КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Р.Роллан 5 страница
1 Дарвин Ч. Сочинения / Ч. Дарвин. — М., 1939. — Т. 11. — С. 540—541. тернатива "бути чи не бути" цивілізації. Перетворення наявного буття у небуття і небуття у буття закономірне. Всі суспільні порядки в історії становлять минущі ступені розвитку людства від нижчої до вищої. Однак за сучасних умов відбулося роздвоєння небуття на дві протилежності: небуття як зародка становлення нового історичного етапу в розвитку суспільства і небуття як можливості загибелі людства. Обидві ці протилежності перебувають у єдності та "боротьбі" між собою. Відносини між ними становлять основну суперечність сучасності. її вирішення передбачає не лише ліквідацію ядерної зброї (головної причини всіх глобальних проблем), а і перетворення суспільних відносин, які сформувалися у зв'язку з виробництвом, розповсюдженням і можливим застосуванням ядерної та інших видів зброї масового знищення людей: економічних, політичних, екологічних, моральних. При цьому слід мати на увазі багатогранність кожної з глобальних проблем. Екологічна проблема, наприклад, полягає не тільки у забрудненні природного середовища продуктами життєдіяльності людей і виснаженні природних енергоресурсів, а й у людському імунодефіциті (СНІД) як наслідку викривлення моральних, релігійних та естетичних суспільних відносин, онкологічних захворюваннях, туберкульозі, наркоманії та багатьох інших людських бідах. Отже, змістом процесу розвитку є виникнення, становлення і вирішення діалектичних суперечностей. У кожному об'єкті чи системі об'єктів вони представлені складною ієрархією. Будь-яка суперечність має системний характер, а будь-яка система є суперечливою. Розвиток суперечностей вимагає їх вирішення, яке підіймає систему на якісно новий рівень. Суперечність — джерело, зміст і рушійна сила саморуху і саморозвитку світу, його пізнання та перетворення суб'єктом. 12.2.3. Закон заперечення заперечення За законом заперечення заперечення, у процесі розвитку об'єктів кожний його ступінь, що є наслідком подвійного заперечення, є синтезом попередніх ступенів і відтворює на вищій основі характерні риси, структуру вихідного ступеня розви-
Тема 12 тку. Закон відповідає на запитання про переважну спрямованість, про загальну тенденцію процесу розвитку, яка в цілому прогресивна. Закон заперечення заперечення відображає цілісну форму і внутрішню структуру процесу розвитку завдяки взаємозв'язку його основних фаз, єдиний механізм його сходження через вирішення суперечностей у синтезі. Ні закон взаємного переходу кількісних і якісних змін, ні закон єдності та "боротьби" протилежностей не відтворюють загальної, синтетичної картини розвитку. Дія закону заперечення заперечення виявляється лише в цілісному, відносно завершеному процесі, через ланцюг взаємопов'язаних переходів, коли можна зафіксувати більш-менш завершений результат, а його застосування у пізнанні та практиці дає можливість зрозуміти процес розвитку в усій його повноті і конкретній системності. Закон характеризують такі філософські категорії: "заперечення", "заперечення заперечення", "спадкоємність". Діалектичне заперечення є необхідним моментом процесу розвитку, умовою якісної зміни об'єктів. Воно об'єктивне і всезагальне. У жодній сфері реальності не може бути розвитку без заперечення попередніх форм її існування. Так, нове покоління людей заперечує попереднє, ринкова економіка — тоталітарну, капіталістична власність — індивідуальну, квантова механіка — класичну, а хвильова теорія елементарних часток — корпускулярну. Діалектичне заперечення відображає не знищення, не руйнування об'єкта, а момент його переходу в нову якість, у якій зберігаються елементи і властивості його попереднього (вихідного) якісного стану, тобто фіксує спадкоємність розвитку. Історія людства, наприклад, є послідовною зміною окремих поколінь, кожне з яких використовує матеріали, капітали, продуктивні сили, передані йому всіма попередніми поколіннями; або, наприклад, за принципом відповідності Н. Бора, теорії з виникненням нових, більш загальних теорій, не усуваються як щось помилкове, а включаються у нову теорію як її межові або конкретні випадки та зберігають своє значення для попередньої сфери пояснення. Діалектика та її альтернативи Перше заперечення не завершує процес розвитку, а доповнюється другим запереченням, або запереченням заперечення. Функції у цих заперечень різні: перше заперечення означає виникнення суперечності, друге — зняття суперечності, її вирішення. За своїм змістом друге заперечення становить нову єдність і "боротьбу" протилежностей, вищий етап розвитку зі збереженням елементів і властивостей вихідного пункту та його першого заперечення, а за формою — ніби повернення до вихідного пункту, але у перетвореному його вигляді. У підсумку отримуються циклічність розвитку, послідовний ланцюг перетворень: вихідний пункт — перше заперечення — заперечення заперечення, третє, четверте заперечення тощо. Наприклад, хімічний елемент літій перетворюється на хімічний елемент фтор через шість заперечень (літій —> берилій —> бор —> вуглець —> азот —> кисень —> фтор), калій переходить у рубідій через 18 заперечень, цезій у францій — через 32 заперечення. Отже, розвиток має спіралеподібну форму. Підтвердженням її є спіралеподібний рух капіталів за схемою Г — Т — Г1, тобто на вкладені у виробництво гроші "Г" (вихідний пункт розвитку) виробляється товар "Т" (перше заперечення), реалізація якого приносить прибуток "Г1" (заперечення заперечення). Спіралеподібність — це всезагальна форма процесу розвитку, однак закон заперечення заперечення може виражатися і в конкретній формі тріади, чи ніби одного витка спіралі: тезис (вихідний пункт розвитку) —* антитезис (перше заперечення) —> синтез (друге заперечення, або заперечення заперечення). Так, з посіяного в ґрунт зерна пшениці (тезис) виростає пшеничне стебло (антитезис), на якому потім формується колосок з багатьма зернами пшениці (синтез). Подібне відбувається в логіці діалектичного мислення. Жан-Жак Руссо розмірковував так: "Наші душі розбещувались у міру того, як удосконалювались наші науки і мистецтва (тезис. — Авт.). І ось тепер кому вже неясно, що особистості не знаходиться місця в структурі людської самості; людина опиняється поза самою себе (антитезис. — Авт.). Така втрата — наслідок суспільної бездуховності, коли права індивіда знехтувані, розтрачені, знецінені (синтез. — Авт.)"1. 1 Таранов П.С. Острая философия / П.С. Таранов. — Симферополь: Реноме, 1998. — С. 496.
Тема 12 Діалектика та її альтернативи
Отже, внутрішньою основою закону заперечення заперечення є принцип заперечуваності, який виявляється не в загальній та абстрактній формі, а в конкретному вигляді "заперечення заперечення", що становить специфіку закону. Ця специфічність є формою "повернення до старого", причому "старе" є в синтезі, разом з тим, як щось нове. Заперечення заперечення означає одночасно і збереження елементів минулого, історичну спадковість у розвитку. Специфічність закону виявляється і в спіралеподібності діалектичного руху, що припускає не тільки генеральну тенденцію прогресу, а й тимчасові рухи назад, можливість зигзагів у процесі розвитку, поєднання прогресу і регресу за його загальної поступальної спрямованості. Кожний із законів діалектично специфічний. Разом з тим, всі вони діалектично єдині, відображають об'єктивні всеза-гальні істотні зв'язки буття, свідомості всебічної діяльності людей та процеси їх пізнання. Свою сутність, зміст, функції закони діалектики виражають через категорії. 12.3. Співвідносні категорії діалектики та їх методологічна функція Категорії (від грец. "висловлювання, ознака") — це поняття, що в узагальненій формі відображають предмети і явища дійсності, їх властивості, істотні взаємозв'язки і взаємовідношення. Наприклад, в економічній теорії такими категоріями є товар, прибуток, власність, гроші; у біології — організм, оточення, обмін речовин; у хімії — атом, молекула, валентність; у філософії — матерія, свідомість, якість, кількість, міра, протилежність, суперечність, заперечення заперечення тощо. Категорії філософії — результат тривалого розвитку складного процесу пізнання. В античності категоріями вважалися так звані першоелементи світу: земля, вода, повітря, вогонь. Платон запропонував п'ять категорій (сутність, рух, спокій, тотожність, відмінність), Арістотель у трактаті "Категорії" сформулював їх уже десять: сутність, кількість, якість, відношення, місце, час, становище, стан, дія, страждання. За Нового часу для кожної філософської системи був характерним свій набір категорій. І. Кант розробив таблицю категорій за принципом тріади, у якій кожна третя категорія є результатом взаємодії (синтезу) перших двох: кількість (єдність, множина, цільність); якість (реальність, заперечення, обмеження); відношення (субстанція, причина, взаємодія); модальність (можливість, дійсність, необхідність). Г. Гегель розробив класичну діалектичну систему категорій філософії, у якій категорії є ступенями саморозвитку абсолютного духу, взаємопов'язані і перебувають у постійному русі та змінах. У сучасному розумінні категорії філософії є суттєвим і узагальненим відображенням об'єктивної дійсності. Вони взаємопов'язані, мають значення загальності, а тому є загальномето-дологічними принципами пізнання і практичної дії. Деякі з них співвідносяться між собою як єдність протилежностей (наприклад, категорії кількості та якості). їх називають співвідносними, або парними: одиничне, особливе і загальне; причина і наслідок; необхідність і випадковість; зміст і форма; сутність і явище; можливість і дійсність; система й елемент тощо. Ці категорії — підсумок пізнання і практики всієї попередньої історії людства; сходинки пізнання світу і коленого з його об'єктів, неосновні закони діалектики, "інструменти" пізнання і перетворення людиною дійсності. 12.3.1. Одиничне, особливе, загальне Одиничне, особливе, загальне — співвідносні категорії діалектики. Одиничне відображає неповторне в об'єктах, наявне лише в даного об'єкта; загальне — об'єктивно існуючу діалектичну тотожність предметів, речей, явищ конкретної якості, те, що належить не одному об'єкту, а багатьом; особливе — момент суперечності одиночного і загального, те, що відрізняє один від одного порівнювані об'єкти. Якщо одиничне завжди виступає в ролі особливого, то загальне стає особливим тільки тоді, коли воно вказує на відмінність тих об'єктів, які порівнюються. Наприклад, демократичний політичний режим у наш час утвердився в багатьох країнах світу, однак демократія в
Тема 12 Діалектика та м альтернативи
Україні особлива своїми ознаками, властивостями, формами вияву. Категорії одиничного, особливого і загального відображають об'єктивні зв'язки і відношення дійсності. Вони не існують самостійно, а тільки в окремих предметах, речах, явищах і процесах як їх риси, властивості, ознаки. Окремого без одиничного, особливого і загального не буває. Вони становлять єдність протилежностей окремого, взаємопов'язані одне з одним і за певних умов можуть переходити одне в одне: одиничне стає загальним, а загальне — одиничним і особливим. Біологи, наприклад, постійно спостерігають факти набуття тваринами або рослинами пристосувальних властивостей до умов існування, що змінилися, які з часом перетворюються на загальні властивості нового їх різновиду або нового виду в цілому. Категорії одиничного, особливого і загального мають значення загальності. Вони є неосновними законами діалектики і сходинками процесу пізнання. На початку своєї історії люди, наприклад, навчилися добувати вогонь тертям. Потім вони зрозуміли, що механічний рух може перетворюватися на тепловий, а з розвитком знань дійшли висновку про взаємоперетворення форм руху матерії, про те, що біологічний рух містить хімічний, але у "знятому", тобто перетвореному, вигляді. У цьому прикладі перше судження — одиничне, друге — особливе, а третє — загальне. Будь-яке окреме виникло в результаті перетворення інших окремих і має їх у собі в "знятому" вигляді. Отже, окреме існує тільки у тому зв'язку, який веде до загального, тобто становить ланку в нескінченному ланцюгу розвитку матерії, переходу її з одних усталених станів до інших, від одних матеріальних утворень до інших. Кожне окреме (річ, предмет, явище, процес) як скінченне, минуще вміщує момент нескінченного, вічного, є однією з його конкретних форм, одним з моментів одвічного процесу розвитку матерії. У діалектиці одиничного, особливого і загального специфічне значення має загальне. Воно виражає закон, знання якого перетворює людину на господаря становища, дії, об'єкта. Разом з тим, абсолютизування знання загального не є діалектичним. Діалектика вимагає вивчати об'єкт всебічно, враховувати не тільки те є спільне з іншими об'єктами, а й те, чим він від них відрізняється, тобто його одиничне і особливе. Таке знання ефективне і компетентне. 12.3.2. Причина і наслідок Причина — це філософська категорія, яка відображає взаємодії об'єктів або їх компонентів при їх виникненні, змінах, зникненні; наслідок — зміни у взаємодіючих об'єктах або їх елементах. Як і всі інші, причинно-наслідкові зв'язки є об'єктивними, всезагальними, універсальними. У світі немає безпричинних явищ і подій, все, що існує, має причину свого виникнення, існування та функціонування. Визнання об'єктивності та загальності причинно-наслідкових зв'язків становить основу детермінізму — філософського вчення про об'єктивний взаємозв'язок і взаємозумовленість речей, процесів і явищ реального світу. Йому протистоїть у науці і філософії індетермінізм, що не визнає об'єктивності причинного зв'язку і, врешті-решт, стає на позиції телеології, тобто визнання деякого нематеріального основоположного начала всіх речей, явищ і процесів у світі. Суттєвим джерелом філософії індетермінізму в XX ст. стали статистичні закономірності у фізиці, відповідно до яких передбачення має ймовірний характер: "може бути, а може і ні"; а за динамічними законами — однозначний: "так, а не інакше піде процес розвитку". У механіці, наприклад, якщо відомі координати тіла та його швидкість, то можливо точно визначити положення тіла в будь-який інший момент часу. Індетерміністи оголосили статистичні закономірності спростуванням причинності. Проте розвиток квантової механіки, а потім і кібернетики з її вченням про саморегулівні системи спростували телеологію, фаталізм, вчення про визначеність і підтвердили правильність принципових положень матеріалістичної діалектики. Статистичні та динамічні закономірності — це дві основні форми зв'язків явищ і процесів. Якщо динамічні закономірності характеризують поведінку відносно ізольованих систем, що складаються з невеликої кіль- Тема 12 кості елементів, то статистичні закономірності виникають як результат відображення взаємодії великої кількості елементів і характеризують поведінку не стільки одного елемента, скільки їх масиву в цілому. Вони також є об'єктивними, як і динамічні закономірності, і єдино можливими при дослідженні масових явищ випадкового характеру. Більше того, динамічні закономірності є причинним випадком статистичних закономірностей, коли вірогідність стає практично ймовірністю. У процесі розвитку причини і наслідки можуть мінятися місцями. Відмінність між ними відносна. Причини відрізняються від приводів — процесів, які сприяють їх виявленню. Знання причинно-наслідкових зв'язків дає можливість прогнозувати майбутнє, науково керувати об'єктом, створювати та змінювати умови його функціонування. За наявності причини та умов її реалізації наслідок стає необхідним. Такий взаємозв'язок конкретизується діалектичними категоріями необхідності і випадковості. 12.3.3. Необхідність і випадковість Необхідність — це філософська категорія для вираження внутрішніх, стійких, всезагальних зв'язків і відносин буття, які повторюються за певних умов; випадковість — це філософська категорія, що відображає зовнішні, нестійкі, одиничні зв'язки і відносини, те, що за певних умов може бути, а може і не бути. Будь-який об'єкт становить єдність необхідного і випадкового. Необхідність виявляється через масу випадковостей, а випадковості є формою вияву необхідності. Наприклад, зустріч власника засобів виробництва з робітником на ринку праці є необхідною, тому що зумовлена їх соціальним станом. Перетворення робітника на власника засобів виробництва безсумнівно випадкове. Об'єктивність необхідності завжди була і є очевидною. Об'єктивність випадковості визнавалась не завжди і не всіма філософами та вченими. Наприклад, Демокріт доводив, що людина вигадала випадковість для того, щоб приховати свою неосвіченість; Б. Спіноза вважав, що випадковим є тільки те, Діалектика та її альтернативи причину чого людина не знає. На подібних позиціях стояли такі філософи та природознавці: П. Гольбах, К. Вольф, Ж. Ла-марк та ін. Методологічна помилка заперечення об'єктивності будь-якої випадковості полягає в тому, що дехто неправомірно зводив необхідність до причинності, тобто до думки, що оскільки все має причину, то в дійсності має місце лише необхідність. Отже, випадковості немає. Зведення необхідності до причинності і заперечення на цій підставі об'єктивності випадковості є теоретичною основою фаталізму — світогляду визначення всіх процесів і явищ. Наприклад, згідно з теологічним фаталізмом, Бог ще до народження визначив одних людей до "спасіння", а інших — до "загибелі", згідно з механіцизмом, є необмежені можливості висновку про всі події майбутнього на підставі повного знання про дії сил природи в сучасний момент, згідно з уявленням про фатальну приреченість людини до злочинної поведінки, це пов'язано з її спадковою біологічною конституцією і т. ін. Установлення в науці статистичних ідей та методів привело до концептуальної перебудови поглядів на випадковість. Вона стала розглядатись як самостійне начало, елемент будови і фактор еволюції матеріального світу. Для з'ясування природи випадковості важливе значення мало створення квантової механіки, яка підтвердила випадковий характер поведінки мікрооб'єктів, а також глибокий діалектичний взаємозв'язок випадковості та необхідності у квантових процесах. Випадковість об'єктивна, як і необхідність. Необхідності ніколи не буває без випадковості. Свій шлях необхідність прокладає через масу випадковостей. Наука повинна за випадковостями відкривати необхідність, озброювати практику знаннями законів розвитку, допомагати зменшувати вплив негативних випадковостей на процес і результати діяльності людей. 12.3.4. Зміст і форма Зміст як філософська категорія характеризує всю сукупність властивостей, частин, ознак об'єктів; форма — стійка система зв'язків структури змісту. Зміст визначає форму, а форма впливає на зміст у позитивному або негативному напрямі. Зміст
Тема 12 та форма об'єктивні, діалектично єдині. Не буває неоформлено-го змісту або беззмістовної форми. Форма є в самому змісті, а зміст завжди включає форму. Якщо, наприклад, функції менеджменту становлять зміст роботи менеджера, то способи їх реалізації — її форму. Серед змістовних функцій менеджменту виділяють функції прийняття рішень, планування, організації, координування і регулювання, мотивації, контролю, обліку та аналізу діяльності. Серед форм — пояснення, показ, тренінг, заохочення, спостереження, зворотний зв'язок тощо. Діалектичну єдність змісту і форми в діяльності менеджера виражено правилом: ефективне керівництво й управління здійснює не той, хто знає, а той, хто вміє це робити. Управління взагалі і керівництво зокрема обертаються навколо вчинків. Поведінка співробітників менеджера безпосередньо пов'язана з його поведінкою, вчинками, вмінням і навичками як керівника. Більшість людей не вважатимуть достоїнством навіть глибокі знання менеджменту в того керівника, який постійно припускається дурниць. У літературі з менеджменту наводяться численні приклади досягнення оптимального результату за рахунок забезпечення єдності змісту і форми. Один із них такий. Менеджер під час бесіди зі співробітником фірми говорить йому приблизно таке: "Я зупинив свій вибір на Вас, тому що хочу, аби наступне наше покоління працювало так само добре, як і Ви. Адже коли Ви підете на пенсію, вся майстерність, яку Ви напрацювали тут, піде разом з Вами. А хіба її ціна так мала? Поміркуйте над тим, що, готуючи собі заміну, Ви допоможете фірмі витримувати конкуренцію і розвиватися в майбутньому. І ті, кого Ви навчите зараз, по суті, дадуть нам можливість повністю сплачувати вам пенсію в наступні роки"1. Розвиток об'єктів починається зі змін їх змісту, потім змінюється їхня форма. Якщо форма перестає відповідати змісту, між ними виникає конфлікт, який вирішується шляхом заміни старої форми на нову та зміни змісту або свідомою діяльністю людини з приведення форми у відповідність з новим зміс- 1 Лзнд П.9. Менеджмент — искусство управлять: секрети и опьіт ирактического менеджмента / П.З. Лзнд. — М., 1995. — С. 114. Діалектика та її альтернативи том. У суспільстві конфлікт між змістом і формою може вирішуватись або соціальною революцією, або за допомогою структурних реформ; у процесі мислення — ілляхом розвитку категоріальної структури пізнання: чим повнішим, глибшим і всебічнішим є зміст мислення, тим більш розвинуті і конкретні форми, в яких воно виражається. 12.3.5. Сутність і явище Історія пізнання і суспільна практика свідчать про те, що предмети, речі, явища і процеси дійсності мають зовнішній бік, доступний безпосередньому сприйманню людини, і внутрішній бік, прихований від такого сприймання. При цьому обидва боки діалектично єдині: внутріпіній визначає зовнішній, а зовнішній є формою вираження внутрішнього. Так, вартість товару визначається сукупністю суспільно-необхідної праці, витраченої на його виробництво, а зовнішньо вона виявляється через ціну цього товару. Взаємозв'язок між внутрішнім і зовнішнім боками об'єктів виражається категоріями сутності і явища. Категорія "сутності" відображає сукупність усіх внутрішніх і необхідних властивостей та зв'язків об'єкта, закони їх функціонування і розвитку; категорія "явища" — зовнішні вияви сутності через масу випадкових властивостей і зв'язків. Так, сутність особистості полягає у відображенні суспільних відносин; демократії — у народовладді, правах людини і свободі особистості; промисловості — у відтворенні товарів і послуг; відповідно явищами є справи, вчинки, висловлювання, настрої, переживання індивідів; кількість політичних партій в країні, їхні амбіції щодо державної влади, програми і способи їх реалізації; місткості ринку, співвідношення попиту і пропозицій на ньому, всі зміни в ціноутворенні тощо. Сутність і явище об'єктивні та діалектично єдині. Сутність "являється", а явище суттєве. Сутність виявляється в явищах, явища виражають свою сутність. Зміни сутності викликають зміни в явищах. При цьому сутність виявляється в явищах не повністю, а явища не повністю виражають сутність. Якби сут-
Тема 12 ність і явище повністю збігалися, то в людей не було б потреби в науці. Наука за явищами відкриває сутність, а отже, закони і закономірності розвитку об'єктів. їх пізнання не повинно обмежуватися вивченням явищ. Більше того, розуміння явищ неможливе без глибокого проникнення суб'єкта пізнання в сутність об'єктів. У практиці пізнання іноді спостерігається підміна категорії "сутність" категорією "позірність", що є великою логічною помилкою. Категорія "позірність" відображає лише моменти сутності, випадкові і нестійкі відносини, які сприймаються людиною безпосередньо. У таких випадках нерідко дилетантське сприйняття подається як науковий висновок. Отже, суб'єктивна діалектика сутності і явища — аналог об'єктивної діалектики, тому при вивченні об'єктів необхідно за явищами бачити сутність, а в пізнанні переходити від явища до сутності, а від неї — до більш глибокої сутності і повертатися до явищ, але вже з усім багатством знань про них. 12.3.6. Можливість і дійсність Можливіст і дійсність — це співвідносні філософські категорії, які характеризують два головні ступені в розвитку об'єктів: перша — їх становлення та наявність умов виникнення; друга — об'єктивно існуючий предмет, річ, явище як сукупність усіх реалізованих можливостей. Категорії "можливості" та "дійсності" об'єктивні і діалектично єдині. Можливість з часом стає дійсністю, а дійсність можливістю. Наприклад, економіка держави завжди має можливість бути командно-адміністративною, тоталітарною або ринковою. Кожна можливість містить момент дійсності, а дійсність — можливість бути іншою. У зв'язку з цим у теорії пізнання та практичній діяльності необхідно розрізняти реальні й абстрактні (формальні) можливості. Реальною вважається така можливість, для перетворення на дійсність якої є всі умови, наприклад, можливість отримати студентом ВНЗ диплом про вищу освіту. Абстрактною, формальною можливістю є та, для перетворення якої у дійсність необхідних умов немає, на- Діалектика та її альтернативи приклад, можливість того, що сьогодні Місяць впаде на Землю. Очевидно, що людина повинна орієнтуватися на реальні можливості, а не на формальні. Отже, згідно з діалектикою будь-який об'єкт необхідно вивчати у його взаємозв'язках з іншими об'єктами: одиничних і загальних, необхідних і випадкових, причинно-наслідкових та ін., а також у розвитку, джерелом якого є "боротьба" протилежностей, механізмом — стрибкоподібний взаємний перехід кількісних і якісних змін, а загальною тенденцією — поступальний рух. Закінченої системи категорій діалектики у філософії поки що немає, але принципи побудови такої системи відомі. Згідно з принципом відображення, категорії діалектики є узагальненим відображенням реальних зв'язків і відносин у їх розвитку; відповідно до принципів єдності діалектики, логіки і теорії пізнання, категорії діалектики є всезагальними формами буття та пізнання; відповідно до принципом відповідності історичного та логічного, категорії діалектики постійно розвиваються. Загальновизнаною послідовністю у становленні та розвитку категорій діалектики є така тенденція. Кожен окремий об'єкт сприймався людиною як одиничне, як те, що до того не зустрічалося. Якщо одиничне задовольняло яку-небудь потребу людини, то воно запам'ятовувалося. Проте цю потребу можуть задовольнити й інші об'єкти. Через їх порівняння людина приходить до усвідомлення "особливого" і "загального". На цьому етапі пізнавальної діяльності формувались категорії "якості" та "кількості". Предмети пізнавалися перш за все з позицій їх якості. За переходу у пізнанні від одного предмета до багатьох і за їх порівняння з'ясовувалась їх кількісна характеристика. З розвитком пізнання стала очевидною мінливість якості і кількості в об'єктах. Як результат сформувалися категорії "причини" та "наслідку", вивчення яких показало, що зв'язок причини та наслідку є необхідним. Разом з категорією "необхідності" сформувалася категорія "випадковості". Необхідні зв'язки в науці стали виражатися категорією "закон". Потім людина усвідомила, що будь-який об'єкт є сукупністю численних властивостей, сторін, зв'язків і відносин. Ця чис-
Тема 12 Тести до розділу III
ленність виразилася в категорії "зміст", а структура змісту — в категорії "форми". З поглибленням пізнання людина переконалася, що будь-який предмет є не просто сумою властивостей та зв'язків, а єдиною цілісністю. її вираженням стала категорія "сутності", а зовнішніх виявів сутності — категорія "явище". Дослідження сутності привело до висновку про "боротьбу" протилежностей як джерело її розвитку. Відношення між протилежностями стало позначатися категорією "суперечність". При вивченні руху суперечностей були виявлені заперечення та заперечення заперечення, можливість і дійсність. Співвідносні категорії діалектики є ступенями процесу пізнання і виконують у ньому світоглядну та методологічну функції. Контрольні запитання і завдання 1. Чому діалектика є водночас і теорією пізнання, і логікою? 2. Які історичні форми діалектики знає філософія? У чому їхні відмінності? 3. Назвіть елементи структури діалектики як методу логічної системи. Розкрийте їх сутність. 4. Дайте визначення категорій "загальний зв'язок" і "розвиток" у діалектиці. 5. Які закони розвитку досліджує діалектика? 6. Чому співвідносні категорії діалектики виконують у пізнанні і діяльності людей функцію неосновних законів розвитку?
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 323; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |