Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Композиція-це внутрішньо-доцільне підкорення окремих елементів і загальної конструкції конкретній цілі. 6 страница




Пляма і форма:
Пляма - це заповненна форма.
Поява плями:
Пляма з'являється шляхом ущільнення ліній в формі. Напруга плями виникає з середини, тому що лінії ущільнюються з центру. Згадавши, що лінія з'являється з крапки, ми отримуємо схему появи елементів композиції: крапка-лінія-пляма. Таким чином пляма - є третім елементом композиції, який з'яляється з лінії, а лінія з'являється з крапки.
Загальніі характеристики плями:
Основна загальна характеристика будь-якої плями походить від стверждення, що пляма є заповненною формою. Саме ця заповненність раніше нам не зустрічалася. Лінія має потенціал безкінечного руху, тому що вона не утворила заповненну форму, тобто до кінця не матеріалізувалася. Пляма - є матеріалізованою, тому її основною характеристикою є статичність. Пляма замкнута сама в собі.
Всі інші характеристики плями залежать від її форми і будуть розглянуті нижче, на прикладі основних форм.


Основні форми плям:
Пляма може мати безкінечну варіацію форм. Але все ж таки ми можемо поділити форми плями на три основні види: це квадратні форми, круглі і трикутні.
Квадратні форми плям:
Квадратними плямами в композиції називають всі плями, форма яких походить від горизонталі і вертикалі. Це квадрат, прямокутник, хрест, меандр і їх похідні. Всі квадратні плями походять від квадрата і підкоряються йому.
Круглі форми плям:
Круглі плями - це плями гнутих форм, які походять від кривих. Це коло, овал, еліпс, парабола та їх похідні. Всі круглі плями походять від кола і підкоряються йому.
Трикутні форми плям:
Трикутні плями - це плями, форма яких походить від діагоналей. Це трикутники, ромби, трапеції, зігзаги і їх похідні. Всі трикутні плями походять від трикутника і підкоряється йому.

Квадрат, коло, трикутник:
Таким чином ми маємо повне право розглядати характеристики плям, на прикладі основних форм плям. Це квадрат, коло і трикутник.
Квадрат:
Основою квадрату є горизонталь і вертикаль, які пересікаються під кутом 90 градусів.
Характеристики квадрата:
Поскільки горизонталь і вертикаль мають протилежні характеристики руху, то вони нейтралізують один одного і врівноважують. Плюс загальна характеристика статичності плями і ми отримуємо основну характеристику квадрата:
-Квадрат - є найбільш статичною плямою.
Внутрішня напруга горизонталі і вертикалі є дуже сильною, а зовнішня мінімальною.
- Квадрат є плямою напруженною зсередини, але спокійною ззовні.
Відчуття квадрата:
Для внутрішнього відчуття і розуміння квадрата Іоханес Іттен в своїй системі викладання зі студентами робив вправи на фіксування в свідомості форм з прямими кутами. Для цього студенти рухами створювали ці форми в просторі, а потім такими самими рухами створювали їх на площині. Таким чином в нашій свідомості створюється дуже чітка паралель: квадрат-прямий кут.
Коло:
Основою кола - є крива. На криву діють сили з цетру і сили з боків.
Характеристики кола:
Дуже сильна центрова сила, яку стримують бокові сили дає нам внутрішній рух. Коло зберігає свою основну характеристику всіх плям (статичність), але в ньому статичність буде значно менша, ніж в квадраті.
-Коло - є менш статична пляма, ніж квадрат.
-Рух в колі є внутрішнім і проходить по спіралі.
-Коло є плямою напруженною зсередини і ззовні. При цьому ці сили збалансовують одна одну і напруга не є такою сильною, як в інших плямах.
-Напруга в колі є збалансованною.
В. Кандінський про коло:
"Простота і складність кола зумовленна відсутністю кутів. Коло просте, тому що тиск його границь, в порівнянні з прямокутними формами нівельовано - різниця тут не настільки велика. Але він складний, тому що верх невломимо перетікає в ліве, а праве вниз." В. Кандінський " Круглая форма" (переклад, соррі, мій)
Вправа:
Зображуючи коло знову і знову, ми не лише покращуємо моторику руки, а і починаємо фіксувати коло в свідомості. Рука рухається по кривій, відчуваючи сильне магнітне поле центру, при цьому лікоть стримує цей рух. Ми відчуваємо напруження в пальцях і лікті, таким чином утворюючи зі своєї руки циркуль.
Трикутник:
Трикутник утворюють діагоналі. При цьому в трикутнику можливе поєднання гострих і тупих кутів.
Кути:
Тупий кут захоплює площину, а гострий кут концентрує площину.
Характеристики трикутника:
Трикутник досить активно співвпрацює з площиною. Це відбувається із-за характеристик діагоналей і кутів. Трикутнику притаманні різні варіації довжин сторін і кутів. Тобто площина в трикутнику стискується не по центру, і не по спіралі, а трохи рухається по напрямку концентрації площини. Це значно поменшує статичність трикутника. Логічно, що якщо трикутник рівносторонній, то його статичність поменшується менше, тому що контрасту довжин сторін в ньому немає.
- Трикутник - є найменш статичною плямою.
- Поменшення статичності трикутника має напрямок.
- Напрямок поменшення статичності буде йти до найгострішого кута трикутника. В випадку рівностороннього трикутника напрямок йде до вершини.
- Напруга трикутника більша зовнішня, ніж внутрішня.

Лінія була дуже важливим засобом вираження для німецького художника Ханса Хартунга (Hans Hartung). В його роботах ми бачимо неймовірно драматичні і різноманітні лінії. Вони створюють абсолютно настроєві і самодостатні композиції. Хартунг був представником такого напрямку абстракціонізму, як "ташизм", який був популярний в 1650-60 роках. Ташисти проповідумали максимальну емоційність і експресивність в формах, лініях і навіть в способі нанесення їх на площину.


Ціну виразності лінії добре знають і вивчають на Сході. Каліграфічне мистецтво в Японії і Китаї досягнуло глибин розумінь форми і суті лінії. Лінія - це шлях. І в цьому випадку сам процес створення лінії - є процесом пізнання шляху. Це робота сучасного японського каліграфа Фурутані Соін.

Хотілося б звернути увагу на лінії саме в цій роботі В. Кандінського. Ми можемо побачити тут всі основні види ліній: пряму, ламану і криву. Ми бачимо лінії, намальовані з натиском і лінії абсолютно незмінної товщини. Організація площини в данному випадку просто геніальна. Дуже важко досягнути такої гармонії з такими різноманітними художніми засобами, але Кандінському це вдається. Зверніть увагу, скільки композиційних підпорядкувань в цій роботі: є лінії, які формують рух, є лінії, які є частиною абстрактних груп, є лінії, які створюють ритм, є лінії, які працюють контуром.

Пабло Пікассо (Pablo Picasso) володів лінією просто віртуозно. На данному офорті "Три голови" ми можемо побачити, як Пікассо робить з лінії тон. Світло, напівтінь і тінь. Лінія, як частина штриховки використовується у всіх видах графіки.


Ще один офорт Пікассо, як взірець геніального лінійного малюнку.

 

Приклади штриховки в графічних техніках.

var stLink = jQuery('a:last')[0]; stLink.href = 'javascript:void(0)'; SHARETHIS_post = SHARETHIS.addEntry({url:'http://kompoza.livejournal.com/1689.html', title: 'Лінія:'}, {button: false}); SHARETHIS_post.attachButton(stLink); SHARETHIS_ary.push(SHARETHIS_post);

Поява лінії:
Лінія появляється з крапки, але при прикладенні до неї зовнішньої сили. Тобто лінія-це слід зміщення крапки і є елементом похідним. При цьому прикладення зовнішньої сили може бути різноманітним. Саме тому різноманітність ліній безкінечна.
Основні характеристики лінії:
- Лінія є безкінечна по своїй суті. При цьому лінія може мати початок і кінець, або лише початок, або лише кінець. Це залежить від прикладення до неї сили або від обмеження її зовнішними елементами. При цьому суть лінії не міняється - вона зберігає потенціал безкінечності.
- Лінія має безкінечний потенціал руху. Це приводить нас до наступної важливої характеристики лінії. Лінія-є максимально динамічним елементом.
-Кожен вид лінії може мати свої характеристики, які можуть зменшити або збільшити динамізм лінії, але не можуть його знищити.
- До характеристик лінії належить напрямок і напруга. Вони міняються в залежності від характеру лінії.
Пряма лінія:
Пряма лінія є простою тінню від руху крапки при прикладенні до неї однієї сили. Можна сказати, що напруга всередині цієї лінії максимальна. Тому всі прямі лінії можна назвати найкоротшою формою потенціального руху. По напрямку пряму лінію можна поділити на вертикаль, горизонталь і вертикаль.
Горизонталь:
Гризонталь сприймається людським оком зліва направо. Горизонталь також сприймається як основа. Тому вона є найменш динамічною прямою лінією.
Вертикаль:
Вертикаль - це протилежність горизонталі. Людським оком сприймається знизу вверх і на відміну від горизонталі асоціюється з висотою. Рух вверх є сильніший, ніж рух по горизонталі, тому вертикаль є більш динамічною, ніж горизонталь.
Діагональ:
Діагональ відхиляється під кутом і від горизоналі, і від вертикалі. При цьому вона тяготіє до них обох. В залежності від кута діагоналі і від того, до горизонталі чи до вертикалі вона ближча, в ній посилюються якості першої або другої. Діагональ сприймається зліва вверх.


Непрямі лінії:
Непрямі лінії бувають двох типів: ламані лінії і криві лінії. Для створення непрямої лінії треба прикласти як мінімум дві сили. При цьому сили можуть бути прикладені одночасно і по черзі.
Ламані лінії:
Ламані лінії виникають після прикладення до крапки мінімум двох сил по черзі.
Криві лінії:
Криві лінії винукають в результаті прикладення до крапки мінімум двох сил одночасно.
Характеристики ламаних ліній:
Ламані лінії створені прямими лініями, просто прикладення сил йде в різних напрямках. Тому характеристики прямих ліній будуть залежати від кількості сил, від різноманітності напрямків.
Характеристики кривих ліній:
Характериситики кривих ліній будуть залежати від інтенсивності і співвідношенні сил, які одночасно впливають на лінію. Оскільки сил мінімум дві, то їх треба сприймати в співвідношенні і розглядати, яка з сил сильніша. Проста крива лінія походить від прямої на яку силу приклали збоку. Її вигнутість буде залежати від інтенсивносі цієї сили.
Ліризм і драматизм:
Василь Кандінський вводить в характеристику прямих ліній поняття ліризм, а в характеристику кривих ліній поняття драматизм. Я досить довго не була переконана, що це правда, тому що пряма лінія має для мене більше драматизму, ніж, наприклад хвиляста, але менше, ніж ламана. З другого боку на характер непрямої лінії дуже сильно впливають різні фактури, матеріали і характер прикладення сил. Я багато експериментувавши з різними лініями я можу сказати, що пряма лінія має сильнішу внутрішню напругу, але слабший зовнішній характер. Непряма ж лінія має слабшу напругу всередині але сильніший характер зовні. Тобто я можу сказати, що пряма лірична ззовні, але драматична всередині, а непряма драматична ззовні, але лірична всередині.



Натиск:
Натиск - є важливою характеристикою для лінії. Нажим - це послаблення або посилання прикладеної сили. При цьому міняти натиск, можна плавно, а можна по черзі посилюючи і послаблюючи.
Час:
Час в лінії грає дуже важливу роль, тому що лінія не може сприймати за такий короткий проміжок, як крапка. Крива лінія потребує більше часу, ніж пряма.

Візуально крапку, як самостійний об'єкт легко прослідкувати в роботах Жоана Міро (Joan Miro). Він дуже конкретно відділяє крапку від плями. В його роботах характеристики крапки звучать в повну силу. Ми навіть можемо прослідкувати той момент, коли крапка збільшуючись і стає плямою.

На цій роботі Міро ми бачимо скупчення крапок. Їх сила значно збільшується і навіть здатна врівноважити композицію з настільки важких фігур.

В цій роботі Кандінського крапки збагачують складну форму. Художник залишає для крапки багато самостійного простору і тому її звучання досить авторитетне.

Взагалі не залишає простору для крапки Жорж-П'єр Сьора (Georges Seurat). В такому стані крапка перестає існувати самостійно і стає просто частиною форми. Можна добавити, що крапка в творчості Сьора грає дуже велику роль. Саме на характеристиках крапки, як першоелементу побудоване все мистецтво пуанталізму. Пуанталізм - художній прийом, в якому крапка будує всі форми. Завдяки кольору крапки автор передає просторовість і рух повітря, а також має змогу максимально різноманітити кольорову палітру.

Фрагмент:

В роботах Обрі Бердслея (Aubrey Vincent Beardsley) крапка є частиною орнаменту. Також скупчення крапок в цьому випадку відповідає за градацію тону.


Фрагмент:

var stLink = jQuery('a:last')[0]; stLink.href = 'javascript:void(0)'; SHARETHIS_post = SHARETHIS.addEntry({url:'http://kompoza.livejournal.com/1243.html', title: 'Крапка:'}, {button: false}); SHARETHIS_post.attachButton(stLink); SHARETHIS_ary.push(SHARETHIS_post);

 

«Точка – это результат первого столкновения [художественного] орудия с материальной плоскостью, с грунтом. Такой основной плоскостью могут являться бумага, дерево, холст, штукатурка, металл и т.д. Орудием может быть карандаш, резец, кисть, игла и т.д. В этом столкновении основная плоскость оплодотворяется.»
В. Кандінський

Крапку, як першоелемент непогано ілюструє піксель. Піксель може стати частиною любої форми, а може стати основним елементом в піксельній графіці. При збільшенн жі піксельної графіки, або при розглядання її без контексту піксель може стати плямою квадратної форми.
Крапка, як самостійний елемент: Крапка не обов'язково повинна сприйматися тільки як «сперматозоїд» для початку житття композиції. Вона може бути самостійним елементом композиції і мати свої індивідуальні якості, як повноцінний елемент.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 1215; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.017 сек.