КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Проблема цінності та гармонійності людського буття
Поле смислів і значень – поле цінностей. Аксіологія – це філософська теорія цінностей, що досліджує природу цінностей, способи людського прилучення до цінностей, способи зміни ціннісних орієнтацій. Кант, Ніцше. Сократ: мораль і істина, краса і користь. XX ст. – Кант намагається виявити спільне для цінностей – значимість. Феноменологія, неокантіанство, Шелер, екзистенціалізм. В сучасній Ф. такі підходи до цінностей: 1. Традиційний: об’єктивний – пошук об’єктивних властивостей, які роблять їх цінними незалежно від смаків і уподобань; суб’єктивний – з точки зору значимості тих чи інших предметів і речей для людини (у відповідності до певних інтересів, смаків, уподобань). 2. Шелер: вітальні – мають задовольняти життєві потреби; надвітальні – задають абсолюти і орієнтири людській буттєвості і стверджуються загальне. Цінності – поняття для позначення різних форм утримання і закріплення смислів, що структурують реальність за критерієм їх значущості для людини. Служать: 1. Певними взірцями людського смислотворення. 2. Виступають загальними орієнтирами людської життєдіяльності. 3. Одночасно сприяють сполученню і розмежуванню життєвих світів людей. Ц. формують смисловий каркас культури. Способом підкріплення цінностей є норми. Ц. не м.б. втілені одномоментно. Норма – стійка вимога діяти певним чином у повторюваних ситуаціях. Норми базуються на цінностях, але водночас виражають складність дотримання Ц. та фіксують реальний стан взаємовідносин людей в суспільстві. Тому через норми Ц. може зберігатися і в тих умовах, коли безпосередньо не мотивована в діяльності людини. Способи існування норм: як принципи (+) і як заборони (певним чином –). Норми м.б.: 1. За способом існування: - безпосередньо включені в людське буття (обов’язкові і загальні); - функціонувати у свідомості людей у вигляді уявлень як належить діяти і жити (закріплені лише традицією). Ставлення до цінностей (форми вияву): шанування і дотримання, їх ствердження, їх заперечення. В цьому виражається свобода. 2 крайні форми: нігілізм – брутальне неприйняття цінностей (різка форма – цинізм). Фаталізм – абсолютизація цінностей і протиставлення власних Ц. цінностям ін. людей. Намагання знищити носіїв ін. Ц. Ц. відмінні за своїм статусом і рівнем функціонування в людському бутті. Вони – осердя особистості людини. Класифікація Ц.: 1. за об’єктом: матеріальні і духовні. 2. за суб’єктом: індивідуальні (ієрархія Ц.), групові, загальнолюдські (епоха). 3. ситуаційні – пов’язані з родом діяльності, певним етапом, та універсальні – довгострокові (базові життєві Ц.). 4. ціннісні орієнтири, що задають сенс життя: на потойбічний світ, на самого себе, на суспільство (тяжіння до соціалізації). Прагнення синтезувати Ц. – підходи: 1. Утилітаризм – орієнтація на користь. 2. Ф. всеєдності і боголюбства – вищі абсолютні Ц. (абсолют, істина, добро, краса). 3. Благоговіння перед життям (Швейцер). 4. Франкл: 3 типи Ц., які в своєму єднанні виражають смисл людського буття: Ц. переживання, відношення і творчості.
Тема: Соціальне буття: філософський аналіз
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 402; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |