КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розвиток уявлень про цивілізацію
Багатозначність поняття «цивілізація» Поняття «цивілізація», як і «культура» позбавлене одно- значного визначення. На буденному і науковому рівнях розуміння поняття «цивілізація» часто дуже суперечливе. У термінологічному словнику та словнику іншомовних слів зафіксовано такі визначення «цивілізації»: будь-яка форма існування живих істот, наділених розумом; історичні типи культури, локалізовані в часі і просторі; рівень суспільного розвитку і матеріальної культури, досягнутий суспільною формацією; достатньо високий розвиток культури, науки, освіти; прогрес. Етимологія поняття «цивілізація» сягає доби античності, а са- ме римського періоду, і вживалось для позначення людини, котра проживає в місті, є освіченою, вихованою тощо, протиставляючи його дикості, неосвіченості, варварству. Приблизно в такому ж зна- ченні вживалось це поняття і в добу Середньовіччя. У добу Нового часу протиставлення набуло історико-теоретичного змісту і дещо іншого значення. Так, у працях просвітників прийнято говорити про цивілізацію в значенні прогресу – «дикість–варварство–цивілізація». Власне на цьому культурно-історичному етапі «культура» і 18 Розділ 1 «цивілізація» стали конкурентами для позначення розвитку со- ціальних, політичних, технічних і всіх інших досягнень західно- європейського суспільства того часу. З кінця XIX ст. у багатьох концепціях культурно-історичного розвитку суспільства активізувалися спроби протиставити культуру і цивілізацію в історичному ракурсі. Цивілізація почала трактуватись як окремий феномен, що формується на певному (пізньому) етапі розвитку культури (так би мовити, «вслід» за культурою), про- тистоїть культурі за багатьма параметрами та характеристиками і, пригнічуючи духовні основи культури своїми прагматично-мате- ріальними інтенціями, врешті-решт веде до її розпаду і загибелі. Тобто цивілізація (в такому розумінні) сама, виростаючи з культури, прагне витіснити культуру, посісти її місце. Негативне ставлення до цивілізації і її зіставлення з культурою стало своєрідним відображенням суперечностей, які накопичились у процесі розвитку західного світу. Тріумф науки і техніки, урба- нізація, ріст доходів і витрат людей не сприяли вихованню в широких колах безкорисності, моральності і духовності. Воля до життя перемогла волю до культури. За Миколою Бердяєвим (1874–1948) культура неминуче пе- реходить у цивілізацію, яка завершується виснаженням творчих сил та смертю культури. У цьому контексті культуролог Фердінанд Тьонніс (1855– 1936) виділив і описав два типи суспільних відносин – общинні й суспільні. Общинні відносини, які, на його думку, є відносинами культурного типу, ґрунтуються на емоційних зв’язках, душевній схильності і зберігаються завдяки наслідуванню традиції та об’єд- нувальній дії спільної мови. Суспільні ж відносини, які є відно- синами цивілізаційного типу, засновані на раціональному обміні речами, тобто мають матеріально-речову природу і характери- зуються протилежними прагненнями учасників такого обміну. Оскільки розвиток людства спрямований від общини до суспільства, то, на думку Ф. Тьонніса, суспільний прогрес веде до втрати тради- ційних цінностей, зменшення теплоти родинних зв’язків, ролі загальної взаємної прихильності й душевності у взаємовідносинах тощо. Натомість у ставленні людей один до одного з’являється все більше розрахунку і раціоналізму. Теоретичні основи культури 19 На цьому тлі розвинулись ідеї культурного песимізму і кри- тики сучасних культурних тенденцій. Одним з першим, хто почав критикувати культуру, в буквальному розумінні, був Фрідріх Ніцше (1844–1900). Він розглядав культуру як бар’єр для розвитку сильних особистостей і тому вважав, що для виховання якостей надлюдини треба не зважати на мораль, цінності тощо, оскільки це притаманне слабким людям. Багато дослідників культурної проблематики розвивали ідею розмежування культури і цивілізації, як стадій з домінуванням духовного і матеріально-технологічного аспектів буття людини. Зокрема, Герберт Маркузе (1898–1979) вважав, що культура проти- стоїть цивілізації, як вічне свято – холодній повсякденності, свобо- да – необхідності, дозвілля – роботі, утопія – реальності. Така своєрідна «термінологічна війна» не могла тривати дуже довго. Зусиллями антропологів поняття «цивілізація» набуло пер- винного значення, згідно з якими під цивілізацією почали розуміти рівень розвитку людства за відповідними ознаками. Найчіткіше ці ознаки сформулювали американські антропологи-культурологи Г. Чайдл та К. Клакхон. Перший виділив 10 ознак: 1) наявність міст; 2) монументальні міські споруди; 3) податки; 4) інтенсивна еконо- міка, зокрема і торгівля; 5) ремесла; 6) писемність; 7) розвиток нау- кових знань; 8) розвинуте мистецтво; 9) привілейовані групи; 10) держава. К. Клакхон виділив три ознаки: 1) міста; 2) монумен- тальна архітектура; 3) писемність. Ці три ознаки є результатом системи причиново-наслідкових процесів – економічних, соціальних і політичних. Загалом у сучасній культурологічній думці в аналізі поняття «цивілізація» опускають первинне значення, а ґрунтуються на про- тиставленні поняттям «культура» і виділяють такі явні відмінності між ними: · поняття культура – це ширше поняття ніж цивілізація, адже цивілізація – це стадія розвитку культури, якої досягають не всі культури; · культура охоплює науково-технічний прогрес та духовно- гуманістичну спадковість між народами, націями, а в понятті циві- лізація явно відчутні матеріально-виробничі пріоритети; 20 Розділ 1 · культура тісно пов’язана з національною специфікою, а цивілізація тяжіє до глобальних масштабів; · культура обов’язково спирається на релігійні начала, а цивілізація – безрелігійна. Питання для самоконтролю 1. Якого значення надав поняттю «культура» римський мисли- тель М. Цицерон? 2. Які підходи до розуміння культури розвинулись у добу Нового часу? 3. Чим пояснюється наявність великої кількості визначень по- няття «культура»? 4. Що означає типологія культури? 5. Яке значення відводиться функціям культури? 6. У протиставленні понять «культура-цивілізація», яких ознак надають цивілізації? Стародавня культура українських земель 21
Дата добавления: 2015-01-03; Просмотров: 312; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |