КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Демокріт 4 страница
Методи, методологія і логіка наукового пізнання Практика на підставі теорії як програми, плану діяльності є упредметненням теоретичного знання. Воно не є одноразовим актом, а процесом, під час якого замість уже реалізованих теоретичних положень з'являються нові, більш змістовні і розвинуті, які ставлять перед практикою складніші завдання, вимагають нових форм і умов свого упредметнення. Методологія наукового пізнання є конкретно-історичним явищем. Сучасні дослідники виділяють у ній такі новації: 1) зміну характеру об'єкта дослідження і посилення міждисциплінарних, комплексних програм у їх вивченні; 2) зміцнення "парадигми цілісності", тобто усвідомлення необхідності глобального погляду на світ, методологічний плюралізм; 3) широке впровадження у науку ідей і методів синергетики; 4) підвищення статусу таких понять, як невизначеність, схоластичність, вірогідність, порядок і хаос, інформація та багато інших, як вираження характеристик нестабільного світу в цілому і кожної з його сфер; 5) історизація і діалектизація науки; 6) поєднання підходів до вивчення об'єктивного світу і світу людини, зближення природничих, технічних і суспільних наук за метою і методами; 7) математизація наукових теорій, зростання ролі кількісних формально-абстрактних методів пізнання; 8) широке впровадження у наукове пізнання "розуміючих методик" (апарату герменевтики), "особистісних методів" (наприклад біографічного), ціннісного та інформаційного підходів, методу соціально-гуманітарних експертиз, статистично-ймовірних прийомів та ін. Контрольні запитання і завдання 1. Сформулюйте поняття "метод", "методика", "методологія". 2. Що таке вивчення об'єкта за допомогою методу матеріалістичної діалектики?
Тема 15 3. Як класифікуються методи наукового пізнання? 4. Назвіть особливості наукового пізнання. 5. Які загальнонаукові методи використовуються на емпіричному рівні пізнання? 6. Які загальнонаукові методи пізнання використовуються у теоретичному пізнанні? 7. Які загальнонаукові методи використовуються в емпіричному і теоретичному пізнанні? 8. Які методи пізнання відповідають різним рівням методології? 9. У яких формах здійснюється наукове пізнання? 10. У чому полягає абсолютність і відносність практики як критерію істини? Тема 16 ТВОРЧІСТЬ У ПІЗНАННІ ТА ДІЯЛЬНОСТІ І НАУКОВЕ ПЕРЕДБАЧЕННЯ Творчість і наукове передбачення — одні з найскладніших і найважливіших проблем сучасних філософії та науки. Вони відіграють велику роль в усіх сферах діяльності людей, особливо стосовно процесу виробництва та науки. Без чіткого з'ясування перспектив їх розвитку та шляхів розбудови неможливо правильно вирішити проблеми вдосконалення формування ринкових відносин, корінного підвищення ефективності функціонування всіх галузей виробництва, розв'язання соціальних питань життєдіяльності суспільства, тому важливо здійснити розроблення теоретичних проблем творчості і наукового передбачення, організувати вивчення їх суті і змісту. Зламано застарілий стереотип, згідно з яким творчість — це об'єкт дослідження лише конкретних наук. Лише філософія, не піддаючи сумніву їх ролі у вивченні різних аспектів проблеми творчості, може дати відповідь на питання: що є сутністю творчості та які її об'єктивні засади і соціальна роль. У наш час, як ніколи, зростає значення суб'єктивного фактора у вирішенні матеріальних і духовних проблем. Це зумовлює актуальність розроблення нових підходів до навчання і виховання майбутніх фахівців. Тема 16 16.1. Філософська концепція творчості У реальному житті люди стикаються з ситуаціями, які швидко змінюються. З цієї причини, крім рішень, заснованих на загальноприйнятих нормах поведінки, їм доводиться приймати нестандартні рішення. Такий процес у філософії називається творчістю. В історії філософії майже всі мислителі надавали певної уваги проблемі творчості. Проте її складність, таємничий характер, несхожість, а часто і відверта протилежність вихідних настанов філософів зумовили розмаїтість тлумачень сутності, змісту та форм реалізації творчості. Перші спроби осягнути цю проблему силою розуму зробили філософи Стародавньої Греції. Творчість у їх поглядах була і щось божественним (акт творіння Космосу), і людським мистецтвом, ремеслом. Наприклад, Платон підкреслював, що є два "роди" творчості: людська і божа. У результаті божої творчості виникають вічні цінності; а людська творчість залежить від божої іскри, нею визначається і нею обмежується. У християнській філософії Середньовіччя спостерігалося два взаємопов'язані підходи до творчості: перший випливав із розуміння Бога як творця світу; другий був пов'язаний з античною традицією, зокрема позиціями Платона. Значний внесок у розроблення проблеми творчості здійснили представники класичної німецької філософії. Так, /. Кант вважав творчість характерною рисою генія і протиставляв творчу діяльність раціональній. Він доводив, що раціональна діяльність, наприклад наукова, є покликанням таланту, а справжня творчість доступна лише великим пророкам, філософам або художникам, тобто геніям. Г. Гегель вічною творчістю наділив абсолютну ідею, яка є творчим началом природи та людини. Він звертав увагу на суттєві риси творчості: примат ідеального над матеріальним у процесі культурного становлення людини, обмеженість свободи творчої діяльності об'єктивною необхідністю. Г. Гегель розглядав творчість як діяльність, що створює світ, а саму діяль- Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення ність — як самодіяльність, тобто як процес, що виникає на ґрунті внутрішніх суперечностей. З інших позицій розглядають творчість філософи-екзис-тенціалісти та представники психоаналізу. 3. Фрейд, наприклад, цілком відносив її до сфери несвідомого, абсолютизував її неповторність і тим самим визнавав непізнаванність і несумісність творчості з раціональним пізнанням. Багато цікавих думок щодо творчості висловили прибічники інших філософських шкіл і течій. Більшість їх поглядів і пропозицій мають певний сенс та право на існування. По-перше, можна констатувати, що передумовами творчості є такі всезагальні властивості матерії, як активність і відображення. Виявом активності матерії є її розвиток. З удосконаленням форм відображення на вищій його стадії, тобто на рівні людської свідомості у людей виникають здібності до творчості. Творча активність стає властивістю відображення і розвивається разом з ним. У розумі людини виникають унікальні образи, які, матеріалізуючись у процесі практичної діяльності, спричиняють появу предметів, процесів і систем, що не існували раніше, наприклад, створення лікувальних препаратів, виведення нових порід сільськогосподарських тварин і сортів рослин, конструювання оригінального технічного обладнання, розроблення нових принципів землевпорядкування тощо. Формування цих образів суттєво залежить від здібностей людини до творчої переробки відображеного, обсягу накопичених нею знань, її досвіду. Отже, створення нового можливе лише на ґрунті ідеального. Нове у свою чергу є втіленням ідеального в матеріальних об'єктах і речах. Усе це свідчить, що творчість і відображення хоч і різні явища, проте взаємопов'язані. Відображення — це суб'єктивна основа творчості. Творчість — це здатність людини шляхом конструювання нового вдосконалювати свої здібності відображення. По-друге, у пізнанні людини немає двох паралельних, незалежних один від одного "механізмів", один з яких обслуговував би відображення, а інший — творчість. Виділити подібні "механізми" неможливо, оскільки творчість пронизує весь пізнавальний процес, її компоненти містяться і в змісті чуттєвих
Тема 16 уявлень, і в системі понятійних образів як у живому спогляданні, так і на рівні емпіричного та теоретичного пізнання. Отже, творчість не протилежна раціональності, а є її природним і необхідним доповненням. Одне без іншого не може існувати. Творчість не ірраціональна, не ворожа раціональності, не антираціональна, як думали деякі мислителі минулого, вона не від Бога, як доводив Платон, і не від диявола, як вважали багато хто із середньовічних теологів і філософів. Навпаки, творчість, протікаючи підсвідомо, не підпорядковуючись певним правилам, врешті-решт на рівні результатів може бути консолідована з раціональною діяльністю, включена до неї, стати її складовою або, у конкретних випадках, спричинити створення нових видів раціональної діяльності. По-третє, творчість — це продукт біосоціальної еволюції людини. Здатність до творення закладена не просто в біофізичній і нейрофізіологічній структурах мозку людини, а й у його "функціональній архітектурі". Вона є особливою системою взаємопов'язаних операцій, які виконуються різними ділянками мозку і за допомогою яких формуються чуттєві образи та абстракції, здійснюється переробка знакової інформації, її збереження у системі пам'яті, фіксація зв'язків між окремими елементами і блоком пам'яті, групування і перегрупування різних образів та абстрактних знань. По-четверте, першопричиною творчості є пристосування людини до нескінченно різноманітного і постійно мінливого світу з метою забезпечення свого виживання та подальшого розвитку. На сьогодні об'єктом творчості стає не тільки природа і суспільство, а й сама людина в її єдності з предметними умовами, формами спілкування і самореалізації, які їй необхідно відтворювати або змінювати, зберігати чи оновлювати. Можливі або рух уперед як результат творчості, або монотонне повторювання одних і тих же форм життя, тобто стагнація, застій; альтернативи творчості ні в історії, ні в суспільства, ні в самій особистості немає. Разом з тим, усі види людської діяльності пронизують творчі і механічні начала, межі між якими плинні. Таке роздвоєння діяльності, наявність у ній двох начал пояснюється діалектикою суспільства, постійною його потребою у створенні нових Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення цінностей і збереженні репродуктивних зразків культури. Отже, творчість — це єдність продуктивної і репродуктивної діяльності, суттєва її властивість. По-п'яте, джерелом творчості є суперечності між потребами людини і засобами їх задоволення. Вирішення цих суперечностей становить зміст творчості, а задоволення потреб — її мету. Досягнення мети відбувається у процесі діяльності. Розрізняють стереотипну й оригінальну діяльність: стереотипна припускає копіювання, повторення існуючого, його тиражування; оригінальна спричинює виникнення нових предметів і речей. По-шосте, головною ознакою творчості є створення нового. Під ним розуміється постановка невідомої до цього часу проблеми, розроблення оригінальної ідеї або унікального матеріального об'єкта, генерування нестандартних ідей, вирішення наукових завдань тощо. Часто вважають, що творчість є створенням такого нового, яке має позитивну суспільну значущість. Це правильне визначення її суті, але обмежене, неповне. Суспільної значущості не мають ні творчість дітей, ні розв'язання дорослою людиною головоломки. Крім того, в історії відомо багато випадків, коли блискучі досягнення творчої думки людей тривалий час не мали суспільної значущості, хоча і були яскравим прикладом вияву творчості. Це, наприклад, апорії Зенона, відкриття М. Коперника, винаходи Лео-нардо да Вінчі і т. ін. Творчість історична. Те, що для сучасності є новим, а отже — надбанням творчості, потім стає об'єктом репродукції. Творчість завжди спрямована у майбутнє і зумовлюється багатьма чинниками об'єктивного характеру. Наприклад, соціальна визначеність творчості індивіда залежить від рівня розвитку продуктивних сил і характеру виробничих відносин, стану розвитку науки і культури, рівня демократизму у суспільстві і т. ін. Усі ці фактори суттєво впливають на формування мети і постановку завдань творчості, вибір методів і засобів їх розв'язання, додають натхнення людині або пригнічують її. Однак усі філософські школи не заперечують і того факту, що творчість суб'єкта у духовній сфері може відбуватися і поза безпосереднім її зв'язком з об'єктивною дійсністю.
Тема 16 Дуже поширене розуміння творчості як діяльності індивіда на засадах об'єктивних законів, у результаті якої природа перетворюється відповідно до мети і потреб людини та людства. На нашу думку, таке визначення ("на засадах об'єктивних законів") не буде обов'язковою ознакою творчості, оскільки у ньому міститься вказівка на перетворення лише природи, а все те нове, що має місце в міфологічних і релігійних конструкціях, у деяких сферах мистецтва, а також на буденному рівні свідомості залишається за межами творчості. Найбільш правильним, на нашу думку, є таке визначення: творчість — це процес оригінальної людської діяльності, у результаті якої створюються якісно нові матеріальні і духовні цінності, виникають нові предмети, способи поведінки і спілкування, нові образи і знання. Творча діяльність багатогранна у своїх виявах. Виникає питання: чи властива творчість кожній людині зі здоровою психікою? Однозначної відповіді на нього немає. На рівні буденної свідомості традиційно стверджується, що творчість — це справа вузького кола добірних людей, яких до неї спонукають божественна іскра, талант, спадковість, а доля переважної більшості людей, обділених талантом, — діяти за стандартами, зразками, традиціями. До речі, такої думки дотримувались і деякі філософи, навіть знамениті. Сучасна філософія виходить з того, що творчість — це визначальна функція свідомості кожної людини. Однак у різних людей рівень розвитку цієї функції не однаковий, тому і результати їх творчої діяльності суттєво відрізняються. Зазвичай, людей умовно поділяють: • на осіб з переважно творчим складом розуму, які здатні вирішувати конкретні проблеми; • теоретиків-систематологів, спроможних дійти до сутності питання і всебічно його проаналізувати; • експериментаторів, які можуть помітити за безліччю неістотних явищ провідну закономірність і дослідити її; • ерудитів, які володіють енциклопедичними знаннями, однак не здатні до їх творчого практичного використання. Всі ці особистісні якості можуть бути притаманні людям будь-якого фаху, але вони вкрай необхідні представникам так Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення званої творчої праці — вченим, педагогам, дослідникам, винахідникам, письменникам, художникам. Людей, у яких поєднуються всі схильності до творчості, занадто мало. Для більшості характерна одна або декілька творчих якостей, тому в наукових колективах, особливо дослідних, важливо оптимально поєднувати вчених із різними творчими здібностями. Творча діяльність виявляється у різних формах. Засадами їх класифікації є: результати і масштаби творчості, її методи, види творчої діяльності, суб'єкти і об'єкти творчості, етапи творчого процесу. За результатами і масштабами розрізняють велику і малу творчість. Велика творчість репрезентує відкриття, винаходи та естетичні цінності, які мають певну значущість для розвитку суспільства. Мала творчість є продуктом ремісничої праці, спрямована на вироблення нових предметів, яких немає в об'єктивній реальності, на подальший розвиток і вдосконалення матеріальних і духовних витворів, що вже створені людиною, та на формування методів і засобів суб'єктивної перебудови існуючого. Суттєва відмінність між рівнями творчості полягає не лише у її результатах, а й у суб'єктах творчості. Для суб'єктів великої творчості характерні високий рівень активності духовного життя, натхнення, надзвичайна вимогливість до себе, оскільки для реалізації великих планів необхідна незламна сила волі. Історія свідчить, що саме остання риса характеру була визначальною у геніальних людей, наприклад, в І. Канта, Л. Фейєр-баха, Г.С. Сковороди, Л. Бетховена, Е. Гріга та ін. Велика творчість — це дар природи, помножений на титанічну працю і волю та поєднаний з благотворними соціально-культурними умовами діяльності. Іншою характерною рисою, що об'єднує великих творців, є надзвичайне прагнення до творчості, яке в них більш розвинене, ніж у пересічної людини, а інтенсивність цього прагнення набагато перевищує жагу до творчості, притаманну пересічній людині. Наприклад, О. Бальзак міг тижнями майже без сну, у нелюдських побутових умовах писати свої чудові романи. Для суб'єктів малої творчості найбільш суттєвою рисою є їх оригінальність, тобто здібність створювати щось таке, чого ра-
Тема 16 ніше не було. Такі однаково необхідні якості творця і дослідни ка, як знання, навички, ретельна праця, самокритичність, можуть набуватися щоденними вправами і дисципліною. Нато мість оригінальність, якщо і може розвиватися або втрачатися, більше за всі здібності людини має характер переважно вродженого чи первісного обдарування. Велика і мала творчість існують і розвиваються в єдності. За методами, які покладено в основу творчості, розрізняють раціоналістичну, інтуїтивну та раціоналістично-інтуїтивну творчість. Раціоналістична творчість ґрунтується на неупереджено-раціональному мисленні. Головною її ознакою є осмислена цілеспрямованість діяльності, що має два різновиди — практико-емпіричний і науково-теоретичний. Інтуїтивна творчість є логічним наслідком значної підготовчої роботи розуму, напруженого обґрунтування проблеми, ідеї, задуму. Ще стародавні мислителі, наприклад, Демокріт і особливо Платон, розглядали інтуїцію як внутрішній зір, вищу творчу здібність розуму. На відміну від звичайного чуттєвого зору, який дає інформацію про мінливі явища, що не мають значної цінності, умоглядність, на думку Платона, дає змогу піднятися до розуміння сталих і вічних ідей, що існують незалежно від людини. За Р. Декартом, інтуїція дає можливість чітко і ясно вбачати ідеї, які містяться у нашій душі. Проте, як саме "впорядкована" інтуїція, ніхто з них не пояснював. Незважаючи на те, що наступні покоління європейських філософів по-різному тлумачили інтуїцію, наукова і філософська спільноти мало просунулися у розумінні її природи і механізмів виникнення. Саме тому інтуїція і пов'язана з нею творчість не можуть бути описані за допомогою системи правил у більш-менш повній і задовільній формі. Однак практика свідчить, що саме цей тип творчості характеризується інтегративністю, цілісністю, закінченістю її результатів, солідним і реалістичним рівнем прогнозів, що надає інтуїтивній творчості природного характеру. Раціоналістично-інтуїтивна творчість є результатом поєднання раціоналістичного та інтуїтивного типів творчості. Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення За суб'єктом розрізняють індивідуальну, колективну творчість та єдність колективної й індивідуальної творчості. Колективна творчість має місце в науці та різних видах мистецтва (театр, кіно, архітектура тощо). Спільна ідея, єдиний творчий задум стають факторами, що об'єднують людей з різними інтелектуальними потенціями, почуттєво-емоційним зарядом, вольовими якостями. При цьому процес колективної творчості не нівелює індивідуальності, суб'єкти-творці зберігають власне "Я", тому творчість завжди наповнена глибоким індивідуальним смислом. За об'єктом розрізняють предметно-теоретичну, духовно-практичну і духовно-теоретичну творчість. Предметно-практична творчість безпосередньо пов'язана з життєдіяльністю людини взагалі і виготовленням засобів виробництва та продуктів споживання зокрема. З самого початку еволюції людини і до сьогодні вона є основоположною щодо всіх видів матеріальної діяльності. Предметно-практична творчість постає важливим засобом пізнання і перетворення природи та суспільства. Разом з їх перетворенням змінюється і людина. Духовно-практична творчість має місце у міфології, релігії, філософії, естетиці тощо. Суттєвою ознакою, властивою будь-якому виду творчості у межах духовно-практичного освоєння світу, є органічний "сплав" духовної і матеріальної діяльності. Суб'єкт у цій сфері діяльності зазнає постійного впливу з боку об'єкта творчості, що спричинює появу відповідних підходів, напрямів, мети і завдань творчої діяльності. У змісті духовно-практичного освоєння дійсності значне місце належить технічній творчості — діяльності у сфері техніки, у результаті якої виникають прилади, обладнання, механізми, що характеризуються оригінальністю та унікальністю. У техніці людина творчо синтезує не тільки досягнення ремісничого виробництва, а й науки. Технічна творчість багатогранна, її основними формами є винахідництво та раціоналізаторство. В умовах науково-технічного прогресу технічна і наукова творчість синтезуються в одне ціле — науково-технічну творчість: технічна творчість набуває дослідницького характеру, а наукова дедалі більше спирається на технічні засоби моделю-
Тема 16 Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення
вання, дослідно-конструкторські розроблення. Цінність науково-технічної творчості полягає не лише в економічній ефективності, а також у впливі її результатів на екологічну, соціальну і політичну ситуацію в суспільстві. Важливою складовою духовно-практичної творчості є ху дожня творчість, яка реалізується через мистецтво (музика, театр, кіно, графіка, живопис, архітектура та ін.) і літературу (проза, драматургія, поезія). її суть полягає у створенні за законами краси художніх образів, у яких відображаються людські ідеали і моральні норми. Це створення естетичних цінностей, таких "струн" дійсності, звуки яких здатні змусити битися у прискореному ритмі серце навіть черствої людини. Метою мистецтва, як писав О.С. Пушкін, є ідеал, а не повчання. Художня творчість неповторна, унікальна. Якщо в науці кожне відкриття або спростовує існуюче знання, або видозмінює його, то художня творчість не заперечує минулого, а лише збагачує культуру. У науці кожне нове покоління людей справедливо вваясає себе більш знаючим, наприклад, сучасний студент може відчувати свою перевагу в знанні біології, коли читає твори Ж. Ламарка, Е. Геккеля або Ч. Дарвіна. Натомість у мистецтві завжди схиляються перед майстрами минулого, вчаться у них, тому що майстерність геніїв неповторна. Закони окремих галузей наук (медицини, хімії, механіки, фізіології, біології тощо) раніше чи пізніше перевідкриваються вченими. В історії науки це явище не унікальне, наприклад, відкриття Г. Менделя повторені багатьма дослідниками. СтворенеВ. Шек-спіром, О.С. Пушкіним, І. Штраусом, Т.Г. Шевченком, А.І. Ку-їнджі, Л.М. Толстим та іншими майстрами звуку, пензля і слова залишається неповторним. Важливим компонентом духовно-практичного освоєння світу є також соціальна творчість — така форма діяльності, яка утверджує нові зв'язки і відносини у різних сферах життя суспільства. Вона нерозривно пов'язана з реалізацією ідеї соціального прогресу, можна навіть стверджувати, що прогрес і є функцією соціальної творчості. Він виявляється в удосконаленні людини і суспільства, у здобутті ними свободи. Набуття свободи, боротьба за неї є необхідною умовою та засобом реалізації соціальної творчості. Проте свобода має два виміри: сво- Сюда від чого-небудь і свобода для чого-небудь. У свідомості постає ідеальна мета, яка може бути реалістичною або утопічною, тому соціальна творчість завжди пов'язана з ризиком. Для здійснення навіть життєво-реальної мети можна вибрати неадекватні засоби, що деформують сам ідеал, тим більш небезпечно, якщо мета виявилася явно утопічною. Утопізм є постійною і неминучою спокусою людської думки, зарядженою надзвичайно великою енергією. Формами духовно-теоретичної творчості є наука і філософія. Наука — це специфічний вид діяльності людини, який забезпечує отримання нового знання; вироблення засобів відтворення і розвитку пізнавального процесу; здійснення перевірки, систематизації та поширення його результатів. Наука пронизує всі сторони і форми ясиття суспільства. її теорії, концепції та ідеї є своєрідним теоретичним базисом культурно-історичного процесу і соціального буття людини. Творча діяльність у будь-якій галузі завжди збагачується конкретними здобутками науки свого історичного часу. Як вид діяльності наука включає теоретичну та експериментальну складові. Особливість науки полягає у тому, що її досягненням властива загальність, вони долають межі локальної культури. Наука впливає не тільки на світ речей, а й на суб'єктів діяльності. їй притаманна культурно-творча спрямованість впливу, який реалізується у процесі на засадах багатопланової взаємодії з іншими видами і формами діяльності. Важливим у науковій творчості є дотримання моральних норм, що зумовлено тією особливою роллю науки у суспільстві. З моменту зародження науки і до сучасності перед кожним справжнім вченим стоїть питання про використання результатів його творчої діяльності. Знамените гіпократівське "Не нашкодь" повною мірою слід віднести не лише до медиків, а й до всіх вчених. Нині, коли формується матриця культури на нове тисячоліття, постає необхідність аналізу специфіки філософської творчості. Філософії властиві ознаки як наукової, так і художньої творчості. Вона спрямована на розкриття універсальних закономірностей процесу творчої взаємодії суб'єкта й об'єкта. Філософські знання забезпечують осмислення та обґрунтуван-
Тема 16 Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення
ня категоріального і методологічного апарату наук. Засадами розв'язання цього завдання слугують принципи, закономірності, категорії та методи філософії, які утворюють своєрідний каркас системи фундаментальних понять та ідей конкретних наук. Для творчої діяльності характерні чотири основні етапи. Перший етап творчого процесу — виникнення (постановка) та з'ясування творчої проблеми (завдання). Здатність до цього є однією з найчіткіших ознак активності свідомості, творчого потенціалу особистості. Проблемні ситуації характеризуються у першу чергу нестандартністю, відсутністю звичних шляхів їх вирішення. Проблеми такого роду потребують великої самовіддачі і по-справжньому творчого підходу з боку вчених. Проте, як підкреслював відомий французький історик Г. Лансон, "немає творчості без самовіддачі та без страждання"1. Другий етап творчого процесу — пошук основної ідеї вирішення проблеми. Цей етап є головним. Він включає як формально-логічні засоби обґрунтування ідеї (індукцію, дедукцію), так і інтуїтивно-евристичні (аналогію, гіпотезу, інтуїцію) прийоми. У процесі творчого мислення відбувається чергування цих засобів і прийомів. Пошук творчої ідеї, як правило, розпочинається з аналізу наявної інформації з використанням усіх резервів пам'яті. Велику роль тут відіграє індукція, яка дає змогу переходити у дослідженні від часткового до загального, від окремих фактів до теоретичних узагальнень. Разом з тим, дедукція дає можливість більш глибоко зрозуміти окремий факт на основі теоретичних положень, якими володіє суб'єкт. Нерідко ідея рішення виникає за допомогою аналогії, що також може надати поштовх думці. Уява та індукція часто приводять до здогадки, формування якої навіює ідею рішення. При цьому уява надає можливість комбінувати різні елементи мислених моделей, прообрази яких не існують у дійсності. Це стає можливим, якщо суб'єкт творчості глибоко вірить у силу свого розуму. Саме тому творити означає вірити. 1 Енциклопедія думки. — Сімферополь, 1997. — С. 558. Інтуїція постає як форма діалектичного стрибка у розвитку творчого процесу. Вона виникає як результат великої підготовчої роботи, що розвиває уяву суб'єкта творчості, його здатність до аналогій. Інтуїція вченого і дослідника — результат і складова їх наукової кваліфікації та досвіду. Інтуїція виявляється як підсвідомий перебіг окремих ланок творчого процесу, внаслідок чого результат постає нібито раптово, а вся підготовча робота прихована від самоспостереження суб'єкта. Особливого значення інтуїція набуває у діях за екстремальних умов, з гострим дефіцитом часу. Третій етап включає розроблення ідеї, її уточнення та обґрунтування. На цьому етапі відбувається корекція ідеї, очищення її від помилкових аспектів, що підвищує її достовірність. У теорії та практиці розроблення та обґрунтування нових ідей базуються на теоретичних і лабораторних дослідженнях, досвідних випробовуваннях, де нове проходить всебічну логічну і практичну перевірку. Четвертий етап — реалізація творчих результатів на практиці. Особливість творчої діяльності вченого полягає у тому, що він стає не тільки творцем нових задумок, а і їхнім провідним виконавцем. Єдність задумки та виконання — характерна риса ефективної праці дослідника. Отже, творчість не є одноразовим актом, просто певним ско-роминущим осяянням, а складним діалектичним процесом, який має певні етапи і свій механізм реалізації. її не можна зводити або тільки до неусвідомленого, мимовільного явища, або лише до дискурсивного, тобто логічного акту. Це єдність інтуїтивного і дискурсивного моментів діяльності свідомості людини. У сучасних умовах наукова творчість набуває якісно нового характеру завдяки евристичній можливості моделювання і обчислювального експерименту на базі нового покоління електронно-обчислювальних машин та інших джерел інформації. Незважаючи на різноманітні перешкоди, творчі можливості людства постійно зростають. Людський розум — єдине, що здатне пізнавати і раціонально використовувати сили природи.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 370; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |