Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Суспільний прогрес, його критерії, типи й напрями розвитку




З'ясувавши суть основних джерел та рушійних сил суспільного прогресу, слід перейти до поняття спрямованості історичного прогресу, його критеріїв і характеру протиріч.

Посилаючись на складність ситуації, деякі філософи-песимісти взагалі заперечують існування суспільного прогресу. З точки зору діалектико-матеріалістичного розуміння прогрес існує об'єктивно, незважаючи на наявність у ньому серйозних протиріч (економічні негаразди, міжнаціональна напруженість, економічна криза тощо). Об'єктивною причиною соціального прогресу є саме характер суспільства як життєдіяльного організму. Регрес якщо і є, має тимчасовий характер і повинен переходити в стабі­лізацію, а потім у прогрес.

Основним критерієм соціального прогресу є розвиток продук­тивних сил, виробничих відносин, НТП. Є і допоміжні крите­рії— освіта, рівень демократії та свободи, рівень спілкування людей тощо. Основними щаблями суспільного прогресу є зміна суспільно-економічних формацій, культур, епох, поворотних мо­ментів історії тощо. Прогрес буває двох типів — прогрес антаго­ністичного суспільства, який є тимчасовим і досягається в ре­зультаті боротьби класів, і прогрес неантагоністичного суспільст­ва, який є постійним і досягається співпрацею всіх класів та груп суспільства.

Аналізуючи політичне становище у світовій історії, треба бачити активний процес перетворення класів і націй, народних мас, особи з об'єкта пригноблення, експлуатації в суб'єкт історичної дії для до­сягнення нових щаблів суспільного прогресу (наприклад, боротьба за розвиток ринкових відносин в Україні та країнах СНД).

 

Філософський словник: суспільство, закони суспільства, суспільне буття, суспільна свідомість, суспільне виробництво, спосіб матеріального виробництва, продуктивні сили, виробничі відносини, суспільно-економічна формація, базис, надбудова, соціальна структура суспільства, класи, політична система, держава, прогрес, регрес, фаталізм, волюнтаризм.

 

ПІДСУМКОВІ ТЕСТИ З МОДУЛЮ «ФІЛОСОФІЯ»

 

1. Вони вважали, що все у світі відбулося від одного першоелемента, причому кожний наполягав на своєму, - будь це вода, апейрон або повітря:

а) Анаксимандр;

б) Емпедокл;

в) Протагор;

г) Фалес;

д) Анаксимен.

2. Які ідеї іудаїзму не мали великого впливу на процес формування християнства?

а) про месію, божого посланника;

б) про необхідність обрізання;

в) про принципову непізнаваність бога;

г) про боговибраний єврейський народ;

д) про гріховність людського роду.

3. Історичною особистістю вважали Ісуса Христа:

а) гностики;

б) маніхеї;

в) неоплатоники;

г) фарисеї;

д) саддукеї.

4. Теоретичну критику основних положень Біблії і християнського віровчення не дали у своєму творі «Проти християн»:

а) Порфирій;

б) Прокл;

в) Плотін;

г) Юліан Відступник;

д) Маркіон.

5. До апологетів прийнято відносити:

а) Юстина Мученика;

б) Ямвліха;

в) Татіана;

г) Цельса;

д) Афіногора.

6. У найважливішому догматі християнського монотеїзму, догматі про троїчність єдиного бога – дух святий:

а) деякими дослідниками розглядався як запозичення християнами вчення гностиків про плерому;

б) асоціювався з Логосом;

в) релігіоведами тлумачився як модифікація близькосхідних релігійних уявлень про богиню-матір;

г) в розвитку християнства іноді підмінювався культом Богоматері;

д) поставав абстрактним виразом Бога-батька, починаючи з Філона Олександрійського.

7. Перший з християнських письменників Оріген був офіційно засуджений церковним собором за те, що:

а) обґрунтовував тезу про нематеріальності бога, його досконалість й вічність;

б) доводив нескінченність Бога на основі положень апофатичного богослов'я;

г) писав про створення богом – ще до створення світу – безсмертних і безтілесних духів (ангелів і людських душ), які мають свободу волі (свободу вибору);

д) доводив створення світу богом «з нічого»;

е) розглядав бога-батька, бога-сина й святий дух як послідовні еманації верховного бога.

8. До батьків церкви, діяльність яких характеризується і з богословської, і з філософської точок зору, які жили в IV в. на Сході, у Каппадокії (Мала Азія), відносяться:

а) св. Ієронім Блаженний;

б) Григорій Назіанзін;

г) Василь Великий, єпископ Кессарійський;

д) Григорій Нісський;

е) Амбросій Медіоланський.

9. Аврелій Августін написав наступні твори:

а) «Шестоднів»;

б) «Про блаженне життя»;

в) «Сповідь»;

г) «Про Град Божий»;

д) «Гортензій».

10. Для «Ареопагітик» Псевдо-Діонісія розуміння відносин бога й світу будується на:

а) еманаціонізмі;

б) пантеїзмі;

в) еволюціонізмі;

г) креаціонізмі;

д) панпсихізмі.

11. На погляди Іоанна Скота Еріугени мали вирішальний вплив:

а) Максим Сповідник;

б) Амбросій Медіоланський;

в) Псевдо-Діонісій;

г) Алкуїн;

д) Мані.

12. Основні цілі схоластики:

а) створити філософський метод для вивчення природного світу;

б) за допомогою розуму проникнути в істину віри й наблизити її до мислячого духу;

в) додати релігійної й теологічній істині систематичну форму за допомогою філософських методів;

г) сформулювати основи соціальної філософії;

д) використати філософські аргументи для виключення можливості критики святих істин.

13. Іоанн Росцелін з Компьєни рішуче виступав:

а) проти платонівського реалізму;

б) за платонівський реалізм;

в) проти поняття загальних субстанций;

г) за те, що існують одиничні речі;

д) за те, що універсалії не є мовою.

14. До творів Фоми Аквінського не відносяться:

а) «Про Град Божий»;

б) «Сума теології»;

в) «Про приречення»;

г) «Про божественну єдність і троїчність»;

д) «Про обґрунтування віри проти сарацинів, греків і вірменів».

15. Роджер Бекон висунув три основних заперечення проти схоластики:

а) схоласти недостатньо добре знають грецьку й арабську мови для правильного збагнення древньої філософії;

б) вони недостатньо знають математику, що є основою наук;

в) схоластичний метод – це дедукція, заснована на посиланнях на релігійні авторитети;

г) схоласти не використають містичний метод пізнання;

д) вони недостатньо використовують алегоричний зміст Біблії.

16. У «Сумі теології» Фоми Аквінського міститься п'ять доказів існування бога, серед яких такі:

а) все у світі випадкове, але при цьому випадкове не залежить від необхідного. Бог – це унікальний збіг випадковості й необхідності;

б) все у світі спрямоване до якоїсь мети, має сенс і корисність. Бог – це вища розумна істота, яка бачить глобальну мету й все направляє до неї;

в) у світі існує ряд діючих причин. Але деякі причини породжують самі себе. Бог існує незалежно від яких би то не було причин;

г) все у світі рухається, бог є «першим двигуном» світу;

д) все у світі може розглядається як ступінь якостей, що слідують один за одним. Бог – найвищий ступінь якості.

17. Видатними роботами Пьєтро Помпонації є:

а) «Про безсмертя душі»;

б) «Про достоїнство людини»;

в) «Про причини явищ природи»;

г) «Про долю, свободу волі, приречення й божественне передбачення»;

д) «Про власне незнання і незнання інших».

18. Основними творами Я. Беме є:

а) «Наставляння в християнській вірі»;

б) «Аврора, або Ранкова зоря у сходженні»;

в) «Про потрійне життя людини»;

г) «До християнського дворянства німецької нації»;

д) «Про три принципи».

19. На думку Я. Беме людина є:

а) ідеальною досконалістю, реалізованою не на землі, а в царстві Божому;

б) мікрокосмом, єдністю божественного й природного;

в) повною незначністю, що просвітлює святим духом і рятува по волі божией;

г) «малим богом», що сполучає в собі єдність тілесного й духовного;

д) суперечливим сполученням добра й зла.

20. За свої новаторські переконання Джордано Бруно після тривалого ув'язнення був спалений на кострі католицької інквізиції. Його видатними працями є:

а) «Про схованого бога»;

б) «Про причину, принципи і єдине»;

в) «Про нескінченність, всесвіт і світи»;

г) «Про сутність речей відповідно до їх власних принципів»;

д) «Про монади, число й форму».

21. Ідеї Дж. Бруно мали істотний вплив на наступних філософів:

а) Лейбніц;

б) Спіноза;

в) Ф. Бекон;

г) Декарт;

д) Шеллінг.

22. До основних творів Ф. Бекона відносяться:

а) «Нова Елоіза»;

б) «Новий Органон»;

в) «Велике Відновлення Наук»;

г) «Нова Атлантида»;

д) «Велике Діланння».

23. У «Міркуванні про метод» Р. Декарт наводить наступні правила досягнення істинного пізнання:

а) не визнавати ніколи будь-яку річ щирою, якщо не виконані умови вірогідності й очевидності пізнання;

б) розділити кожне з питань, які слід вивчити, на кілька частин для кращого вираження;

в) звільнити розум від оман, що затіняють або перешкоджають пізнанню;

г) свої ідеї розташовувати в певній послідовності, починаючи із простого, просуваючись, як по щаблях, до більше складного;

д) у розрахунках знати міру, розуміючи, що в кожному разі всього не передбачиш.

24. Основними лініями картезіанства не є:

а) окказіоналізм;

б) янсенізм;

в) реалізм;

г) сенсуалізм;

д) номіналізм.

25. За Лейбніцем, поняття розвитку може бути охарактеризоване як:

а) внутрішня зміна монад, що відбувається відповідно до цільових (фінальних) причин;

б) постійний процес виникнення або загибелі монад;

в) постійна зміна в тілах, що є з'єднанням монад, відповідно до діючих причин;

г) божественна сила, що впливає зовні на окрему монаду або їхньої групи (джерело розвитку);

д) активна сила, який володіє кожна монад (джерело розвитку).

26. За Монтеск'є, «дух законів» становлять всі зазначені відносини, разом узяті:

а) клімат країни;

б) релігійні переконання;

в) склад ґрунтів і територія;

г) трудова діяльність;

д) моральні принципи.

27. Для Руссо природний стан людини, який він уважав ідеальним і до якого закликав повернутися, припускає:

а) соціальну рівність;

б) відсутність приватної власності;

в) наявність майнового права;

г) вільну працю;

д) справедливого правителя.

28. На думку Гердера, людина — «найвища можливість земної будови», вона стоїть на границі царства природи й царства гуманності. У поняття «гуманності» Гердер включав:

а) підпорядкування владі інстинкту:

б) жаль до інших;

в) прагнення до пізнання бога;

г) удосконалення розуму;

д) відмова від зв'язку із природою.

29. В «Енциклопедію філософських наук» Гегеля входять такі основні частини:

а) феноменологія духу;

б) логіка (мала логіка);

в) наука логіки;

г) філософія природи;

д) філософія духу.

30. Важливе місце в історії, за Гегелем, займають «всесвітньо діючі індивіди», якими є:

а) видатні діячі історії й культури;

б) унікальні егоїсти, що діють задля досягнення власних інтересів;

в) прості люди, які ведуть несвідомий спосіб життя;

г) видатні релігійні діячі, які виконують дану їм в одкровенні волю бога;

д) історичні особистості, які реалізують загальну «волю світового духу».

31. Для Фейєрбаха релігія – це:

а) вид знання і форма освіти;

б) сутність людини;

в) прояв неуцтва;

г) спосіб самопізнання;

д) реакційна утопія.

32. За Шопенгауером, світова Воля (Wille) – це сила:

а) розумна й цілеспрямована;

б) несвідома, сліпа й дика;

в) вільна й могутня;

г) обмежена й слабка;

д) єдина й безосновна.

33. Згідно з Е. фон Гартманом, наш світ – найкращий із світів, оскільки він:

а) самий справедливий і прекрасний;

б) повний прикростей і страждань;

в) еволюціонує до досконалості;

г) здатний до самознищення;

д) рухається до мети найвищого розвитку свідомості.

34. З погляду Г. Риккерта, існує два основних наукових методи, які можуть бути одночасно названі так:

а) природознавчий й історичний;

б) номотетичний і ідеографічний;

в) аналітичний і синтетичний;

г) генерализуючий і що індивідуалізує

д) повторюваних явищ й однократних явищ.

35. Видатними діячами так званого «першого позитивізму» були:

а) Р. Авенаріус;

б) О.Конт;

в) М. Спенсер;

г) Э. Мах;

д) Д. Мілль.

36. В екзистенціалізмі фізичний час – це чиста кількість, ряд моментів, що протікають, а час екзистенціальний пов'язаний з такими поняттями, як:

а) бесконечність;

б) доля;

в) рішучість;

г) занедбаність;

д) безнадійність.

37. Відповідно до філософії А. Бергсона, життя являє собою:

а) з'єднання матерії і духу;

б) напружений «життєвий порив»;

в) первісну й справжню реальність;

г) реальність, що має просторовий характер;

д) метафізичний космічний творчий процес.

38. ДО «вічних» філософських питань не відносяться:

а) Які точні розміри Вселеної?

б) З яких елементів складається жива клітка?

в) Хто є людина?

г) Який родовід слов'ян?

д) Як склався світ?

39. У філософії міф – це:

а) світогляд, в основі якого лежить віра в надприродне;

б) специфічний образний синкретичний світогляд;

в) фантастична розповідь, переказ;

г) цілісне, нерозчленоване сприйняття первісною людиною світу і явищ у ньому, побудоване на «зворотничеській» логіці;

д) казка, вигадка, обман.

40. Філософський розгляд релігії – це:

а) віра в бога;

б) навчання про бога й надприродне;

в) світогляд, заснований на вірі в бога;

г) особливий вид духовно-практичної діяльності, націлений на сприйняття вищого, абсолютного;

д) єдність одновірців, що може бути побудована у формі духовної ієрархії.

41. Філософські напрямки, що відносяться до ідеалізму, відрізняються тим, що визнають наступні положення:

а) світ складається з матеріальних тіл, а кожне тіло — з дрібних часток;

б) світ є духовною силою, що існує незалежно від людської свідомості;

в) світ створений богом і все відбувається в ньому з волі зверху;

г) світ є сукупність переживань, подань, прагнень й ідеалів конкретної людини;

д) світ видимих речей – це тільки відбиття дійсного миру зроблених прототипів, що існують вічно й незмінно.

42. Філософські напрямки, які можна назвати атеїстичними:

а) перший позитивізм;

б) марксизм;

в) французький екзистенціалізм;

г) постмодернізм;

д) філософія життя.

43. Філософськими вченнями про сутність і розвиток людського суспільства не є:

а) онтологія;

б) метафізика;

в) соціальна філософія;

г) антропологія;

д) філософія історії.

44. До філософських методів пізнання відносяться:

а) діалектичний;

б) структурно-функціональний;

в) синергетичний;

г) герменевтичний;

д) феноменологічний.

45. Наукові відкриття, що сприяли руйнуванню антропоцентричної картини світу, такі:

а) відкриття клітки;

б) створення геліоцентричної системи світу;

в) теорія походження людини від мавпоподібного предка;

г) теорія теплової смерті Всесвіту;

д) теорія несвідомого.

46. Відповідно до ряду сучасних наукових гіпотез, людина – це природний мутант, що сформувався завдяки:

а) спалаху близької Наднової зірки;

б) інверсіям геомагнітного поля;

в) поступовому еволюційному процесу;

г) льодовиковому періоду;

д) екстремальному тепловому стресу.

47. «Ідеальне» за поданням Е. В. Ільєнкова й М. А. Ліфшица – це:

а) синонім свідомості;

б) явище, властиве винятково сфері суб'єктивного світу соціального індивіда;

в) процес об'єктивізації або уречевлення розумових форм;

г) певний стан матерії мозку;

д) об'єктивні межі досконалості (завершеності) природних і соціальних речей і процесів.

48. У сучасній філософії людина розглядається як:

а) раб божий і хробак земний;

б) головна таємниця світобудови;

в) космобіопсихоінформаційна істота;

г) вінець природи;

д) мікрокосм суспільства.

49. Людина відрізняється від тварин:

а) розумом;

б) фізіологією;

в) умінням використати знаряддя праці;

г) соціокультурним середовищем життя;

д) духовно-моральною еволюцією.

50. Розгляд зовнішніх відмінних рис людської істоти у філософії включається в поняття:

а) об'єкт;

б) людина;

в) індивідуальність;

г) особистість;

д) суб'єкт.

51. Особистість у філософії розуміється як:

а) синонім понять «індивід», «людина»;

б) родове поняття, тобто що виражає загальні риси, властиві людського роду;

в) стійка система соціально-значущих рис, характеристика людини як члена суспільства;

г) сукупність фізичних і духовних здібностей окремої людини;

д) соціальний «зріз» індивідуальності, соціальна «маска».

52. Несвідоме у філософії – це:

а) явища й процеси в психіці людини, які нею не усвідомлюються;

б) поняття, не тотожне психічному;

в) фундаментальна частина психіки людини;

г) навмисне поводження, що не відповідає моральним і правовим нормам суспільства;

д) частина колективної духовної пам'яті людства, що проявляється в граничних станах окремих індивідів.

53. На самих ранніх етапах людської історії важливу роль відіграли такі форми пізнання, як:

а) наукове;

б) повсякденно-практичне;

в) ігрове;

г) філософське;

д) міфологічне.

54. Поняття «практика» у філософії може бути позначено такими термінами:

а) дія;

б) пізнання;

в) досвід у цілому;

г) фізичне життя;

д) істина.

55. «Розуміння» у сучасному напрямку герменевтики розглядається як:

а) діалог текстів;

б) прилучення до змісту людської діяльності;

в) сама людська діяльність;

г) смислоутворення;

д) спілкування поза «стихією мови».

56 «Суспільство» у сучасній філософії представляється як:

а) невіддільна частина природи, що підкоряється тільки її законам;

б) система діяльності й життя людей, об'єднаних територією проживання, епохою, традиціями, культурою;

в) об'єктивна реальність, одна з форм буття, що володіє внутрішньою структурою, власними законами й спрямованістю розвитку;

г) свідомість і воля людей, об'єднаних загальними прагненнями й інтересами;

д) асоціація мислячих істот, що перетворять світ у процесі спільної трудової діяльності, обумовленої наявністю мови.

57. В економічній сфері життя суспільства матеріальне виробництво вирішує наступні завдання:

а) створює матеріальну базу існування суспільства;

б) безпосередньо впливає на соціальну структуру (класи, соціальні групи й т.д.);

в) сприяє розвитку філософського знання;

г) визначає рівень розвитку духовно-моральної сфери життя суспільства;

д) визначає політичні процеси.

 

ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК СТУДЕНТІВ

 

Студент повинен:

знати предмет дисципліни, її структуру, категоріальний апа­рат, основні етапи розвитку історії світової і вітчизняної філо­софії, сучасні тенденції розвитку філософської думки, найбільш відомих авторів філософських систем, їх головні праці;

вміти ідентифікувати філософські тексти з певними погляда­ми, розв'язувати тести, трансформувати філософські знання на проблеми економічної теорії й практики, аналізувати соціально-економічні проблеми буття, ставити філософського рівня питан­ня, аналізувати їх і акумулювати в рефератах, виступах на семі­нарах, доповідях та наукових студентських конференціях;

мати навички читання та конспектування філософської літе­ратури, толерантного ставлення до різних світоглядних систем, дис­кутування з тих чи інших проблем, письмової відповіді на іспи­тах та ін.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 997; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.