КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Демокріт 2 страница
1 Конституція України: від 28 червня 1996 р. — Ст. 1. таких суджень: "Я справляюсь із новою роботою", "Мені приємно приходити на роботу", "Мій начальник щиро бажає допомогти мені досягти успіху", "Я впевнена, що мій успіх з перших кроків свідчить про тривалу успішну кар'єру в цій організації", випливає висновок (умовивід) про те, що я прийняла правильне рішення щодо вибору саме цієї роботи; інша робота, яку мені пропонували (можливо, ще запропонують), мене вже не цікавить. Завдяки умовиводам мисляча людина може не використовувати дані досвіду кожного разу для доведення своїх тверджень. Умовиводи стають відносно незалежними від досвіду за формулювання все нових і нових висловлювань. На умовиводах зведено всю будову науки. Чуттєве і логічне у пізнанні нерозривно пов'язані одне з одним. Чуття людина осмислює, а логічні роздуми завжди звіряє з досвідом. Основою їх єдності є суспільна практика, у якій виникає безпосередній контакт органів чуття з предметами і явищами природи та суспільства. У практиці людина формує мету і програму своїх дій, тобто чинить осмислено. У кожному пізнавальному акті вона співвідносить логічну ідею з чимось, що чуттєво сприймається. Разом з тим, чуттєве і логічне у пізнанні субординовані функціонально. Без чуттєвого у пізнанні немає знання взагалі, а без логічного немає знання сутності. За допомогою органів чуття людина пізнає явища об'єктів, тобто їх зовнішні сторони і зв'язки, а знання сутності, законів і закономірностей розвитку предметів, речей, явищ досягається логічним пізнанням. Така діалектика двох рівнів пізнання є очевидним досягненням філософії. В її історії вони нерідко метафізично протиставлялись одне одному. Так, прибічники раціоналізму в теорії пізнання (Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. Лейбніц та ін.) вбачали джерело знань у розумовій діяльності людей. Реальним і надійним вони визнавали лише розум, а значення чуттєвого пізнання недооцінювали і навіть ігнорували. Прибічники емпіризму (Ф. Бекон, Дж. Локк та ін.), навпаки, недооцінювали роль логічного пізнання, а чуттєве абсолютизували. Близьким до емпіризму був сенсуалізм (лат. — сприйняття, чуття, відчуття). Сенсуалісти оголошували чуттєвість головною формою
Тема 14 достовірного знання. Отже, обмеженість і емпіризму, і сенсуалізму, і раціоналізму полягає в однобічності, в абсолютизації одного з рівнів процесу пізнання. Насправді, абстрактне мислення неможливе без чуттєвого досвіду, а чуттєвий досвід — без певного логічного обґрунтування. Отже, проблема чуттєвості і мислення полягає у специфіці та суперечливій взаємодії двох рівнів пізнавальної діяльності людей. 14.2. Теорія істини Безпосередньою метою пізнання у будь-якій його формі (науковій, філософській, образно-художній та ін.) є досягнення істини. Шлях до неї завжди проблематичний, складний, багатогранний і внутрішньодіалектичний, він супроводжується зіставленням і змаганням ідей, науковими дискусіями, критикою і подоланням соціальних ілюзій, аналізом співвідношення ідеологічних і науково-теоретичних форм відображення дійсності, з'ясуванням соціально-практичних і світоглядних передумов теоретичних побудов. Немає такої системи знання, яка б не вирішувала проблему істини, у тому числі у своїй історії. У гносеології вона належить до вічних і провідних проблем у її теоретичній, методологічній і світоглядній функціях. Істина — це соціальна та особистісна загальнолюдська цінність, мета науки і мистецтва, ідеал усіх моральних мотивів людей. Діалектико-матеріалістична філософія визначає істину як таке знання, що відповідає своєму предмету, збігається з ним. Основною властивістю істини є об'єктивність. Істина завжди об'єктивна, тобто зміст істини не залежить від смаків і бажань особистості, від корпоративних інтересів окремих партій або громадських рухів, від людської свідомості взагалі. Істина — не властивість матеріальних об'єктів, а характеристика знання про них. Який об'єкт пізнання, таке й істинне знання про нього. Його формування зумовлене відображенням властивостей об'єкта, тобто відновленням їх в істинному знанні так, як ці об'єктивні властивості існують у самій дій- Діалектичний шлях пізнання сності. Наприклад, твердження: "всі тіла складаються з атомів" або "найпростішим і найменшим живим організмом на Землі є клітина", або "у помірній кліматичній зоні голодування людини розпочинається, якщо споживання їжі становить менше 2600 калорій на добу" та подібні — очевидні об'єктивні істини. Істини без людини і поза людиною, тобто без суб'єкта пізнання, не буває. Істиною володіють тільки люди, виражаючи її у поняттях, судженнях, висновках, законах, теоріях, інших формах. Отже, істина не лише об'єктивна, а й суб'єктивна за своїм внутрішнім ідеальним змістом і формами. В істині з необхідністю відображається єдність об'єктивної та суб'єктивної сторін пізнавального процесу: без об'єкта знання втрачає свій зміст, а без суб'єкта немає самого знання. Кожний акт пізнання істини є водночас об'єктивною (суб'єктивне знання "зливається" з предметом, матеріалізується) і суб'єктивною формами об'єкта (об'єктивна істина стає ідеєю суб'єкта, даною як об'єкт; вираженням можливості, здібності, творчості, сили, могутності, дієвості думки). Суб'єктивність в істині функціонально суперечлива. З одного боку, суб'єктивізація об'єкта є наближенням мислення до об'єкта, всебічним і глибоким відображенням його властивостей і можливостей, процесом їх відкриття; навіть ті властивості речей, які їм надані людиною для практики, а отже, для пізнання, переходять у цьому процесі до розряду об'єктивних, натуральних властивостей. З іншого боку, суб'єктивізація не виключає такі феномени свідомості, як помилковість, об'єктивізм, суб'єктивізм і навіть неправду. Помилковість — це знання, яке не відповідає своєму предмету, не збігається з ним. Прикладом помилковості можуть бути так звана теоретична астрологія з її твердженням про вирішальний вплив небесних світил на життя та долі окремих людей і народів або надія на позбавлення від хвороби шляхом такого роду заклинання мага (чарівника, чаклуна, шамана). У гносеології певними помилковостями є емпіризм і релятивізм. За своєю суттю помилковість — це викривлене відображення дійсності у свідомості людей. Розрізняють такі її форми: наукова і ненаукова, емпірична і теоретична, релігійна, політич-
Тема 14 на, економічна, моральна та ін. Однак у всіх своїх формах помилковість завжди ненавмисна, що відрізняє її від неправди та дезінформації, та становить специфічну пізнавальну функцію. У принципі, помилковість заважає пізнанню, відволікає від істини, тому жоден справжній вчений ніколи свідомо не йде на її конструювання. Однак у будь-якому процесі пізнання, утому числі в наукових дослідах, помилки можливі. Як підкреслював академік П.Л. Капиця, вчений має право на помилку; помилки ще не є лженаукою. "Лженаука — це невизнання помилок. Можна сказати, що помилки — діалектичний спосіб пошуку істини. Ніколи не треба перебільшувати їх шкоди і применшувати їх користь"1. Історія науки переконує, що істина досягається тільки через виявлення і подолання помилковості як її діалектичної протилежності. Суб'єктивістське заперечення помилковості, відмова від неї означають розрив з історичними пізнавальними і соціальними традиціями. Рано чи пізно помилки долаються: або відкидаються (наприклад, ідея "вічного двигуна"), або перетворюються на справжнє знання. Так, помилкова за своєю суттю алхімія сприяла відкриттю властивостей багатьох хімічних елементів і зрештою заклала передумови виникнення справжньої науки — хімії. Перехід у пізнанні від помилок до істини неможливий без усунення їх різноманітних причин. Сам пошук цих причин включає припущення, здогади, гіпотези; нерідко фрагментарне, спочатку однобічне знання видається за знання цілого; знання одного елемента — за знання всієї системи. Причинами помилок можуть бути ще й обмеженість соціальної практики, і групові інтереси людей, і історично зумовлені забобони, і форми мислення, мови та ін. Отже, проблема істини — це і проблема відмежування її від помилковості. Труднощі такого завдання не означають, що істини немає або що обсяг істини не змінюється. Наука невпинно збільшує обсяг істинного знання. Помилковості породжуються суб'єктивністю, суб'єктивністю вони і долаються, тобто ефективною активністю суб'єкта. 1 Капица П. Приглашение к спору / П. Капица // Юность. — 1967. — № 2. — С. 80. Діалектичний шлях пізнання У процесі суб'єктивізації об'єкта можливі не тільки помилковості, а також об'єктивізм і суб'єктивізм мислення і дії. Під об'єктивізмом розуміється світоглядна орієнтація особистості на соціально-політичну "нейтральність", на утримання від соціально-критичних оцінок, суджень про цінності і мету, тобто нігілізм стосовно дійсності, світу людини, відмова від сприйняття реальності, усунення від особистої відповідальності за вирішення проблем. Об'єктивісти абсолютизують об'єктивний компонент істини. У них істина існує поза людиною і людством, незалежно від суб'єкта пізнання. Своє завдання вони вбачають лише у фіксуванні фактів дійсності або науки, їх не цікавлять ні причини таких фактів, ні шляхи і засоби їх усунення або використання. Прикладом можуть бути світоглядні позиції та дії представників міжнародної екологічної організації "Ґрінпіс", які для демонстрації фактів забруднення природного середовища нерідко виявляють наполегливість і навіть мужність, однак обставини екологічних порушень і які-небудь пропозиції та рекомендації щодо оздоровлення середовища залишаються поза їхньою увагою. Аналогічно міркують і діють (свідомо, несвідомо чи за спеціальним соціальним замовленням) неконструктивні політичні опозиції в державах. Об'єктивісти не розрізняють дійсності та істини, хоча ця різниця у гносеології зараховується до істотних. Дійсність існує незалежно від суб'єкта пізнання, у ній немає жодних істин, а є лише предмети зі своїми властивостями. Істина постає у результаті пізнання людьми об'єктивної реальності і є знанням про цю реальність. Істина — це єдність об'єктивного і суб'єктивного, суб'єктивний образ об'єктивного світу. На відміну від об'єктивізму, суб'єктивізм виражається світоглядною позицією абсолютизації ролі суб'єкта у пізнанні. У філософії суб'єктивізм є основним принципом таких її напрямів і течій, як неокантіанство, емпіріокритицизм, "філософія життя", прагматизм, неопозитивізм, екзистенціалізм. Суб'єктивісти заперечують об'єктивну істину, вважають істину тільки суб'єктивною, оскільки вона існує в поняттях і судженнях людей. Не визнають вони і об'єктивних законів розвитку природи і суспільства. У результаті суб'єктивізм є джерелом різних спотворених форм теоретичної свідомості і практики, ав-
Тема ЛЛ торитарного мислення, претензій на монополію істини, прийняття довільних, ненаукових рішень, адміністрування і бюрократизму в управлінні. Особливу загрозу для життєдіяльності суспільства становить економічний і політичний суб'єктивізм. Історія свідчить про численні трагічні наслідки реалізації суб'єктивістських задумів і рішень, агресивні руйнівні кровопролитні війни і збройні конфлікти, терористичні акти, екологічні катастрофи з вини людини, економічні та політичні кризи, релігійні погроми і т. ін. Без подолання суб'єктивізму, без рішучої свідомої відмови від нього неможлива ні цивілізована особистість, ні цивілізована держава, ні цивілізоване людство взагалі. Суб'єктивізація об'єкта може супроводжуватися ще і неправдою. Неправда — це умисне викривлення істини у корисливих інтересах, зведення явно невірних думок до істини. Причини неправди, як правило, універсальні. Основна з них — корисливість. Люди вдаються до неправди для того, щоб мати виграш — моральний, матеріальний або психологічний. Часто неправда є засобом захисту, хоча може бути і засобом втечі від реальності. Вона буває "невинною", безглуздою, коли той, хто говорить неправду, вигадує про себе та інших нісенітниці. За такими вигадками стоять комплекси неповноцінності, невдоволеність власним існуванням, оцінювання його як безперспективного, бажання подати своє життя як яскраве, красиве, сповнене подій. Єдиний вид обману, що має право на існування і може бути виправданим людиною — це неправда в ім'я порятунку. Такий її різновид викликається не егоїзмом, а турботою про ближнього, бажанням відгородити його від неприємної інформації. Неправда в ім'я порятунку, як правило, нелегко дається тому, хто обманює, але він робить це свідомо, тому що керується найкращими мотивами. Принцип "Чесність за будь-якої ціни!" формально правильний, але не завжди гуманний. Неправда є всюди, де взаємодіють люди. Вона — функція будь-яких людських комунікацій, коли стикаються інтереси індивідів і соціальних груп. Формується неправда у процесі індивідуального розвитку людини на пихатості, марнославстві, слабкодухості, пристрасті до прибутку, влади. Діалектичний шлях пізнання Своєрідний механізм формування неправди у сфері політичної партійності описав ще у 1928 р. відомий філософ-неогегельянець І.А. Ільїн (1882—1954). Поділ на партії, підкреслював він, неминучий, але дух політичної партійності завпеди отруйний. Люди з честолюбства зазіхають на владу, ставлять частину вище цілого, створюють атмосферу нетерпимості, стають демагогами, перетворюють партійну програму на критерій добра і зла. Це властиво однаково як лівим, так і правим партіям. Партійні честолюбці використовують будь-які засоби, свідомо обманюють виборців, зводять наклепи на конкурентів і противників. Одні продають свої голоси за гроші, почесті, влаштування прибуткових справ, інші їх купують. Одні борються плітками, інші беруть гроші в уряду, треті організовують партійні змови і перевороти, четверті вдаються до пограбування ("експропріації") та політичних вбивств. Люди починають думати, що "мета виправдовує засоби", поширюються деморалізація та авантюризм, фігура політичного лідера набуває рис професіонального лжесвідка і хабарника1. Протиотрутою щодо такого роду перекручень є істина. Істина — це не проста копія існуючого, не механічний реєстратор подій, а творче й активне відображення, яке в існуючому відкриває напрями і тенденції його розвитку. Вона не дається відразу і цілком, процес її осягнення є рухом від відносних істин до абсолютних. Під абсолютною істиною розуміється повне та всебічне об'єктивне знання сутності предметів і явищ, яке ніколи не може бути спростованим, наприклад, знання про те, що "люди смертні", "матерія — об'єктивна реальність", "Одеса — місто на північному узбережжі Чорного моря" та ін. Відносна істина — це неповне, приблизне, незавершене об'єктивне знання, вираження його мінливості, поглиблення, уточнення у процесі розвитку практики і пізнання. Відносними істинами слід вважати, наприклад, положення класичної механіки, еволюційної теорії походження видів рослин і тварин, планетарну модель атома Резерфорда і Бора, сучасні досягнення генної інже- 1 Яд партийности // Рус. колокол. — Берлин, 1928. — № 3. — С. 78—81.
Тема 14 нерії та медицини у сфері пересадки органів тіла людини, попит і пропозицію товарів на ринку і т. ін. Абсолютна і відносна істини — це не дві істини, а дві необхідні сторони об'єктивної істини, хоч кожна з них має свою специфіку. Між ними немає нездоланної межі, вони відрізняються лише ступенем точності і повноти знання. Кожна відносна істина завжди має деяке "зерно", частинку істини абсолютної, а абсолютна істина складається з суми відносних істин. Оволодіння кожною новою відносною істиною є черговим кроком у пізнанні істини абсолютної. Наприклад, становлення теорії будови речовини розпочалося з відкриття першої відносної істини про те, що "атоми — це найменші неподільні частинки речовини". Згодом у фізиці постали інші відносні істини про будову атома: "атоми мають позитивно і негативно заряджені частинки", "у центрі атома є масивне позитивно заряджене ядро, а на периферії — електрони", "електрони обертаються навколо ядра по кругових стаціонарних орбітах", "обертання електронів еліпсоподібне" та ін. Цей процес пізнання триває і нині, а кожне нове знання є відносною істиною, тому що атом у своїх будові, властивостях, русі, взаємодіях невичерпний, як невичерпна реальність у цілому. Процес пізнання істини нескінченний. Отже, абсолютна істина є межею, ідеалом знання. Проте такої межі не існує. Людство постійно наближається до абсолютної істини, ніколи не вичерпуючи її до кінця. На будь-якому етапі розвитку думка людей не може знати всю різноманітність дійсності, яка розвивається вічно, а здатна охопити світ лише частково, відносно, у межах досягнень науки і суспільної практики. Зважаючи на те, що в кожний конкретно-історичний момент часу суб'єкт, який пізнає, осягає тільки відносну істину, представники скептицизму та агностицизму у філософії роблять висновки про відсутність абсолютної істини у принципі. Такі висновки є ще одним прикладом помилковості. Якби абсолютної істини не існувало, то, наприклад, лікар пробував би лікувати хворого пацієнта без наявності точного діагнозу, а суддя виносив би вирок звинувачуваному без доведеного складу злочину. Абсолютним може бути і знання окремих сторін властивостей об'єктів, і багатьох фактів дійсності, і той зміст Діалектичний шлях пізнання відносної істини, що зберігається у процесі подальшого пізнання. Абсолютна і відносна істини лише зовні здаються взаємо-виключеними, а в реальному процесі пізнання вони не протистоять одна одній, а взаємопов'язані, що виражається процесуальним, динамічним характером досягнення істини в науці. Діалектиці відносної та абсолютної істини у гносеології протистоять дві крайні світоглядні позиції: догматизм і релятивізм, їх практична реалізація завжди супроводжується чималими негативними результатами. Догматизм (грец. — думка, рішення, вчення, положення, доктрина, що береться за істину бездоказово, на віру) — це антиісторичний схематичний тип мислення, за якого теоретичні і практичні проблеми та висновки аналізуються та оцінюються без урахування конкретної реальності, умов, місця і часу. Його гносеологічною основою є однобічне ставлення до істини, визнання у ній тільки абсолютного моменту за одночасного ігнорування відносного. Для догматика будь-яке знання має бути абсолютним. Він сліпо дотримується колись вироблених і засвоєних прийомів і способів пізнання та діяльності. У нього, наприклад, економіка країни має бути тільки командно-адміністративною, або тільки ринковою, політика — однополюсною, духовність — лише релігійною, а іспити студенти повинні складати лише за білетами. Догматичний стиль мислення є метафізичним. Для нього істина є зібранням завершених і незмінних положень, які необхідно лише завчити і застосовувати в усіх випадках. Догматик не вважає пізнання процесом уточнення відомих і розкриття нових форм організації та властивостей об'єктивного світу, а знання не розглядає гнучкими, рухливими, мінливими. Відмова від догматизму, подолання його на користь діалектичного стилю мислення — завдання, без вирішення якого світогляд не може бути ні філософським, ні науковим. Релятивізм {лат. — відносний), на відміну від догматизму, будь-яке знання вважає відносним, не визнає в істині її абсолютного компонента. Гносеологічні корені релятивізму полягають у відмові від визнання наступності, спадкоємності у розвитку знання, перебільшенні залежності процесу пізнання від його умов (наприклад, від біологічних потреб суб'єкта, його
_____________________________________________________ Тема 14 психічного стану, наявності логічних форм і теоретичних засобів тощо), у суб'єктивізмі та агностицизмі. У різних історичних умовах релятивізм виконує неоднозначні соціальні функції: сприяє запереченню старого суспільного порядку, догматичного мислення, рутини і відсталості, але найчастіше виражає кризу суспільства, виправдовує втрату історичної перспективи у його розвитку. Наукова гносеологія визнає відносність знання, але не як заперечення об'єктивної істини, а як визнання історичної обмеженості кожного досягнутого рівня знань, меж його наближення до абсолютної істини. Вона утверджує зумовленість спадковості пізнання наявністю в кожній відносній істині елементів абсолютної істини. Світогляд не може бути науковим і сучасним філософським без подолання релятивізму та догматизму. Догматизм і релятивізм прагнуть знайти істину в абстракціях, але абстрактних істин не буває. Істина завжди конкретна, тобто будь-яке істинне знання в науці, філософії, мистецтві тощо завжди визначається у своєму складі та застосуванні умовами місця, часу і ще багатьма іншими специфічними обставинами. Будь-яке ігнорування конкретності істинного знання негайно перетворить істину на її антипод — помилковість, неправду, об'єктивізм, догматизм, релятивізм. Об'єктивним критерієм істини є суспільно-історична практика. Якщо при застосуванні знання досягається практичний результат, то це знання істинне. Наприклад, формула "Сила струму прямо пропорційна напрузі й обернено пропорційна опору в електричному ланцюзі" —- об'єктивна істина, оскільки її можна підтвердити за допомогою амперметра, вольтметра та реостата. Вона включає принаймні дві об'єктивні відносні істини: "величина напруги визначається різницею потенціалів у електричному ланцюзі" і "величина опору визначається площею перетину провідника". Однак критерій практики є водночас визначеним і невизна-ченим. Він одночасно і абсолютний, і відносний: абсолютний, оскільки тільки практика може довести істинність знання; відносний, тому що сама практика постійно змінюється, розвивається, вдосконалюється. З цієї причини практика не завжди може повністю підтвердити або спростувати істинність певного Діалектичний шлях пізнання знання. Крім того, можливості практики як критерію істини обмежені складнощами об'єктів і предметів пізнання, нерозвиненістю технічних засобів, нездатністю управляти природними явищами. Фізики, наприклад, переконані у тому, що протон є нестабільною частинкою, але практикою цей висновок підтвердити чи спростувати майже неможливо, тому що час життя протона можна прирівняти до віку наїпої Метагалактики. Отже, людське пізнання за своєю природою здатне наближати, і справді наближає, нас до істини, але розвиток об'єктивної дійсності ніби віддаляє нас від цієї істини, звужує межі істинності знань, робить їх менш повними і точними, навіть перетворює їх на помилковість. Ця суперечність для догматичного мислення виявилася такою, що не вирішується. Проте згідно з діалектичним мисленням вона постійно виникає і постійно вирішується у процесі пізнання. Суб'єкти здатні пізнавати сутність, закон, всезагальне — те, на підставі чого можна пояснити всю різноманітність виявів дійсності. Істина є цілим, системою і, як будь-яка система, складається з елементів. Для підтвердження істинності знань філософія виробила багато інших, окрім практики, критеріїв: загальну значущість (те, що визнається багатьма людьми); корисність (те, що приводить до успіху); прагматизм (практична цінність); ясність і чіткість мислення; конвенціоналізм (лат. — договір, угода); думку авторитетів; позаемпіричні та внутрішньонауко-ві критерії (простота, досконалість, краса); логічні критерії (формально-логічні, логіко-діалектичні) та ін. Певна невизначеність практики як критерію істини не є трагедією для пізнання, навпаки — ситуація проблематичності створює передумови для критики і розвитку теорії. У пізнанні завжди є місце для перегляду сталого знання і руху вперед. Отже, питання про істину — це не тільки питання про властивості мислення і теорій, а і питання про властивості практики, проблеми справжнього людського життя, можливості зміни свідомості, розвитку пізнання; не лише питання про кількість абсолютних істин, якими оволоділо людство, а й питання про те, до якої межі умови суспільного життя піддаються контролю всезагального інтелекту і залежать від нього. Істина — це нескінченна послідовність результатів діалектично суперечливого процесу поглиблення пізнання.
Тема 14 Контрольні запитання і завдання 1. За допомогою яких механізмів людина реалізує свою пізнавальну діяльність? 2. У яких формах функціонує чуттєве пізнання? 3. У яких формах функціонує логічне пізнання? 4. У чому сутність єдності чуттєвого і логічного пізнання? 5. Який сенс мають поняття "раціоналізм", "емпіризм", "сенсуалізм"? 6. Чому теорія пізнання є водночас логікою і діалектикою гносеології? 7. Що таке істина? 8. Якою є діалектика понять "об'єктивна істина", "абсолютна істина", "відносна істина"? 9. Який зміст філософія вкладає у поняття "практика"? Тема 15 МЕТОДИ, МЕТОДОЛОГІЯ І ЛОГІКА НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ Вищим рівнем пізнавальної діяльності людей є наукове пізнання, що становить складний суперечливий процес відтворення знань, цілісну систему понять, гіпотез, законів, теорій та інпіих ідеальних форм пізнання, закріплених у природних і штучних мовах (математичній символіці, хімічних формулах та ін.). Його основне завдання полягає у виявленні об'єктивних законів розвитку природи, суспільства, мислення, самого пізнання; мета і загальнолюдська цінність — у досягненні об'єктивної істини; життєвий сенс — у формулі: "Знати, щоб передбачати; передбачати, щоб практично діяти тепер і в майбутньому". Наукове пізнання — це невпинний процес постановки та вирішення все нових і нових проблем. Для його учасників характерні логіко-методологічна підготовка, філософська культура, здатність до постійного вдосконалення свого мислення, гносеологічних умінь і навиків. Наукове пізнання відрізняється від усіх інпіих видів пізнання використанням спеціально розроблених методів. Філософія визначає метод (грец. — шлях дослідження) як спосіб побудови й обґрунтування систем філософського і наукового знання, сукупність прийомів та операцій практичного і теоре- Тема 15 тичного засвоєння дійсності. Широковідомими є, наприклад, методи описання, вимірювання, спостереження, моделювання, інтегрування, метод мічених атомів та багато інших. Жодна пізнавальна проблема в кожному з видів пізнання не вирішується без застосування одного або декількох методів. Більше того, результат пізнання цілком визначається методами, що використовувались у його процесі. Успіх, позитивний підсумок досягається за допомогою методів, адекватних об'єкту і предмету пізнання. Наукові методи завжди відповідають критеріям науковості, серед яких істотним, крім практики, є критерій обґрунтування. Обґрунтування методу включає вирішення таких завдань, як встановлення його правомірного характеру, коректності, надійності, визначення меж застосування, оцінка достовірності та ефективності. Будь-який метод виявляється у діяльності суб'єкта, який реалізує процес пізнання об'єкта. Як вид діяльності він містить такі елементи: об'єкт, суб'єкт, мета, засоби, умови, результат пізнання. Варіації цих елементів спричинюють суттєві зміни у методах і результатах дослідження. У процесі пізнання під час наукових досліджень використовуються, як правило, не один, а декілька методів. Для визначення порядку і послідовності їх застосування кожного разу розробляється спеціальна методика. Наприклад, методика підготовки студента до семінарського заняття з філософії передбачає вивчення плану заняття, конспекту лекцій викладача, літератури з конкретної теми; написання реферату; розроблення текстів або розгорнутих планів повідомлень і виступів під час дискусії з навчальних питань; роботу з категоріальним апаратом та ін. Методи наукового пізнання багатогранні і суттєво відрізняються один від одного. Дослідженням їхньої загальної структури і типології, виявленням тенденцій і напрямів їх розвитку та взаємозв'язку займається методологія (грец. — метод і слово, поняття, вчення) — це інтегральне вчення про сутність методів та їх застосування у теоретичній і практичній діяльності суб'єктів науки. У науковому пізнанні, методологія має три рівні: всезагаль-пий, загальнонауковий і спеціальний. Провідним із них є все- Методи, методологія і логіка наукового пізнання загальний рівень. Методологічна функція його принципів, законів і категорій є вихідною для інших рівнів. Спеціалісти виділяють ще регіональний рівень методології, який застосовується кількома поодинокими науками. Відповідно до цих рівнів, усі методи класифікуються як всезагальні, загальнона-укові та спеціальні, або методи конкретних наук. До всезагальних належать філософські методи: метафізика, еклектика, софістика, діалектика в її ідеалістичному та матеріалістичному різновидах. Усезагальним науковим методом, основою всієї системи методів пізнання є матеріалістична діалектика з її принципами, законами, категоріями та іншими елементами. Вона передбачає, по-перше, вивчення об'єкта у цілому і кожного з його компонентів об'єктивно, тобто такими, якими вони є насправді, незалежно від бажань, прагнень, позицій, поглядів суб'єктів пізнання. Діалектика попереджає про неприпустимість суб'єктивізму — антинаукової і шкідливої альтернативи об'єктивності пізнання та оцінки результатів діяльності.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 390; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |