Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Суб’єктивний ідеалізм Й. Фіхте




Процес пізнання за Кантом.

Кант проголосив, що пізнання і знання постають результатом людської (насамперед – розумової) активності. Вперше у філософії розглядалась не структура пізнаваної субстанції, а специфіка суб’єкта, який пізнається. Кант робить гносеологію основною філософією, предметом якої є не природа, світ, а пізнавальна діяльність суб’єкта, а також утвердження законів людського розуму і його меж. Він називає свою філософію трансцендентальною, а метод – критичним. Кант змінює своє уявлення про співвідношення раціонального й емпіричного у пізнанні.

Кант вважав, що відчуття, і розум важливі у пізнанні світу. Він стверджує, що знання про світ одержуємо зі свого чуттєвого досвіду, але й людський розум має певні властивості, які визначають наше світосприйняття. У нашому розумі закладені певні можливості, і саме вони впливають на весь наш досвід. Незалежно від того, що ми бачимо, ми сприймаємо усі явища у просторі і часі. Кант називав час та простір двома формами людського світобачення. Цьому присвячується праця І.Канта «Критика чистого розуму». Кант запровадив розмежування на "речі у собі", тобто те, що нам належить пізнати, він їх називає ноуменами (недосяжними для раціонального пізнання), непізнанними, нерозкритими і «речі для нас» – те, що вже ми пізнали, які існують у свідомості суб’єкта, називаються феноменами (ті, що являються). Процес людського пізнання, на його думку, починається з досвіду..

Кант висуває концепцію трьох сходинок пізнання: чуттєвого споглядання, розсудку(глузду) та розуму. В процесі пізнання на рівні розсудку ми упорядковуємо чуттєві дані категоріями розсудку, формулюючи закони науки. Отже, закони науки є не відображенням дійсності, а результатом конструктивної діяльності мислення, категорії розсудку. Це означає, що наукове знання можна мислити як синтез відчуття і розсудку.

Фіхте створив систему суб’єктивної ідеалістичної діалектики, вихідним поняттям якої є самосвідомість. «Я» – це єдина реальність, всемогутня творча сила, що зрештою співпадає із самосвідомістю всього людства. «Я» за Фіхте – це все, що може мислитися. «Я» – абсолютна творча засада, що покладає основу всього сущого й самого «Я» як «не Я». «Я» трактується двояко: 1) «Я», яке людина відкриває в акті самосвідомості, тобто «індивідуальне або емпіричне Я»; 2) «Я» як деяка первинна всеохоплююча визначальна реальність, недосяжна нашій свідомості, це «абсолютне Я».

Три положення є основним у філософії Фіхте: «Я покладає Я» (самотворення, самоствердження); «Я покладає не – Я» (творення всього, що оточує); «Я покладає самого себе, тобто суб’єкт і об’єкт взаємовідносини між ними.

Діяльність «Я» відбувається як рух від початкового самоствердження «Я» до протилежності «не-Я», а від нього до сутності, яка є єдністю, синтезом перших двох і «Я», і «не-Я».

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1340; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.