новий звіриний, поліхромно-інкрустаційний стиль. У золотарські вироби, виконувані на замовлення сарматської знаті, у майстернях міст Північного Причорномор'я вмонтовувалась велика кількість дорогоцінних каменів. У той період сарматська знать асимілювалась із грецьким та різноплемінним населенням боспорських міст. Скіфські художні образи вони й далі запозичували, водночас видозмінюючи. Характерні ознаки сарматського мистецтва наочно виступають у золотій діадемі так званого Новочеркаського скарбу. Центр діадеми акцентований мініатюрним жіночим бюстом, виконаним із кварцу. Решта поверхні клейноду інкрустована великими овальними гранатами, зеленими склами: поміж ними до металевого листа прикріплена хижа птиця, що нагадує орла. Дорогоцінними каменями була заповнена майже вся поверхня діадеми. На верхньому краю клейноду — силуетні зображення дерев, біля яких пасуться кози та олені. Скульптурні елементи скіфського зразка присутні також у сарматських ужиткових виробах із металу та кераміки. Сарматські племена поступово інтегрувались з осілим населенням Тавриди, степової та лісостепової смуги України. Однією із визначних пам'яток сарматського мистецтва Північного Причорномор'я є великий комплекс золотарських виробів, відкритий у 80-х роках XX ст. в одному із курганів на південно-східній окраїні м. Лозова. Поховання знатного сарматського вельможі розграбовано у давнину. Однак завдяки тому, що грабіжники не зауважили існування сховку в могилі покійного, речі збереглися до нашого часу. Тут виявлено чимало декорованих золотом предметів. Наприклад, накидка на коня, два стяги, декоровані вісьмома видами нашитих із тонкого штампового золота бляшок. Переважну кількість становили ромбічної форми бляшки (11720 шт.) і напівсферичні (2590 шт.). Знайдено 479 бляшок у вигляді півмісяця, 195 — трикутної форми, 92 бляшки у вигляді стилізованих баранячих голів. Крім цього — значна кількість бляшок у вигляді триступінчастих веж, бляшок складної конфігурації тощо. У сховку знайдено парадний вуздечний набір для коня, від якого збереглися прикраси кінської збруї високого художнього рівня. Серед них — дев'ять овальних золотих із халцедоновими вставками фаларів (кругла прикраса для одягу), золота напівсферична нагрудна бляха, два великих золотих фалари, оздоблені анімалістичними рельєфами, золотий тришарнірний браслет, парадний кинджал, також прикрашений ручкою з анімалістичними рельєфами, та піхва для цього кинджалу. Якщо всі золоті фалари і нагрудна бляха коня прикрашені виключно орнаментикою та дорогоцінними каменями (халцедони, агати, гранати, бірюза), то два великі фалари і кинджал із піхвою мають рельєфні анімалістичні декори, тісно вплетені у вишуканий, художньо-декоративний контекст із орнаментальних елементів та елементів дорогоцінних кам'яних вставок. Два великі фалари майже ідентичні за круглою формою, крупним півсферичної форми агатом у центрі, що прикріплений наскрізною заклепкою до бронзової підоснови із заднього боку фалару, центральна частина якої спереду замаскована золотим медальйоном з крупним гранатом та іншими прикрасами. У центрі — горизонтальний фриз тонкої золотої бляхи, зовнішній край якої загнутий і охоплює бронзову підоснову фалара. До фриза намонтовані чотири горельєфні фігури левів, що лежать один за одним. Фігури дуже стилізовані, загострені й віддалено нагадують скіфський звіриний стиль. Однак у них немає тієї сили загостреності, що у скіфському мистецтві. Горельєфні фігури дуже складно спостерігти серед згущених елементів насадок дорогоцінних каменів. Між двома фаларами простежуються деякі істотні відмінності, що стосуються кольорів агатових і бірюзових вставок. Вставки чергуються у проміжках між фігурами левів. Інший характер мають вставки каменів, вмонтованих безпосередньо у лев'ячі фігури. На першому з фаларів поздовж краю фалара чітко чергуються по 16 бірюзових та гранатових вставок. На другому такого чіткого чергування немає. На одному влаштовано на місце каменів три гранатові гемми з зображеннями жіночих фігур, одна з яких може сприйматися як Артеміда. Предмети створюють враження перевантаженості декоративними кам'яними вставками, за якими скульптурні елементи майже не сприймаються. Однак перевантаженість може бути потрактована як притаманна ознака сарматського стилю. У цьому сховку зберігався тришарнірний золотий браслет дивної конфігурації, оскільки практично був надто незручним. Браслет складається із чотирьох цільнолитих із золота фігурок оленів, плямистих самців, з яких двоє — повнофігурних і двоє — у вигляді об'єднаних основами про-том. У фігурки для імітації плямистості вмонтовано у спеціальні заглиблення низку бірюзових і коралових вставок, закріплених за допомогою вклеєння. Мотив оленя поширений у мистецтвах азійської степової смуги, мистецтвах Близького Сходу, Малої Азії тощо. Особливої популярності він набув у мистецтві скіфів. Однак тут ця постать винятково опоетизована. Вона вінчала скіфські штандарти, була декоративною орнаментальною прикрасою у вигляді золотих бляшок для одягу чи кінської збруї, об'єктом декору інших скіфських золотарських предметів. Проте олені зі сарматського браслета підазовської могили все-таки поступаються високим художнім якостям зображення оленів у мистецтві скіфів. Вони позбавлені тієї чарівної лінійності й гармонії. Найправдоподібніше, цей предмет використовували тільки для виконання сакральних ритуалів. Шедевром сарматського мистецтва вважається парадний кинджал із пишно оздобленою піхвою. Клинок залізний, лінзоподібний у перетині, довжиною 23 см. Перехрестя кинджала у вигляді поперечного бруска, обрамленого золотою бляхою, стикування із залізом старанно запаяні. До перехрестя акуратно припаяна обкладка руків'я. На передній круглій завершальній частині руків'я — горельєфне зображення верблюда. Постать тварини ідеально закомпонована в коло, вона густо декорована кам'яними вставками у вигляді ромбів, півмісяців, крапель тощо. За верблюдом виглядають декілька листочків плюща. Інше зображення верблюда, біля основи руків'я, закомпоновано із зображенням орла, який вчепився пазурами в його горби. У зображенні двох верблюдів закладена певна символіка етапів людського буття, життя і смерті. Прекрасно вкомпоновані зображення верблюдів у витончене орнаментальне декоративне мереживо руків'я дають уявлення про високий естетичний рівень сарматської торевтики, що набула самобутнього стильового виразу і композиційної гармонії. Шкіряна піхва кинджала має червоний колір. На передню сторону прикріплена золота пластина з двома боковими виступами, вся поверхня якої заповнена пишною орнаментикою і декоративними вставками із граната та бірюзи. Істотні центральні мотиви композиційної програми становлять розташовані на довгій площині золотої накладки чотири сцени зі зображеннями боротьби орла з напіврозкритими крилами, що вчепився у горби лежачого на підігнутих ногах верблюда і клює його в живіт. Верблюд, напівзігнувши передню ногу намагається встати, вивернувши голову вліво, і кусає орла за ліве крило. Композиції поступово зменшуються за розміром від верхньої до нижньої; під нижньою композицією розташовані два горизонтальні пагінці плюща, які є наче завершальним акцентом. Сцени боротьби орла і верблюда розташовані теж у бокових і нижніх виступах накладки піхви. Орнаментальний мотив плюща (діонісійський символ античних композицій), пов'язаний, з одного боку, з діонісійськими святами в античності, з іншого — як діонісійський символ бога, що вмирає і воскресає, отже символізує вічність існування життя, вічність народжування та відмирання всього живого у світі. Мотив плющової галузки поруч із зображенням протиборства мирної та хижої тварин у певному сенсі теж розкриває діонісійську символіку гілки плюща. Сарматське золотарське мистецтво здебільшого характеризується як мистецтво "варварське", де відсутні властиві мистецтвам античності ознаки гармонії, рівноваги, міри і краси. Однак коли порівнювати умови життя міст античних митрополій чи хоча б міст-полісів Північного Причорномор'я і таких кочових племен, як сармати, алани та інші, то вони творили степову культуру кочівного характеру, культуру власну, відповідну їхнім етносам та ментальності, відгомін якої згодом простежується серед елементів культури слов'ян. Отже, питання щодо авто-хтонності мистецтва сарматів заслуговує на ствердну відповідь.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 468; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |