КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 4. Філософія Середньовіччя
Тема 3. Антична філософія. Походження і своєрідність античної філософії. Передфілософія в Стародавній Греції. Міфологія Гомера, Гесіода і Орфіків. Грецька міфологія і антична філософія: “Від Хаосу до Космосу”. Космоцентризм античної філософії. Основні історичні етапи розвитку античної філософії: до сократівський, класичний, елліністичний, їх своєрідність. Поняття “природа” і “архе” у ранньогрецькій філософській думці. Проблема першооснови у Мілетській школі (Фалес, Анаксимандр, Анаксимен). Вчення Геракліта про протилежності і становлення. Проблема буття в Елейській школі. Парменід про два роди буття (справжнє – мислиме, несправжнє – чуттєво-сприймаєме). Апорії Зенона і їх філософський зміст. Атом і порожнеча у філософії Демократа. Платон про світ “ейдосів-ідей” і світ “речей”. Аристотель про матерію і форму, можливе і дійсне буття, про види причин. “Єдине” як основа світу і філософствування у неоплатонізмі. Плотін про триєдину сутність дійсного світу: Єдине – Світовий Розум – Світова Душа. Ідея еманації у філософії Плотіна. Гносеологічні ідеї античності. Вчення Парменіда про два шляхи (шлях істини і шлях гадки) та два роди пізнання (чуттєве і мисленеве). Сократівська ідея “Пізнай самого себе” та принцип “Я знаю, що нічого не знаю”. Діалектика, майєвтика та іронія – як аспекти сократівського методу пізнання. Платон про пізнання як пригадування. Гносеологічна концепція Аристотеля. Аристотель про рівні пізнання: досвід, мистецтво, знання та мудрість. Логіка Аристотеля. Античний гносеологічний скептицизм і його наслідки. Антропологічна проблематика. Розуміння людини представниками Мілетської школи. Протагор і софіти “Про людину як міру усіх речей”. Моральна філософія Сократа. Аскетична та гедоністична лінія в моральній філософії античності (кініки та Кіренаїки). Платон про людину та її душу. Аристотель про людину та її мора- льність. Евдемонізм Епікура. Етичні ідеї в елліністичній філософії. Соціальна філософія античності. Державоцентризм як основа античних поглядів на суспільство. Вчення Сократа про суспільство і державу. Класифікація типів держав і державних устроїв за Платоном. Платон про ідеальну державу. Соціальна філософія Аристотеля. Ідея суспільства у вченнях стоїків. Соціофілософські ідеї в Римській філософії (Сенека, Марк Аврелій, Цицерон).
Особливості середньовічного суспільства. Розвиток християнства у Західній і Східній Європі (Західна та Східна гілки християнства). Християнська догматика і філософська думка. Теологія і філософія. Середньовічна філософія як синтез двох традицій: християнського одкровення і античної філософії. Теоцентризм середньовічної філософії. Онтологія середньовіччя. Ідея Бога як центральна онтологічна ідея. Дискусії що до природи Бога в ранній середньовічній філософії (Арій та Афанасій). Релігійно-філософське вчення про креацію або ема-націю буття. Божественна наперед заданість і ірраціональність світу. Вічність і час у філософії Августина. Креаціонізм Августина. Онтологія Еріугени. Його вчення про чотири природи. Ідея еманації Богом світу у Еріугени. Бог і доведення його буття Ансельмом Кентерберійським. Діалектика П’єра Абеляра. “Натуральна теологія” Томи Аквінського. Його метафізика. Вчення Аквінського про сутність і існування, форму і матерію. Аристотелізуючий креаціонізм Аквінського і його картина світу. Доведення Аквінським буття Бога. Метафізика Дунса Скота. Гносеологія середньовіччя. Співвідношення віри і розуму, теології і філософії як центральна гносеологічна проблема середньовічної філософії. Пізнання і воля, розум і віра в філософській концепції Августина. Августин про шляхи подолання скептицизму. Вчення Августина про надприродне осяяння (прозріння). Еріугена про співвідношення віри і розуму. Росцелін і початок боротьби реалізму і номіналізму в середньовічній філософії. П’єр Абеляр і його розв’язання проблем віри і розуму. Тома Аквінський про два роди пізнання: божественне і людське та два роди істини: істини розуму і істини віри. Обґрунтування Аквінським вищості теології над філософією. Смисл “Правила бритви” Вільяма Оккама. Розв’язання Оккамом проблеми співвідношення філософії і теології. Термінізм В. Оккама. Людина і суспільство в середньовічній філософії. Людина як образ і творіння Бога. Проблема її душі і тіла, розуму і волі. Бог-людина-природа. Людина і її душа у філософії Августина. Людська воля і божа благодать. Моральна доктрина Августина. Проблема добра і зла. Гріх і його позбавлення. Етика П. Абеляра. Онтологія Томи Аквінського як проблема душі і тіла. Воля людини і воля Бога в філософії Дунса Скота. Пам’ять і історія. Сакральність історичного буття. Есхатологія і теодицея в середньовічній філософії.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 610; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |