Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Структурна антропологія к.леві-строса




«Структурна антропологія» («Anthropologic structurale») - збірка статей франц. етнолога К. Леві-Строса, що став маніфестом його однойменної концепції. Опублікований в 1958; рус. пров. М., 1983. Якщо етнографія передбачає спостереження і аналіз поведінки людських груп, то етнологія у франц. вживанні терміну вимагає, перш за все, порівняння наданих етнографом описів; в англосакс, термінологічної традиції ця область покривається поняттями соціальної та культурної антропології. На противагу англо-амер. антропологам-Емпірика, Леві-Строс пропонує вивчати не стільки факти, скільки співвідношення між фактами - структури; на противагу дослідникам «дологічного мислення» (Л. Леві-Брюль) Леві-Строс стверджує, що первісні народи володіють розвиненим логічним мисленням, що «цивілізоване»і«примітивне»мислення різняться не якістю думки, а її предметами. Ця специфіка підходу спонукає до побудови нової дисципліни - структурний антропології.

Всі культурні системи первісних народів - правила шлюбів, терміни спорідненості, міфи - розглядаються Леві-Стросом як свого роду мови, як несвідомо функціонуючі означають системи. Ця аналогія з мовою обгрунтовує для нього застосування в етнології (або інакше - у структурній антропології) прийомів і методів структурної лінгвістики. Який би матеріал ми не взяли, завданням стає знаходження основних бінарних опозицій (природа - культура, рослинне - тварина, сире - варене), аналіз складних явищ культури як пучків диференціальних ознак (аналогічно як Р. Якобсон вивчав фонеми - найдрібніші смислоразлічітельную елементи мови).

Так, система шлюбу виступає як особливого роду мова, що дозволяє впорядкувати обмін жінками всередині соціальної групи (член колективу дає жінку одному партнеру, а отримує від ін партнера всередині певного кола осіб, пов'язаних взаємними зобов'язаннями). Тим самим виникає система, в якій безліч операцій забезпечує спілкування між індивідами і переводить - внаслідок заборони інцесту - систему кровних відносин у відносини між свойственниками, а вся соціальна життя трактується як обмін взаємно додатковими цінностями.

Мовні аналогії лежать і в основі вивчення міфів. На противагу тим підходам, які бачать у міфі вираз загальнолюдських почуттів або ж пояснення незрозумілих явищ, для Леві-Строса міф - це, швидше, логічний механізм розв'язання суперечностей думки про світ. При вивченні всієї сукупності відомих варіантів міфу хаос змістів поступово переробляється в подібність структур. За аналогією з фонемами і морфемами, «міфеми» - це пучки відносин, які набувають смислоразлічительную функцію. Основний спосіб структурування міфів - вичленення бінарних опозицій з фігурами-посередниками (для північноамериканських індіанців, напр., Такими посередниками між рослинним і тваринним світом, між життям і смертю служать койот або ворон, які харчуються падаллю).

Мова - це одночасно продукт культури, частина культури і її умова, як у часі становлення індивіда та суспільства, так і у вже існуючих індивідуальних та громадських організмах. Одним з наслідків подібної вездесущесть мови виявляється особлива «дієвість символіки»: вона заснована на здатності «гомологічних» структур, побудованих на різному матеріалі, приводити один одного в дію. Так, пісні та оповідання шамана дозволяють пацієнтці каналізувати, висловити свої тілесні страждання і тим самим пережити те, що організм не в силах витерпіти.

Мета структурної антропології, що вивчає несвідоме єдність функціонування людського розуму в різних культурних системах, полягає в побудові моделей, які можна було б узагальнювати на рівні їх формальних властивостей, знімаючи тим самим перегородки між різними дисциплінами. Надалі структурна антропологія розширює поле своєї застосовності, звертаючись до тотемизму, маскам, продовжуючи вивчення міфів (див. збірник «Структурна антропологія 2», 1973). Теза про несвідомі структурах людської діяльності, об'єднуючою стародавнього і сучасного, первісного та цивілізованої людини, тут зберігається, проте акцент на лінгвістичній домінанті методу кілька приглушується - мабуть, як вже не потребує доказів та обгрунтувань. У «Структурною антропології 2» окремо обговорюються також проблеми гуманізму, критеріїв науковості соціальних і гуманітарних дисциплін, проблеми раси, культури та історії, а також ролі мислителів, яких можна вважати засновниками сучасної антропології, а саме Ж-Ж. Руссо і Е. Дюркгейма.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 3385; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.