КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розвиток уявлень про будову Землі та її надра 8 страница
Мовознавчі проблеми араби опрацьовували на фактичному матеріалі майже виключно арабської мови. У рідкісних випадках, коли матеріалом дослідження були інші мови, наприклад турецька або монгольська, вони розглядалися через призму будови арабської мови та її категорій без уваги до специфічних рис досліджуваних мов. Для арабської лінгвістичної думки ідея порівняльного або історичного вивчення мов була ще невідомою. В розвитку індійської мовної традиції великою є роль праць її найвизначнішого теоретика Бхартріхарі (V—VI ст.). У вченні про слово і речення (праця “Вак’япадія”) він виклав мовознавчу концепцію, згідно з якою Брахман, тобто вища реальність без початку і кінця, є Мовлення або Слово, з якого походить увесь Всесвіт з його безмежним розмаїттям предметів і явищ. Брахман є Єдиним, що реалізує себе в різних емшричніх формах як суб’єкт, об’єкт і сам досвід. Бхаріріхарі як граматика цікавили категорії ‘‘виражаючого” і “вираженого”. Він підкреслював, що Брахман породжує всі предмети і явища в формі слова, що думка і всі знання із самого початку пройняті словом. Бхартріхарі вчить, що Слово (Сутність) до своєї реалізації у природній мові проходить три стадії розвитку, перша — “провидчеська” — абсолютно позбавлена будь-якої диференціації або часової послідовності; друга — “проміжна’’ — є суто ментальною; третю становить артикульоване мовлення. У китайській мовній традиції цього періоду основним напрямком розвитку стала фонетика. У VIII ст. було проведено писемну реформу, завдання якої полягало в створенні стандартних однотипних ієрогліфічних знаків. Істотним кроком до створення нових традицій мовознавства було створення і впровадження в обіг слов’янських народів кирилиці. Честь створення слов’янської азбуки і перші переклади слов’янською мовою деяких церковних книг належать братам Кирилу і Мефодію (863 р.). Візантійський імператор направив їх у Моравію для проповідування християнства слов’янською мовою, що й спричинило створення Кирилом на основі грецького алфавіту першої слов’янської азбуки. Найдавніші відомі пам’ятки літературних і побутових записів кирилицею належать до X ст. У X—XI ст. на цій основі виникла і розвивалася старослов’янська літературна та церковнослов"янська мови. Психологічні вчення як одна з теоретичних засад патристики У патристиці як панівній ідеології, що супроводжувала раннє середньовіччя в обгрунтуванні християнського вчення про Творця і твірний світ, широко використовувалися психологічні теорії. З ЦІЄЮ метою патристика включала в свої вчення великий природничо-науковий і філософський матеріал, завдяки чому відбувався певний розвиток психологічних уявлень, успадкованих з античності. Хоча психологія патристики і використала нароблені в попередні, часи ідеї, але форма їх використання істотно оновилася. Прикладом може бути використання ідеї Боголюдини. Патрисіична психологія не припускала можливості злиття людини з божественною сутністю, як це було, наприклад, у неоплатонізмі, хоча, за теологічним вченням, людина має психологічну структуру, подібну до структури божественної природи (троїстої основи — бути, знати, воліти). Опосередкування через образ Боголюдини зумовлює певне співвідношення твірного й творця: психіка люд ини несе в собі моменти нижчої якості. Звідси психологія гріховності, опис якої сповнює праці авторів патристичної літератури. Протиставлення двох способів житія — святого й іріховного —- дістало концентрованого виразу в ідеях двох градів — божественного і людського (наприклад, в Августина). Гостра непришфенність до всього тільки людського, світського, позбавленого священності породила колізійну форму психологічного мислення. Заперечення гріховного в людській психіці, очищення від іріха показували необхідність досягнення стану перетворення — духовного, а після смерті — також тілесного, адже тіло сприймалося як здатне відродитись у своїй одухотворенності, позбавлене того, що зв'язувало його з предметно-матеріальним світом. Звідси великий інтерес до вивчення будови і функціонування людського тіла. Тому вся патристична психологія, що розглядала в єдності душу й тіло, постала психологією антропологічною. Отці церкви прийшли до. потреби побудови антропологічної психології, оскільки найважливішою проблемою для них стало відношення душі й тіла, в якому тілесне нерідко є провідним. Особлива увага приділялася ролі трудової діяльності для реального перетворення світу, підкреслювалося роль руки як робочого органу, а мови — як комунікативного засобу (наприклад, духовного перетворення людини в літургії). У середні віки принципово нехтували зв'язком душі і великого світу, Всесвіту, адже останній як природа нижчого гатунку, включаючи неживі тіла й тварин, не може співвідноситися з людиною, в яку Богом вкладено душу. Проблема розвитку психіки розглядалася в плані житій, в яких найчастіше протиставлялися два періоди: мирський, а після Преображення — період якісно новий— досконалого, богоугодного буття. Оскільки досягнення ідеального стану духовності було метою, воно зв‘язувалося зі стихією становлення, розвитку психічного. Це відкривало можливість вивчення віків людського життя і основних зрушень у духовному формуванні особистості. У такий спосіб досягалося перетинання двох сутностей — людської та божественної. Будова душі пояснювалася структурою верховного буття. Але через те що розробка психологічних проблем пов’язувалася з проблемою розвитку (історичного та індивідуального), кореляції “душа — вище існування (Бог)” не відбувалося, оскільки останній згідно з канонічним теологічним ученням не підлягає розвитку, має самодостатність і споконвічно виповнений. Тому зміст душі брався з джерел, які з самого початку були принципово відкинуті: природа, суспільство, зовнішній і об'єктивний світ. В епоху розпаду культури античного світу й народження світу середніх віків виникла історична психологія, яка порівнювала насамперед світ античний і феодальний, лад дохристиянський і християнський, град Божий і град людський. Ця психологія шукала ідеал людської поведінки, вбачала його насамперед у розриві зв'язків зі світом матеріальним. Проте рух від нижчого світу до ідеального зрештою визначався божою благодаттю незважаючи на спроби надати людині статусу вільного вибору. Контрольні питання і завдання 1. Дайте загальну соціокультурну характеристику періоду. 2. Проведіть порівняльний аналіз об’єктивних факторів і закономірностей розвитку античної та середньовічної науки. 3. Наведіть характерні риси наукового мислення в середні віки. 4. Як відбувався процес розвитку освіти в розглядуваний період? 5. Які зміни в філософському світогляді характеризували духовне життя суспільства? 6. Визначте найголовніші досягнення математики. 7. Схарактеризуйте фізичне пізнання і уявлення про природу. 8. Чим зумовлювався розквіт алхімічного знання в ранньому середньовіччі? 9. Проаналізуйте вплив головних догматів християнського світорозуміння на розвиток географічних уявлень. 10. Які проблеми набули актуального значення в історіографічних дослідженнях раннього середньовіччя? 11. Схарактеризуйте причини виникнення й особливості розвитку арабського мовознавства. 12. Розкрийте вплив патристики на психологічні уявлення і вчення.
Розділ 5 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ НАУКОВИХ ЗНАНЬ У СУСПІЛЬСТВІ ПІЗНЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (XII—XIV ст.) § 5.1 Передумови становлення класичних форм середньовічної культури. Піднесення системи освіти, університети як заклади освіти і наукового дослідження, Пізнання як тлумачення і коментар. Перегляд принципів визначення ієрархії знань. Від авторитарності до ідеї генезису знань. § 5.2 Практичне і теоретичне спрямування розвитку математичних знань. Нові тенденції в розумінні механіки. Дослідний напрямок розгляду фізичних явищ. Поширення астрономічних знань Сходу в Західній Європі. § 5.3 Розвиток західноєвропейської алхімії, розширення знань про речовини. Енциклопедичні описи рослин і тварин. Оновлення географічних уявлень і картографічного мистецтва. § 5.4 Формування нових напрямків в історіографії. Дослідження в галузі мовознавства. § 5.1. Передумови становлення класичних форм середньовічної культури Після розпаду імперії Карла Великого його нащадки розділили землі так, що окремими стали Західне Франкське королівство (майбутня Франція), Східно-Франкська держава (майбутня Німеччина) та Італія. Відповідно утворилися французька, німецька та італійська народності. У Франції розвивалися такі міста, як Тулуза, Ліон, Бордо, Марсель, Париж та ін. У XIII ст. Франція стала централізованою єдиною державою. У Німеччині кількість міст збільшується з 50 у XI сг. до 500 у XIII ст. Італія тривалий час залишалася країною багатьох політичних утворень. За специфікою економічного, політичного і культурного розвитку відокремлюють три регіони; Північна Італія і Тосканія, Папська область, Південна Італія і Сицилія. В Італії налічувалося 278 міст, які були єпископськими центрами. До таких міст належали Мілан, П’яченця, Флоренція, Піза, Генуя, Венеція. Міста стають центрами культурного житія починаючи з XI ст. Протягом XII—XIII ст. Генуя, Піза, Венеція, Флоренція, Мілан вели жваву торгівлю з арабським світом. Італійські купці знайомилися з цивілізацією Сходу, використовували її досягнення в своїй системі. , Розвиток ремісництва і торгівлі в містах був стимулом розвитку середньовічної культури й освіти. Центрами навчання ремеслі’ 'тгали цехи. Цеховий принцип організації поширювався на різні верстви населення і спричинив утворення нескінченної кількості колегій, братств, гільдій; у подальшому він був сприйнятий представниками різних галузей науки того часу і збережений у традиціях професіоналізму, іспитах і конкурсах на звання, принципах керівництва й учнівства, ієрархії звань і ступенів тощо. Із розвитком шкіл і університетів поширюється попит на книгу. У ранньому середньовіччі книга вважалася предметом розкоші. Книги писали на пергаменті — спеціально обробленій телячій шкірі. До XII ст. книги переважно зосереджувалися у церковних бібліотеках. Починаючи з XII ст. книга стає дешевою, у містах з’являються майстерні, де переписують книга. У XII—XV ст. з’являються бібліотеки в університетах, у королів, феодалів, кліриків, заможних громадян. З XIV ст. у виробництві книг застосовують папір, що зробило процес виготовлення книги простішим, а також підготувало перехід до друкарства, яке з’явилось у 40-х роках XV ст. Друкарство зробило книгу масовою і сприяло подальшим істотним змінам у культурному житті. Своїх класичних форм культура середньовіччя набуває в XI— XIV ст. із формуванням герменевтики -^- мистецтва тлумачення (святих книг, мудрості божої тощо). Воно посідає чільне місце в духовній культурі цього періоду. Особливість такого типу культури знаходить вираз в поширенні образу учнівства на світ в цілому: світ —■ школа, Христос — вчитель. Піднесення системи освіти, університети як заклади освіти і наукового дослідження Із XI ст. починається загальне піднесення системи освіти середньовіччя. Школи в середні віки поділяли на монастирські, кафедральні (при міських соборах), приходські (парафіяльні). У містах з’являються також світські, міські приватні та гільдійські, муніципальні школи, які не підлягали прямому диктату церкви. Учнями світських шкіл були бродячі школярі-ваганти, або голіарди, за походженням із міського, селянського, лицарського середовища низького кліру. Навчання в школах проводилося переважно латинською мовою, і тільки в XIV ст. з’явилися школи з викладанням національною мовою. Релігійна за змістом освіта мала словесно-риторич- ний характер за формою. Основи математичних і природничих наук подавалися уривчасто, описово, часто у фантастичній інтерпретації. Центрами навчання ремісницьким навичкам у XII сг. були цехи. У XII—XIII ст. Західна Європа переживала економічне і культурне піднесення. Це означає, що розвиток ремесла, торгівлі, знайомство європейців з культурою Сходу, насамперед візантійською й арабською, стали важливими стимулами вдосконалення системи освіти середньовіччя. Кафедральні школи в міських центрах Європи ставали школами для всіх, а потім перетворювалися на університети. Вони дістали свою назву від латинського слова шіїуешіаз, що означає сукупність, спільність. Термін уперше було застосовано 425 р. до вищої школи в Константинополі. Університети об’єднали дві функції: заклад для отримання вищої освіти і лабораторія д ля наукових досліджень. У XIII сг. такі вищі школи з’явились у Болоньї, Палермо, Парижі, Оксфорді, Салерно та інших містах. Університет мав юридичну, адміністративну і фінансову автономію, що була дарована йому спеціальним документом володаря або папи. Зовнішня незалежність університету поєднувалася з чіткою регламентацією і дисципліною внутрішнього життя. Університет поділявся на факультети. Молодшим факультетом, обов’язковим для всіх студентів, був артистичний, де вивчали сім вільних мистецтв. Потім йшли юридичний, медичний, богословський. Найбільш великим університетом був Паризький. Так звана Сорбона, заснована 1257 р. духовкиком французького Короля Робертом де Сорбон колегія, поступово розрослася й так утримувала свій авторитет, що її ім’ям почали називати весь Паризький університет. Студенти Західної Європи також прямували до Італії, Іспанії^ щоб здобути освіту. Особливості середньовічної культури впливали на університетську освіїу в такий спосіб, що регламентація навчального процесу посилювалася. Домінувала мета вироблення покори внаслідок довгих років навчання. Тому в університетах формувалася система регламентації не лише змісту навчальних дисциплін, ай поведінки учнів і вчителів, взаємовідносин між ними, між викладачами, з ректором тощо. Найкраще поведінка регламентувалася за допомогою організації корпорацій. Вони займалися виключно поширенням знань, навчанням і спиралися в своїй діяльності на зведення писаних і неписаних правил, що визначали спосіб і напрямки діяльності як вчителів, магістрів і бакалаврів, так і школярів, і процес, і зміст навчання. Але відбувався також зворотний зв’язок — університетська культура істотно впливала на специфіку культури духовного життя цього періоду в цілому. Це можна побачити на ролі диспутів, які на початку XII ст. стали провідною формою організації навчальної роботи у наукових і філософських пошуках і згодом стають віфішальним комунікативним механізмом усієї середньовічної культури. Університетська система освіти спиралася в своєму змісті на традиції античного перипатетизму, на концепцію тривіуму і квадри- віуму. Згодом у розвитку змісту університетської освіти посилилась питома вага природничо- наукових курсів. Пізнання як тлумачення і коментар За часів раннього середньовіччя науково-теоретичний інтерес, який був відомий у період класичної античності та еллінізму, поступився місцем релігійно-моральним пошукам. Наука також втратила свій статус школи виховання духа і громадянської доблесті. Питання, іцо пов’язані, з істиною, вирішувалися не в науці та філософії, а виключно в теології. І лише наприкінці XII ст. філософське і наукове мислення набуло деякої самостійності. Середньовічне розуміння природи формувалося у відповідності до християнського догмату про створення світу “з нічого”. Догмат про створення, віра у диво і впевненість в тому, що природа сама для себе недостатня і що людина має бути її господарем, керувати стихіями — внутрішньо пов’язані. Таке ставлення до природи визначило розвиток природознавства на багато століть вперед, коли сам догмат та інші основи християнства похитнулися. Протягом серед- ньовіччя природничо-наукові проблеми обговорювалися за допомогою тлумачення відповідних текстів священного письма. Унаслідок специфічного середньовічного ставлення до знання як інтерпретації того, про що йдеться в освячених авторитетом книгах, і відсутності самостійності наукового пізнання знання набирає особливої форми існування — коментар. Певним джерелом для цього були коментарі до праць Арістотеля. Альберт Великий був першим в західному світі, хто розпочав коментувати праці Арістотеля так само, як книги біблейські або патриські. Враховуючи посилення матеріалістичних тенденцій, середньовічні схоласти тлумачили Арістотеля як свого роду культурного героя, вихідний та кінцевий пункт світського знання. У формі коментар# до найважливіших праць Арістотеля викладалися відповідні наукові дисципліни в середньовічних університетах. Лише саме тлумачення, вибір аргументації і систематизації можна вважати другою особливою ознакою наукового знання після комен- таторства. Комтляторсько-коментаторська і класифікаційно-систематиза- торська діяльність не сприяла чіткості та продуманості теоретичних передумов середньовічної науки. В нових умовах деякий час зберігалася орієнтація на дві різні теоретичні програми, що брали початок в античній науці: арістотелеву (континуалістську) та платоно-піфаго- рійську (математичну). Співіснування цих програм зумовлювалося тим, що система Птолемея, яку наприкінці XIII ст. було прийнято замість арістотелевої астрономічної системи, існувала лише на положенні суто математичної “гіпотези”, фізичного змісту спостережуваного вона не розкривала. Переклад природничо-наукових праць Арістотеля в XII ст. з грецької й арабської мов на латинську відіграв велику роль для розвитку середньовічної науки: у науковий обіг увійшов великий обсяг наукового матеріалу, який не був відомий схоластиці. Вивчення праць Арістотеля відкривало новий спосіб аналізу фактів, надавало певну теоретичну модель пояснення явищ. Арістотель-природничник був зустрінутий теологами негативно, бо його праці суперечили християнському віровченню. Засобом зняття протистояння стала концепція “подвійної істини”, що визнавала права “природного розуму” поряд із християнською вірою, яка грунтувалася на прозрінні. Хоча церква 1277 р. засудила цю концепцію, але зупинити рух мислення вже було неможливо. Після того, як арістотелева наукова програма посіла провідне місце в середньовічних університетах, постійна потреба підтримувати згоду з християнською теологією була основою породження нових поглядів, відсутніх в античній натурфілософії. Ці нові елементи бачення світу ставили під сумнів фундаментальні поняття фізики Арістотеля (порожнеча, рух). За античних часів питання про можливість-неможливість порожнечі було суто теоретичним. У середні віки воно одержало ще й додаткового значення: порожнеча — це фізичний еквівалент того “ніщо”, з якого Бог створив світ. А тому обговорення цього питання набувало ще й додаткового релігійно-етичного змісту. Догмат про створення Богом світу “з нічого” надавав можливість вченим піддати сумніву цілу низку заборон арісготелевої фізики. Протягом XIII —XIV ст. триває невпинна робота з розхитування головного упередження, що було основою всієї античної науки й античного світосприйняття взагалі, а саме: упередження проти нескінченності як позитивного начала. Поняття “ніщо” з теології переходить у натурфілософію. Середньовічна схоластика ставить також під сумнів арістотелеве положення про неможливість існування нескінченно великого тіла, про неприпустимість актуальної нескінченності. У схоластичній фізиці було розроблене чуже Арісто- телю поняття “актуально-нескінченне”, яке фігурує разом із “потенціально-нескінченним”; поряд із поняттям часової тривалості з’являється поняття нескінченної інтенсивності, або нескінченної актуальності. Це нововведення мало суттєві наслідки в подальшому розвитку науки. У XIII—XIV ст. арістотелеве вчення про цільову причину також стає предметом сумніву, обговорення і перегляду. Схоластична фізика шукає насамперед діючі причини там, де Арісготель вважав достатнім вказати на причини цільові. У XII—XIV ст. спостерігається перелом у розвитку природознавства, хоч деякий час тривали написання коментарів до Арістотеля, а також фізичні примуси — спалення книжок та їх авторів. Певну роль в пожвавленні пізнавального процесу відіграла концепція “передачі влади” Оттона Фрейзінгенського: мудрість народжується на Сході, а завершується на Заході. Ідея передачі влади співіснувала з ідеєю перенесення знань, міграції культури. До XIII ст. належить поява інтересу до досвідного знання в Західній Європі. Досі природничо-наукові методи пізнання не розроблялися, переважали риторичні та логічні підходи. Між практичним знанням і філософією існувало глибоке провалля. Але життя потребувало не ілюзорних, абстрактних знань, а практичних, тому вже з XII ст. починається певний прогрес у галузі механіки і математики. Наприклад, в Оксфордському університеті перекладалися і коментувалися природничо-наукові трактати вчених стародавності й арабів. У XIII ст. оксфордський професор Роджер Бекон доходить висновку про необхідність дослідного спостереження за природою, заперечення авторитетів і переваг абстрактної аргументації. Роджер Бекон був добре відомий як борець проте авторитаризму, але найціннішим у його науковій спадщині є проголошення нових принципів наукового пізнання: авторитет не стане джерелом знання, якщо він не підтверджується дослідом. Сам він багато експериментував, самостійно проводив хімічні, оптичні, фізичні експерименти, астрономічні спостереження. У шостій частині трактату “Великий труд” Р. Бекон виклав свої роздуми “Про дослідну науку”. Його послідовниками були Уільям Оккам, Микола Отрекур, Бурідан, Микола Орем, які багато зробили для подальшого розвитку фізики, математики й астрономії. “Пізнавальним ентузіазмом” були охоплені різні шари суспільства. Так, на Сицилії широко розгорнулася діяльність перекладачів, які звернулися до філософських і природничо-наукових праць грецьких та арабських авторів. Перегляд принципів визначення ієрархії знань Схильність до систематизаторсько-класифікаційної діяльності середньовічних вчених відбилась у створенні численних праць енциклопедичного характеру. Зокрема, датована XIII ст. праця “Тгезог” Брунетто Латіні, в якій в традиції енциклопедичного огляду подано наукові знання про живе, географію, риторику, етику, політику, існуючі та поширені на той час народні забобони. Близькою до шкільної науки була класифікація самих наук. Збереглися відомості про Домініка Гундисліна (XIII ст.), в класифікації якого згадуються природнича наука, математика, теологія, граматика, поетика, риторика, логіка, медицина, арифметика, музика, геометрія, оптика, астрологія, астрономія, наука про міри, механічні мистецтва. Кожну з наук він описував за заданою схемою: 1) що вона є; 2) який її рід; 3) який предмет; 4) які види; 5) які частини; 6) яке завдання; 7) яка мета; 8) які засоби; 9) хто майстер; 10) чому так називається; 11) в якій послідовності слід викладати. Проблема обгрунтування наук і дисциплінарної будови знання набуває особливого значення. Якщо раніше йшлося про обгрунтування предметів навчання (аналіз Августином існуючих дисциплін у ‘"Християнській доктрині”), то в XIII—XIV ст. увага звертається вже на обгрунтування принципів розрізнення наук (математичних і дослідних, насамперед фізики), на виявлення специфічних принципів наукового пізнання в цілому і кожної його галузі зокрема. Такий поворот у ставленні до наукового знання з особливою силою відбу вався в XIV—XV ст., що пояснюється цілою низкою соціальних і культурно-історичних амін, у тому числі зростанням кількості університетів і розвитком власне наукових пошуків, У зв’язку з розвитком у XIII ст. ремісничого виробництва і всезростаючою роллю “механічних” мистецтв увага мислителів звертається до розмежування “вільних” і “невільних” мистецтв, що прийшло з античних часів. Якщо антична думка протиставляла “вільні” і “невільні” (механічні) мистецтва згідно зі своєю соціальною структурою, то християнство, зберігаючи це членування, змінило його інтерпретацію та обгрунтування, яке здійснюється за допомогою аріс- тотелевої дихотомії — “теоретичне — практичне”. Вільні мистецтва позначаються словом зсіепіае, а практичні знання і ремесла — словом агїз. Тим самим серед наук відокремлюється певна частина, яка вже є “наукою” на відміну від “мистецтв”. З огляду на це деякі історики науки вважають, що вона народилася в середньовіччі. Головна лінія розвитку середньовічного образу науки полягала в подоланні розриву між спекулятивними “вільними” і практичними “механічними”. Ця лінія була пов’язана з прагненням досягти визнання “вільними” мистецтв, що відокремилися від ремесел (архітектура, мистецтво). Оскільки завдання розуму вбачалося в розкритті символів божого одкровення, наданні допомоги в його зрозумінні, то і розподіл наук відповідав ієрархії світу, що творить, світу, що створений. Відповідно теологія посідала провідне місце в структурі знань. Система світських наук і мистецтв організовувалась у послідовності творіння Богом природи. Але водночас існував також інший дисциплінарний образ, що виходив із рівня абстрактності та віддаленості від чуттєвого буття. Від авторитарності до ідеї генезису знань Середньовічне компіляторство, що споріднене енциклопедизму пізньоолександрійської епохи, перешкоджало встановленню в історіографії знань будь-якої реальної рівноваги, реальної ієрархії між джерелами. Цей баланс замінювався офіційним затвердженням авторитетів. До 1231 р., коли папським декретом було дозволено вивчати праці Арістотеля, авторитетом у природничо-наукових питаннях був Авіценна. Проте з 1230 по 1250 р. його вчення піддають нищівній критиці, а з 1260 р. завдяки працям Альберта Великого було досягнуто певної рівноваги. Поширений у середні віки жанр біографи вченого генетично сходить до античних біоірафій такого типу, що відомі в Діогена Лаер- ція чи в “Житті Піфагора” Порфирія. На Заході цей жанр значною мірою відчув впливу жигійної літератури, на Сході навіть у пізнє седньовіччя він зберіг набагато раціональніший характер і дав змогу культивувати увагу до джерел. Прикладом може бути історико-біографічна діяльність алі-Гаданфара (Абу Ісхан Ібрахим ат-Табрізі, 1232—1293), який склав доповнення до бібліографічного списку праць аль-Біруні, вивчав цого переклади із санскріта, переписував його рукописи і критично коментував якість копій, що збереглися. У середні віки було зроблено спробу пов’язати “онтогенез” і “філогенез” знання в єдине ціле. Таким є “дерево науки” з однойменної книги Ргймунда Луллія, який розташував усі “можливі ідеї” у 16 іруп, а кожну з груп зобразив як свого роду дерево, що генерує певний аспект пізнання. Аналогічними були спроби й на Сході. У трактаті “Походження наук” аль-Фарабі спробував побудувати логічну схему генези природничих наук на основі дедукції їх предметів із категорій субстанції й акциденції. Певною аналогією є “генетичне” тлумачення виникнення пізнання і розуму в Ібн Туфейля (XII ст.), який у своєму “Романі про Хайе, сина Якзана” не без можливого впливу Ібн Рушда тлумачить вчення про подвійну істину як тезу про відповідність між індивідуальним і загальним шляхами пізнання. Виявленню історико-наукового аспекту в працях східних мислителів (аль-Біруні, аль-Фарабі та ін.) перешкоджає прийнята в їх працях форма “абстрактного викладу”, за якою імена не згадуються. Таке саме є характерним і для античних авторів, що можна пояснити невідділеністю авторів тексту від Вчителя і його тексту. У християнських середньовічних джерелах така відсутність дистанції вже не зустрічається. Разом із тим цей спосіб невідціленості лежить в основі принципу підсумовування пізнавальних зусиль та їх результатів, який створює підстави для написання всесвітньої історії науково-культурних досягнень, формування впевненості в наявність прогресу в науці та суспільстві. Цей крок було зроблено після аль-Фарабі й аль-Газалі, вчення останнього вже містило ідею прогресу, морально-інтелектуального і розумового вдосконалення. Ібн Рушд застосував до нагромадженого на той час історико-наукового матеріалу елементи діалектичних поглядів Арістотеля на розвиток знань. Дещо інакше складалися гносеогенні уявлення в країнах Східної Європи, зокрема в середньовічній Русі. “Повість временних літ” дає змогу реконструювати уявлення про три фази розвитку людського знання і культури: епоха камню, ера Сварога (пізнання металу) й ера Давдьбога (упровадження сонячного календаря). Для давньоруських книжників досить характерним є відчуття історичного зв’язку з працями давньогрецьких авторів. Історичність будь-якого знання вже в XII ст. зазначав Кирик Новгородець, який порівнює розширення міста і людських знань. У Кирика знайшов вираз також своєрідний циклізм, аналогічний до візантійських джерел. Конфлікт між вірою і знанням, що був у Західній Європі пом’якшений апелюванням до Арістотеля, у Східній Європі виявився в досить загостреній формі Результатом стала спроба увічнити “прийняте від предків” як єдиний критерій знання і дії. Криза літописання, яке було в середньовічній Русі єдиним носієм історичної інформації, спричинило втрату історичної пам’яті про наукові досягнення, науковців, розвиток наукових знань цього періоду. § 5.2. Практичне і теоретичне спрямування розвитку математичних знань У XII—XIV сг. на Сході продовжували ознайомлюватися з математичними працями античності. Коментарі до “Начал” Евкліда залишив таджицький математик Омар Хайям (1048—1131). Хайям писав свої праці з великою увагою до викладення строгих доведень теорем. Зокрема, його цікавило доведення постулату про паралельні. Відомою є математична праця Омара Хайима “Алгебра”, в якій міститься систематичне дослідження рівнянь третього степеня, класифіковано їх, з’ясовано умови розв’язання. Хайям зазначав, що багато уваги приділяв пошукам точного розв’язання рівнянь третього степеня.
Дата добавления: 2014-11-18; Просмотров: 479; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |