КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Отже, перейнята гуманістичними ідеями, українська культура XIX - поч. XX ст. вивела українську націю в один ряд з найрозвинутішими націями світу
Найяскравіше в процесах творення нової національної моделі культури український народ виявив себе в літературі, історіософії, фольклористиці, етнографії, театрі, образотворчому мистецтві, драматургії. П'ятий період розвитку української культуриохоплює часовий відтинок в 150 років- від часів зруйнування Гетьманщини і до початку XX ст. Розвиток української культури в цей період виступає як послідовний, об'єктивно обумовлений процес засвоєння та успадкування традицій культури Київської Русі в поєднанні з впливом ідей гуманізму, Ренесансу, Реформації, а дещо пізніше бароко та Просвітництва. Йдеться про процеси творення культури нового часу, де ці ідеї та впливи на місцевому, українському грунті дали оригінальні зразки інтелектуальних надбань у сфері освіти й педагогіки, наукових знань і книгодрукування, літератури та мистецтва. Домінантою розвитку української культури цього періоду, (з другої половини XVII ст.) є вплив на неї козацтва, що перетворився на один із визначальних факторів розвитку української культури. Саме ж козацтво стало провідною верствою новоствореної держави, завоювало панівні позиції в усіх сферах життя українського суспільства. В межах цього періоду вирізняють три підперіоди: - перший (кінець XVIII - кінець 50-х рр. XIX ст.) - становлення української культури як новітньої культури з народним демократизмом і народною мовою; - другий (60-90-ті рр. XIX ст.) - час входження української культури до загальнослов'янського та світового культурного процесу; - третій (початок XX ст.) - час утвердження української культури як великої національної культури світового значення (період національно-культурного відродження). Домінуюча, формотворча роль у цьому процесі належала літературі. Всі види новітньої культури, започатковані "Енеїдою" І. Котляревського, далі розвивалися паралельно з літературою, під її безпосереднім впливом. Саме новітня українська література, першою серед інших складових культури, вказувала шлях вирішення проблем тогочасного духовного життя українського суспільства, утверджувала в його свідомості оптимістичну віру в майбутнє. Роль літератури: - нагадувала про самобутнє і яскраве героїчне минуле народу, гідне подиву, возвеличення й наслідування; - розкривала і виявляла могутні потенційні можливості розмовної мови, з якою український народ здобував право, образно кажучи, на життя й на безсмертя; - показувала, як належить на основі народно-первозданних елементів (фольклору, побуту, звичаїв, вірувань, легенд, обрядовості) творити високе професійне мистецтво. Цей період називають періодом "неволі і переслідувань" української культури, її боротьби з асиміляторськими заходами російського царизму, польської шляхти, румунських бояр, угорських феодалів і всевладного австрійського цісарства. Українці відтіснялися на периферію культурного прогресу. Продовжувалося розпочате ще в попередні часи висмоктування українських творчих сил іншими культурами, зокрема російською, чому була підпорядкована вся система науки, освіти, культурної політики взагалі часів колоніального режиму. Слід підкреслити, що українське Відродження - це не копія європейського Відродження. Адже Відродження, що широкою хвилею прокотилося європейськими країнами, у кожній з них мало свою специфіку, свої особливості. Україна в даному разі не становить винятку. Україна не повторює навіть тих моделей, що мали місце у близьких, слов'янських культурах. А тут, як відомо, існувало кілька моделей національного Відродження: чеська (її підвалини були закладені діяльністю вчених-будителів, наприклад, Данило Адам з Велеславіна); сербська (народною творчістю і фольклористично-науковою діяльністю В. Караджича); польська (романтичною поезією А. Міцкевича). Українське Відродження об'єднує формотворчі сили всіх названих моделей: розвиток народознавства (від М. Цертелєва і М. Максимовича до П. Куліша), історіософію ("Історія русів", М. Маркевич, І. Срезневський, М. Костомаров) і, головним чином, літературу ( Т. Шевченко). Упродовж XIX і початку XX ст. українська культура зробила колосальний крок уперед у своєму розвиткові, виявила свою здатність: - синтезувати багатовіковий світовий художній процес; - запропонувати самобутнє вирішення багатьох суспільних, етико-філософських і художніх проблем, які хвилювали людство; - створити художньо-естетичні цінності, які поставили українську культуру на рівень світової.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 754; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |