КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Основні етапи розвитку української філософії
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 4.
ТЕМА. Історія розвитку української філософії. МЕТА вивчення теми: дослідження справжніх витоків вітчизняної філософії, джерел та змісту її самобутності, а також зв'язків з філософською культурою інших народів. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: антеїзм, кордоцентризм, естетизм, екзистенціалізм, "філософія серця". ПЛАН ЗАНЯТТЯ 1. Філософські ідеї в Культурі Київської русі. 2. Філософія Просвітництва у Києво-Могилянській академії. 3. Філософія Григорія Сковороди.
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ:
1. Що таке національна філософія? 2. Своєрідність філософії України у контексті світової культури. 3. У чому культурно-філософське значення діяльності Києво-Могилянської академії? 4. Які філософські проблеми відображені в художній творчості Г.Сковороди? 5. У чому суть ідеї “сродної праці” талановитого письменника – гуманіста? ТЕМАТИКА РЕФЕРАТІВ (ПРЕЗЕНТАЦІЙ): 1. Перші учні і випускники Києво-Могилянської академії. 2. Культурно-філософське значення прийняття християнства на Русі. 3. Афоризми Г.С. Сковороди. 4. Г. Сковорода як письменник, поет, байкар, філософ, викладач, музикант, співак.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: 1. Філософія. Курс лекцій: Навч. посібник/ Бичко І. В., Табачковський В. Г., Горак Г. І. та ін. – 2-е вид. – К.: Либідь, 1994. – 576 с. – С. 219-314. 2. Філософія: Підручник / Г. А. Заїченко, В. М. Сагатовський, І. І. Кальний та ін.; За ред. Г. А. Заїченка та ін. – К.: Вища шк., 1995. – 455 с. – С. 77-127.
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО ЗАНЯТТЯ
Українська філософія - це явище переважно внутрішнє у відношенні до української культури, тобто, що вона виражала, концентрувала, виводила на рівень осмислення деякі важливі риси національного характеру та світосприйняття українців. Філософія в Київську Русь приходить із Візантії вже в досить розвиненому стані. Виділяють такі основні особливості українського національного характеру: емоційність, естетизм, сентиментальність, психічна рухливість, шанування індивідуальної свободи, релігійність та своєрідний культ Землі, а також відчуття близькості із природою. Означені риси національного характеру та особливості світосприйняття українців позначились і на певних особливостях української філософії. Українська філософія ніколи не виявляла схильностей до абстрактно-раціональних системних побудов. У неї завжди проявлялися означені вище емоційність та естетизм, схильність скоріше виразити певну життєву позицію, ніж побудувати докладну концепцію світобудови, космосу. Термінологічно це інколи позначають як перевагу в українській філософії "серця над головою ". Звичаї, традиції та риси характеру давніх слов’ян, сформовані на основі язичницького світогляду на протязі тисячоліть, позначились і на певних інтерпретаціях та формах засвоєння християнства та християнської філософії. Впливи Візантії, поєднані із давніми традиціями, визначили такі особливості функціонування філософських ідей в Київській Русі: 1) Від самого початку християнська мудрість постала в Київській Русі у поєднанні із давньогрецькою філософією: зокрема тут були знаними Піфагор, Геракліт, Сократ, Платон, Аристотель, Сенека. 2) Філософія і мудрість сприймалися переважно як настанови для індивідуального самозаглиблення, самовдосконалення та пошуків святості, вищої істини. Таке сприйняття філософії сприяло появі її особливого типу, характерного для давньоруської культури - "філософствування у Христі", коли виші духовні цінності поставали невід'ємними від життя. Вони повинні були давати найперші смислові засади життя. 3) На першому плані давньоруської філософії не знаходилися питання абстрактно-теоретичного системотворення. Будь-які теоретичні розбудови повинні були слугувати творенню життя. Тому уся ця філософія бум схильною до морального повчання та життєвої настанови. У Києво-Могилянській академії, заснованій Петром Могилою (1597 - 1647), вперше в Україні філософію викладали окремо від теології. Філософські курси, які тут читалися, були значною мірою схоластичними. Це не було повторенням схоластики Заходу, а швидше використанням на українському ґрунті західної філософії у поєднанні із досягненнями прогресивної наукової думки. Видатні професори Києво-Могилянської академії розуміли філософію як систему дисциплін чи наук, покликаних віднайти істину, причини речей, даних людині Богом, дослідити життя й доброчесність. Істину вони ототожнювали з вищим буттям, тобто з Богом, якого називали також творящою природою. Вихованцем Києво-Могилянської академії був видатний укр. філософ Г. Сковорода (1722‑1794). Основні елементи його філософської системи: 1. Учення про дві натури та три світи. Все існуюче, на думку Сковороди, поділяється натри специфічні види («світи») — великий (макрокосм), малий (мікрокосм) і символічний (Біблія). Великий світ — це світ речей, Всесвіт. Людина, мікрокосм — це центр, в якому.сходяться і набувають свого значення усі символи макрокосму і Біблії. Третій світ — світ символів, або Біблія, виступає як самостійна реальність, яка забезпечує людині можливість досягнення Бога. Через цей світ Бог являється людині. В кожному із трьох світів існують водночас дві натури: одна «видима», друга — «невидима». Для великого світу — це зовнішній вигляд речей та їх внутрішня прихована сутність, для людини — це душа і тіло, для символічного світу Біблії — текст і прихований в ньому Божественний сенс. 2. Учення про «сродну працю» та «нерівну рівність». Г. Сковорода вважав, що кожній людини притаманна «сродна праця» — заняття до душі. Це призначення визначається Богом, але тільки гама людина може його розкрити. На думку Г. Сковороди, у власній «сродності» легко пересвідчитись, якщо відчути задоволення при виконанні того чи іншого завдання. Традиційні ж суспільні критерії — матеріальні достатки, високий статус тут не діють. У кожної людини є своя «сродність», У цьому вони всі рівні. А нерівні у той же час у тому, що ця сродність у кожного своя, вона різною мірою притаманна людині і по-різному розцінюється з точки зору інших людей. 3. Вчення про самопізнання. На думку Г. Сковороди, самопізнання — це шлях до щастя. Тільки занурившись у себе, пізнавши власну «невидиму» натуру, людина має здогадатися про власну «сродність» і після цього відповідним чином скоригувати своє життя. З цим пов'язане притаманне філософії Сковороди акцентування ролі серця як двигуна душевного життя людини, як сили, що визначає шлях його перетворення. Серце розглядається Сковородою як джерело людського у людині, воно є органом самопізнання і тією силою, що проводить людину шляхом самовдосконалення. 4. Вчення про щастя. Г. Сковорода зважав, що щастя є «необхідною необхідністю», яку дуже легко знайти. Для цього треба відкинути поширені уявлення про щастя як синонім слави і багатства, розуміти щастя перш за все як стан внутрішнього духовного спокою. Досягти щастя, за Г. Сковородою, можна у першу чергу через заняття «сродною працею». Відповідно до своїх філософських переконань, Г. Сковорода вів мандрівне життя. Його вчення стало однією із засад національної духовної традиції.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 1. Філософія у Київську Русь приходить у досить розвиненому стані з: А. Греції Б. Візантії В. Європи
2. Українська філософія це явище переважно: А. внутрішнє по відношенню до європейської філософії; Б. загальносвітового значення; В. має значення у розрізі візантійської культури.
3. Українська філософія виводила на новий рівень осмислення: А. деякі важливі риси національного характеру; Б. загальні характеристики християнської культури; В. античні джерела мудрості.
4. Українська філософія: А. виявляє схильності до абстрактно-раціональних системних побудов; Б. не виявляє схильності до абстрактно-раціональних системних побудов; В. частково виявляє схильності до абстрактно-раціональних системних побудов
5. Антеїзм - це: А. тотожність Бога та природи; Б. усвідомлення єдності людини з природою, черпання сил у Землі, природі; В. розуміння того, що Бог дав перший поштовх до розвитку, а далі не втручався у природні процеси.
6. Екзистенціалізм - це: А. заглибленість у внутрішнє буття людини; Б. осмислення історичного процесу людства; В. чуттєве пізнання світу.
7. Емоційно-вольова сутність людини, яка сприймається через серце називається: А. антеїзм; Б. кордо центризм; В. екзистенція. 8. Першим вищим навчальним закладом на теренах України була: А. Острозька академія; Б. Києво-Могилянська академія; В. Київська школа; Г. Київський університет ім. Драгоманова. 9. Згідно з вченням Г. Сковороди, буття є взаємодією трьох світів: А. матеріального світу, ідеального світу, дуалістичного світу; Б. макрокосму, мікрокосму, символічного світу; В. дикого світу, варварського світу, цивілізованого світу. 10. Найважливішим для Г.Сковороди було питання про: А. створення цілісної філософської концепції; Б. людське самопізнання; В. створення Всесвіту Богом.
Дата добавления: 2014-10-15; Просмотров: 2781; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |