КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Та сутність
Культура: проблема визначення У наш час слід обережно підійти до пошуків єдиного визна- чення культури, оскільки це завжди викликає безліч суперечок, і справа закінчується тим, що кожний напрям у дослідженні культури практично користується лише своїм робочим визначенням. Амери- канські антропологи А. Кребер (1876–1960) і К. Клакхон (1905– 1960) у спільній праці «Культура: критичний огляд концепцій і де- фініцій» (1952) звернули увагу на великий і постійно збільшуваний інтерес до цього поняття. Так, якщо за їхніми підрахунками з 1871 р. до 1919 р. сформульовано всього лише сім визначень культури (перше з них, як вони вважали, сформулював представник еволю- ційної концепції Е. Тайлор), то з 1920 р. до 1950 р. у різних авторів вони нарахували 157 визначень терміна «культура» і понад 100 спроб пояснити його теоретично. Сьогодні налічується понад 500 визначень та спроб теоретичного осмислення. У цьому немає нічого дивного, оскільки культура є динамічним процесом, і визначення, яке сьогодні є актуальним, завтра може не відповідати культурно- історичному розвитку чи духу часу. Дещо пізніше А. Кребер і К. Клакхон перевидали свою книгу, де значно розширили перелік визначень культури і поділили їх на окремі групи. На цьому тлі в сучасній культурологічній думці виділяють такі групи: * Концепція – система поглядів на певне явище; спосіб розуміння, тлу- мачення якихось явищ, основна ідея будь-якої теорії. ** Наукова школа – це професійна добровільна спілка людей, що сфор- мувалася під егідою особистості – вченого-лідера. Займається активною до- слідницькою роботою в новому актуальному напрямі й об’єднана ідеями, ме- тодиками, науковими традиціями, успішним співробітництвом, пошуком нових фактів. У науковій школі висувають гіпотези, концепції, теорії, проводять дослідження і узагальнюють результати експериментів. 10 Розділ 1 · описові визначення, в яких культура постає як сукупність усіх видів діяльності людини, звичаїв, вірувань тощо; · визначення, пов’язані з традиціями чи спадщиною, які розкривають основи життя кожної людини; · визначення, в яких сформульовані правила поведінки лю- дини; · визначення, в яких культура є чинником прилаштування суспільства до природного середовища з метою виживання; · визначення, в яких культура – це сукупність форм поведін- ки, характерних для деяких груп чи суспільств, які передаються з покоління до покоління; · визначення, в яких культура – це сукупність матеріальних артефактів, які впливають на кожну окрему особу; · визначення, в яких культура – це система ідей, символів, цінностей, які виступають як образ життя кожної людини. Іншу, дещо простішу, систематизацію визначень культури за- пропонував культуролог та історик Л. Кертман (1917–1987) у праці «Історія культур країн Європи та Америки» (1987). На його думку, вся багатоманітність пропозицій розподіляється між антрополо- гічним, соціологічним і філософським підходами до об’єкта ви- значення. Антропологічний підхід ґрунтується на визначенні само- достатності, унікальності, неповторності та рівноцінності всіх конкретно-історичних форм культури. Соціологічні визначення зосереджують увагу на факторах організації й формування життя певного суспільства. Переважно йдеться про щось, що є «культуротворчою силою», що розвиває життя суспільства організовано, а не хаотично. Філософські визначення роблять наголос на аналізі певних рис, характеристик, закономірностей у житті суспільства, які складають фундамент культури і визначають причину та напрям її розвитку. У широкому розумінні культура – це сукупність духовних і матеріальних цінностей, властивих суспільству загалом або окремій соціальній групі, нагромаджених, закріплених упродовж історії, які передаються від покоління до покоління. В частині духовних цінностей культура об’єднує науку, освіту, мистецтво, мораль, уклад життя тощо. Теоретичні основи культури 11 Серед інших визначень, які зустрічають у підручниках, до- відниках, словниках, енциклопедіях і є авторськими та просто при- вертають увагу, доречно виокремити такі: культура – це сукупність штучних порядків і об’єктів, що їх створили люди, доповнюючи природні; світ впорядкованих колективів людей, об’єднаних систе- мою взаємовідносин; світ пізнання – інтелектуальних і образних рефлексій буття, розподілу і використання соціальних благ. Куль- тура – це історія відносин людини з Богом, історія пізнання людини самої себе, Бога і буття. Отже, розбіжності в формулюванні визначення «культура» стосуються не об’єкта і суб’єкта, а предмета культури. Сьогодні, як правило, вже не сперечаються щодо визначення терміна «культура», радше ведуть статистику таких визначень. Стосовно сутності культури, то, зіставивши різні позиції, можна прийти до висновку, що в основу покладено діяльний підхід, оскільки творцем і носієм культури є людина. Вважається, що зро- зуміти сутність культури можна лише через призму продуктивної діяльності людини, суспільства, всього людства: створюючи мате- ріальні блага для свого існування, людина, спочатку й не усвідом- люючи цього, а потім цілком свідомо розкривала свій духовний світ, тобто здібності та вміння, знання і світогляд, потенціал фізичний і духовний, соціальні почуття й національний характер тощо. Діяльний підхід дає змогу сформулювати сутність культури в найузагальненішому значенні, тобто – це сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених внаслідок цілеспрямованої діяль- ності людства впродовж його історії, а також взаємовідносини, що склалися в процесі споживання, збереження, відтворення цих цінностей, розподілу і обміну. Перед тим як перейти до узагальнення, важливо дати відповідь на запитання, що породжує діяльність? Культурологи, які починають аналізувати сутність культури з цього питання, вважають, що це є потреби людини. По-перше, людина має біологічні потреби, тобто в їжі, продовженні роду, захисті від природи тощо. Ці потреби по- роджують численні матеріальні потреби: в одязі, житлі, техніці тощо. По-друге, людина, формуючись як особа суспільна, породжує в собі і розвиває соціальні потреби. Важливу групу потреб скла- дають потреби в пізнанні навколишнього світу і свого місця в ньому. 12 Розділ 1 Внутрішніми стимулювальними мотивами діяльності є сут- нісні сили людини – взаємопов___________’язані і взаємозумовлені потреби і здібності. Водночас, людина живе і в певних соціокультурних умовах, тому культуру можна розглядати не тільки як індивіду- ально-психологічний акт, але і як суспільний процес. У культурі людина не тільки діє, створює, але і саморозви- вається. Втім діяльність людини обмежена або регулюється «пра- вилами гри» колективного існування, виробленою системою норм, технологій, оцінок, критеріїв для тих чи інших соціально значущих інтелектуальних і практичних дій. У постійній дискусії і супе- речності з цими чинниками перебувають творці культури, але це значно збагачує культуру. На відміну від біологічних особливостей людини, норми куль- тури не передаються генетично, а засвоюються, вивчаються тощо. Загалом, мовивши про сутність культури, не слід вдаватись до надмірної ідеалізації людської діяльності. Адже людина створює не тільки те, що її духовно і матеріально збагачує, але й те, що несе реальну загрозу її існуванню і культурі загалом.
Дата добавления: 2015-01-03; Просмотров: 386; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |