Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Освітня реформа Петра Могили 3 страница




e) кант.

217. Які жанри є традиційними для творчості мандрівних дяків?

a) травестія;

b) комедія;

c) панегірик;

d) орація;

e) пародія.

218. Назвати основні джерела творчості мандрівних дяків:

a) агіографічні твори;

b) апокрифічні твори;

c) біблійні оповідання;

d) літописання;

e) фольклор.

219. Як називається вид комічної, пародійної поезії, заснований на свідомій невідповідності між змістом і формою: зниження високого і піднесення низького, широко застосовуваний у творчості мандрівних дяків?

a) травестія;

b) сатира;

c) пародія;

d) бурлеск;

e) комедія.

220. Про який вид літературної творчості Митрофан Довгалевський у своїй «Поетиці» писав: «…це, по суті, жартівлива та їдка поема, винайдена для бичування чужих порочних характерів…»?

a) інтермедія;

b) комедія;

c) пародія;

d) панегірик;

e) сатира.

221. Якими суспільно-політичними та культурними явищими були зумовлені поява і розвиток соціально-політичної сатири в Україні у ХVІІІ ст.?

a) загострення соціальних суперечностей;

b) засвоєння досвіду європейських літератур;

c) підпорядкування української православної церкви Москві;

d) залучення українського козацтва до військових акцій Росії;

e) обмеження української книговидавничої справи.

222. Які вади давнього духовенства викривається у сатирично-гумористочному оповіданні «Отець Негребецький»?

a) розпуста;

b) недотримання постів;

c) розголошення таємниці сповіді;

d) хабарництво;

e) пияцтво.

223. Який засіб творення образів-персонажів використовує автор у «Плачі київських монахів»?

a) авторська характеристика;

b) портретна характеристика;

c) монолог-самовикриття;

d) психологічна характеристика;

e) показ вчинків і дій.

224. У яких із зазначених сатир твориться образ ідеального священика-мораліста?

a) «Плач київських монахів»;

b) «Сатирична коляда»;

c) «Вірша про Марка Пекельного»;

d) «Сповідь» Івана Некрашевича;

e) «Супліка, або Замисл на попа» Івана Некрашевича.

225. Про кого з письменників давньої української літератури Іван Франко писав: “Доля поставила його на межі двох великих епох”?

a) Феофан Прокопович;

b) Феодосій Печерський;

c) Іоаникій Галятовський;

d) Григорій Сковорода;

e) Климентій Зіновіїв.

226. У яких навчальних закладах працював як викладач Григорій Сковорода?

a) Києво-Могилянська академія;

b) Чернігівський колегіум;

c) Переяславський колегіум;

d) Харківський колегіум;

e) Харківський університет.

227. Як називався цикл лекцій Григорія Сковороди, які він читав в якості елементарного курсу етики у Харківському колегіуму?

a) «Наркіс. Розмова про те: пізнай себе»;

b) «Розмова, названа Алфавіт, або Буквар миру»;

c) «Симфонія, названа Книга Асхань, або пізнання самого себе»;

d) «Вдячний Еродій»;

e) «Вступні двері до християнської добронравності».

228. У яких із своїх трактатів Григорій Сковорода викладає власні педагогічні ідеї?

a) «Книжечка про читання Святого Письма, названа жінка Лотова»;

b) «Вдячний Еродій»;

c) «Боротьба архистратига Михаїла з Сатаною про це: легко бути добрим»;

d) «Наркіс. Розмова про те: пізнай себе»;

e) «Убогий Жайворонок».

229. Які ідейно-теоретичні джерела філософського вчення Григорія Сковороди?

a) вчення Епікура, Аристотеля, Платона;

b) Біблія;

c) вчення філософів-просвітників Руссо, Дідро, Вольтера;

d) міфологія;

e) вчення отців церкви.

230. Які художні особливості наближають філософські трактати Григорія Сковороди до літературних творів?

a) діалогічна форма;

b) особлива композиція;

c) насиченість тропами;

d) використання цитат;

e) тематично-ідейний зміст.

231. У якій з поезій Григорія Сковороди згадується український історичний діяч ХVІІ ст.?

a) «Всякому городу нрав і права…»;

b) «Фабула про Тантала»;

c) «Гей, поля, поля зелені…»;

d) «Ой ти пташко-жовтобоко…»;

e) «De libertate».

 

232. Яка основна ідея поезії Григорія Сковороди «De libertate»?

a) ідея «сродної праці»;

b) ідея свободи як найвищої людської цінності і природного стану людини;

c) ідея самопізнання;

d) ідея «нерівної рівності»;

e) ідея любові.

233. Що формально пов’язує поезії збірки Григорія Сковороди «Сад божественних пісень» із Біблією?

a) запозичення жанрових структур;

b) компонування збірки;

c) введення біблійних цитат у поетичні тексти;

d) використання біблійної ритміки;

e) біблійні вирази у ролі епіграфів.

234.У чому виявляється специфіка версифікаційної практики Григорія Сковороди?

a) перехресне римування;

b) запровадження у віршову практику чоловічих рим;

c) багата строфіка;

d) вдосконалення силабічного вірша у напрямку його тонізації;

e) повне дотримання законів силабіки.

235. Що стало приводом до написання Григорієм Сковороди «Пісні 10-ої» («Всякому городу нрав і права…»)?

a) враження поета від мандрівок Україною;

b) враження поета від перебування закордоном;

c) збільшення числа міст у Російській імперії;

d) адміністративні заходи Катерини ІІ стосовно міст, запровадження нової системи управління губернських та повітових міст;

e) зосередження громадського та культурного життя у містах.

236. Які з названих ідей Григорій Сковорода опрацьовував у своїх байках?

a) «сродна» праця;

b) патріотизм;

c) справжня цінність людини;

d) vanitas;

e) «славолюбіє» і «сластолюбіє».

237. У чому полягає значення творчості Григорія Сковороди-байкаря?

a) вперше в українській прозі опрацював жанр байки;

b) створив першу в українській літературі збірку байок;

c) увів в українську літературу велику кількість сюжетів з міжнародного байкарського фонду;

d) створив першу в українській літературі прозову байку.

238. З якого твору києворуської літератури М.Костомаров («Співець Митуса») та І.Франко («Бунт Митуси») запозичили образ співця Митуси?

a) «Повість врем’яних літ»;

b) «Повчання дітям» Володимира Мономаха;

c) Києво-Печерський патерик;

d) Київський літопис;

e) Галицько-Волинський літопис.

239. Сюжети якого із творів києворуської літератури стали основою для «Древлянського триптиху» Л.Костенко?

a) Галицько-Волинський літопис;

b) «Повість врем'яних літ».

c) «Слово про Закон і Благодать» Іларіона;

d) Київський літопис;

e) «Слово про Ігорів похід»;

240. З яким твором києворуської літератури тематично пов’язані романи Василя Шевчука «Велесич» та Віри Сулими «Не десять соколів»?

f) Галицько-Волинський літопис;

g) Житіє Феодосія Печерського;

h) Києво-Печерський патерик;

i) «Слово про Ігорів похід»;

j) «Повість врем'яних літ».

241. Який літературний твір києворуської літератури став основою для роману Валерія Шевчука «На полі смиренному»?

a) «Слово про Закон і Благодать» Іларіона;

b) Києво-Печерський патерик;

c) Ходіння Даниїла;

d) Київський літопис;

e) Житіє Бориса і Гліба.

242. Який із названих творів написаний на основі літописного матеріалу ХІ-ХІІІ ст.?

a) «Євшан-зілля» Миколи Вороного;

b) «Захар Беркут» Івана Франка;

c) «Свіччине весілля» Івана Кочерги;

d) «Манускрипт з вулиці Руської» Романа Іваничука;

e) «На полі смиренному» Валерія Шевчука.

243. Який з названих творів написаний з використанням житійної композиційної схеми?

a) «Марія» Тараса Шевченка;

b) «Мойсей» Івана Франка;

c) «Марія» Уласа Самчука;

d) «Григорій Сковорода» Павла Тичини;

e) «Я, Богдан» Павла Загребельного.

244. У яких із названих літературних творах ХІХ ст. зображене життя мандрівних дяків?

a) «Енеїда» Івана Котляревського;

b) «Пан Халявский» Григорія Квітки-Основ’яненка;

c) «Вій» Миколи Гоголя;

d) «Назар Стодоля» Тараса Шевченка;

e) «Чумаки» Івана Карпенка-Карого.

245. Вказати драматичні твори, на яких позначився вплив давньоукраїнської інтермедійної традиції щодо зображення персонажів:

a) Іван Котляревський «Наталка Полтавка»;

b) Михайло Старицький «Богдан Хмельницький»;

c) Микола Куліш «Мина Мазайло»;

d) Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч»;

e) Іван Кочерга «Марко в пеклі».

246. Назвати історіографічний твір ІІ половини ХVІІ – І половини ХVІІІ ст., сюжет з якого став основою роману Пантелеймона Куліша:

a) «Синопсис»;

b) Літопис Самовидця;

c) Літопис Самійла Величка;

d) Хмільницький літопис;

e) «Історія русів».

247. У яких творах Тарас Шевченко згадує пісні Григорія Сковороди?

a) поема «Катерина»;

b) поема «Гайдамаки»;

c) повість «Наймичка»;

d) повість «Близнецы»;

e) драма «Назар Стодоля»ю

248. Яка із комедій І.Карпенка-Карого за своїм змістом та ідейною спрямованістю близька до сатири ХVІІІ ст. «Доказательства Хама Данилея Кукси потомственні»?

a) «Розумний і дурень»;

b) «Сто тисяч»;

c) «Хазяїн»;

d) «Мартин Боруля»;

e) «Суєта».

249. Кому з визначних діячів літератури та освіти ХVІІІ ст. присвячено поетичну збірку «Замість сонетів та октав» і наймасштабнішу поему Павла Тичини?

a) Феофан Прокопович;

b) Іван Мазепа;

c) Григорій Сковорода;

d) Пилип Орлик;

e) Стефан Яворський.

250. У творчості якого письменника 20-х років ХХ ст. використано ідею Григорія Сковороди про «горню республіку»?

a) О.Слісаренко;

b) Є.Плужник;

c) М.Хвильовий;

d) Б.Антоненко-Давидович;

e) Ю.Яновський.


ЕКЗАМЕН

з курсу «Давня українська література»

Екзамен – це одна з важливих частин навчального процесу. Він являє собою основну форму звітності про результати вивчення окремої дисципліни і ставить за мету перевірку знань студентів у галузі теорії, навиків її набуття, уміння самостійно вивчати найбільш складні розділи курсу.

Екзамен дозволяє закріпити ті знання, які студенти набули протягом семестру у наслідок відвідування лекцій, практичних та семінарських занять, опрацювання науково-методичної літератури та вивчення художніх текстів.

Екзамен з курсу “Давня українська література” проводиться у письмовій або усній формі за екзаменаційними картками, складеними на основі запропонованої нижче екзаменаційної програми.

Структура екзаменаційних карток:

- три питання історико-літературного характеру (див.: Екзаменаційна програма);

- п’ять тестів (див.: Тести);

- уривок твору, текстуальне вивчення якого передбачене програмою курсу. Студент має аргументовано довести авторство та приналежність цього уривка до конкретного художнього твору.

Екзаменаційна програма

1. Виникнення і шляхи розвитку давньої літератури.

2. Основні етапи вивчення давньої української літератури.

3. Проблеми вивчення давньої української літератури.

4. Тематично-ідейні, жанрові та мовностильові особливості давньої української літератури.

5. Вплив освіти та книгодрукування на розвиток давньої української літератури.

6. Гуманістичний пафос давньої української літератури.

7. Загальна характеристика періодів історії давньої української літератури.

8. Перекладна література києворуського періоду: час і причини появи. Перший південнослов’янський вплив.

9. Біблійні книги Старого і Нового заповітів. Форми перекладу біблійних книг. Найвідоміші переклади.

10. Жанрова система перекладної літератури Київської Русі.

11. Перекладна агіографічна література. Збірники житійних творів.

12. Художні особливості агіографічної прози.

13. Перекладна апокрифічна література. Тематичні групи апокрифів.

14. Перекладна науково-природнича література.

15. Виникнення літописання: час, причини. Характеристика наукових гіпотез формування жанру.

16. Реалізація ідеї незалежності Руської землі у літописанні ХІІ-ХІІІ ст.

17. «Повість врем'яних літ»: історія створення, редакції. Композиція літопису. Поняття «літописна людина».

18. Образ ідеального князя у «Повісті врем'яних літ».

19. Оповідання фольклорного походження у «Повісті врем'яних літ».

20. Київський літопис: загальна характеристика, особливості літописного стилю.

21. Галицько-Волинський літопис як пам’ятка ХІІІ ст.

22. Особливості літописного стилю (на прикладі літописання ХІІ-ХІІІ ст.).

23. Ораторське письменство Київської Русі. Творчість Кирила Турівського.

24. «Повчання дітям» Володимира Мономаха: час і причини написання, композиція, образ ідеального князя, автобіографізм твору.

25. «Слово про Закон і Благодать» Іларіона як зразок ораторської прози ХІІ ст., політичний зміст та історико-літературне значення.

26. Відкриття і видання «Слова про Ігорів похід». Проблема автентичності. Вивчення в Україні.

27. Переклади і переспіви «Слово про Ігорів похід».

28. Ідейний зміст «Слова про Ігорів похід», реалізація ідеї незалежності у композиції твору.

29. Система образів «Слова про Ігорів похід». Образ Руської землі.

30. Відображення історії і сучасності у «Слові про Ігорів похід».

31. Житійна література Київської Русі. Княжі житія. Образ князя-мученика.

32. Києво-Печерський Патерик: історія створення та ідейна спрямованість пам’ятки.

33. Паломницька література Київської Русі. Загальний зміст та головна ідея «Ходіння» Данила.

34. Історичні умови розвитку та особливості літературного процесу XIV – першої половини XVI ст.

35. Проблема полінгівістичності давньої української літератури.

36. Патріотичний характер латиномовної та польськомовної української поезії XV–XVI ст.ст.

37. Поема С.Кленовича «Роксоланія». Образ України.

38. Поема С.Пекаліда «Острозька війна»: загальна характеристика.

39. Політично-суспільні умови розвитку української літератури другої половини XVI – XVII ст.

40. Культурно-освітній рух в Україні у другій половині XVI – першій половині XVII ст. і розвиток української літератури.

41. Полемічна література як своєрідна публіцистика на зламі XVII ст. Час і причини виникнення, шляхи розвитку.

42. Проблематика трактату Г.Смотрицького «Ключ царства небесного».

43. Образ Матері-Церкви у трактаті Мелетія Смотрицького «Тренос».

44. Стильові особливості полемічної літератури кінця XVI – XVII ст.

45. Іван Франко як дослідник творчості Івана Вишенського.

46. Творчість Івана Вишенського доберестейського періоду: зміст і форма.

47. Жанр послання у творчості Івана Вишенського.

48. «Послання до єпископів» Івана Вишенського: причини написання, ідейно-тематичний зміст, особливості композиції та творення образів.

49. Стильові особливості творчості Івана Вишенського.

50. Теорія віршування у граматиках Лаврентія Зизанія та Мелетія Смотрицького. Нерівноскладова і силабічна система віршування в українській версифікаційній практиці.

51. Виникнення україномовної книжної поезії. Вірші Герасима Смотрицького, Андрія Римші, анонімна «Просфонима»: зміст, жанрова природа, особливості версифікації.

52. Поширення і розвиток стилю бароко в українській літературі.

53. Києво-Могилянська академія як центр освіти, науки та літератури в Україні XVIІ – XVII ст.

54. Історична поезія XVII ст.: теми, образи, зв’язок з фольклором.

55. Духовна поезія XVII ст. Творчість Кирила Транквіліона-Ставровецького.

56. «Вірші на жалосний погреб… Петра Сагайдачного» Касіяна Саковича: тематичний-ідейний зміст, жанрова природа, стильові особливості. Образ українського козацтва у творі.

57. Вірші Климентія Зіновіїва: історія відкриття та вивчення, тематично-ідейний зміст, жанрова природа, стильові особливості.

58. Українська геральдична поезія.

59. Іван Величковський як представник українського барокового віршування.

60. Українське панегіричне віршування XVII–XVIII ст.

61. Поетична творчість Лазаря Барановича. Збірка «Аполлонова лютня».

62. Образ Петра Могили у панегіриках на його честь.

63. Розвиток ораторсько-проповідницької XVII ст.

64. Редакції і видання Києво-Печерського патерика XVII ст.

65. Шкільна драма: походження, жанри, зв’язок з польським та західноєвропейським театром.

66. Теорія шкільної драми в українських поетиках XVII-XVIII ст.

67. Драма «Олексій, чоловік Божий”: джерела, зв’язок з тогочасними суспільно-політичними подіями, панегіричний елемент у п’єсі. Риси стилю бароко.

68. Інтермедія як форма драматичної творчості. Українські інтермедії до драми Якуба Гаватовича.

69. Вертепна драма: походження, зв’язок з євангельським текстом, мотиви і образи, композиція.

70. Стильові особливості вертепної драми.

71. Драма «Милість Божія»: основна ідея, композиція та образна система.

72. Феофан Прокопович як теоретик літератури.

73. Своєрідність і новаторський характер трагікомедії Феофана Прокоповича «Володимир». Зв’язок змісту твору із сучасним суспільно-політичним життям.

74. Образ князя Володимира у однойменній трагікомедії Феофана Прокоповича.

75. «Воскресіння мертвих» Г.Кониського: зміст і форма драми, художні особливості.

76. Жанр інтермедії у творчості Г.Кониського.

77. Інтермедії до драм М.Довголевського: зміст, образна система.

78. Діалог С.Дівовича «Розмова Великоросії з Малоросією»: проблематика, історіософія, особливості жанрової природи.

79. Образ Богдана Хмельницького у козацьких літописах.

80. Літопис Самійла Величка: зміст і форма твору, особливості авторського бачення національної історії.

81. Літопис Самовидця: час і мета написання, зміст літопису.

82. Літопис Григорія Граб’янки: джерела твору, його зміст.

83. «Синопсис»: зміст твору, його значення для розвитку освіти, науки, культури.

84. Пантелеймон Куліш як дослідник давньої літератури.

85. Творчість І.Некрашевича: зміст і форма.

86. Антицерковна сатира XVIII ст.

87. Літературна творчість мандрівних дяків.

88. Вірші-травестії у творчості мандрівних дяків.

89. Соціально-політична сатира XVIII ст.

90. Сатирично-гумористичні віршовані оповідання XVIІІ ст.: зміст і форма.

91. Сатирична пісня Г.Сковороди «Всякому городу нрав і права»: художній аналіз.

92. Філософські та суспільно-політичні погляди Г.Сковороди.

93. Збірка Г.Сковороди «Сад божественних пісень»: основні мотиви, образи, зв’язок з філософськими поглядами поета.

94. Жанрова система збірки Г.Сковороди «Сад божественних пісень».

95. Художні особливості поезії Г.Сковороди. Новаторство поета, поєднання книжних і народних елементів.

96. Ідея «сродної праці» у байках Г.Сковороди.

97. Байка Г.Сковороди «Бджола і Шершень»: художній аналіз.

98. Збірка Г.Сковороди «Байки Харківські»: обставини написання, погляди автора на жанр байки, тематичний зміст байок.

99. Традиції і новаторство Г.Сковороди у жанрі байки.

100. Проза Г.Сковороди: основні ідеї, жанрова природа, система образів.


ЗМІСТ

Пояснювальна записка………………………………………......  
Нариси з історії давньої української літератури: 4-52
Михайло Драгоманов і проблеми вивчення давньої української літератури…………………………………………………………..  
«Треба відчувати перспективу далекого часу»: Богдан Лепкий про києворуську літературу……………………………………….  
«О Руська земле, уже за горами єси!»: образ вітчизни у «Слові о полку Ігоревім»…………………………………………………..  
«Музи, співайте про русів!»: Україна та українці у поемі Севастяна Кленовича «Роксоланія»……………………………………  
До історії укладання житійних збірників в Україні (ХVІІ ст.)….  
Оповідання про чудеса у «Четьях-Мінеях» Димитрія Ростовського (Туптала)……………………………………………………...  
Плани лекцій………………………………………………………  
Плани практичних занять………………………………………  
Література до курсу………………………………………………  
Колоквіуми………………………………………………………...  
Контрольні роботи………………………………………………..  
Теми рефератів……………………………………………………  
Тести………………………………………………………………..  
Екзаменаційна програма………………………………………...  

 


 

Навчальний посібник

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 1141; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.