Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 1. Філософія як форма духовного освоєння світу та світоглядного самоствердження




Абстрагування – мислене виділення найбільш істотних характерних ознак предметів і відвернення від певних неістотних ознак.

 

Антропоморфізм – наділення речей і явищ природи, а також міфічних істот суто людськими властивостями.

 

Аксіологія – структурна складова філософського знання, що є теорією значень (цінностей), які опосередковують ставлення людини до світу.

 

Анімізм – одухотворення речей і явищ світу природи.

 

Буття – вихідне поняття онтології. Його розглядають як: 1) світ у взаємозв’язках речей і явищ; 2) сутність існуючого як субстанція (Парменід, Бог у середньовічній філософії, Абсолют у Б. Спінози та Г. Геґеля тощо); 3) все існуюче.

 

Вимірювання – емпіричний метод, що передбачає об’єкт дослідження та еталон у їх кількісній співмірності, виражену умовною одиницею, яка є показником цієї співмірності.

 

Герменевтика – метод інтерпретації текстів, явищ культури в широкому розумінні, що базується на принципі герменевтичного кола.

 

Гносеологія – структурна складова філософського знання, яка є вченням про мету, механізми та шляхи пізнання, а також є вченням про істину.

 

Діалектика – метод, що полягає у виявленні протилежностей як джерела пізнання і всякого руху.

Експеримент – важливий метод емпіричного дослідження, який полягає в спостереженні об’єкта на основі штучно створених умов, що задаються дослідником, контролюються, змінюються чи заново відтворюються.

 

Індукція – форма умовиводу, де на підставі знання про окреме, робиться висновок про загальне.

 

Метод – система регулятивних принципів, правил пізнавальної, художньо-образної чи практичної діяльності спрямованих на пізнання, осягнення та реконструкцію дійсності.

 

Методологія – вчення про методи, сукупність методів.

Містика – прагнення ввійти в сферу надприродного, спосіб входження в цей таємничий світ.

 

Міф – 1) оповідь чи образ, що виражає субстанційні прагнення спільноти або індивіда і перебуває в кореляційній відповідності з певним віруванням; 2) оповідь про героїв та істот наділених вищими силами і здатних за їх допомогою змінювати хід реальних подій.

 

Образ – відтворення в психіці неповторних, своєрідних ознак, рис певного явища, речі тощо.

 

Онтологія – структурна складова філософського знання, яка є вченням про буття.

 

Поняття – форма думки, що містить істотні, загальні, необхідні ознаки, риси не одного явища, речі, а цілого класу чи ряду речей, явищ.

 

Світогляд – цілісний комплекс ставлення до світу, що включає в себе раціональний та інтуїтивно-несвідомий компоненти, віру, волю у формі принципів, ідей, переконань, оцінок, життєвих програм тощо і становить систему поглядів на світ та місце людини в світі.

Спостереження – метод емпіричного пізнання, який полягає у цілеспрямованому та планомірному спогляданні явищ, речей дійсності.

 

Субстанція – першооснова всього сутнього, існування якої нічим зовнішньо не зумовлене.

 

Тотальність – всеохопність явища в його універсальних зв’язках.

 

Тотемізм – стан колективної (племінної) свідомості, де його члени відчувають спільність, родинність з певною твариною.

 

Трансцендентни й – той, що перебуває поза межами чуттєвого досвіду.

 

Фетишизм – наділення надприродними властивостями речей природи та предметів людської діяльності.


Тема 2. Особливості світогляду та філософських ідей в культурах Стародавнього Сходу та Заходу (Індія, Китай, Давня Греція)

Абсолют – вічна, незмінна, нескінченна духовна першооснова світу.

 

Анімізм – віра в існування духів і душ; одухотворення явищ і сил природи.

 

Античний – давньогрецький або давньоримський (культура, мистецтво, суспільний лад тощо).

 

Антропоморфізм – наділення тварин, рослин і явищ неживої природи людськими властивостями; притаманне багатьом релігіям уявлення про божество в людській подобі.

 

Апейрон – термін, запроваджений давньогрецьким філософом Анаксимандром для позначення нескінченого першопочатку в просторі і часі, що перебуває у вічному русі, поєднуючи протилежності.

 

Апорії – нездоланна проблема, що виникає у міркуванні. Застосовані у Зенона (Елейська школа) для підкреслення суперечності між чуттєвим сприйманням і мисленням, виражені в трактуванні руху, простору і часу.

 

Архе – поняття, що було введене в давньогрецькій філософії для позначення першопричини всього існуючого.

 

Атман – у давньоіндійській філософії вияв світової духовної сутності – брахми в людині (душа людини).

 

Брахман – в даньоіндійській філософії: 1) безособовий божистий абсолют, як основа всього сутнього; 2) жрець, представник вищої касти (варни) в Індії.

 

Буддизм – релігійно-філософське вчення, яке виникло в Індії на межі VII–VI ст. до н. е. і в ході історичного розвитку стало однією з трьох світових релігій; засновником вважають Сіддгартху Гаутаму.

 

Буття – філософська категорія, що позначає: 1) світ у взаємозв’язках речей і явищ; 2) все, що реально існує; 3) сутність, субстанція існуючого; 4) реальність, яка існує об’єктивно, поза свідомістю людини і незалежно від неї; загальний спосіб існування; 5) у Парменіда – сутність, нечуттєва основа всього існуючого: «одне і те ж саме є і думка і буття»; 6) у Платона істинним буттям є ідеї.

 

Варна – в Індії та у деяких країнах Сходу – замкнена суспільна група людей, об’єднаних певним родом занять, звичаями та законами.

 

Веди – найдавніша пам‘ятка індійської літератури, священні тексти брахманізму.

 

Гармонія – впорядкованість та узгодженість зв‘язків між складовими елементами цілого та частин.

 

Гомеомерії – термін, який запропонував Анаксагор, для позначення найдрібніших, невидимих, нечуттєвих часток, що, на його думку, знаходяться у кожному існуючому.

 

Дао – центральна категорія однієї з китайських шкіл (даосизм); джерело всього, яке є вічним, незмінним та існує всюди як основа речей та загальний закон.

 

Докса – гадка, опінія, яка базується на чуттєвому сприйманні.

Ейдос – у давньогрецькій філософії вид, образ і прообраз речі; ідея.

 

Єдине (Одне) – сутність світу, що тотожна його буттю, вміщує в собі все існуюче (Парменід).

 

Йога – давньоіндійська система та метод щодо правил для тіла і розуму за допомогою яких людина опановує всі свої стани з метою самоконтролю за поведінкою та діями.

 

Карма – у релігійно-філософських системах давньої Індії – закон відплати, згідно з яким, характер наступного існування людини (перевтілення після смерті) визначається її теперішньою моральною поведінкою.

 

Конфуціанство – соціально-етичне вчення давньокитайської філософії, в основі якого покладено порядок, що передбачає життя людини не для себе, а для суспільства.

 

Космос (у давньогрецькій філософії) – Всесвіт, структурно організований і впорядкований світ як ціле.

 

Легізм – вчення давньокитайської філософії, в основу якого покладено переконання про недобру, злу природу людини, яку можна викорінити з неї лише жорсткою системою покарань.

 

Лоґос – 1) поняття, яке ввів у філософію Геракліт, вживалося в таких значеннях: думка, розум, смисл, основа, слово, бог; 2) Лоґос – божественна душа Космосу; 3) Лоґос – це принцип порядку і міри.

 

Натурфілософія – філософія природи, система умоглядних витлумачень природи, що подається як її цілісність.

Небуття – 1) у вченні Парменіда це заперечення буття, яке він розуміє як духовну єдину основу всього існуючого; 2) у Платона небуття – це відсутність буття, що тотожне поняттю «ніщо» 3) у Демокрита небуття є умовою існування буття як елементарної наповненості, воно тотожне порожнечі.

 

Нірвана – у буддизмі – поступове згасання свідомості, що досягається шляхом повного відсторонення від життєвих благ та задоволень, злиття душі з духовною, божистою першоосновою світу.

 

Нус (Ум) – одне з основних понять античної філософії, що означало трансцендентну єдність усіх можливих актів свідомості й мислення, яким підпорядковані космос, людина, думка, розум.

 

Панпсихізм – уявлення про всезагальну одушевленість природи.

 

Політеїзм – одна із історичних форм релігії, що ґрунтується на поклонінні багатьом богам.

 

Реінкарнація – у буддизмі – перевтілення (переселення душі з одного тіла в інше).

 

Релятивізм – 1) принцип відносності людських знань; 2) філософська позиція, що обстоює відносність людських знань і заперечує пізнаваність остаточної істини.

 

Скептицизм – філософське вчення, що ґрунтується на сумніві щодо можливостей достовірного пізнання світу.

 

Софізм – (з гр. мудрагелі, хитрість) навмисне застосування у суперечці та доведеннях хибних арґументів, що ґрунтуються на свідомому порушенні правил формальної логіки. Наприклад, «Злодій не бажає набути щось погане. Набуття доброго є діло добре. Отже, злодій бажає доброго».

 

Софіст – платний учитель ораторського мистецтва в Давній Греції.

 

Софістика – 1) вчення представників Афінської школи софістів 2-ї половини V ст. За загальною освітою їх вважають першими професійними вчителями, що стояли на позиції релятивізму. 2) спосіб міркувань, що ґрунтується на навмисному підтасуванні фактів з метою оголошення хибних умовиводів істинними.

 

Універсум – Всесвіт, світ як ціле в єдності всіх його об‘єктів, проявів і властивостей, множина світів.

 

Упанішади – загальна назва релігійно-філософських текстів, що коментують Веди, найдавнішої пам’ятки індійської літератури.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 529; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.027 сек.