КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Зміни в засадах освіти 1 страница
Формування нових центрів культури. У XV ст. географія університетів значно розширюється. З’являються колегії (пізніше — коледжі). Спочатку таку назву мали гуртожитки для студентів, але поступово колегії перетворюються на центри занять, лекцій, диспутів. У розвитку університетської освіти, як і в системі шкіл, католицька церква відігравала все ще величезну роль. Наприкінці XV ст. відбувається процес аристократизації університетів: збільшується кількість студентів, викладачів, професорів, які мають привілейоване походження. Одним із найбільших і найвідоміших університетів Європи був Болонський. З усіх частин Європи туди приїздили студенти слухати лекції та брати участь у публічних диспутах. В різні часи студентами цього університету буяй Л. Пачолі, М. Копер- нік, А. Дюрер та ін. # Традиційна університетська культура була в багатьох відношеннях ретроградною. Водночас є всі підстави вважати інтелектуальний рівень, що панував в університетах, і прихильність до нових ідей досить високими. В історіографії науки висновки про інтелектуальний потенціал цього та пізніших періодів робили, як правило, спираючись лише на розвиток фізичних наук. Але слід враховувати внесок також медичних і біологічних знань, які відіграли неабияку роль в історичному перетворенні університетів з інституту теології в науковий заклад. Взагалі прогресивні тенденції розвитку медицини в епоху Відродження реалізувалися головним чином в діяльності університетів таких центрів суспільного житія, як Салерно, Падуя в Італії, Лейден у Голландії та ін. Медичні факультети італійських університетів були винятком у тій обстановці обскурантизму, яка панувала на інших факультетах. Вчений епохи Відродження виходить за межі університетських корпорацій, внаслідок чого він не займає певного офіційного положення в ієрархії соціальних ролей. Знання оцінюється як особисте надбання мислителя, що досягається власним пошуком. Схоластична вченість піддається нищівній критиці. Мислителі епохи Відродження не сприймають примусового характеру викладу у середньовічних школах, вони виступають проти зовнішньої та внутрішньої дисципліни в навчанні та дослідженнях. Філософська та наукова думки епохи Відродження усвідомлюють себе як інверсію системи цінностей середньовічної культури. Це стає можливим завдяки появі згаданого нового типу інтелектуалів, прошарок яких створюється поза офіційними організаційними структурами та протистоїть інституційно визнаній і санкціонованій думці, офіційній ідеології. Інтелектуали нового типу — опозиція університетам і університетській науці — гуртуються навколо нових культурних центрів. Ними стають академії, що створюються в XV ст. Це, зокрема, Платанова академія (1459—1521), видатними представниками якої були Марсіліо Фічіно (1433—1499) і Джованні Піко делла Мірандола (1463—1494). У дусі часу такими центрами були й друкарні. Цьому сприяло винайдення Йоганом Гуттенбергом (1400—1468) книгодрукування. До початку XVI ст. у Європі було опубліковано майже 40 тис. назв книг. Книгодрукування охопило на той час багато культурних центрів. Друкування книжок інтенсифікувало духовне спілкування, дозволяло зберегти для майбутнього паростки нового наукового знання, сприяло автономізації інтелектуального життя від традиційних форм його організації. Усе це й зумовило нову суспільну та культурну роль друкарень і їх місце в житті інтелектуальних прошарків населення. У педагогіці гуманісти бачили найкращий засіб боротьби зі схоластичною мудрістю. На противагу середньовічним канонам гуманісти вимагають від виховання не лише розумового, а й фізичного розвитку, радикально змінюють навіть характер викладання, зміст самої освіти. Спершу гуманісти відродили ідеал універсальної енциклопедичної освіти, ідею кола як форми зв’язку різних наук між собою. На противагу дисциплінарній ієрархії гуманісти бачили в колі найдосконалішу Геометричну фігуру, згідно з якою мала бути побудована система освіти. Круговий взаємозв’язок, у якому кожна з наук може стати початком і всі науки пов’язані одна з одною, стає методичною основою побудови системи знань. Але цей спосіб організації знань виявився нестійким. До середини XVI сг. ідея системно-енцик- лопедичного викладання всього масиву знань починає зникати під тиском різноманіття галузей знань та їх бурхливого розвитку. Окрім того завдяки новим формам організації дослідницької діяльності та вільному спілкуванню між вченими зникла потреба в універсальних і систематичних компендіумах та енциклопедіях. Ядро гуманітарної освіти складали моральна філософія та вивчення мов. Відродження зробило предметом вивчення історію античного світу та середньовіччя. Багато мислителів вважали, що не слід приділяти значної уваги вивченню арифметики, геометрії, астрології та риторики, внаслідок чого освіта набувала однобічного характеру. Гуманістична переорієнтація дисциплінарної будови знань Розвиток наукової творчості наприкінці епохи Відродження остаточно зруйнував підірваний етичним індивідуалізмом дисциплінарний образ науки та викликав до життя різноманітні варіанти класифікації наук на нових засадах. Ідеї загального гуманістичного спрямування в культурному розвитку цієї епохи знайшли своє відображення в галузі класифікації людських знань. Італійські та іспанські гуманісти висунули новий принцип поділу, заснований на врахуванні властивостей і здібностей самої людської особистості. Суб’єктивний принцип у розробці класифікації наук мав прогресивне значення, оскільки сприяв відходу від теологічної концепції попереднього періоду. Першу працю, цілком присвячену проблемі класифікації знань, видав 1491 р. італійський вчений і поет Анжелло Поліціано (Амброд- жіні, 1454—1494) під назвою “Панепістемон”. Усі людські знання поділялися залежно від джерел їх виникнення: натхнення породжує богословські знання, винахідливість дає початок науковому знанню взагалі (філософія -— мати наук), філософські передбачення та провидіння народжують змішані знання. В свою чергу філософія поділялася на умоглядну, практичну і раціональну. Умоглядна вміщувала природничу філософію, першу філософію (яка трактувала Бога та душу) і математику. Практична (або подвійна) філософія підрозділялася на моральну (етичну) та мистецтва. Раціональна філософія охоплювала граматику, історію, діалектику, риторику і поетику. Подібні ідеї проникли також в Іспанію, де їх підтримував Алексіо Венелас (середина XVI ст.). Він поділяв усі науки на чотири класи: 1) основні; 2) природничі (філософія світу, який ми споглядаємо); 3) раціональні (про розум, мораль, право і політику); 4) духовні (“Святе письмо”). В основу поділу було покладено певну здатність людського інтелекту: те, що сприймається безпосередньо органами чуття, складає предмет дійсної філософії; те, що є продуктом '‘одкровення”, становить предмет духовної філософії. Більш чітко і послідовно поворот до використання структури людських здібностей як засад класифікації наук намічається в роботах Хуана Луіса Вівеса (1492—1540) і особливо Хуана Уарте (1529—1592). У “Дослідженні здібностей до наук” усі здібності людини поділені на уяву, пам’ять та інтелект. Х.Уарте називає їх своєрідними силами розуму. А всі науки поділяються відповідно до цих обдарувань. Людина, що знає свої здібності, може правильно вибрати саме ту науку, в галузі якої принесе найбільшу користь. Подібні психолого-антропологічні концепції були не лише джерелом нових варіантів класифікації наук, а й диференціації психології та нової гуманістичної педагогіки. § 6.2. Новий етап в розвитку західноєвропейської математики З-поміж арабомовних учених чільне місце належало самаркандському математику і астроному Гійас ад Діну Джемшиду ібн-Масуд аль-Каші (помер близько 1436). Він показав велике мистецтво при виконанні обчислень, яке можна порівняти з досягненням європейців наприкінці XVI ст. Аль-Каші працював у обсерваторії Улуг-бека, залишив математичні трактати “Ключ арифметики”, “Трактат про коло” (1427). Він знав метод розв"язання загальних алгебраїчних рівнянь вищих степенів, знав формулу бінома для будь-яких додатних цілих показників, поряд з шеспщесягковими дробами використовував десяткові дроби з комою, а число % було відоме Каші з сімнадцятою десятковими знаками. У XV ст. майстри лічби в Італії володіли арифметичними операціями, враховуючи дії з ірраціональними числами, а італійські художники були гарними спеціалістами з геометрії. Одним із досягнень останніх була розробка теорії перспективи (Леон Батіста Альберті, 1404—1472, П’єро де ла Франческа, 1416—1492). Книга Луки Пачолі (1445—1514) “Сума арифметики” містила відомості з арифметики, алгебри, тригонометрії. Йоган Мюллер (1436—1476) перекладав і друкував рукописи класиків— Аполлонія, Птолемея, Герона, Архімеда. Його пращ “Про різні трикутники” —повний вступ до тригонометрії. З цього часу тригонометрія стала наукою, незалежною від астрономії, а використання індійсько-арабських цифр в математиці узвичаюється. На початку XVI ст. італійські математики довели, що можна розвивати нову математичну теорію, якої не було у греків і арабів. Ті, хто жив у ту епоху, намагалися не лише засвоїти науку класиків, а й створити нове, вийти за межі класичного. Розв’язання рівнянь третього степеня було здійснено греками і арабами у вигляді кількох частинних випадків. Болонські математики XVI ст. намагалися знайти загальний алгебраїчний розв’язок кубічних рівнянь. Така теорія була відкрита професором Сципіоном дель Ферро (1456—1526). Він не публікував своїх методів розв’язання рівнянь і розповів про них лише небагатьом друзям. Але про його відкриття стало, відомо, і після смерті С. Ферро венеціанський майстер лічби Нікколо Тарталья (1500—1557) заново відкрив його методи. Він прилюдно продемонстрував свої результати, але метод тримав у таємниці. Врешті-решт Н. Тарталья поділився своїми міркуваннями з міланським доктором Джеронімом Кардано (1501—1576), який дав клятву зберігати їх у таємниці. Але коли 1545 р. Дж. Кардано опублікував свою книгу з алгебри “Велике мистецтво”, то в ній було повністю представлено й метод Н. Тартальї. Книга Дж. Кардано містила також ще одне блискуче відкриття математика Людовіко Феррарі (1522—1565): метод зведення розв’язання загального рівняння четвертого степеня до розв’язання кубічного рівняння. Іще один із великих болонських математиків Рафаель Бомбеллі (близько 1526—1573) в праці “Алгебра” увів теорію уявних і комплексних чисел. Книгою Р.Бомбеллі користувалося багато математиків наступних поколінь. З того часу комплексні числа втратили щось від надприродного, хоча повне їх визнання прийшло лише у XIX ст. Щодо геометрії XVI ст., то давньогрецька геометрія ще не втратила свого престижу, особливо з того часу, коли були знайдені праці Архімеда, вперше видані Н.Тартальєю 1543 р. Однак використання алгебраїчних методів у геометрії значно полегшувало числові підрахунки. Проблема нескінченності в працях Миколи Казанського Значний вплив на розвиток математичного мислення мало тлумачення його принципів Миколою Кузанським (1401—1464). Якщо своє розуміння ролі та значення математики Микола Кузанський перейняв у греків, то в тлумаченні основних принципів математичного мислення він іде далеко вперед від “Начал” Евкліда. М. Кузанський доводив збіг протилежностей: максимум — мінімум, єдине — множинне, скінченне — нескінченне, і тим сприяв підготовці революції в математичному способі мислення, яка завершилась обчисленням нескінченно малих. У його трактаті “Про вчене незнання”, що посідає чільне місце серед його творів (були опубліковані лише в 1515 р.), спеціальним предметом дослідження стає поняття нескінченності: воно розглядається як поняття насамперед філософське. Але в цей час нескінченність привертає увагу також математиків і природодослідників. Його праці підготували ренесансний пантеїзм і передумови для обгрунтування нескінченності Всесвіту. У згаданій праці Микола Кузанський заперечує положення схоластичного світогляду про абсолютну нерухомість Землі, про те, що Земля міститься в центрі Всесвіту і утворює так званий “елементний” світ, на противагу небесному, незруйновному світу, і про обмеженість Всесвіту. Він підкреслює, що немає ніякого центра, Всесвіт необмежений і Земля, як і інші планети, рухається. Микола Кузанський підкреслює ідею матеріальної єдності світу: Земля таке саме тіло, як і Місяць, Сонце, інші планети. Він висловив думку про необхідність експериментального дослідження природи і сам здійснив цілий ряд дослідів з механіки, гідростатики тощо, які були в подальшому використані Г. Галілеєм. Створення геліоцентричної системи)світу У XV ст. продовжувався розвиток астрономії на основі Альма- гесту. Й.Мюллер у 70-х рр. проводив спостереження над кометами. До цього ж періоду належать і астрономічні відкриття Леонардо да Вінчі. Він першим дав пояснення тьмяному сяянню, яке можна спостерігати на темній частині Місяця, коли освітлена частина його поверхні знаходиться у фазі серпа. Учений також довів, що коли Місяць знаходиться в періоді, близькому до молодика, освітлена Сонцем частина земної кулі повернута до Місяця. Завдяки цьому Місяць освітлюється попелястим світлом або земним сяянням, подібно до того, як Земля освітлюється місячним. Учені Джіроламо Фракабторо (1478—1553) і Петро Апіан (1495— 1552) проводили спостереження над кометами. Вони помітили, що хвіст комета, коди вона рухається, завжди спрямований у протилежний до Сонця бік. Петро Ноніус (1492—1577) правильно визначив тривалість сутінок та їх зміну залежно від широти. Жан Фернель 1528 р. знову виміряв розміри Землі і отримав результат, похибка якого була менша за 1%. Значний розвиток астрономічних знань у XVI ст. пов’язаний з іменем Миколи Коперніка (1473—1543), творця геліоцентричної системи світу. 1543 р. водночас є роком публікації його книги “Про обертання небесних сфер” і роком смерті автора. У сучасній літературі сформульовано висновок про те, що М. Копернік знаменував своєю працею “кінець” середніх віків і початок Нового часу більш яскраво, ніж завоювання Константинополя турками або відкриття Америки Колумбом, бо це було відкриття нового світобачення. М. Копернік розпочав освіту з вивчення медицини і математики в Краківському університеті, а продовжив навчання у Падуанському та Болонському університетах. Деякий час читав лекііії в Римі. 1505 р. повернувся на батьківщину доктором церковного права і почав роботу над своїм твором. При цьому він керувався практичними: потребами, пов’язаними з установленням точного календаря і обчисленням точного прогнозу положення планет, Сонця, Місяця на небесному склепінні. Міркування про рух Землі, як це підкреслює сам Копернік, висловлювали різні вчені ще в стародавні часи. Автор перетворив здогадки своїх попередників у теорію, що грунтується на величезному масиві спостережень. М. Копернік упродовж багатьох років вивчав “Альмагест” Птолемея. Він виконав величезну роботу з приведення у відповідність теорії Птолемея із спостереженнями астрономічних явищ. Згідно з припущенням М.Коперніка, видиме переміщення планет є не що інше, як відображення в сфері нерухомих зірок тих чи інших планет, спостережуваних із Землі при їх русі відносно Сонця. При цьому Копернік виходив з принципу пояснення видимих рухів, який був відомий ще в стародавні часи. У 1506—-1507 рр. Микола Копернік, аналізуючи геоцентричну систему Птолемея, дійшов висновку, що вона хибна, і в своєму “Малому коментарі” сформулював поняття про відносність руху, обґрунтував думку щодо обертання Землі навколо своєї осі й обертання Землі та інших планет навколо Сонця як центрального тіла. Система М. Коперніка, підготовлена працями давньогрецького вченого Арістарха Самосського, Миколи Кузанського, Леонардо да Вінчі, руйнувала систему Птолемея, але постулати власної геліоцентричної системи М. Копернік виклав в полемічному співвідношенні до принципів Птолемея. Праця М. Коперніка складається з шести книг. У першій, головній частині, він описав нову геліоцентричну систему, у другій — виклав сферичну астрономію і навів каталог зірок, інші частини присвятив розгляду руху планет, Землі, Місяця на основі запропонованої ним геліоцентричної системи світу. До числа цілком самостійних ідей М. Коперніка належить висновок про те, що Місяць є супутником Землі, який допоміг в подальшому знайти супутники інших планет. Ознайомлення деяких учених і духовенства з новаторськими ідеями М. Коперніка почалося ще за кілька років до видання його праці. Можливо, з 1512 р. він починає розсилати рукописний коментар до своєї системи, а в 1530 р. його учень Ретік опублікував коментар до праці М. Коперніка. Учення М. Коперніка зацікавило багатьох, у церковників воно викликало переляк. Проти геліоцентричної системи виступив сам голова протестанської церкви Мартін Лютер. Але спочатку книга М. Коперніка не була заборонена, оскільки церковники намагалися фальсифікувати його вчення в своїх інтересах. Книга вийшла в світ з анонімною передмовою (автор — богослов Оснандер), тому здавалося ніби висловлені в ній думки належать авторові. У передмові стверджувалося, що астрономія не здатна дати картину дійсної будови Всесвіту, її завданням є встановлення гіпотез, за допомогою яких можна виконувати правильні розрахунки. Сам же М. Копернік викладав свою систему будови Всесвіту саме як систему реальної будови Всесвіту та здійснюваних у ньому рухів. Встановивши як рух Землі навколо своєї осі, так і рух її та планет навколо Сонця, М. Копернік подолав протиставлення земного і небесного. Із системи М. Коперніка випливало вчення про наявність багатьох світів, про існування життя і мислячих істот також на інших планетах Сонячної системи в нескінченному просторі взагалі. Але в цьому разі спростовувалась догма про страждання Христа за людей, які живуть на Землі, тощо. Правда, цих висновків сам М. Копернік не зробив, але їх зробили, виходячи з його вчення, його послідовники: Дж. Бруно, Г. Галілей, М. Ломоносов. У питанні про нескінченність М. Копернік йшов далі Миколи Казанського, який надав властивість нескінченності лише Богу. М. Копернік, хоча й з певною пересторогою, розумів Всесвіт як нескінченний (хоча б у формі гіпотетичного припущення). Механіка як поле діяльності техніків і митців У епоху Відродження зростає значення механіки. Механіка була потрібна для розвитку астрономії, військової справи, гідротехніки, будівництва, архітектури. Значну частину роботи по створенню науки про рух виконували інженери і практики, які займалися в основному прикладними питаннями. Працю плеяди видатних інженерів минулого продовжив Леонардо да Вінчі. Його великими попередниками були Роберто Вальтуно та Франческо ді Джорджо Мартіні (XV ст), які займалися гідравлікою, балістикою, архітектурою, скульптурою, живописом тощо. Механікою займався також видатний художник Альбрехт Дюрер (1471—1528). Він розробив теорію фортифікації, застосував геометричні методи при зображенні людського тіла. У своїх побудовах він користувався циркулем і лінійкою, а також основами проекційного креслення. Він розробив теорію пропорцій, вчення про проекції та перспективу і використовував їх не лише в живопису, а й у своїх інженерних роботах. Леонардо да Вінчі в механіці займався вивченням руху тіл по похилій площині, законом важеля, уточнив поняття моменту, дослідив тертя, падіння важких тіл, відкрив закони гідростатики. Він першим дослідив політ птахів і наблизився до створення апарата, важчого за повітря, створив багато різних схем машин і висунув ідею про те, що машини складаються з механізмів, а не з більш простих машин. Вивчаючи тертя, Леонардо да Вінчі зрозумів неможливість існування вічного двигуна років за 300 до того, як це було доведено. Механіки шукають пояснення причин природних властивостей та явищ, що відкриваються при застосуванні та створенні нових технічних пристроїв, пізнанні природних процесів. Отже, відбувається змикання теоретичних і практичних знань. Цікавою постаттю з цієї причини був Н. Тарталья, який, виконуючи замовлення практиків на математичні розрахунки, заклав основи нового розділу науково- технічного знання— балістики, розв’язав у загальній формі задачу про максимальну дальність стрільби. Розвиток балістики, що був пов’язаний із удосконаленням вогнепальної зброї, сприяв встановленню закономірностей вільного падіння тіла. “Фізика імпетусу” У пошуках причин руху фізика була єдина, але різними були шляхи цього пошуку. Схоластика шукала “силу діючу” як субстанцію, що діє своїми якостями. Отже перші кроки на шляху до механічного розуміння світу були зроблені пізньою схоластикою. У середньовіччі готується цілий ряд передумов науки Нового часу: поняття порожнечі, нескінченного простору, нескінченного руху по прямій, а також вимога обмеження пояснення діючими причинами. Розвиток теоретичного змісту фізичних знань у XV*—XVI ст. пов’язаний з поступовою зміною змісту понять “тіло”, "‘рух”, “матерія” тощо перипатетичної фізики. У XV ст. виникла так звана “фізика імпетусу” (імпульсу), а наприкінці XVI ст. вона стає широко відомою. Представником фізики імпетусу був Джованні Бенедетті (1530—1590), автор трактату “Різні математичні та фізичні міркування” (1585). Дж. Бенедетті цікавило питання про причини збільшення швидкості тіл, шо падають, він ближче за всіх підійшов до відкриття закону інерції. Поняття імпетусу було введено у фізику для пояснення метального руху і розумілося як збережена сила, яку надає двигун кинутому тілу і яка рухає його впродовж деякого часу. Величина імпетусу пропорційна швидкості, з якою двигун рухає тіло в момент кидання, та масі кинутого тіла. У фізиці цього періоду імпетус розглядався як певний вид якості, подібний, наприклад, до теплоти: кількість теплоти в тілі пропорційна його температурі, а також масі нагрітого тіла. Подібно до того, як нагріте тіло поступово охолоджується і втрачає теплоту, кинуте тіло в міру руху витрачає наданий йому імпульс (імпетус). Цей імпульс витрачається на подолання інертності тіла — його тенденції до спокою. Отже інерція тіла у фізиці імпетусу є те, що сприяє припиненню руху, тобто витрачанню імпетусу. Спочатку поняття імпетусу вживалося для пояснення вимушеного руху. Але поступово його стали застосовувати також для пояснення вільного падіння тіл, тобто природного руху. Фізика імпетусу впритул підійшла до відкриття закону інерції. За арістотелевою традицією у фізиці існувало уявлення про неперервний рух, як рух по колу, а водночас і про коло як найдоверше- нішу фігуру. Дж. Бенедетті зробив спробу переглянути арісготелеву тезу про те, що прямолінійний рух не може бути неперервним. За допомогою геометричних міркувань він довів, що рух по прямій може бути неперервним, причому на обмеженому відрізку прямої. Модель, котру Дж. Бенедетті використав у своєму доведенні, дозволила йому стверджувати, що стан спокою, в якому начебто перебуває тіло, рухаючись уздовж нескінченного відрізка Прямої, є лише видимість. Насправді те, що сприймається як спокій, є рух з нескінченно малою швидкістю Доведення Дж.Бенедетті дали змогу зробити висновок, що відбиттям неперервного руху по колу на прямій лінії є проекція руху маятнику. Отже маятник став чуттєво даною моделлю першого та найдосконалішого руху —руху небосхилу, але не такого, яким він є насправді, об’єктивного, а такого, яким його спостерігають, тобто ілюзорного. Завдяки зоровій ілюзії рух маятника замінив рух по колу Арістотеля, а маятник перетворився в головну модель механіки наступного періоду. Водночас істотно розширюється межа дослідницьких робіт. Із числа сучасників М. Коперніка слід згадати фізика Франческо Мавроліка (1494—1575), який першим пояснив функції кришталика ока, чим сприяв теоретичному розумінню окулярів, практичне застосування яких було давно відоме. Завдяки розвитку мореплавства і застосуванню навігаційних приладів виник інтерес до дослідження магнітів і вивчення магнітного поля Землі. Уже Колумб зрозумів важливість для мореплавства знання магнітного схилення для обрання правильного курсу. Таким чином постала проблема вивчення земного магнетизму та складання карт магнітних схилень та нахилів. § 6.3. Ятрохімічний напрямок досліджень 3 початком книгодрукування алхімічні твори почали широко розповсюджуватись, а разом із ними — і алхімічні погляди й підходи. У алхімії з’явилися нові прихильники, з-поміж яких були талановиті дослідники: Реллі, Нортон, Бартоломей, Тревізан, Фламень та ін. За тривалий час алхімічних досліджень поступово нагромаджувались відомості про склад і властивості речовин, а також про можливі дії з речовинами (розчинення, розтирання, випалювання тощо). Свідченням того, що алхіміки не гаяли часу в пошуках лише легендарного філософського каменю і шляхів створення штучного золота, виступають численні відкриття, що суттєво збагачували та розвивали зміст хімічних уявлень (зокрема, відкриття нових речовин). Відомо, наприклад, що наприкінці XV ст. була відкрита сурма, в результаті чого змінилося пануюче до цього уявлення про існування лише семи металів. Василь Валентин (XV ст.) першим виклав концепцію про три початки тіл: ртуть, сірку і сіль. їх розглядали як такі, що символізують відповідні властивості металів — металевість, здатність окислюватися (утворювати землі) та утворювати солі. Цей вчений-алхімік дав майбутній науці багато відомостей про різні речовини і про те, як їх отримати. Він першим згадує про “соляний спирт”, який отримують при підігріванні суміші повареної солі та залізного купоросу. Алхімія з властивими їй напрямками, поглядами і висновками в XV ст. піддавалася критиці з боку тих, хто займався науковими дослідженнями, і зазнавала протидита утискань з боку церковників і світських володарів. До наукових критків алхімії належав Леонардо да Вінчі. Він, зокрема, не сприймав аргументів алхіміків щодо сірчано-ртуїної теорії походження металів. Він апелював до грактичного досвіду добування руд, знаходження металевих руд у природних умовах. Леонардо да Вінчі вважав хибним уявлення алхіміків щодо ролі ртуті як загального сім’я всіх металів, наполягав на думці, що природа змінює сім’я “відповідно до різноманітності речей, яке вона створює”. У XVI ст. алхімія продовжує свій розвиток в працях Парацельса і його учнів: Турнейсера, Кролля, Дорна, Бельї, Керцеллянуса та Лібавія. Водночас деякі з них, зокрема Парацельс і Лібавій, пішли в своїх пошуках далі за межі алхімії і створили особливі вчення. Яскравим представником епохи Відродження і водночас алхіміком був Агріппа Корнеліус (Генрі Корнелус або Агріппа фон Неттен- штейн, XV ст.). Він був схильний до містики, дотримувався думки неоплатоників про те, що людська свідомість здатна внаслідок осяяння осягнута серцевину речей і стати з ними одним цілим. Агріппа Корнеліус стверджував, що зусиллям волі можна поранити людину, що людина від печалі, пасивного стану власної волі може вмерти. Такі думки знайшли відгук у вченні Парацельса, що дало поштовх для виникнення медичної (лікувальної) хімії — ятрохімії. Адептом алхімії, її магічного, окультного спрямування був Мішель Нострадамус (1503т—1566), який більше відомий своїми віщуваннями, вперше виданими під назвою “Століття” 1553 р. На початку XVI ст. створюється ятрохімія, засновником якої був Філіпп Ауреоль Теофраст Бомбаст фон Гогенгейм (1493—1541). Він називав себе Парацельсом, аби підкреслити свою перевагу над видатним лікарем давніх часів Цельсієм. Хоча Парацельс і виходив із старих алхімічних традицій, які були збережені арабами та Раймундом Луллієм, він спромігся надати їм нової спрямованості Парацельс зосередився на вивченні хімічної функції живого організму та створив медичну хімію на противагу Галену, який лікував рослинними соками. Він намагався створити наукову систему лікування за допомогою хімічних речовин. І навіть розуміння мети діяльності алхіміка у нього суттєво змінилося: не золото, а ліки та їх виготовлення. Нематеріальна квінтесенція олександрійців та почасти середньовічних алхіміків-християн у Парацельса цілком матеріальна. Вона — чудодійна речовина, що вилучена з рослин і мінеральних препаратів. Парацельс покладався і на “життєве золото” (колоїдний розчин). Трансмутація металів у Парацельса відсунута на другий план. На першому в нього трансмутуючий організм, що зцілюється. На думку Парацельса, в здоровому організмі три елементи — ртуть, сірка і сіль -ч- перебувають у рівновазі. Порушення рівноваги викликає хворобу. Відновлення рівноваги Парацельс намагався досягти дією сполук сурми, миш’яку, срібла, свинцю тощо. Парацельс дав перший опис цинку як ще одного металу, довів нетотожність квасців (як “землі”) і купоросу (як “металу”), розкрив якісну відмінність ковкості металів і в зв’язку з цим поділив їх на метали та “напівметали”. Ятрохімічний напрямок суттєєво поглибив хімічні знання як у загальних питаннях (виявлення подібності між процесами горіння, випалювання та дихання, пояснення хімічної сполуки взаємодією, що виникає між складовими), ійк і у виготовленні різних препаратів, важливих для фармакології. Дослідження алхіміків, ятрохіміків співіснували з технохімічними дослідженнями металомістких мінералів. Способи виготовлення металів та їх сплавів, а також руд і мінералів, що містять різні метали, описав Ваноччо Бірінгуччо (1480—1539) у праці “Піротехнія”. 1556 р. вийшла праця Георгіуса Агрікколи (Г. Бауера, 1494—1555) “Про гірничу справу і металургію в 12 книгах”, де було узагальнено відомості про руди, мінерали та метали. Бернард Паліссі (1510—1589) вивчав фунти з метою знаходження матеріалу для гончарної справи. Великого економічного значення набуло добування квасців, які були необхідні для ткацтва та шкіряної промисловості. Ще одним кроком, який сприяв розвитку хімічних знань, було удосконаленні мистецгва перегонки. Досягнуті вміння залишалися незмінними до XVIII ст.
Дата добавления: 2014-11-18; Просмотров: 460; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |