КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Роль абстракції в процесі пізнання
Роль відчуттів у процесі пізнання. Емпіризм та раціоналізм.
Питання про джерела наших знань обговорювалося в історії філософії з глибокої давнини. Демокріт і Епікур стверджували, що знання – це результат впливу матеріальних атомів на наші органи чуттів. Ідеаліст Платон порівнював їх з тінями фігур на задній стенці печери, в яку ув’язнено людину. В Новий час в дискусіях про джерело знань виразно оформилися два основні напрямки: емпіризм та раціоналізм. Прихильники емпіризму (від грецьк. emperia – досвід) вважали, що джерелом знань виступають відчуття і побудований на них досвід. Основна теза емпіризму: „Немає нічого в розумі, чого б не було раніше у відчуттях”. На що раціоналіст Лейбніц добавляв: „Крім самого розуму”. Прихильники раціоналізму (лат. rationalis – розумний) вважали, що знання породжуються самим людським розумом, самою здатністю до мислення, яка з самого початку властива людині.
Відчуття виникають в результаті впливу об’єктів зовнішнього світу на наші чуттєві органи. Розмірковуючи, наприклад, над процесом виникнення зорового образу, ми приходимо до висновку: зоровий образ існує в мозку людини, отже він суб’єктивний. Але одночасно внаслідок багаточисленних перетворень матеріальних світових хвиль, які відображуються поверхністю речей, отриманий в мозку образ суворо відповідає саме даному об’єкту, допомагає відрізнити його від усіх інших. В цьому розумінні ми і говоримо, що зорове відчуття є відображенням об’єктивної речі. Характеризуючи роль відчуттів в процесі пізнання, можна прийти до висновку, що відчуття є суб’єктивний образ об’єктивного світу і разом з тим перетворення енергії зовнішнього подразнення в факт свідомості. Другий важливий висновок полягає в тому, що характер відчуттів залежить не тільки від устрою зорового апарату, але й від їх взаємодії. Сама ж взаємодія здійснюється у формі практичної матеріальної діяльності і без неї взагалі не приводить до формування правильного образу речі. Таким чином, відчуття дають нам вихідну, початкову інформацію про відображені об’єкти. Але залежить вона не тільки від особливостей об’єктів і нашої нервової системи. Важливий внесок у формуванні відчуттів робить досвід людини, суспільна практика, вся культура, що склалася історично і збагачує історичний розвиток.
Для того, щоб зрозуміти, а тим більш перебудувати світ, людині явно недостатньо лише одних відчуттів і чуттєвих образів. По-перше, ми не можемо передати іншому свої відчуття, а можемо лише розповісти про них. По-друге, є знання, які неможливо одержати лише з допомогою чуттєвого сприйняття. (Не можна відчути число, історичний процес, багато видів матерії тощо). Для того, щоб виробити складні знання про світ вцілому і процеси, які в ньому відбуваються, щоб передавати, зберігати і створювати нові знання, нам необхідні поняття та пов’язані з ними логічні процеси. Процес створення понять часто називають процесом абстрагування, а поняття тому називають також абстракціями (від лат. abstractio – виділення, відволікання). Процес абстрагування проходить кілька етапів. На першому етапі відбувається немов би групування різноманітних предметів, що викликають схожі відчуття і чуттєві образи. На другому етапі ми немов би порівнюємо, ототожнюємо різноманітні відтінки, або варіанти однієї і тієї ж ознаки (прикмети). (Наприклад, всі відтінки одного кольору). На третьому етапі ми немов би закріпляємо висвітлені властивості та відносини в „чистому”, так би мовити, ідеальному вигляді, в якому в самій природі або суспільстві вони можливо і не зустрічаються. Тому цей етап іноді називають процесом ідеалізації. На четвертому етапі виділені властивості закріплюються в мові. Це етап найменування. Так виникає поняття, висловлене в мові. Сукупність речей, яких воно стосується, утворює його значення, а властивості або відносини, закріплені і визначені в понятті, утворюють його зміст. Абстракції, як і відчуття, являють собою відображення об’єктивної дійсності. В реальному житті вони виробляються і уточнюються на протязі тривалого часу. Їх вихідним, начальним пунктом являються відчуття і чуттєві образи. Але абстракції, на відміну від них, відображують не тільки і не стільки зовнішню, чуттєво сприйняту сторону матеріальних речей і процесів, скільки їх внутрішні зв’язки і відносини, недоступні безпосередньому чуттєвому сприйняттю. Тому ми і говоримо, що абстракції відображують дійсність глибше, вірніше, повніше. В цьому їх головне призначення.
Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 398; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |