Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Практикум з риторики 7 страница




 

Є прийом: почати з паузи (ораторська пауза) — це зацікавлює. Але не мовчіть занадто довго, бо складається враження, що ви розгубилися.

 

 

Нарешті, вправно користуйтеся інтонаціями. За твердженнями психологів, інтонація дає слухачам 17—20% інформації. Монотонне проголошення промови стомлює. Лише паламар читає речитативом, монотонно. Світський же промовець виголошує не сакральний (священний) текст, а говорить "від себе", отож, і інтонаційний малюнок тут розкутіший, багатший. На жаль, у нас усталилася від часів середньовіччя система відтворення тексту вголос монотонним, ритмізованим речитативом, що часто "присипляє" слухача. Уникайте також "нерішучої" інтонації: вона недопустима. Взагалі вчені підрахували, що слухачі не засвоюють ЗО—40% промови, якщо її інтонація не відповідає змісту. Тому промовець має сконцентруватися тільки на тексті виступу і тих думках та почуттях, які він хоче донести до слухачів.

 

Місце промови

 

Оратору необхідно звертати увагу на деякі моменти, що стосуються сприйняття його персони очима аудиторії. Так, він повинен бути достатньо освітлений — голос з темного кута мало кого приваблює. Для оратора-початків-ця небажано починати свою практику з виступу просто неба, перед численними слухачами. Окрім психологічного бар'єру, який може виникнути, тут виступає на перший план і такий важливий момент, як акустика. Та навпаки, у приміщенні, де голос оратора резонує (багато залів спеціально налаштовані на добру акустику), початківець почуватиметься впевненіше. X. Леммерман радить: "Зверніть увагу, аби задня стіна, що підтримує вас акустичне, була розташована не дуже далеко"1.

 

Тут-таки зазначено ще два моменти, які потрібно врахувати ораторові: у великих приміщеннях для доповідей на оратора чекають дві небезпеки: або поглинання звука, або відлуння; в першому випадку слід дуже чітко артикулювати кожен звук; у другому — уповільнити теми. Відлуння спостерігається переважно у високих приміщеннях або в приміщеннях, які поділено на частини2.

 

1 Леммерман X. Учебник риторики. Тренировка речи с упражнениями. - М., 1997. - С. 190.

 

2 Там само. — С. 191.

 

 

П. Сопер радить, якщо аудиторія невелика (до 75 осіб), то говорити краще, ставши на один рівень зі слухачами.

 

Крім того, якщо аудиторія невелика, варто подбати про оптимальне розташування слухачів, аби бути в центрі уваги і не залишити жодного "неохопленим".

 

Подаємо кілька усталених традицією варіантів розташування невеликої групи слухачів (за Ч. Б. Далецьким)1.

 

Аудиторне розташування. Цей спосіб розташування відділяє оратора від аудиторії, зворотний зв'язок утруднений.

 

О

 

 

О

 

о

 

Круглий стіл дозволяє об'єднати людей, уникнути напруження, демократизує атмосферу.

 

 

о

 

о

 

відпо-

 

"Конфронтація" або "обличчям до обличчя" відає ситуації протистояння позицій.

 

1 Даяецкий Ч. Б. Практикум по риторике: Экспериментальное учебное пособие для учащихся старших классов, гимназий, лицеев, колледжей и школ гуманитарного профиля. — М., 1995. — С. 86.

 

 

 

п

 

 

V-подібне розташування дозволяє створити атмосферу співробітництва між тими, хто спілкується — за провідної ролі оратора.

 

п

 

D

 

П

 

П

 

п

 

* * *

 

Отже, варто обстежити місце майбутнього виступу заздалегідь і врахувати свої можливості відповідно до конкретних обставин.

 

Ключові слова:

 

імідж

оратора; шарм оратора; погляд оратора;

 

жести: механічні, ілюстративні, емоційні;

 

міміка оратора; голос оратора: артикуляція, дикція,

 

темп, теситура тембр; дихання; паузи (дихальні,

 

логічні, психологічні); інтонація; акустика.

 

Практичне заняття 15 Зовнішня культура промовця

 

І. Проведіть репетицію виходу до аудиторії зі своїми товаришами. Відзначайте один в одного всі можливі недоречності (заціплення, скутість жестів, незграбну поставу, кам'яне обличчя, переляканий погляд, невпевнену або занадто швидку ходу тощо). Намагайтеся позбутися цих недоліків; тренуйтеся наодинці перед великим дзеркалом.

 

II. Спробуйте сконцентрувати свій погляд на якомусь об'єкті. Вирахуйте, скільки часу ви можете тримати погляд зафіксованим. Якщо це не вдається, сконцентруйте погляд на полум'ї свічки в темному приміщенні. Якщо

 

 

 

L

 

вам вдається фіксувати погляд протягом 5—10 хвилин* вважайте, що ви цією вправою оволоділи.

 

III. Спробуйте "намалювати очима" величезну пласку цифру 8 (яка ніби лежить ребром до вас) на рівні очей аудитора', коли ви виступаєте. У вас має створитися враження, що ви зустрілися очима з кожним із присутніх. Повторюйте час від часу цей прийом під час промови.

 

IV. Виконайте кілька вправ на тренування уваги:

 

Подивіться на свій робочий стіл і опишіть побачене. Знову подивіться й порівняйте з описаним (мале коло уваги).

 

Розгляньте частину кімнати навколо столу (обов'язково визначивши межі огляду) та опишіть побачене (середнє коло уваги).

 

Розгляньте пейзаж за вікном і намалюйте його за пам'яттю (велике коло уваги).

 

Візьміть жменю дрібних грошей і, перераховуючи їх, водночас розповідайте зміст книги, фільму чи історію з життя (багатоповерхове коло уваги).

 

V. Спробуйте прочитати невеликий текст перед дзеркалом. Скільки разів ви відірвалися від тексту, аби зазирнути самому собі в очі? Повторіть цю вправу з живим співрозмовником.

 

VI. Спробуйте "змалювати" жестами (без слів) перед товаришем такі ролі: сліпий, кишеньковий злодій, гонорова особа, старий чоловік (жінка), невпевнена в собі особа і т. д. Нехай ваш товариш вгадає, кого ви зобразили.

 

VII. Проілюструйте жестами та мімікою наведений далі текст:

 

Пече мене сором на саму згадку. Одного разу... так, одного разу — і більш ніколи. Одного разу я озирнувся^ бо чув на плечах слід чужих очей, слизький, холодний. Щось ішло за мною. Якесь пальто. Я звернув. Воно. Пішов тихіше. Так само. Став біля дерева. Здається, стало. Чи озирнулось? Ні. Я пішов швидше. Так наче бігло. Може, то серце? Хто його знає... Це дратувало. Набрався зваги, вернув назад, просто на нього. Стрілись очима. Мої байдужі,

 

 

невинні, спокійні, а в нього гострі, як голки, й лукаві. В куточках сміх. Ну, добре. Що ж далі? Ти хитрий, я теж не менше. Натягнув нерви, як снасті у бурю і йду. Здається одстало. Чи озирнутись? Ні. Свищу. Байдуже (М. Коцюбинський).

 

VIII. Повністю видихніть через рот повітря з легень. Затамуйте подих, перевірте пульс; відрахуйте 6 ударів і спробуйте набирати повітря через ніс так, аби повністю заповнити нижню частину легень — до діафрагми (2 удари пульсу); середню частину легень (2 удари пульсу); верхню частин легень — до гортані (2 удари пульсу). Знову затамуйте подих (6 ударів пульсу) і утримуйте повітря в собі (6 ударів пульсу). Повторіть видих. Зробіть цю вправу 6 разів. При цьому краще сидіти в розслабленій позі. Чи "слухається" вас після цього дихання? Як поводить себе серце? Застосовуйте цю вправу тоді, коли вас охоплює нервовий стан перед виходом до аудиторії.

 

IX. Видихніть повітря так само, як в попередній вправі (через рот). Наберіть повітря до самої діафрагми і, видихаючи, голосно скажіть "А-а-а-а..." Порівняйте звучність з тою, яка була б притаманна звуку "А", якби ви вимовляли його, спираючи струмінь повітря лише на гортань. Чи помітили ви різницю? Запам'ятайте: оратор, як і співак, повинен звикнути говорити при опорі на діафрагму (поставлений голос).

 

X. Перевірте з допомогою піаніно (й бажано — у присутності компетентної людини) діапазон свого голосу. Скільки нот ви можете взяти, не напружуючись? Чи не схильні ви штучно знижувати чи підвищувати звучання голосу? Спробуйте промовити слово "риторика" спочатку підвищуючи, а потім знижуючи тональність від ноти до ноти.

 

При бажанні ви можете вдатися до розвиненої системи подібних вправ для розширення діапазону свого голосу. Але пам'ятайте, що це краще робити поступово, під наглядом фахівця, бо інакше можна зірвати голос.

 

XI. Виконайте кілька вправ (кожна вправа виконується 5—6 разів) для розвитку артикуляції та вироблення правильної дикції.

 

 

Рвучко, але плавно відкрийте рот, опускаючи нижню щелепу і поверніть її в попереднє положення. 2. Спробуйте рухати нижньою щелепою вправо-вліво. 3. Висуньте вперед нижню щелепу та поверніть назад. 4. Спробуйте "проковтнути" свій язик, повільно заносячи його середину в "глибину гортані". 5. Доторкніться язиком (звичайно, всередині рота) до лівої щоки, до правої щоки, до верхніх та нижніх альвеол. 6. Стуліть губи, потім розтягніть їх, знову стуліть. 7. Розтягніть губи у посмішці якомога ширше — намагайтесь начебто дотягнути кінці рота до вух. 8. Складіть губи ніби для поцілунку, поверніть їх у попереднє положення.

 

XII. Прослухайте записаний на магнітофон виголошений вами текст. Зверніть увагу, чи правильно ви вимовляєте звуки "р", "я", "с", "ж", "ш", V. Чи не замінюєте ви звук "і" на звук "й"?

 

ХНІ. Скажіть так швидко, як тільки можете, не порушуючи артикуляційних норм.

 

Де оре сошка, там хліба хоч трошки.

 

Чув дзвін, та не знає, де він.

 

Козацькому роду нема переводу.

 

Катерина Дем'яну не попустить бур'яну.

 

Правда кривду переважить.

 

Ні риба, ні рак, а так — неборак.

 

З сильним не борись, з багатим не судись.

 

Де багато пташок, там мало комашок.

 

Не вмер Данило, та болячка задавила.

 

Поможи, Боже, і вашим, і нашим.

 

Бреше, як гребінцем чеше.

 

Не засушиш насіння — посушиш голову.

 

Годувала ґава ґавенят на ґанку.

 

Говори до гори, а гора — горою.

 

Молодець проти овець, а проти молодця — сам вівця.

 

XIV. Розставте позначки гучності та темпу мовлення (fl, /2-.. ti, t2...) в такому тексті:

 

Дев'ять років тому такого ж січневого дня я стояв на одній з чернівецьких вулиць у "живому ланцюгу". Взявшись за руки, ми у такий спосіб відзначали акт злуки у січні 1918 року двох народних республік — Української і

 

 

Західноукраїнської. Знаю, дев'ять років тому багато хто з нас брав участь у подібних, хай скромніших, але не менш потрібних акціях. Ми хотіли своєї держави і протестували проти замовчування офіційною історіографією правди про Українську революцію 1917—1918 років. (Доба. — 1999. —22 січня).

 

XV. Перевірте ваш звичний темп мовлення: візьміть будь-який текст і порахуйте з годинником в руках, скільки слів за хвилину ви вимовляєте. Співвіднесіть це з нормою (120—ПО слів за хвилину). Зробіть належні висновки.

 

XVI. Промовте, намагаючись змалювати інтонацією відповідну ситуацію:

 

Я голодний, як вовк. День був чудовий! Як ти міг залишити її в таку хвилину?! Це найгірша хвилина в моєму житті... Якби ви бачили його обличчя в цю мить!..

 

XVII. Спробуйте вплинути на волю Вашого співрозмовника, подолавши його психологічний стан та прагнення на даний момент (вередування, спокій, відчай, збудження, агресивність тощо). Чи здатні Ви маніпулювати людьми?

 

а) переконайте подругу піти на дискотеку;

 

б) ввічливо випроводіть за двері непрошеного гостя;

 

в) дізнайтеся про таємницю, що гнітить товариша;

 

г) випросіть у товариша його улюблену річ. Звичайно ж, буде етично з Вашого боку, якщо ви не використаєте свою волю на шкоду товаришу.

 

XVIII. Запишіть на магнітофон і вислухайте промовлений вами текст. Відзначте недоліки (вимови, темпу, тембру, інтонації тощо).

 

Література Основна

 

1. Гурвич С. С., Погорелко В. Ф., Герман М. А. Основы риторики. — К., 1988. — С. 113—118.

 

2. Кошачевський С. С. Техніка мови. — К., 1963.

 

 

3. Леммерман X. Учебник риторики. Тренировка речи с упражнениями. — М., 1997. — С. 189—192.:

 

4. Николаева Т. Н. Жест и мимика в лекции. — М., 1973.

 

5. Степанов А. Голос и жесты оратора //Наука и религия. — 1965. — № 16.

 

Додаткова

 

1. Никольская С. Техника речи. — М., 1976.

 

2. Савкова 3. В. Как сделать голос сценическим: Теория, методика и практика речевого голоса. — М., 1975.

 

3. Савкова 3. В. Лектор и его голос. — М., 1972.

 

3. Шенберг В. А., Савкова 3. В. Риторика. — СПб., 1997. — С. 110—122.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 391; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.066 сек.