КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розділ 7. Людина і культура
Виникнення поняття культури. Сутність та основні функції культури. Поняття матеріальної культури. Поняття та особливості духовної культури. Поняття масової культури. Національне і загальнолюдське в культурі. Спадкоємність, традиція і новаторство в культурі. Культура і цивілізація. Гуманізм як суспільне явище. Виникнення поняття культури (різноманітність підходів та інтерпретацій) В контексті вирішення проблеми про виникнення поняття "культура" становлять інтерес два найбільш загальних і поширених підходи в науках про явища суспільного життя. Першому з них можна було б дати назву філософського та "історико-еволюційного". Він утворює методологічну базу філософського знання та традиційно близьких йому соціальних наук. Такий підхід зорієнтований на аналіз історичного "накопичувального" процесу розвитку філософської думки в понятті сутності будь-яких явищ, результатом чого стає відповідь на питання, як формувалось те чи інше поняття, як визначалась у понятті сутність суспільного явища. Другому підходові можна було б дати умовну назву "конструктивістський". В науках, які вивчають людину та суспільство, він поширився в XX ст. в зв'язку з виникненням, у рамках загального знання, наприклад, соціології, більш спеціалізованих наук (політична соціологія, соціологія культури і т. ін.), або внаслідок створення нових та вузькопрофільних наук, наприклад, культурна антропологія, етнополітологія і т. ін. Створення таких наук йшло шляхом цілеспрямованого наукового обмеження об'єкту дослідження. Наприклад, з усієї системи відношень "людина — суспільство" свідомо виокремлюється якийсь аспект, певна сторона пізнання. Такий вузькоаспектний науковий розгляд явищ часто потребував попереднього створення, конструювання дуже чітких за смислом понять. Тобто поняття (на відміну від історико-еволюційного дослідження та розвитку знання) було не результатом пізнання, а його початком. Отже, слово і поняття "культура" можна назвати одним з найбільш розповсюджених і популярних у мові гуманітарних і суспільних наук. Явище культури вивчають десятки наукових дисциплін у різних аспектах: загальнофілософському, соціологічному, антропологічному, культурологічному, історичному, структурному, функціональному, прикладному (наприклад, етнічні, релігійні, класові прояви культури тощо) і т.д. Щодо трактування витоків виникнення поняття "культура", то, як правило до середини 90-х років XX століття, в багатьох вітчизняних виданнях (наукових, навчальних, довідкових) їх автори обмежуються формальним посиланням на те, що в перекладі з латини cultura означає опрацювання, оброблення ґрунту, виховання, облагороджування і т.п. Проте, така досить коротка згадка про походження терміна "культура" не дає відповіді на питання про те, коли і як виникло і формувалося поняття "культура", кому з мислителів належить на нього "авторське право". Досить часто, автори вище згаданої навчально-довідкової літератури, після згадки про "латинські корені" терміна "культура", здійснюють стрибок у часі і констатують, що поняття "культура" набуло широкого поширення в філософських вченнях XVIII ст. При цьому "культура вперше стає предметом філософського пізнання", а саме поняття "центральною категорією просвітительської "філософської історії" (Віко, Вольтер, Кондорсе, Тюрго, Гердер). Відзначається і те, що базовим змістом поняття "культура" в цей період розвитку філософської думки явилось його протиставлення поняттю "натура", яке має на увазі природу. В результаті чого, в суспільствознавстві утверджується ідея про соціальну сутність феномену культури, який потім набуває поліваріантного смислового наповнення в різних філософських, соціологічних, психологічних, культурологічних школах і течіях XIX — XX ст. Ряд авторів вказує і на виникнення в період Просвіти протиставлення "культури" і "цивілізації". При цьому вони відзначають, що німецькі просвітителі співвідносять культуру з духовним і моральним розвитком людської особистості, під цивілізацією розуміють соціально-політичне життя суспільства. Французькі просвітителі практично заміняють поняття "культура" поняттям "цивілізація", яка являє собою плоди перетворення людиною природи. Якщо більш детально розглядати процес виникнення поняття "культура" з філософської та історико-еволюційної точки зору, то варто відзначити, що в сучасній літературі немає єдиної думки. Ряд вчених, наприклад, югославський соціолог Д.Маркович, дотримується тієї точки зору, що "першим в історії слово "культура" (інші дослідники культури підкреслюють, що навіть не слово, а більш чітко окреслене за смисловим значенням — "термін культура") вжив Цицерон у своєму творі "Лист Тускулинцям" (І ст. до н.е.). В подальшому ідейний вплив праці Цицерона, який зближував феномен культури з філософією, вважав філософію "воїтелькою душ, шукачкою чеснот, гонителькою пороків", тобто визнавав її результатом освоєння комплексу філософських знань і розумів під культурою "культуру душі", проявилося в тенденції асоціювати феномен культури з гуманністю, піднесеністю, цивілізованістю, багатством і свободою творчої діяльності людського духу, високими громадянськими якостями людини. На відміну від Д.Марковича, польський соціолог З.Бауман вважає, що поняття "культура" має більш раннє походження — не римське, а давньогрецьке. На його думку поняття культури виникло ще в VII — VI ст. до н.е. в Давній Греції і було пов'язано за змістом з обрядами і культами, вихованням людини. Найбільша заслуга в античній філософській розробці змісту поняття культура визнається ним за Демокрітом. Як відзначає З.Бауман, Демокріт у своєму філософському вченні про світ показав, "що між природою і вихованням існує певна подібність, оскільки виховання перетворює людину, в результаті чого виникає "друга природа". Таким чином, Демокріт, розрізнивши "два світи" — світ природи і світ людини (як другої природи), стає в бау-манівській інтерпретації античним джерелом тенденції поняття культури як соціального (неприродного) явища. Сучасний російський дослідник історії культури А.І.Шенд-рик (видання 2002 р.) також обирає за точку відліку в дослідженні феномену культури давньогрецьку філософію. Але, по-перше, відзначає більш раннє, додемокрітівське виникнення ідеї "двох світів". У цьому питанні він віддає "пальму першості" софістам — Протагору (481 — 411 pp. до н.е.), Антіфону і Гіппію, які "в найзагальнішому вигляді сформулювали "ідею культури". По-друге, як підкреслює А.І.Шендрик, виникла саме "ідея", а не термін "культура". Та хоча "софісти не вживали сам термін "культура" — пише російський культуролог, — (він виник лише в Давньому Римі), однак це не заважало їм розмірковувати про якісну відмінність двох світів, про їх взаємодію, про особливості становлення і розвитку світу, створеного людьми для себе". Уповільнено еволюційним процесом збагачення "ідеї", а значить і смислового наповнення "поняття" культура, став період розвитку європейської філософії і мистецтва від епохи Відродження до епохи Просвітництва (конкретніше, до початку XIX ст.). Проте протягом усього цього періоду, незважаючи на оригінальні і яскраві ідеї, філософські і художні новації у відображенні феномену культури, а також творчий розвиток як філософами, так і представниками світу мистецтва, гуманістичної тенденції в культурі, самостійного наукового осмислення проблема культури не одержала, а рівня теорії не досягла. На думку А.І.ПІендрика, це пов'язано з такими причинами: "1) Із пануванням релігійної свідомості, для якої істинним творцем, творцем усього існуючого виступає не людина, а верховна істота; 2) із недостатньою розвиненістю, фрагментарністю наукового знання про світ і людину; 3) з існуванням певного стилю наукового мислення, що обмежувалось виключно операціями механістичного, виключно "суммативного" характеру". І лише тоді, підкреслює російський культуролог, коли "в результаті критики європейськими просвітителями догматів християнства почався прискорений процес секуляризації громадського життя, коли в результаті великих географічних відкриттів був накопичений достатньо великий обсяг фактів про інші культурні світи, коли механізм мислення, властивий більшості інших представників наукового співтовариства, завдяки широкому поширенню ідей Декарта, Френсіса Бекона, Лейбніца, був переборений, відбулося усвідомлення проблеми культури як однієї з найважливіших теоретичних проблем". Таким чином, не випадково більшість дослідників феномену культури пов'язують процес остаточного формування, тобто філософського теоретичного виникнення поняття "культура" епохою Просвітництва. Адже в історії людства і пізнання було досягнуто такого етапу, коли: а) сформувався сам феномен культури в тому значенні, що вже не "сили природи", а "сили культури", тобто створене людьми середовище існування (матеріальні цінності, соціально-політичні та правові відносини, інститути, норми і таке інше) стали визначати життя людей); б) утвердився спеціальний науковий термін для його означення; в) було вироблено і акумульовано пласт ідей, які різнобічно розкривали явище культури; і нарешті г) сукупність ідей, на основі створення філософії історії, дозволила створити концепцію культури, в межах якої і дали визначення поняттю "культура". Таким чином, історично рубіжним в становленні теорії культури, виникненні наукового поняття "культура" можна визнати кінець XVIII —- першу половину XIX ст. Стосовно ж того, чиї вчення про культуру можна брати за точку відліку в цьому процесі, думки дослідників знову таки розходяться. Виокремимо дві з основних точки зору, представлених у сучасній літературі. 1. На думку багатьох дослідників, лаври батьків засновників теорії культури належать таким німецьким мислителям епохи Нового часу, як Самуель Пуфендроф, Йоганн Готфрід, Гердер, Йоган Крістоф Аделунг. У визначенні культури С.Пуфендро-фом ідейний зміст концентрується на тому, що до культури належить не лише все те, що створено руками людини, а й такі явища, як мова, мораль, наука, традиції суспільні інститути. У визначенні поняття "культура" ЙАделунга пропонується таке формулювання. Культура — "це облагородження і витонченість усіх духовних і фізичних сил людини і всього народу, тож це слово*одночасно означає освіченість і облагородженість розуму шляхом звільнення від забобонів, а також вишуканість і витонченість звичаїв". Значний ідейний внесок у філософське розуміння культури вніс Й.Гердер, внаслідок чого значна частина радянських дослідників визнавала його родоначальником культурології. Заслугами Гердера (основна праця "Ідеї до філософії історії людства", на жаль, залишилась без уваги його філософських сучасників) є не тільки постановка проблеми культури вже як теоретичної, а й створення ідейних основ для наступних наукових досліджень культури. Гердер привніс у вивчення культури історичний підхід і ідею прогресу, він став творцем історичної концепції мови, тим самим суттєво вплинувши на філософію мови" Гумбольдта (пізніше — Штейнталя, Потебні). Через Гумбольдта і німецьких романтиків багато ідей Гердера безпосередньо вплинули на філософію історії Гегеля (який, проте, у своїй "Філософії історії" про Гердера навіть не згадує). Ключову роль у німецькій соціально-політичній і культурологічній думці першої половини XIX ст. відіграла також ідея Гердера про значення мови в становленні культури, трактування мови як соціально-духовної форми, яка концентрує і зберігає культуру народу. "Будь-яка мова, — підкреслював Гердер, — це посудина, у якій відливаються, зберігаються та передаються ідеї й уявлення народу". Гердер ще до марксизму сформулював тезу про соціальну сутність людини і у такий спосіб культури (як "другої природи"). Так, наприклад, в одному із чотирьох законів своєї теорії мови він чітко констатував, що: "Людина за своїм призначенням є створення стада, суспільства; тому розвиток мови для неї природний, істотний, необхідний". Окрім ідеї про соціальну природу людини і культури, ЩО лягли в основу марксистського її розуміння, ще однією важливою ідеєю (у другій половині XX сторіччя вона лягла в основу вже самостійного і популярного філософського підходу до дослідження культури в рамках радянського марксизму, так званого "діяльнісного підходу", наприклад, Е.Маркаряна) стало положення теорії Гердера про те, що історичний процес, культура породжені творчою діяльністю людей. У інтерпретації Гердера соціальна (родова) сутність людини знаходить свій прояв у її діяльності, і культура, таким чином, становить результат діяльності людського роду в цілому, постає у вигляді історії і культури окремих народів (націй). "Культура народу, — пропонує своє визначення Гердер, — це цвіт його буття, витончене, але тлінне і тендітне одкровення його сутності". Значний творчий і гуманістичний внесок Гердера в розуміння сутності культури для історії філософської і культурологічної думки представляють його ідеї про велику роль чинника спадкоємності в розвитку культури окремих народів і людства в цілому, про рівноцінність усіх культур. Останній герде-рівський постулат можна визнати за відправну точку протистояння ідейної"вибухової хвилі" європоцентризму, етноцентриз-му і націоналізму в суспільствознавстві XIX — XX ст. 2. На відміну від розглянутої вище точки зору, деякі вітчизняні та закордонні дослідники історії "культурологічної думки" розцінюють період від римської античності (Цицерон) до кінця XVIII ст. (включаючи творчу спадщину Гердера) всього лише як передумову виникнення поняття "культура". Так, український дослідник В.С.Полікарпов підкреслює, що "Ідеї, історично сформульовані в період від Цицерона до Гердера (включно. — Авт.), створили теоретичне ядро того гуманістичного розуміння культури, яке і послужило передумовою та вихідним пунктом для формування наукового розуміння поняття "культура". Ще більш конкретний у своїх оцінках (постпросвітницько-го) походження поняття "культура" Д.Маркович. "Можна вважати, — підкреслює він, — що тільки після появи робіт відомого англійського антрополога Е.Б.Тейлора (E.B.Teylor) термін культури одержав наукове обгрунтування". Перша робота Тейлора "Відкриття з древньої історії людства" вийшла в 1866 р. і становила аналіз сутності первісної культури. Найбільш- фундаментальна робота Е.Тейлора "Первісна культура" (1871 p.), пропонує, на думку Д.Марковича, ще "більш повний науковий зміст", оскільки в ній вихідною теоретичною посилкою Тейлора стало припущення про єдність людської природи (мислення і психіки), що визначають єдині для всіх народів шляхи розвитку їх культури. Запропоноване Тейлором розуміння культури як сукупності суспільних явищ і продуктів (знаряддя праці й одяг, звичаї і традиції, мораль і мистецтво, правові норми і таке інше) сконцентровано в його визначенні, яке проголошує, що "з ідеальної точки зору на культуру можна дивитися як на загальне удосконалення людського роду через більш удосконалену організацію певного людського суспільства, його сил і людського щастя". Вирішення проблеми виникнення поняття "культура" із позицій "конструктивістського" підходу в рамках окремих наук, які вивчають феномен культури, суттєво відрізняється від філософського історико-еволюційного підходу. Зауважимо, що за останні 100 — 150 років проблема культури стала однією з центральних у суспільних науках. Вона стала об'єктом дослідження не тільки філософії й історії, як було раніше, але і з кінця XIX століття нових наук — соціології, психології, антропології, етнографії, політології і т.д. Виникла навіть самостійна галузь наукового і цілісного вивчення культури — культурологія. У рамках кожної з наукових дисциплін сформувалась велика кількість різноманітних підходів у розумінні і визначенні культури (їх у сучасній літературі "одночасно працює" декілька сотень. За приблизними підрахунками — 500—600. У кожній із сучасних наукових дисциплін, у кожному з різноманітних теоретико-методологічних підходів і течій по-своєму розкривається багатовимірний феномен культури, відзначаються його характерні риси і прояви. Внаслідок цього немає і єдиної сучасної класифікації визначення поняття культура, що значить немає фіксованих смислових витоків поняття "культура". Але при цьому сучасні галузі знання, в аспекті виникнення поняття "культура", часто об'єднує один "теоретичний механізм". Проявляється він у тому, що замість аналізу того, як відбувався процес становлення і розвиток якогось поняття протягом історії людської думки, автори (виключно в рамках предметної області своєї науки) займаються конструюванням змісту поняття. І разом із формулюванням постулатів своєї науки створюють і її поняття ("вводять поняття"). Внаслідок цього, у різних сучасних науках, що вивчають одне і те ж суспільне явище, процеси виникнення одного й того самого поняття будуть істотно відрізняться один від одного. Ця ж тенденція характерна і для пізнавальних процесів і в рамках окремих сучасних наук. Найбільш яскраво тенденція "конструктивізму" і "науково-теоретичного сепаратизму" проявилася щодо поняття "культура" у науках XX сторіччя. Як приклад конструктивістського підходу в з'ясовуванні питання про виникнення поняття "культури" в зарубіжній літературі американських антропологів А.Кребера і К.Клахона (1952 г). Відзначимо, що американські дослідники подають це як класифікацію поширених підходів у визначенні поняття культура (причому фактично, у рамках навіть одного спільного напрямку — культурної антропології). Але цю класифікацію можна розцінювати і як приклад конструювання поняття "культура". Отже, А.Кребер і К.Клахон виокремлюють такі шість груп визначень поняття "культура": Описові (наприклад, Тейлора). "Культура, або цивілізація у широкому етнографічному розумінні, складається загалом із знань, вірувань, мистецтва, моральності, законів, звичаїв і деяких інших спроможностей і навичок, засвоєних людиною як членом суспільства". Історичні ('наприклад, лінгвіст Е.Сепір). Культура являє собою "соціально успадкований комплекс засобів діяльності і переконань, що складають тканину життя". Генетичні (наприклад, соціолог Л.Уайт). "Культура — це ім'я для особливого порядку, або класу феноменів, як-от: таких речей і явищ, що залежать від реалізації розумової спроможності, специфічної для людського роду, що ми називаємо "символізацією". Говорячи точніше, культура складається з матеріальних об'єктів — знарядь, пристосувань, орнаментів, амулетів і т.д., а також дій, вірувань і установок, що функціонують у контекстах символізування. Це тонкий механізм, організація екзо-соматичних шляхів і засобів, які використовують тварини особливого роду, тобто людин, для боротьби за існування або виживання". Нормативні (наприклад, філософ Т.Карвер або антрополог К.Уїслер). В розумінні Т.Карвера: "культура... це матеріальні і соціальні цінності будь-якої групи людей (інститути, звичаї, установки, реакції поведінки) незалежно від того, чи йде мова про дикунів, чи про цивілізованих людей". У визначенні К.Уїслє-ра: "Спосіб життя, який наслідує община чи плем'я, вважається культурою", вона "є сукупністю стандартизованих вірувань і практик, яких дотримується плем'я". Психологічні (наприклад, культурний антрополог Р.Бенедикт). На думку Рут Бенедикт, "культура — це соціологічне позначення ненаукової поведінки, тобто поведінки, яка не притаманна людині від народження, не визначена в його зародкових клітинах,... а повинна засвоюватися кожним новим поколінням наново, шляхом навчання у дорослих людей". Структурні (наприклад, антрополог Р.Лінтон). В його інтерпретації культури — це: "а) в кінцевому підсумку не більш ніж організовані повторювані реакції членів суспільства; б) культура — це сполучення наукової поведінки і результатів поведінки, компоненти яких розділяються і передаються в спадщину членами даного суспільства". Наведена для прикладу класифікація визначень поняття "культура" американськими авторами ніяк не вичерпує всього різноманіття існуючих підходів і трактувань, шляхів вузько-дисциплінарного "виробництва" поняття "культура", принципів класифікації, яка, власне, і грішить авторським суб'єктивізмом. Крім запропонованого "американського" варіанту існує велика кількість змішаних способів відповіді на питання про виникнення поняття "культура", а так от підходів до його конструювання. Зокрема, поділ підходів на три моделі: класичну (її формування завершується в XIX ст. і узагальнено трактує культуру як сферу неприродного буття людини і суспільства), некласичну (модерністську, культура поділяється через процес переживання і пріоритет особистісного перед суспільним), постмодерні-стську (її характеризує відмова від зведення різноманіття проявів культури до якоїсь першооснови і відмова від пошуку універсального визначення). Ще один більш узагальнений варіант класифікації і частково шляхів введення понять "культура", що сьогодні представлені у вітчизняній і закордонній літературі. Діяльніший підхід — інтерпретує культуру як специфічний людський засіб життєдіяльності, особливу "технологію виробництва і відтворення людини і суспільства". Ціннісний підхід — припускає розуміння культури як сукупності цінностей, як продукт духовної діяльності людей, представлений ідеалами і смислами, які мають значення для співтовариств людей. Структуралістський підхід — розглядає культуру як сукупність "культурних зразків" (соціальних елементів, механізмів та інститутів — звичаї, традиції, шлюб, сім'я і т.п.), як носіїв ціннісних орієнтацій і регуляторів поведінки людини. Семіотичний підхід — підкреслює комунікативну природу культури, її знакову і небіологічну сутність як сукупності символів і механізмів спілкування людей за допомогою знакових різноманітних систем для передачі накопиченого досвіду. Більш детально різноманітні аспекти феномену культури і сучасної інтерпретації цього поняття будуть розглянуті в наступних питаннях розділу. Сутність та основні функції культури Перш ніж теоретично зафіксувати, а також дати характеристику основним функціям такого багатовимірного явища як культура (що, до того ж, інтенсивно історично розвивається та суттєво змінюється), слід відзначити його основні властивості, які, незважаючи на різницю в теоретико-методологічних підходах, визнаються більшою частиною наукового співтовариства, а також зафіксувати найбільш "працююче" в сучасній літературі її визначення. Якщо інтегрувати в одне відносно повне та теоретично несу-перечливе ціле базові ідеї, які запропоновані в існуючому науковому різноманітті, підходів та дефініцій поняття "культура", то можна було б визначити його таким чином. Культура — це специфічна (неприродна і генетично неуспадкована) сукупність способів та форм відтворення і розвитку людської життєдіяльності, яка представлена процесами і продуктами матеріальної та духовної праці, системою цінностей, знань, норм та інститутів, що регулюють поведінку та особливості спілкування індивідів і груп, їх ставлення до природи, один до одного і до самих себе. Сучасні науковці такими суттєвими ознаками культури, що, з одного боку, відрізняють її від природи, а з іншого — від суспільства як системи відносин та елементів (соціальна структура), що утворюють особливе середовище буття культури, своєрідне "поле суспільних відносин", в якому постійно відбувається процес культуротворення, визнають: По-перше, культура є суспільним (у широкому розумінні цього поняття) явищем. Вона не існує поза межами суспільства й без суспільного середовища, а також як надприродне явище становить соціалізованість людини як істоти і тієї реальності, яку вона створює і в якій існує. Ще однією важливою ознакою соціальності культури є те, що неприродний спосіб буття людини — діяльність та спілкування (як і історично створений нею світ, у процесі перетворення природи), неможливі без свідомості. А свідомість є суто суспільним феноменом. По-друге, культура є явищем історичним. З одного боку, вона, як сукупність матеріальних та духовних цінностей, способів їх створення, змінюється протягом історії людства, постійно трансформується, а з іншого — успадковується поколіннями і "передається в часі". Історичність культури характеризується ще й відмінністю тієї ролі, яку на певній стадії розвитку суспільства відіграють у ній традиції та новаторство, етнічна неповторність, або навпаки — високий рівень ціннісно-технологічної подібності культур різних народів, тобто домінування в них загальнолюдського. Ще одним аспектом історичності культури, яку підкреслюють прихильники ідеї суспільного прогресу, є визнання прогресу культури та акцент на неперервному зростанні її досконалості як домінуючої тенденції всесвітньої історії, соціального розвитку людства. По-третє, культура має ціннісну природу, її буття — це, перш за все, система цінностей (матеріальних і духовних), що у свою чергу визначає її символічний характер. Прагнучи до реалізації своїх цілей, для задоволення власних потреб, люди перетворюють світ свідомо. Таким чином вони наповнюють створювану матеріальну та духовну реальність, соціальні відносини певними смислами, значимістю. Мати значення для людини — по суті, бути цінним для неї. Цінність необхідно розуміти як здатність чого-небудь задовольняти яку-не-будь людську потребу. Цінністю, таким чином, є те, що об'єктивно чи суб'єктивно необхідне людині для її існування. Об'єктивно, оскільки без споживання даного явища існування людини буде або взагалі неможливим, або буде відтворюватись нижче суспільних стандартів, що історично склались. Тобто, рівень соціальності, культурності людини (наприклад, трудові навички, освіта, виконання стандартів соціальної ролі) не буде досягати рівня вимог соціальності, культурності оточуючого середовища і для неї вона буде "некультурною"). Суб'єктивний момент цінності проявляється у відмінності людських потреб та їх усвідомлення, а також у неоднозначності індивідуальних та групових оцінок того, що можуть ці потреби та інтереси задовольнити. Культура як сукупність історично вироблених цінностей, значимостей, явищ матеріального та духовного світу становить також систему знаків та символів, які фіксують ціннісну сутність тієї чи іншої культури та виступають як орієнтири і мотиви для дій (матеріальної та духовної діяльності, спілкування, поведінки т.п.). Символи виступають своєрідними кодами культури, її знаковою системою. Знаковість, символізм культури — це форма її прояву, змістом буде пов'язане із знаком явище, що освоюється людиною (її споживання, створення), що творить саму культуру та людину як культурну істоту. Головним інструментом утворення системи символів, збереження та передачі цінностей є перш за все мова (розмовна, письмова, жести тощо), а також соціальні інститути й ролі. По-четверте, хоча культура це єдине (філософською мовою — синкретичне) ціле, але вона завжди має безліч різноманітних проявів. Культура має поліваріантність: сфер (матеріальна і духовна), видів (політична, естетична, моральна тощо), форм (наприклад, національна, масова, елітарна), рівнів (наприклад, побутова), суб'єктів (культура особистості, класу, конкретного суспільства), типів (стадіальних, регіональних), вимірів (ціннісний та технологічний), інститутів (сім'я, шлюб, звичаї, традиції) тощо. В даному випадку вищенаведений приклад проявів культури як цілісного явища не є теоретично довершеним і з точки зору переліку структурних складових культури не вичерпує всього їх різноманіття. Крім того, зазначимо, що у даному контексті терміни сфера, тип, вид, форма тощо використовуються без логічно чіткого розмежування змісту цих понять, які до того ж часто вживаються у сучасному суспільствознавстві у суто авторській інтерпретації. Культура здійснює низку найважливіших функцій, без яких неможливе відтворення і розвиток суспільства та людини. Серед великої кількості тих функцій, які реалізує культура, слід виокремити такі основні: Соціалізації. Це процес формування людської особистості на основі спілкування, виховання та навчання, засвоєння людиною певних соціальних ролей, способів діяльності та поведінки, що і створює людину як соціальну істоту. Цей процес дає людині змогу усвідомити та реалізувати свої інтереси, в тій чи іншій мірі самореалізуватися її індивідуальності і творчий потенціал. Також процес соціалізації забезпечує відтворення культури, безперервність її розвитку. В деяких наукових та публіцистичних виданнях функцію соціалізації зводять лише до виховної функції культури. Комунікативна. Комунікативна функція культури полягає в тому, що культура, завдяки системі знаків та символів (перш за все мови), а також норм та правил, створює простір людського спілкування, а через соціальні інститути визначає і регулює сам характер взаємодії індивідів і соціальних груп, встановлює стандарти комунікації між ними, Регулятивна. Полягає у тому, що культура як сиетема цінностей, норм та правил людського співіснування регулює поведінку індивідів, стримуючи їх дії у межах соціально (політичного, правового, морального тощо) необхідного як для самозбереження соціуму в цілому, так і для відповідності дій людини щодо соціально-історичних вимог соціального статусу, соціальної ролі. Пізнавальна. Вона полягає в тому, що культура, зосередженим якої являється діяльність людей з освоєння та перетворення природного і соціального світів, становить процес всебічного пізнання світу, накопичення та передачі інформації. З точки зору результату — це знання, індивідуальний та груповий досвід, цінності, норми і таке інше. З точки зору технологічної складової пізнавальні функції культури — це "інструменти" пізнання (наприклад, поняття, художні образи, міфи), прийоми та способи одержання інформації і передачі її від однієї людини — іншій, від покоління до покоління. В інституційному вимірі — це сім'я, школи, університети, бібліотеки і т. д. Інтегративна. Перш за все вона проявляється в тому, що культура як діяльність із створення матеріальних та духовних цінностей здійснюється (безпосередньо і опосередковано, через продукти культури) колективно. Культура як процес створення матеріальних та духовних цінностей інтегрує людей в соціально-історично необхідні для цього групи (діє об'єктивний фактор історично необхідного суспільного поділу праці), визначає характер їх взаємодії і спілкування всередині груп та між ними. Також на основі мови, цінностей, норм, вірувань і т.д. індивіди свідомо чи несвідомо об'єднуються в групи (наприклад, нація, літературне об'єднання тощо). Ці ж складові і "механізми" культури підтримують єдність і співпрацю в рамках соціальних груп. Ціннісно-орієнтаційна. Існуючі в культурі цінності, норми, знання, ідеали становлять систему орієнтирів, стандартів та мети життя людей. Вони "програмують" їх рішення і керують їх вчинками. Найбільш концентровано реалізацію цінністно-оріє-нтаційної функції культури забезпечують такі духовні явища, як, наприклад, світогляд, ідеологія, релігія. Вищезазначені основні функції культури не вичерпують всього їх різноманіття. Дослідники феномену культури відносять до функцій культури також прогностичну, самоідентифі-кації, адаптації, моделювання майбутнього. Крім того, окремі складові культури — типи, види і т.д., а також її різні соціальні носії, тобто суб'єкти культури, реалізують ще й додаткові специфічні функції в історичному процесі, в соціальному, економічному, політичному і духовному житті суспільства. Однак при всьому цьому слід підкреслити, що і основні, і специфічні функції культури як прояву єдиного цілого невід'ємні одна від одної, взаємопов'язані, взаємопроникають і взаємодоповнюють одна одну.
Дата добавления: 2015-03-29; Просмотров: 693; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |