КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Кирило-Мефодіївське товариство
риза кріпосницького господарювання, посилення колонізаторської політики російського царизму в Україні одночасно з іншими чинниками зумовлювали розвиток національного руху. Його найрадикальніших учасників уже не задовольняли лише культурно-просвітницькі заходи щодо видання українських книжок і журналів, публікації фольклорних записів, фахового вивчення та популяризації знань з історії України. На передній край боротьби проти національного гноблення висунулися загальні суспільнополітичні вимоги ліквідації самодержавно-кріпосницького режиму, встановлення демократично-республіканської форми правління, державної незалежності України. На початку 40-х рр. 162- ст. центром національно-визвольного руху став {Сиів. Студенти і молоді викладачі університету ор гані зували тут таємний гурток «Київська молода», поставивши за мету сприяти розвитку духовних сил української нації та звільненню селян з кріпацтва. Пропаганду своїх ідеалів гуртківці мали вести на основі євангельських заповідей. На своїх засіданнях гуртківці, обговорюючи майбутнє України, залучали положення праць французьких філософів-утопісгів — Сен-Сімона, Фур’є, чеських, словацьких пропагандистів ідей панславізму Яна Колара, Павела Шафарика, Вацлава Ганки. Проте вийти за.межі свого гуртка у пропагандистській діяльності члени «Кигвсько'г молодої» так і не змогли. Найактивніші діячі київської молоді вчитель з ПолтавйТЗасиль Білозерський^службовець канцелярії генерал-губернатора Микола Гулак і професор Київського університету Микола Костомаров, умовивши ще і кількох гуртківців, а згодом залучивши и нових членів, І створили навесні 1846 р. справжню нелегальну політичну організауію — Кирило-Мефодіївське товариство (або братство) Воно дістало назву на честь відомих слов’янських братів-просвітителів, православних святих Кирила і Мефодія. У засіданнях товариства активну участь брали поет і художник Тарас Шевченко, письменник і педагог, автор «Української граматики» та української абетки, яка увійшла в історію під назвою «кулішівка» і якою й донині друкують книжки, Пантелеймон Куліш, полтавський поміщик, педагог і журналіст, який здобув вищу освіту в Парижі, де й сформувався як непохитний прихильник ідеї Великої французької революції, Микола Савич, поет і перекладач Олександр Навроцький, етнограф і фольклорист Панас Маркович; педагог Іван Посяда; поет і публіцист, автор правознавчого трактату “Ідеали держави” Георгій Андрузький; педагог Олександр Тулуб; педагог Дмитро Пильчиков. За родом фахових занять більшість з них — викладачі або студенти віком від 19 до ЗО років. За асходженням — переважно діти дрібномаєткових дворян. Згодом імена доброї половини цих братчиків шйшли в історію української культури зірками першої величини. Головною метою своєї діяльності Кирило-Ме- фол ївське товариство вважало утвердження он ально - де[ їжа вної незалежності України з демо- ичним ладом за зразком Сполучених Штатів Джрики або Французької Республіки у конфедерата спілці, таких же незалежних слов’янських Кожна з цих держав мала б становити окре- 163- штат або ще розподілятися на кілька штатів ’ ->» мав стати центральним містом конфедеративної в якому раз на чотири роки збирався б най- спільний консультативно-регулюючий ржавні взаємини орган — собор (або сейм), загального захисту федерації від зовнішніх во- жредбачалося мати невелике регулярне військо, LIII швннй штат мав би свої збройні сили, упорядко- ■■ ■ ггійними міліцейськими формуваннями. Всі мали навчатися військовій справі, щоб татовими в разі війни стати на захист батьківщи- ^Іодо громадянських прав населення Все- 964 ко федерації й України в ній, то передбача- ня станів, смертної кари і телесних обов’язкове початкове навчання, свобода в, заборона “будь-якої пропаганди як 'цри свободі”, аизволенн слов’янських народів з-під інозем ного гніту та їх державно-федеративного єднання мали поширюватися шляхом літературно-просвітницької пропаганди. Члени братства виступали за повалення царського самодержавства й ліквідацію кріпацтва в Російській імперії. Програму товариства викладено в “Книзі буття українського народу”, або “Законі Божому” Цей історико-публіцистичний твір братчики склали спільно, обгрунтувавши весь його зміст заповідями Євангелія Христового. Розробили вони і статут організації. В ньому конкретизувалися ідеї рівноправності народів, держав і громадян майбутньої слов’янської республіканської конфедерації і викладалися статутні права й обов’язки членів Кирило- Мефодіївського товариства Громадська діяльність Кирило-мефодіївців зосереджувалася навколо освіти народу і шляхів піднесення економіки України. Зокрема, вони збирали кошти для видання популярних книжок з практичними рекомендаціями сільським господарям, склали проект запровадження в Україні широкої мережі початкових навчальних закладів. Наполегливо обстоював необхідність поширення освіти в народних масах Т. Шевченко, сам брався за складання шкільних підручників. А Шевченкові поетичні твори, передусім ще не надруковані, але вже відомі багатьом з поширюваними рукописними списками, поеми політичної тематики "Сон”, “Кавказ", “І мертвим і живим”, “Великий льох” та інші, справляли значний вплив на формування національної свідомості народних мас. Ці твори прямо закликали до боротьби проти національного та соціального гніту, який панував тоді в Україні. Та й сам Шевченко багато їздив по Україні й пропагував серед народу визвольно-де- мократичні ідеї. Близькою Шевченку була й ідея єднання слов’янських народів. У поемі “Єретик” він висловлював свою найсокровеннішу мрію:”щоб усі слов’яни стали добрими братами”. Цю поему Шевченко присв’ятив Павелу Шафарику. Свідки розповідали, що Шафарик, одержавши цей рукопис, плакав вдячними сльозами. Так само, коли один з кирило- мефодіївців тимчасово виїздив за кордон, Шевченко і ним передав рукопис своєї поеми “Кавказ” для вручення великому польському поету і революціонеру Адаму Міцкевичу. Кирило-мефодіївське товариство проіснувало трохи більше року. Навесні 1847 р. царські власті заарештували у Києві всіх 12 постійних учасників засідань товариства і під конвоєм відправили до Пе-,тербурга. Шеф жандармів граф Орлов розіслав у всі губернії Російської імперії таємного листа, в якому хвалився що ліквідував у Києві небезпечну антиурядову організацію, програмні документи якої містили “революційні і комуністичні правила”. Слідством над кирило-мефодіївцями керував сам Микола І. Він же затверджував вирок кожному. Всіх учасників Кирило-Мефодіївського товариства покарали без усякого суду засланням до різних місць Російської імперії. Найтяжче покарали Шевченка, бо під час арешту в нього знайшли рукописи його ан- тицаристських і антикріпосницьких творів. Поета-революціонера заслали у малозаселені тоді Оренбурзькі степи рядовим солдатом з найсуровішою забороною писати й малювати. Звичайно, розгром Кирило-Мефодіївського товариства завдав відчутних втрат лавам активних діячів українського національного руху. Однак остаточно його поховати царизм не зміг. В одному з листів, надісланих Шевченку на заслання, говорилося: “Багацько тут таких, що згадують Вас...що Вас не стало, а натомість стало більше людей — аж до 1000, готових стоять за все, що Ви казали...” Отже, підпілля українського національного руху продовжувало діяти. Михайло Грушевськии ознайомившись з матеріалами слідчої справи кирило-мефодіївців, підсумував їх діяльність так: “Це покоління української інтелігенції стояло під впливом роботи сеї київської лабораторії”, що “гадки і плани кирило- мефодіївців пішли широко в громадянство”. Симон Петлюра наголошував, що український рух “цілком виходить із стадії неясних устремлінь і кристалізується у програмі першої політичної організації — Кирило- Мефодіївського братства”. А Сергій Єфремов навіть почув у діяльності кирило-мефодіївців “перший голосний крик збудженої до життя української нації”, яка їх устами проголосила своє прагнення до здійснення політичних ідеалів державності, народоправства, федералізму. 1 ромадівськии рух х овернувшись наприкінці 50-х рр. із яаг лан- 3 няГпровідники Кирило-Мефодіївського А. Л товариства оселилися на постійне мешкання в столиці Російської імперії — Санкт-Петербурзі Тут вони продовжили національно-визвольну пропагандистську діяльність, але вже не в політичному конспіративному, а в культурно-просвітницькому легальному руслі. Пантелеймон Куліш заснував друкарню для видання українських книжок. Василь Білозерський узявся за видання публіцистичного та літературно-художнього українознавчого часопису “Основа” українською та російською мовами. Микола Костомаров зайнявся написанням монографічних досліджень та упорядковуванням збірників документальних джерел з історії України. Генератором визвольних ідей у_п£тербурзькій.українській ЗЄМг ляцькій громаді був непримиренний Тарас Шевченко^ але 1861 р. він помер (спочатку його поховали там же 164- у Петербурзі, а через кілька місяців перепохова- ли в Україні понад Дніпром на Чернечій горі біля Канева). '-Наступного року через матеріальні нестаїкиі-нег при хильне ставлення урядових кіл та більшості столичної російської громадськості, в переддень сумнозвісного валуєвського циркуляра 1863 р. припинилося видання часопису “Основа”. Однак на той час журнал уже значною мірою виконав благородну місію пробуджувача української національної свідомості. В Києві, Харкові, Полтаві, Чернігові, Одесі лібераль- на і демократична інтелігенція почала гуртуватися у самодіяльні напів-чи цілком нелегальні організації, Тарас Григорович Шевченко Певни х про грам і ста тутів, як правило, г ромали не ма ли. Всі х їх єднала національна українська ідея на де мократичному грунт і, натхненна віра у можливість досягнення національного самовизначення, любов до рідної землі і українського народу, гордість за багаті духовні надбання. Громади займалися переважно проведенням культурноосвгп ііх заходів. Чимало їх учасників брали участь у роботі недільних шкіл, видавали українські підручники, збирали і публікували збірки усної народної творчості. Проте навіть легальна культу рно-освітнииька діяльність громад насторожувала російський царизм. ^України в Петербург йшли доноси охранки, що іро- _ чадівці прагнуть здійснення виплеканої ним и ду мки про свободу Малороси і, навчаючи простий народ грамоти, намагаються “поступово прищепити йому думки про колишню славу Малоросії і переваги свободи ’ Всіх громадців об'єднувала єдина мета домогтися поваленняРосійськоГ імперії по кїнчи ти.з оудь-яким національним гнобленням і,демок рати зу- с вати політичний режим в Україн і. Світоглядні позиції громадців так характеризував активний учасник цього руху, пізніше видатний учений-мовознавець Павло Житецький:"Ми вже добре знали, що однієї свободи мало — без науки, без європейської освіти.. Нам був дуже противний як польський, так і московський націоналізм з інстинктами державного иасильства”. Громадівський рух у результаті нагінок царсько- г самодержавства на мову і культуру українського народу не тільки не згорнувся, а й пожвавився. Він став організованішим і цілеспрямованішим. 3.найактивніших, найдосвідченіших діячів громадівського руху з’їзди громадців Києва, Полтави, Одеси обрали раду — центральний керівний орган “федеративного об’єднання громад” усієї України. До складу ради увійшли видатні діячі науки й культури, зокрема історик, професор Київського університету, веперевершений знавець середньовічної історії України Володимир Антон ович: засновник української статистичної науки, Олександр Русов; етнограф _Павло_ Чубннський- Його вірш “Ще не вмерла Україна”, покладений на музику Михайлом Вербицьким, став шпон борців за національне визволення України Серед найактивніших діячів громадівського руху 165- чи композитор Микола Лисенко — творець репер- -%ару української оперної класики з такими шедев- як “Тарас Бульба” та “Наталка Полтавка”; “■тьменник і драматург Михайло Схарицький, який «славив своє ім'я і як один з фундаторів першого LIV нського професіонального театру, відкритого 965 р. у Єлисаветгрді, Олександр Кониський — автор першого фундаментального життєпису генія українського народу — Тараса Шевченка; Володимир Самійленко — неперевершений в українській літературі майстер поетичної політичної сатири, Панас Рудченко, що під псевдонимом Панаса Мирного, рятуючись від царської цензури, лише за кордоном зміг опублікувати свій високохудожній реалістичний твір “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”. Цей перший в українській літературі роман соціальної тематики побачив світ у Женеві (Швейцарія), де громадівці, професійні вчені історик Михайло Драгоманов і соціолог Сергій Подолинський, разом з українсько- галицьким письменником Михайлом Павликом організували емігрантську вільну українську пресу, яка публікувала те, що не могло вийти у світ на пригнобленій Російською імперією Україні.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 705; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |