КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Місце промови
Дотримуйте паузи. Пауза - це один із дієвих засобів впливу на слухача. Недарма, наприклад, серед акторів (у яких виразне проголошення тексту відіграє дуже важливу роль) добрим актором вважається той, хто вміє "тримати паузу". Паузи поділяють на дихальні, логічні та психологічні. Дихальні паузи використовують, щоб набрати повітря. У цей момент ви відпочиваєте самі й даєте відпочити аудиторії. Ллє треба стежити за тим, щоб ці паузи співпадали з паузами логічними. Логічні паузи відображають структуру тексту (насамперед розділові знаки). Психологічні паузи використовують, аби звернути на щось увагу слухачів чи підготувати їх до якогось важливого моменту. Пауза використовується при переходах від однієї думки до іншої, щоб підкреслити якусь думку (наприклад, коли ритор використовує такий прийом, як обрив і т. п.). Алє уникайте невиправданих пауз, які псують промову, утруднюють її сприйняття. Щоб цього уникнути, фразу потрібно обміркувати перед її виголошенням, а не в процесі виголошення. Є прийом: почати з паузи (ораторська пауза) - це зацікавлює. Ллє не мовчіть занадто довго, бо складається враження, що ви розгубилися. Нарешті, вправно користуйтеся інтонаціями. Монотонне проголошення промови стомлює. Лише паламар читає речитативом, монотонно. Промовець виголошує не сакральний (священний) текст, а говорить "від себе", отож й інтонаційний малюнок тут розкутіший, багатший. Уникайте "нерішучої" інтонації. Взагалі ж учені підрахували, що слухачі не засвоюють 30- 40 % промови, якщо її інтонація невиразна, не відповідає змісту. Тому промовець у момент виступу повинен сконцентруватися на тексті виступу і тих думках та почуттях, які він хоче передати в промові.
Оратору необхідно звертати увагу на деякі моменти, що стосуються сприйняття його персони очима аудиторії. Так, він мусить бути достатньо добре освітлений - голос із темного кута мало кого приваблює. Для оратора - початківця небажано починати свою практику з виступу просто неба, перед численними слухачами. Окрім психологічного бар'єру, який може виникнути, на перший план виступає і такий важливий момент, як акустика. Якщо ж у приміщенні резонує голос оратора (а багато залів, де виступають промовці, спеціально налаштовані на якісну акустику), початківець почуватиметься впевненіше. Відомий ритор X. Леммерман дає таку пораду: "Зверніть увагу, аби стіна позаду, що підтримує вас акустично, була розташована не дуже далеко". У великих приміщеннях промовця підстерігають дві небезпеки: або поглинання звуку, або відлуння; у першому випадку слід дуже чітко артикулювати кожен звук; у другому - уповільнити темп. Відлуння спостерігається переважно у високих приміщеннях або в приміщеннях, які поділено на частини. Отож варто обстежити місце майбутнього виступу заздалегідь і зважити свої можливості відповідно до конкретних обставин. 5. ПОДОЛАННЯ "ОРАТОРСЬКОГО СТРАХУ
Для більшості людей виступ перед аудиторією є складним випробуванням. Це потребує від них чималих вольових зусиль, уміння чітко, аргументовано, яскраво висловлювати свої думки, утримуючи увагу слухачів. Спілкування з приятелями, колегами є звичайним і приємним для більшості людей. Однак виступ перед аудиторією викликає стурбованість. Це відбувається тому, що змінюється роль оповідача. У повсякденному житті, беручи участь у розмові, люди рідко відчувають тиск з боку свого оточення та умов, за яких відбувається розмова. Усвідомлення, що будь-якої миті, потрапивши в незручне становище, можна відмовитися від продовження розмови і зняти із себе відповідальність за її розвиток, заспокоює людину. Тим більше, що завжди знайдеться кому її продовжити. Такі умови спілкування дають змогу сконцентруватися на головному - передаванні інформації. Важливим є те, що у звичайній розмові всі співрозмовники рівноправні, ніхто не бере на себе провідної ролі. Зовсім інакше почувається оратор, який, виступаючи перед слухачами, усвідомлює мету, якої йому потрібно досягти, персональну відповідальність. Людина є суспільною істотою, частиною сім'ї, співтовариства друзів, які підгримують одне одного. Опинившись на трибуні, вона починає відчувати дефіцит звичної підтримки, що породжує певний психологічний дискомфорт, оскільки їй самотужки доводиться інформувати, переконувати публіку, відповідати на запитання, докори тощо. Під час розмови за реакцією співрозмовників відразу можна оцінити ефект від сказаного. Публічна промова супроводжується мовчанням аудиторії. Ніхто не реагує репліками на висловлювання оратора, не відповідає на риторичні запитання, не висловлює підтримки, але й не засуджує оратора, якому важко з'ясувати, зрозуміли його чи ні. Тому недосвідчений промовець може розгубитися, у нього може з'явитися відчуття, що промова приречена, оскільки немає вигуків схвалення, неможливо зрозуміти, як публіка сприймає висловлене. Потрібно навчитися розуміти аудиторію, володіти й керувати її думками, емоціями, що є важливою умовою ораторського мистецтва. Як відомо, Юлій Цезар під час бою уважно спостерігав за своїми воїнами. Того, хто полотнів, він безжально виганяв з легіону, вважаючи боягузом. Того ж, чиє обличчя червоніло, охоче залишав у війську: почервоніння шкіри імператор сприймав як ознаку хвилювання, а воно, на думку Цезаря, засвідчувало неабияку здатність до опору та винахідливість у доланні перешкод до перемоги. Боягузтво ж могло спричинити лише пригніченість і пасивність. Мабуть, виступ перед аудиторією чимось нагадує битву, адже доводиться обстоювати, боронити, захищати власні погляди й переконання. І хвилювання, і страх - найпевніші ознаки стресу. Стрес - важливий адаптивний механізм, суть якого - швидка активізація організму для мобілізації всіх сил заради подолання небезпеки (немає безвихідних ситуацій) та порятунку (тікай або змагайся). Хвилювання перед виступом, на думку досвідчених ораторів, є корисним.
Дата добавления: 2014-12-17; Просмотров: 668; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |