КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Хто? Що? Де? Коли? Чому? Для чого? Як?
На сьогоднішній день такий понятійний перелік є основою позиціонування (створення й підтримання зрозумілого для клієнта образу, іміджу). Якщо взяти за основу ці загальні запитання, то можна сформулювати певну класифікацію топосів. Перша група (хто? що?) — це топоси, пов'язані з сутністю предмета промови. До них належать: ім'я, визначення, ціле й частина, рід і вид, ознаки, відношення, подібне й відмінне тощо. Основні результати мисленних операцій, пов'язаних з використанням першої групи топосів, докладно описані в такому розділі логіки, як «Поняття». Для оратора важливо знати й пам'ятати, принаймні, логічну структуру поняття, правила операцій поділу та визначення понять.
Друга група (де? коли? як?) — це топоси, пов'язані з обставинами виникнення, розвитку та існування предмета. До них належать: час, місце, засоби, походження, спосіб дії тощо. Досить ефективним топосом з цієї групи є топос «від цього до того».
Третя група (чому? для чого?) — це топоси, пов'язані з причинами та наслідками існування предмета. До них належать: цілі, наміри, причини, наслідки тощо. В класичній риториці топіка виступала джерелом пошуку доведень, аргументів. На сьогоднішній день теорія аргументації виступає вже окремим напрямом наукових досліджень, що поєднує в собі здобутки логіки, риторики, еристики та інших дисциплін. Проте слід підкреслити взаємозв'язок топіки й аргументації. Традиційно топіка розглядалась як засіб, а аргументація - як результат використання цього засобу при розробці певної теми. З іншого боку, топіка застосовувалася не тільки для підготовки промов, загальною метою яких є переконання. Ті запитання, пошук відповіді на які призводить до винаходу матеріалу, можуть стати у пригоді й при створенні текстів, які більше спрямовані на інформування, а не на переконання. Для оратора ж пошук аргументів на підтримку своїх тез завжди складав невід'ємну частину його підготовки до промови.
5. Аргументація й критика Аргументація (від лат. «argumentum» — «основа») — це обґрунтування прийнятності, слушності певних тверджень або намірів дії.
Найбільш розробленою проблематика аргументації постає в логіці. Звичайно, оратор повинен враховувати здобутки цієї дисципліни. З іншого боку, поняття логічної та риторичної аргументації відрізняються між собою. Логічна аргументація — не лише окремий випадок риторичної аргументації. Згадаємо, що в Арістотеля логос є тільки одним із модусів переконання, поряд з етосом та пафосом. Відповідно, до області логіки належать лише ті засоби переконання, що апелюють до розуму. Якщо оратор зосереджується тільки на логосі, то він невиправдано позбавляє себе можливості використання інших способів впливу (в деяких випадках більш ефективних). Інколи аргументацію розглядають не просто як процедуру обгрунтування, а й як сукупність аргументів, що наводять на підтримку певних тез. Таке уявлення більше відповідає другом) розділу риторики «Диспозиція». У ньому аргументація виступає вже як певна частина ораторської промови.
6. Структура та види аргументації У структурі аргументації виділяють такі компоненти: Теза (бід давньогрец. «thesis» — «положення») — це твердження, в якому оратор намагається переконати аудиторію. Аргументи — це твердження, за допомогою яких оратор обґрунтовує тезу. Форма (схема) — це спосіб зв'язку аргументів і тези. \ Існує багато класифікацій аргументації. Зупинимось на тих, що є важливими для ораторської діяльності.
1) Залежно від способу обгрунтування розрізняють: • емпіричну аргументацію; • теоретичну аргументацію. 2) Залежно від форми (схеми) розрізняють: • симптоматичну аргументацію; • причинну аргументацію; • аналогійну аргументацію. 3) Залежно від процедури обгрунтування розрізняють: • пряму аргументацію; • непряму аргументацію.
Стосовно першої класифікації слід підкреслити, що вже Арістотель поділив способи переконання на нетехнічні та технічні: «Нетехнічними я називаю ті способи переконання, які не нами винайдені, але існували раніше [без нас]; сюди належать: свідки, показання, дані під тортурами, письмові договори та ін.; технічними ж [я називаю] ті, які можуть бути створені нами за допомогою методу й наших власних засобів, так що першими з доказів можна тільки користуватися, інші ж потрібно [попередньо] знайти». На сьогоднішній день ці поняття можна визначити таким чином:
Емпірична аргументація — це обґрунтування тези шля хом безпосереднього звертання до дійсності. Аргументами в ній виступають експерименти, спостереження, досліди тощо. Теоретична аргументація — це обґрунтування тези, в основу якого покладені міркування.
Аргументами в ній виступають інші відомі положення, до яких апелює оратор. Насправді в ораторській практиці часто зустрічаються такі випадки, в яких аргументація поєднує в собі й звернення до досвіду, і теоретичні міркування. Розглянемо приклад аргументації, який має досить давню історію: «Усі люди є смертними. Сократ людина. Отже. Сократ с смертним». Перші два твердження в цьому прикладі є аргументами, а останнє— тезою. Звичайно, в ораторських промовах навряд чи можна знайти аргументацію саме в такій формі. Навіть цей приклад мав би скоріше вигляд: «Сократ є смертним, оскільки він — людина». Арістотель називав подібні міркування ентимемами. Для розуміння особливостей аргументації в риториці вищенаведені приклали показові в тому відношенні, що тези в ораторських промовах дуже часто йдуть попереду аргументів. Тобто оратор спочатку формулює тезу, яку йому потрібно обгрунтувати. Для цього він виявляє аргументи, які б допомогли вплинути на аудиторію. У логіці ж все відбувається навпаки. В ході міркувань людина здобуває із наявного знання (засновків, аргументів) нове знання (висновки, тези). Емпіричну аргументацію, як це може здатися із визначення, не слід пов'язувати виключно з природничими науками. В ораторській практиці такою аргументацією виступає використання фактів як прикладів. Арістотель писав про те, що приклади й ентимеми є загальними засобами переконання. «Прикладами потрібно користуватися в тих випадках, коли не маєш ентимем для доведення, оскільки для того, щоб переконати, потрібне [яке-небудь] доведення; коли ж [ентимеми] є, то прикладами слід, користуватися як свідченнями..,». Саме в цьому значенні застосування прикладів розглядають як емпіричну аргументацію. Приклади — це висловлювання про одиничні факти (від лат. зроблене, здійснене), що виступають як аргументи для підтвердження тези загального характеру.
Найчастіше такі аргументи використовуються при обгрунтуванні оратором тих намірів дії, на які він чекає від аудиторії, коли наводять певні ситуації з життя відомих людей та ін. Тоді в якості прикладів можуть виступати притчі, байки, тобто випадки, до яких ми неможемо апелювати як до спостережуваних фактів. Однак подібні аргументи теж покликані підтвердити тези загального характеру. При обгрунтуванні певних дій вони досить ефективно впливають на слухачів. Як відомо. Ісус навчав народ притчами. (Матв.. 13, 3 9; 18--23).
Друга класифікація дає можливість оратору, з одного боку, грамотно аналізувати аргументації інших людей, а з іншого самому правильно використовувати аргументативні схеми при побудові промови. Виділення різних типів аргументації в цій класифікації грунтується на тому, яке відношення покладене в основу зв'язку аргументів і тези. У літературі з логіки щодо форми аргументації розрізняють дедуктивну та недедуктивну залежно від типу міркування, за яким розгортається аргументація. Скоріше за все, симптоматична аргументація може бути зіставлена з дедуктивною, причинна з недедуктивною, що ґрунтується на індуктивних міркуваннях, аналої піна з недедуктивною, що грунтується на міркуваннях за аналогією. У риториці доречним є використання термінів симптоматична, причинна та аналогійна види аргументації. Симптоматична аргументація — це обґрунтування тези шляхом наведення в аргументах певних ознак того, що постулюють у тезі. Загальна схема симптоматичної аргументації має такий вигляд: А прийнятне для В, тому що: 1)С прийнятне для В і 2) С характерне для А. Вищенаведений приклад «Сократ? е смертним, оскільки він людина» є прикладом симптоматичної аргументації: Смертність (А) характерна для Сократа (В), тому що: 1) Сократ (В) є людиною (С) і 2) Для всіх людей (С) характерна смертність (А). Симптоматичну аргументацію можна вважати подальшою розробкою топосів першої групи, які пов'язані з сутністю предмета промови. У такий спосіб оратор із положень загального характеру на підставі наявності певних ознак у предмета виводить тезу окремого характеру. Причинна аргументація — це обґрунтування тези шляхом наведення причинно- наслідкового зв'язку між аргументами і тезою. Загальна схема причинної аргументації має такий вигляд: А прийнятне для В, тому що: 1)А прийнятне для С і 2) С веде до В. Саме за такою схемою розгортається аргументація Ш.-Л. Монтеск'є: «У країнах помірного клімату ви побачите народи, непостійні в своїй поведінці й навіть у своїх пороках І чеснотах, оскільки недостатньо визначені властивості цього клімату не в змозі дати їм стійкість».
У країнах помірного клімату (А) живуть непостійні в своїй поведінці народи (В), тому що: 1) Помірний клімат (А) має недостатньо визначені властивості (С) і 2) Недостатньо визначені властивості клімату (С) ведуть до нестійкості в поведінці народу (В). Причинну аргументацію можна вважати подальшою розробкою топосів третьої групи, що пов'язані з причинами та наслідками існування предмета. Аналогійна аргументація — це обґрунтування тези шляхом наведення схожості того, що говорять в аргументах, з тим, що говорять у тезі. Загальна схема аналогійної аргументації мас: такий вигляд: А прийнятне для В, тому що: 1)Л прийнятне для С і 2) С порівняне з В. Саме за такою схемою розгортається аргументація в одній з максим Ж. де Л а б р ю й е р а: «На вчену жінку ми дивимось як на коштовну шпагу: вона ретельно оздоблена, вишукано відполірована, вкрита тонким гравіюванням. Цю настінну прикрасу показують знавцям, але її не беруть з собою ні на війну, ні на полювання, адже вона так само непридатна до справи, як манежний кінь, навіть відмінно виїжджений». У цьому прикладі наявні дві аналогійні аргументації: I. Ні на війні, ні на полюванні не потрібна (А) вчена жінка (В), тому що: 1) Ні на війні, ні па полюванні не потрібна (А) коштовна шпага (С) / 2) Коштовна шпага (С) подібна до вченої жінки (В). II. Непридатна до справи (А) вчена жінка (В), тому що: 1) Непридатний до справи (А) манежний кінь (С) / 2) Манежний кінь (С) подібний до вченої жінки (В). Пряма аргументація — це вид аргументації, в ході якої наводять аргументи, що безпосередньо обґрунтовують тезу.
Непряма аргументація — це вид аргументації, в ході якої теза обґрунтовується опосередковано шляхом встановлення неприйнятності антитези (твердження, що є запереченням тези) або шляхом встановлення неприйнятності конкуруючих із тезою положень. Непряма аргументація буває двох видів: • апагогічна; • розділова. В основу апагогічної аргументації покладене міркування за схемою «доведення від протилежного» (згадайте деякі доведення теорем із курсу «Геометрія»). Думка в таких міркуваннях рухається від формулювання антитези через виведення з неї та аргументів протиріччя (двох тверджень, одне з яких заперечує інше) до неприйнятності антитези й слушності самої тези.
В основу розділової аргументації покладене міркування за такою схемою. Спочатку формулюють положення, які конкурують із тезою, й саму тезу. Потім показують неслушність конкуруючих із тезою положень. Тим самим опосередковано стверджують прийнятність самої тези. Для того, аби теза в такій аргументації мала достовірний характер, необхідно па першому етапі врахувати всі можливості. Розділова аргументація с подальшою розробкою топосу «розгляд альтернатив». У такому випадку оратор, як зазначалось вище, формулює перед аудиторією різні точки зору на предмет промови, потім показує їх неслушність, окрім тієї, що репрезентує тезу оратора. Досить ефективним є застосування розділової аргументації в підготовленій аудиторії.
6. Поняття про критику та її види Як було наголошено вище, знання структури та видів аргументації дає можливість оратору побачити «слабкі місця» і грамотно розкритикувати положення інших людей. Дійсно, ораторська промова не народжується у вакуумі. Існують інші думки щодо досліджуваного предмета, а оратор повинен переконати аудиторію у правильності саме своєї позиції. Навіть якщо ці думки явно не виражені, оратор може сформулювати їх, ввести у свою промову й показати їх неспроможність. На сьогоднішній день термін «критика» (від грец. мистецтво розрізняти ) має; декілька значень. Наприклад. цим терміном позначають такі висловлювання, які містять негативну оцінку думок чи дій певних людей, або виявляють недоліки в думках чи вчинках інших людей. Критика — це обґрунтування неприйнятності певно аргументації. У літературі з логіки більш уживаним щодо подібних процесів є термін «спростування». Однак в ораторській діяльності така процедура майже не зустрічається. Справа в тому, що спростування(опровержение(рус.) це обгрунтування логічними засобами (переважно у формі дедуктивних міркувань) хибності тези за допомогою істинних аргументів. Побудова критики передбачає наявність певної аргументації Залежно від того, на який структурний компонент буде спрямована критика, розрізняють такі її види: • критика тези; • критика аргументів; • критика форми. Критика тези — це вид критики, який спрямований на обґрунтування оратором неприйнятності того твердження, що захищалось іншою людиною. Як правило, для критики тези вибирають: • шлях «зведення до абсурду» або • шлях обгрунтування антитези. Перший шлях передбачає виведення таких наслідків із тези, які суперечать загальновизнаним положенням або фактам. Другий шлях передбачає, по суті, побудову оратором аргументації на користь власної тези, коли вона с антитезою до запропонованого іншою людиною положення. Критика аргументів — це вид притики, який спрямований на обґрунтування оратором неприйнятності тих аргументів, які використовувала інша людина на підтримку своєї тези.
Наприклад, оратор може показати, що неприйнятними є наслідки з наведених аргументів або продемонструвати обгрунтоване заперечення вихідних положень іншої людини. Часто вважають, що критики аргументів достатньо для визнання неприйнятності тези. Насправді це не зовсім так. За допомогою такої процедури теза визнається лише необгрунтованою й у іншої людини залишається можливість підібрати більш вагомі аргументи на її користь Критика форми — це вид критики, який спрямований на обґрунтування оратором відсутності зв'язку між аргументами та тезою іншої людини. Наявність такого зв'язку забезпечується дотриманням тих правил, [цо встановлені.юпкою для певних видів міркувань. Критика тези є найбільш сильним видом критики, адже тільки в такому випадку теза визнається неприйнятною, які б ще аргументи не наводились на її підтримку. Інші види критики (критика аргументів та критика форми) тільки руйнують процес аргументації. 8. Види аргументів
Залежно від модусів публічного виступу розрізняють види аргументів в ораторській промові: • аргументи до логосу; • аргументи до стосу; • аргументи до пафосу. Аргументи до логосу — це твердження, які стосуються предмета промови, тези, яка захищається оратором. Вони отримали назву «до суті справи». У логічній аргументації саме такі аргументи вважаються коректними, а всі інші розглядаються або як певні хитрощі, або навіть як помилки, здебільшого навмисні (софізми). Аргументи до етосу й аргументи до пафосу — це і твердження, які апелюють не до суті справи, а до учасників спілкування (як самого оратора, так і аудиторії). Їх основу складає ціла група аргументів, що отримали назву «до людини». Найбільш поширеними серед аргументів до етосу є: • аргумент до авторитету; • аргумент до особи. Аргумент до авторитету— це наведення оратором на підтримку своєї тези тверджень чи дій людей, що є певним зразком для аудиторії.
У деяких випадках оратор може насправді й не поділяти думок авторитетних джерел, однак він розраховує на те, що слухачі не наважаться сперечатися з такими положеннями. Аргумент до авторитету має багато різноманітних форм: 1. авторитет конкретної людини (наприклад, цитати), 2. авторитет суспільної думки, 3. авторитет установи, 4. авторитет досади, 5. авторитет віку, 6. власний авторитет тощо. Слід підкреслити, що можливості окремої людини обмежені. Далеко не все в житті можна самостійно проаналізувати та перевірити. Так чи інакше людина покладається на думки інших, на знання, здобуте людством протягом історичного розвитку. У повсякденному спілкуванні аргументам до авторитету буває дуже важко протистояти. В подібних випадках потрібно зважати не на те, що думка висловлена видатною людиною, а на те, чи є вона прийнятною, слушною. Аргумент до авторитету використовується здебільшого саме в аргументації, коли оратор спирається на думки інших людей при обгрунтуванні своїх тез. Аргумент до особи — це твердження, що підкреслюють особистісні якості іншої людини.
Якщо оратор апелює до позитивних рис, тоді цей аргумент постає як різновид аргументу до авторитету. Загальну схему його застосування можна представити таким чином: «X» с хороше ю людиною. Отже, її аргумент слід прийняти. Власне аргументом до особи вважається все ж таки посилання на реальні або уявні недоліки інших людей. За допомогою такого аргументу опонент постає в кумедному вигляді або як ненадійна людина, якій не можна довіряти. Загальну схему застосування аргументу до особи можна представити таким чином: «X» с поганою людиною. Отже, її аргумент не слід приймати.
Аргумент до особи має багато різноманітних форм: X неправдива людина. X нерозважлива людина: X не може реально оцінити ситуацію; X має низькі моральні стандарти; X некомпетентна людина: X належить до групи людей, які займають упереджену позицію, не дотримуються моральних принципів тощо. Крім того, аргументом до особи може виступати твердження про непослідовність співрозмовника, коли людина говорить одне, а сама робить інше. В таких випадках оратор здійснює «атаку па особу» іншої людини з метою дискредитації її положень.
Аргумент до особи здебільшого використовують при критиці тверджень інших людей. Оратор у своїй промові намагається продемонструвати, що певні думки не є переконливими, оскільки людям, які їх наводили, не можна довіряти. Досить яскраво стосовно того, як протистояти аргументам до етосу, висловився відомий німецький філософ І. Лейбниць: «Насправді, якщо з поваги я не насмілюсь заперечити, або якщо я не маю нічого кращого сказати, або якщо я собі суперечу, то звідси зовсім не випливає, що Ви праві. Я можу бути скромним, неосвіченим, можу помилятися, але й Ви також можете помилятися». У сучасній риториці подібна тактика захисту теж є різновидом аргументу, яка отримала назву («ти теж»). Взагалі будь-яка риса людини може стати об'єктом аргументів до етосу. Однак ефективними вважаються такі аргументи, за допомогою яких оратору вдається переконати аудиторію в прийнятності чи неприйнятності певних положень. Аргументи до пафосу— це твердження, які апелюють і до почуттів.
Вони спрямовані на те, щоб викликати в аудиторії такі почуття, які б сприяли прийняттю слухачами тез оратора. Ставка виключно на логос не завжди приносить бажаний ефект. Наведемо приклад: Чудового травневого ранку Енді йшов нью-йоркським Центральним парком на співбесіду щодо майбутньої роботи. Він був настільки стурбований своїм майбутнім, що не помічав навколишню красу: молодого листя на деревах, сонячних променів, які віддзеркалювались від озера. Раптом його увагу привернув жебрак, поряд з яким стояв плакат: «Я СЛІПИЙ». Ця мольба явно не хвилювала жителів міста й туристів, які квапливо проходили повз. На якусь мить Енді подумав про те, чого позбавлена ця людина такого чудового дня, і підійшов до жебрака. — Я не можу дати вам грошей, — пояснив Енді, — оскільки сам кілька місяців без роботи. Але. якщо ви не проти, я можу допомогти вам іншим способом. Я би хотів внести деякі зміни у ваше прохання по допомогу. Здивований жебрак деякий час вагався, а потім сказав: — Робіть, що хочете. Але мушу вам сказати, що навряд чи знайдуться слова, які здатні викликати співчуття у жителів цього міста до чергового жебрака. — Енді дописав кілька слів на плакаті й пішов. — Через кілька годин він повертався і з задоволенням відмітив, що новий плакат довів свою ефективність у розкритті сердець і гаманців перехожих. — Справи у вас пішли значно краще, - - сказав Енді жебраку. — Точно, відповів той, а потім, упізнавши голос, запитав: Що ви зробили з моїм плакатом? — Я лише додав кілька слів, - пояснив Енді. – — Тепер там написано: «Я СЛІПИЙ, А НА ВУЛИЦІ ВЕСНА...».
Серед аргументів до пафосу найбільш поширеними є • аргумент до вигоди; • аргумент до пихи; • аргумент до жалю; • аргумент до сили; • аргумент до публіки. Аргумент до вигоди — це твердження, що стимулюють усвідомлення аудиторією своїх особистих інтересів у тій проблемі, яка обговорюється.
А. Шопенгауер оцінює цей аргумент як таку хитрість, яка робить зайвими всі інші аргументи: «Адже все, не поєднане з вигодою, в більшості випадків здається інтелекту безглуздим». У сучасній практиці спілкування аргумент до вигоди найчастіше застосовується в рекламі. Сила впливу подібних аргументів зумовлюється тим, що усвідомлення особистої зацікавленості в певній проблемі підвищує інтерес слухачів до ораторської промови. Для більшості людей найголовнішою людиною в житті є вони самі. Тому оратору потрібно подбати про те, щоб слухачі могли в його промові знайти відповідь на запитання: «Навіщо це мені?». Аргумент до пихи — це твердження, що підкреслюють певні якості співрозмовників, розхвалюють їх.
Оратор розраховує на те, що під впливом компліментів інша людина стане більш поступливою, тому їй простіше буде нав'язати свою думку. Для того, аби похвала діяла, їй навіть не обов'язково бути точною. Тобто людина може усвідомлювати, що за допомогою компліментів підлесник намагається домогтися певної вигоди для себе, однак протистояти похвалі все одно дуже важко. У процесі спілкування співрозмовники досить чутливі до компліментів. Вони здатні надавати людині позитивні емоції. Комплімент слід відрізняти від лестощів. У багатьох випадках неприкриті лестощі сприймають негативно («Не люблю компліментів»). Комплімент це невелике перебільшення якоїсь чесноти, яку сама людина бажає бачити в собі. Мета компліменту полягає в тому, щоб принести задоволення аудиторії й запрограмувати її на прихильне сприйняття промови. Слухачі прихильно реагують на позитивні зауваження про них самих, про їхні досягнення, про їхню організацію тощо. Компліменти здебільшого слід застосовувати у вступі та в завершенні промови. Наприклад; «Яке задоволення — бути присутнім тут. Насамперед мені хочеться привітати вас з тією творчою енергією, яка дозволила вам залишатися з нами протягом кількох років. Повірте, щоб вижити в цьому енергійному бізнесі, потрібна особлива кмітливість».
Аргумент до жалю — це твердження, які викликають співчуття до того, що виголошує оратор.
У подібних випадках посилаються на тяжкі обставини, скрутне становище для того, аби розжалобити аудиторію й домогтися від неї прийняття положень оратора. Найчастіше подібним аргументом користуються студенти на іспитах чи заліках.!!!!!!
Дата добавления: 2014-12-17; Просмотров: 830; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |