КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
У пошуках соціального ідеалу
а кордоном Драгоманов і Подолинський опи- <■- ' ішлися не з своєї волі. Вони змушені були емігрувати внаслідок поширення репресій царського режиму проти українського національного руху в середині 70-х рр., коли готувався і запроваджувався ганебної пам’яті Емський акт. Щоб завдати дошкульнішого удару громадівцям, царські власти почали обвинувачуючи не просто в “українофільстві", тобто у патріотичних почуттях до України, а й у “малоросійському сепаратизмі" й пропагуванні соціалістичних ідей. Уже у "Передньому слові” до "Громади” 1878 р. було сформульовано кредо “Громадівського соціалізму”: насамперед підкреслювалося, що “український соціалізм не партія, а громада, висовувалося першочергове завдання українських громадців — працювати в масах над тим, щоб Україна “якнайскравіше покрилась цілою сіткою зчеплених один з другим товаришів і товариств, робітників українського громадства, котрі були б товаришами і в мужицьких громадах ’ Отже, майбутній соціально-економічний і політичний лад України уявлявся прихильникам “громадівського соціалізму” федерацією робітничих і землеробських громад, заснованих на асоційованій власності і колективній праці їх учасників. Неможна не помітити тут впливу ідей кооперації, які незмінно обстоював і популяризував Зібер. А втілював їх у життя вже у 80—90-х рр. Микола Левитський — син сільського священника з Херсонщини. Левитський, розчарувавшись в ідеях російських народників, які поділяв у юнацькі роки, не сприймав також і досить популярного серед багатьох своїх 166- освічених сучасників соціалістичного вчення марксизму. Після закінчення юридичного факультету Харківського університету він повернувся до рідної Таврії, щоб пропагувати серед селян запровадження різних форм виробничої та споживчої кооперації — добровільного об’єднання людей для спільної господарсько; діяльності. Авторський виклад цих принципів -“умов” — було видано окремою брошурою у Львові Лвівські часописи “Народ”, “Життя і слово” та особисто іх редактор, відомий український письменник, учений і громадський діяч Іван Франко, широко популяризували кооперативні ідеї Левитського, рекомендували запроваджувати їх в практику. На той час сотні артілей діяли в селах і містах більшості губерній України. Кооперативний рух посів важливе місце у масовій боротьбі проти національного гноблення Адже за своєю природою він мав спиратися на місцеве самоврядування і добровільну самодіяльність, був наочним запереченням державного колонізаторського централізму, на якому трималася Російська імперія. Отже, цілком природно, що український національний рух був прямо пов’язаний з кооперативним. Сам же Левитський казав: “Кооперація, заснована на великій, по-справжньому демократичній ідеї братерського єднання і на народній самодіяльністі, є певною провідною зорею до економічного і духовного відродження рідного краю й народу”. Тож не випадково царські власті чинили всілякі перепони кооперативному рухові: переслідували ватажків, залякували рядових учасників, під постійним політичним наглядом тримали його ініціатора, намагалися обмежити відкриття нових артілей, під різними причіпками закривали наявні. Не склав рук і Драгоманов. Він сам під власним прізвищем чи псевдонімами продовжував активну діяльність як за кордоном, так і на батьківщині 3- під його пера вийшло чимало творів: “Про українських козаків, татар і турків, “Шевченко, українофіли і соціалізм”, “Чудацькі думки про українську національну справу”, “Листи на Наддніпрянську Україну”, “Історична Польща і великоруська демократія”, “Лібералізм і земство в Росії” тощо. В них він виступав проти соціального і національного поневолення народів російським царизмом і австро- угорською монархією, обстоював право українського народу на національне самовизначенння, популяризував культурні надбання українського народу, засуджував будь-який централізм як загалом несумісний з демократизмом. Драгоманов на сторінках емігрантської російської газети “Вольное слово”, яку сам і редагував, розгорнув критику внутрішньої і зовнішньої політики Російської імперії. Останні роки свого життя він провів у Болгарії на посаді професора Софійського університету. Найпоміркованіші старі громадівці у 80—90-х рр. згрупувалися навколо редакції часопису “Киевская старина”, що з 1882 р. видавався в Києві. Тут та в інших містах України вони продовжували займатися культурно-освітньою діяльністю. А коли на початку LV ст. почали організовуватися українські національні партії, то колишні громадівці стали вступати до їх лав.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 345; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |