Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Семінарське заняття




ПСИХОЛОГІЯ ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ

Викладач Костюченко Олена Вікторівна

До заліку на аркушах формату А4: самостійні завдання; доповідь до семінару (до 2 аркушів); 1 реферат (7-8 аркушів), контрольна робота: тестові завдання, 1 теоретичне та 1 практичне завдання (до 1 сторінки кожне).

«Функціональне призначення творчості». Творчість як діяльність. Творчість як процес. Творчість як продукт.

1. «Підходи до вивчення та дослідження творчості та креативності». Психологічні теорії творчості та креативності. Соціальні теорії творчості.Діагностика креативності, творчого мислення, творчого потенціалу, творчих здібностей.

2. «Поняття краси в мистецтві та оточуючому світі». 1. Підходи до визначення поняття «краса». 2. Розбіжність та подібність поняття краси в мистецтві та побуті. 3. Власне поняття прекрасного та досконалого. Власні «еталони» краси жіночої, чоловічої, архітектурної, в дизайні службового приміщення, в одязі, в зачісці, в рухах тощо.4. Краса – «страшна сила».

3. «Мова самовираження засобами художньої творчості». 1. Мова ліній, форм, кольору,композиції. Психологія кольору. 2. Психологія звуку. 3. Психологія запахів. 4. Психологія руху.

4. «Стимуляція творчого самовираження організованим сприйманням»: 1. “Позитивні” і “негативні” ефекти різних видів творчої діяльності на емоційний стан і працездатність людини. 2. “Фізіологічний”, “емоційний”, “символічний” рівень аудіального та візуального сприйняття витворів мистецтва. 3. Місце різних видів художньої творчості в структурі дозвіллєвих інтересів населення та у системі розвитку творчого потенціалу особистості. 4. “Фізіологічний”, «сюжетний”, “символічний” (“художній”) рівень сприйняття творів художньої діяльності. 5. Прояви синестезії в творчості.

5. «Колір та форма як символ в образі світу». 1. Образ як “перцептивне висловлення” про світ. 2. Інтерпретації кольору в мистецтві. 3. Спектр реакцій на колір: фізіологічних, емоційних, поведінкових, інтелектуальних і т. і. 4. Психологічна (семантична) структура колірного образа. 5. Семантичні проекції кольору в різних категоріальних контекстах: 1) в імпресивному аспекті: зв'язок кольору з різними перцептивними модальностями: смаком, кольором, тактильними відчуттями, сприйняттям простору і руху; індукція кольором характерного психологічного стану; вплив психологічного (емоційного) стану на характерну зміну колориту сприйманого образа; зв'язок сприймання кольору зі стійкими особливостями особистості; 2) в експресивному аспекті – використання кольорів як засобів вираження ставлень і самоставлення, тобто як відображення, “візуалізації”, емоцій у свідомості; 3) закономірності переваги кольорів у залежності від психологічного стану, як одного з кардинальних феноменів взаємодії людини з Кольором.

Тематика рефератів:


· Психологічні особливості впливу кольору на людину.

· Психологічні особливості впливу музики на людину.

· Символічність в образотворчому мистецтві.

· Символічність танцю.

· Психологічні особливості портрету в різних історичних епохах.

· Поняття краси у мистецтві.

· Роль сенсорно-перцептивних процесів у мистецтві.

· Психологічна характеристика видатних витворів мистецтва.

· Роль світогляду митця у його творчості.

· Засоби розвитку художньої творчості.

· Перцептивні основи світогляду митця та споживача художньої творчості.

· Можливості розвитку художньої творчості засобами мистецтва.

· Психологічний портрет митця.

· Особливості впливу … (музичної, хореографічної, художньої тощо) творчості у … (реалізації творчого потенціалу особистості, або на життєдіяльність людини тощо)

· Натхненність і харизма.

· Співвідношення творчості і професіоналізму.

· Психологічні особливості спільної творчої діяльності.

· Теорії та концепції психології художньої творчості.


 


КОНТРОЛЬНА РОБОТА З дисципліни: «Психологія художньої творчості» студента_______________________________________________________________ гр. ______________

І. Відповісти на тестові запитання

1. Що не є предметом «Психології художньої творчості»: а) тайна авторства; б) загадка художнього сприймання; в) винахід нового способу творення; г) пізнання себе?

2. Образна назва творчості: а) подорож у сон; б) щасливий сон; в) здоровий сон; г) сон наяву.

3. До моделі творчості не належить: а) знання загальних законів; б)розуміння того, які якості необхідно розвивати чи корегувати у себе; в) створення комфортних умов для творця; г) тренування здібностей в різних видах діяльності.

4. Творчий процес виявляється у формах: а) перетворення одного з об'єктів взаємодії; б) психічне відображення зовнішнього світу у внутрішній; в) відображення в мозку картин реальності; г) підбір комфортних умов для прояву творчості, д) обміркування подальшої діяльності.

Підібрати визначення до понять (записати літеру визначення):

5. «задатки»____, 6. «здібності»_____, 7. «нахили»____, 8. «загальні здібності»______, 9. «спеціальні здібності»____, 10. «творчі здібності»____, 11. «обдарованість»______, 12. «творча обдарованість»____, 13. «талант»____, 14. «геніальність»____: а) це індивідуальні властивості особистості, які дають змогу за інших рівних умов більш успішно оволодівати тією чи іншою діяльністю, розв'язувати ті чи інші завдання, проблеми тощо; б) ставлення, конкретна вибіркова спрямованість індивіда на певну діяльність; в) дають змогу конкретній людині оволодівати певною діяльністю, успішно виконувати цю діяльність; г) спадкові анатомо-фізіологічні особливості, які є основою для розвитку на їх базі здібностей; д) системна характеристика особистості, яка свідчить про її над оригінальність досягнення, дуже суттєво переважаючі «звичайну» й навіть творчу діяльність; е) система якостей, властивостей, які дають змогу особистості досягати значних успіхів в оригінальному виконанні творчої діяльності; ж) специфічне поєднання здібностей, інтересів, потреб, яке дає змогу виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, що відрізняється від умовного «середнього» рівня; з) дає змогу успішно розв'язувати творчі завдання, виконувати творчу діяльність більш оригінально, ніж при наявності «простих» творчих здібностей; і) дають змогу успішно виконувати творчу діяльність; к) це властивості, які лежать в основі оволодіння будь-якою діяльністю.

15. Спонуканими силами творчості є: а) коли зовнішні стимули перетворюють реальність; б) бачення потрібного майбутнього; в) зацікавленість результатами діяльності; г) потреба бути визнаним.

16. Вкажіть зайві способи відновлення соціальних зв'язків людини за Е.Фромом: а) конформізм; б) авторитаризм; в) диструктивізм; г) поліфункціоналізм; д) абстракціонізм, е) творчість?

17. Досконалими називають такі результати: а) найкращі; б) найвиразніші; в) від яких нічого не можна ні відняти, ні додати; г) одиничність.

18. Провідним психічним утворенням для творчості є: а) потреби; б) емоції; в) розсудливість; г) психічний стан.

19. Для пояснення сутності всіх видів творчості часто використовується: а) формула успіху; б) формула води; в) формула відносності Ейнштейна; г) яблуко?

20. Творча діяльність обов'язково передбачає: а) стандарт; б) готовність до пошуку індивідуального «творчого стилю»; в) розуміння оточуючими; г)внесення новизни в продукт діяльності.

21. Що не належить до фаз творчого процесу: а) ініціатива; б) вміння самостійно бачити і ставити проблеми; в) бажання здійснити загадане; г) створення умов для протікання творчого процесу; д) реалізація задуманого; е) доведення користі від результатів творчого процесу?

22. Який тип формування свідомості найбільше стимулює творчість: а) формування під переважаючим впливом середовища - «полезалежне»; б) незалежно від середовища; в) у протиріччі з середовищ ними умовами; г) взаємодія і співпраця з середовищем.

23. Стимулює творчість: а) нова задача; б) намагання до виконання однієї теми під заздалегідь продуманою ідеєю, відображеною у назві; в) намагання бути визнаним; г) намагання бути зрозумілим.

24. Що зайве в списку основних розбіжностей між творчістю і креативністю: а) творчі потенції закладені в мозку кожної людини, креативність – на 95% якість, що формується за рахунок впливу соціального середовища; б) творчість – це процес, креативність – особистісна властивість; в) творчий процес базується на роботі несвідомого та підсвідомості, при формуванні креативності – злиття свідомості і несвідомості в нову форму – зверхсвідомість; г) творчість залежить від умов, на креативність не впливають умови оточуючого середовища.

25. Творчим потенціалом володіють: а) розвинені особистості; б) обрані; в) кожна особистість; г) більшість людей.

26. Скільки типів взаємостосунків між творчими та інтелектуальними здібностями за думкою М.Воллаха та Н. Когана: а) два, б) три; в) чотири; г) п'ять?

27. Найкращі фантазії у того, хто: а) щасливий, б) здоровий), в) нещасливий; г) хворий?

28. Що зайве в переліку того, що можна зробити з творчим потенціалом: а) розкрити, б) розвивати, в) стримувати, г) формувати, д) підпорядковувати, е) виховувати?

29. Хто зайвий в переліку вчених-дослідників творчості, творчого потенціалу: а) Моляко В.О.; б) Малевич К.С.; г) Грановская Р.М., д) Пономарев Я.А., е) Якобсон П.М.; ж) Роменець В.А?

30. Яке призначення тестів Гілфорда, Торренса: дослідити: а) творчий потенціал; б) творчі здібності; в) рівень творчої активності; г) творчу спрямованість; д) креативність?

31. центральне поняття аналітичної психології, - спосіб організації психіки за допомогою форм, що переходять із покоління в покоління; структурні елементи людської психіки, які приховані в колективному несвідомому, загальному для всього людства, та успадковуються так, як успадковується будова тіла.

32. Що зайве в переліку визначення архетипу: а) форма без власного змісту (відбиток), б) організовує та направляє психічні процеси, в) структурує сприймання та розуміння людиною себе, світу та інших людей, г) визначають послідовність образів, що спливають у свідомості при пробудженні творчої активності, д) складають основу всіх вражень, е) субособистість, ж) усталені образи з несвідомого колективного, з) потреби, і) емоція + установка на дію?

33. Чи погоджуєтесь Ви з думкою, що архетипові образи є основними компонентами будь-яких релігій, міфологій, легенд і казок всіх часів і народів»: а) так, б) частково, в) ні?

34. Що зайве в списку форм художньо-творчого пізнання: а) матеріальне; б) фізіологічне; в) чуттєве, г) інтелектуально-логічне, д) творче пізнання?

35. Основними кольорами є: а) чорний; б) білий; в) червоний, г) синій; д) сірий; е) зелений; ж) жовтий.

36. «Робоча група» кольорів: а) червоний, зелений, синій; б) червоний, зелений, жовтий; в) червоний, чорний, жовтий; г)червоний, фіолетовий, зелений.

37. За кольоровою преференцією можна розповісти: а) про інтелектуальний розвиток, б) про естетичний розвиток; в) про емоційний стан; г) про смак людини.

38. До якого кольору належать наступні психологічні властивості: спокійний, створює приємний настрій, багаточисельні асоціації: а) червоний б) блакитний, в) жовтий; г) зелений, д) фіолетовий?

39. Різкий колір в гострокінцевій формі: а) посилюється в своїх властивостях; б) нейтралізується; в)зменшується; г) не має значення.

40. Серед музичних інструментів лідер за впливом на стан людини: а) фортепіано, б) скрипка; в) гітара; г) барабан; д) орган.

41. Вибираючи пахощі перш за все потрібно звернути увагу на: а) ціну, б) виробника; в) назву; г) місце придбання; д) особливості впливу аромату.

42. Кількість зареєстрованих запахів: а) біля 100, б) біля 1000, в) біля 10 000, г) біля100 000?

43. Пахучі речовини природи вміщують особливі молекули, які називаються: а) одоривекторами; б) ольфакторами; в) паромолекулами; г) феромонами.

44. Феромони – пахучі речовини, що вміщується: а) в квітах; б) рослинах; в) тваринах; г) людині; д) землі

45. Сенсибілізація – це: а) підвищення чутливості органів відчуття засобами мистецтва; б) підвищення чутливості органів відчуття при дії на них адекватних та неадекватних подразників; в) підвищення чутливості органів відчуття розвиваючими вправами.

46. Сенсорні процеси -це: а) увага та пам'ять; б) увага та мислення; в) відчуття та сприймання; г) сприймання та мислення.

47. Що зайве у визначенні перцепції: а) процеси ідентифікації вхідних стимулів за їх більш простими деталями,б) усвідомлення події, в) мінімальний аналіз складових частин, г) цілісна оцінка паттерна?

48. Результатом чого є образ світу: а) розмірковування над життям; б) психічного відображення реальності; в) візуалізації; г) усвідомлення бажань та потреб?

49. Що зайве в переліку компонентів образу світу: а) когнітивний, б) афективний, в) соціальний, г) еферентний; д) соматичний?

50. Чи можна пояснити чому саме нам сподобався той чи іншій витвір мистецтва: а) завжди; б) ніколи; в) інколи; г) рідко?

51. В основі мистецтва завжди: а) усвідомлені потяги і бажання; б) моральні потреби; в) культурні потреби; г ) неусвідомлені та витиснені потяги і бажання.

52. Які головні критерії оцінки прояву творчості в мистецтві: а) відображення в конкретному всезагального з нових, індивідуальних позицій; б) відображення в конкретному всезагального зрозумілого для всіх; в) передача думок і ставлень до реальності в оригінальній і незрозумілій для більшості формі, г)передача думок і ставлень до реальності в неочікуваній і точній формі?

53. Хто автор цих слів «Найвищі витвори мистецтва – ті, які володіють найвищою істиною, але не мають ні сліду реальності»: а) Гете, б) Шекспір; в) Чайковський; г) Байрон?

54. Яке визначення мистецтва найбільш коректне: а) естетичне освоювання світу в процесі художньої творчості; б) естетичне виховання в процесі художньої творчості, в) естетичне освоювання світу в процесі пізнання; г)гармонійний розвиток в процесі художньої творчості?

55. Термін «Мистецтво» застосовується до: а) певних галузях художньої діяльності; б) до якоїсь галузі практичної діяльності з системою найвищої якості прийомів та методів; в) творчості; г) певних галузях творчості?

56. Які функції не стосуються суспільних функцій мистецтва: а) комунікативна, б) пізнавальна; в) стабілізуюча; г) резонансна; г) виховна; д) естетична; е) оздоровча?

57. Що є засобом відображення в мистецтві: а) витвір мистецтва, б) знаряддя праці, в) важливі для людини явища, г)художній образ?

58. Вирішальну роль в мистецтві грає: а) психічне і психологічне здоров'я митця; б) матеріальне забезпечення митця; в) підготовка глядача; г) світогляд митця; д) умови?

59. Обрати найбільш коректне визначення відновлюючої функції мистецтва: а) гармонізації світу людини; б) покращання психофізіологічного стану людини в ході художньої творчості; в) відновлення духовних, душевних і фізичних сил людини засобами мистецтва; в) естетичне виховання мистецтвом.

60. Естетотерапія вивчає: а) вплив естетичних факторів на здоров'я людини; б) вплив культурних факторів на здоров'я людини, в) вплив естетичних факторів на емоції людини, г) вплив естетичного розвитку людини на її здоров'я.

61. Які рівні сприймання витворів мистецтва зайві: а)фізіологічний, б)сюжетний (символічний), в) мисленнєвий, г) емоційний, д)художній, е) мовленнєвий?

62. Яка функція танців не є відновлюючою: а) покращання фізичного стану; б) вихід емоцій; в) вдосконалення навичок міжособистісної взаємодії; г) отримання позитивних емоцій; д) вдосконалення рухів; е) визнання оточенням?

63. Поява нових напрямів в мистецтві спрямована: а) на руйнування стереотипів; б) на зміну ставлення до мистецтва; в) для реалізації можливостей; г)для визнання іншими?

64. Мистецтво в вік науки завжди вміщує в собі: а) пізнання та созидание; б) пізнання і радість; в) пізнання і працю; г) труднощі реалізації.

65. Чи можуть витвори мистецтва бути повтореними за формою та змістом: а) завжди, б) інколи; в) часто; г) ніколи?

66. Що зайве в списку найголовніших функцій мистецтва: а) вдосконалити людину; б) допомогти розібратися в хаосі соціальних і життєвих проблем; в) вивести людину на найбільш високий і узагальнений рівень свідомості; г) допомогти зрозуміти красоту і радість буття; д) пробуджувати потенційні людські якості?

67. Головне призначення мистецтва: а) зробити світ кращими; б) небачене зробити баченим; в) зачарування глядача; г) збагатити суспільство матеріально.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 566; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.036 сек.