Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 1. Від «класичного» мистецтва до нових парадигм. Модернізм та класичний авангард в європейському та вітчизняному мистецтві кінця ХІХ – першої третини ХХ століття




Кінець ХІХ – середина ХХ століття

Кінець ХІХ – середина ХХ століття

тема 1. Від «класичного» мистецтва до нових парадигм. Модернізм та класичний авангард в європейському та вітчизняному мистецтві кінця ХІХ – першої третини ХХ століття.

Тема 2. Мистецтво 40-х–60-х рр.: архаїсти та новатори.

Форми рубіжного самоконтролю – конспект, завдання для самостійної роботи студентів, виконання контрольної роботи №1.

 

частина 2. Модернізм та постмодернізм в мистецтві другої половини ХХ століття: теорія і практика

Тема 3. Теорія і практика мистецького процесу другої половини ХХ – першого десятиріччя ХХІ століття.

Тема 4. Основні інтерпретаційні стратегії сучасного мистецтвознавства

Форми рубіжного самоконтролю – конспект, завдання для самостійної роботи студентів, виконання контрольної роботи №2.

Підсумковою формою контролю знань є іспит.

 

Зміст курсу та поради щодо його вивчення викладено відповідно до викладеної вище структури дисципліни. Послідовність опанування матеріалом допоможе у його засвоєнні.

 

частина 1.

Ретроспекція Мистецтва модернізму:

Початком вивчення матеріалу курсу має стати ознайомлення зі списком рекомендованої літератури та попередня робота з ним. Наступним питанням, яке логічно випливе з результатів попередньої роботи, стане з’ясування особливостей термінології, що використовується при вивченні мистецтва ХХ століття. Зокрема, перш за все слід з’ясувати значення дефініцій «мистецтво», «образотворче мистецтво», «сучасність», «візуальність», «візуальні мистецтва», тощо.

Опановуючи питання значення світоглядної революції, що відбувалася на зламі ХІХ-ХХ століть, необхідно зрозуміти, що саме в її надрах стало можливим зародження некласичної естетики, а відтак і поняття про мистецтво «класичне» – в традиційному його розумінні та «нове» – здійснюване за принципами нової мистецької парадигми.

Осмислюючи модернізм та авангардизм в європейському мистецтві першої третини ХХ століття (в його історичному ретроспективному огляді) слід звернути особливу увагу на факт поступової руйнації естетики «красних мистецтв» в практиці модернізму. Зокрема взяти до уваги, що новою метою мистецтва стає відхід від академічних устоїв, від традиційних видів образотворчого мистецтва та його сталої ієрархії жанрів, спроба жити майбутнім, а не минулим, говорити «сучасною» художньою мовою. Образотворче та «візуальне» мислення.

Класичний авангард в Європі – художня революція (експресіонізм, кубізм, футуризм, абстракціонізм, дадаїзм та сюрреалізм, примітив), в межах якої можливі пошуки нових сенсів, філософічність, суб’єктивність, «духовність», «позахудожність», елітарність, «відкритість» змісту та новаційність художньої мови як основоположні чинники. Відтак відбувається оновлення завдань мистецтва та його видово-жанрових меж, вступає в дію нова парадигма мистецького процесу. Зокрема слід наголошувати, що твори нового мистецтва спрямовані на креацію, а не мімезис (тобто покликані конструювати реальність з досвіду митця, а не відображати її), на генерування нових ідей та смислів, вихоплюючи їх з «генофонду» культури, спрямованих на «адаптацію» (осмислення) сьогоденних реалій засобами мистецького висловлювання, на «активізацію» ролі глядача/споживача (через діалогічність та «відкритість» до різних інтерпретаційних стратегій) та створюються не для музеїв, а постають як жвава реакція на сьогодення (деієрархіяєзація простору мистецтва – «нульовий» простір сучасного мистецтва). Поруч із старими функціями (функції прямої дії – слідування природі, прикрашання тощо; функції світоглядного порядку – ритуально-культові, релігійні, інформаційні тощо; специфічні художні функції – нормативно-ідеальна, пізнавальна тощо; соціальні функції – критична, комунікативна, дидактична; естетична, психологічна та ін.) з часом (особливо в другій половині ХХ століття) з часом мистецтво, виступаючи інструментом корекції когнітивних (ментально-світоглядних) дисонансів, отримує нові функції: провакативну, адаптаційну, навіть життєбудівну, спрямовуючись при цьому до методу конструювання нової реальності задля вираження Я-концепцій творців та їх самореалізації. А звідси і проблеми функціонування «маніфестарної естетики», спрямованої до відкриття нових мистецьких істин/міфів, в які вірять посвячені.

Згадуючи художні течії та угрупування у вітчизняному мистецтві першої третини ХХ століття перш за все слід звернути увагу на новації художньої мови та пов’язані з цим нові підходи аналізу/інтерпретації художніх творів/об’єктів. Як наслідок – авангардизм порушив необхідність змін в сфері формально-естетичних проблем, проблеми поступової технізації мистецького процесу, відповідності мистецтва «сучасності» тощо. Його принципова «іншість» породила питання «кінця», «смерті мистецтва», яке й досі виступає актуальною проблемою сучасного мистецтвознавства. Анархізм авангардизму як порядок.

Особливу увагу слід присвятити усвідомленню значення творчого доробку новаторів в українському мистецтві (О.Архипенка, О.Богомазова, Д.Бурлюка, О.Екстер, К.Малевича, Г.Нарбута, В.Пальмова) як в місцевому, так і в світовому контекстах. Також слід присвятити час вивченню спадщини так званого «харківського осередку авангарду» через аналіз окремих творів В.Єрмилова, Б.Косарева, А.Петрицького та ін. «Розстріляне відродження»: від свободи 10-х до терору 30-х. Доля та спадщина школи М.Бойчука в контексті європейського мистецтва.

Під час вивчення матеріалу теми слід скласти конспект, звернувши особливу увагу на проблему, поставлену в завданні №1 для самостійної роботи студента-заочника:




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 459; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.