КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
План семінарського заняття 7 страницаТема 8 "Авангард", "Аспис" ("Асоціація письменників"), "Ланка", "Марс" ("Май-стерня революційного слова") та ін. Оскільки літературні групи та організації видавали свої журнали, в яких висловлювали власні погляди і критикували опонентів, то скрізь точилися гострі літературні дискусії, серед яких особливе місце посідає дискусія 1925—1928 pp., започаткована М. Хвильовим. Під час неї робилися спроби визначити орієнтири подальшого розвитку національної культури, створити естетичну концепцію, яка б ґрунтувалася на єдності традицій і новаторства. У 1920-ті pp. з'являються літературні твори високого ґатунку (П. Тичина — "Вітер з України", М. Рильський — "Синя далечінь", "Тринадцята весна", М. Хвильовий — "Сині етюди", "Осінь", Г. Косинка — "В житах", Ю. Яновський — "Чотири шаблі"). На особливу увагу заслуговують твори М. Зерова, П. Филиповича, М. Драй-Хмари, Є. Плужника, М. Бажана та ін. Але на початку 1930-х pp. радянський режим покінчив із розмаїттям літературних організацій, поставив письменників та митців під власний контроль. У 1934 р. було оформлено Спілку письменників України, яка стояла на соціалістичних пролетарських засадах. Літературний процес повністю опинився під контролем партійних чиновників. Домінуючим методом творчості в літературі став метод так званого соціалістичного реалізму, який у 1930-ті pp. зводився до художнього звеличення і прославлення радянської дійсності. Проти письменників, які не дотримувалися цього методу, розпочалися гоніння та репресії. У 1920-ті pp. динамічним був розвиток українського театру. Наприкінці 1925 р. в УСРР діяли 45 театрів. Кращі театральні сили зосереджувалися в театрі Леся Курбаса "Березіль", театрі імені І. Франка, Державному драматичному театрі. На театральній сцені втілювалися різні підходи щодо бачення шляхів національного театрального розвитку. З'явилася когорта талановитих артистів: Г. Юра, А. Бучма, О. Добровольський, О. Сердюк, Н. Уж-вій, О. Юра-Юровський та ін. Новим явищем української культури 1920—1930-х pp. став кінематограф. Тут світової слави досяг Олександр Довженко, який зняв фільми "Зве-нигора" (1927), "Арсенал" (1929), "Земля" (1930). Відомими кіномитцями в УСРР стали І. Кавалерідзе, Д. Вертов, О. Соловйов. Але в театральному і кіномистецтві, як і в інших галузях культури, на початку 1930-х pp. розпочалася "колективізація" творчої праці, яка придушувала будь-яке відхилення від офіційної ідеології, уніфікувала і ці галузі мистецтва за ідеологічними стандартами соціалістичного реалізму. Утвердилася жорстка система партійно-радянського контролю над духовною творчістю, яка в деталях регламентувала та регулювала культурний процес, супроводжувалася репресіями проти творчо налаштованих представників українського театру та кіно. Прагнення до національного самовияву відбилися в 1920-ті pp. і на церковному житті. У жовтні 1921 р. національно налаштована частина українського духовенства створила Українську автокефальну православну церкву (УАПЦ) на чолі з митрополитом Василем Липківським, яка стала серйоз- Україна між двома війнами (1921—1939 pp.) ною перешкодою впливам російської православної церкви в УСРР. У 1924 р. УАПЦ уже мала ЗО єпископів, півтори тисячі священиків і понад тисячу парафій. Релігійна служба в новій церкві відправлялася українською мовою. Українська церква здійснила багато демократичних нововведень, в основі яких лежало прагнення церкви наблизитися до віруючих українців. Авторитет УАПЦ швидко зростав, до неї стали приєднуватись українські парафії США, Канади, Європи. Все це не влаштовувало радянський режим, який дозволив діяльність УАПЦ лише сподіваючись на занепад релігійного життя внаслідок церковних розколів. У 1926 р. проти УАПЦ розпочався широкий наступ. Радянська влада наклала високі податки на українські парафії. Митрополита В. Липківського та більшість священнослужителів звинуватили в українському націоналізмі та заарештували. Всеукраїнська православна церковна рада була розпущена. А у 1930 р. під тиском ДПУ близько 50 єпископів та священиків автокефальної церкви провели "Надзвичайний собор" і оголосили про ліквідацію УАПЦ. Отже, у 1930-ті pp. культура та мистецтво в УСРР значною мірою були знекровлені, але вони ще зберігали можливість свого відродження у майбутньому. Розкриваючи культурний стан західноукраїнських земель у 1920— 1930-ті pp., варто звернути увагу на те, що Польща та Румунія здійснювали асиміляторську політику. І це відповідно позначилося на всіх сферах культурного життя, насамперед на стані народної освіти, яку поляки прагнули полонізувати. Закон від 24 липня 1924 р. проголосив польську мову державною, і українські школи були переведені на навчання двома мовами, а вивчення польської мови стало обов'язковим. У багатьох школах учителів-укра-їнців замінили учителі-поляки. Оскільки останні не знали української мови, то викладали предмети польською, і двомовні школи все більше полонізувалися. Так офіційна влада ліквідовувала українську школу. Якщо в 1922/23 навчальному році в Східній Галичині було 1859 українських шкіл, то в 1926/ 27 — вже 845, а в 1937/38 — лише 360. Натомість з'явилося понад 2 тис. двомовних шкіл. Разом з тим кількість польських майже не зменшилася. Отже, двомовні школи утворювались, як правило, на базі українських. На Волині в 1922/23 навчальному році функціонувало близько 400 українських шкіл, а в 1932/33 — лише чотири. Проти полонізації української школи виступали усі українські партії. Щоб спинити полонізацію освіти, громадськість Західної України прагнула розбудовувати мережу приватних українських шкіл. Зокрема товариство "Рідна школа" до кінця 1930-х pp. створило 41 народну школу, кілька гімназій та ліцеїв. Крім того, без дозволу і проти волі польського уряду свідома українська інтелігенція заснувала у Львові два заклади вищої освіти — Український університет (1921 —1925) і Вищу політехнічну школу ("катакомбні" навчальні заклади). Український університет мав три факультети (філософський, правничий та медичний) і 15 кафедр. Майже 1500 студентів навчалися під керівництвом 54 професорів. Тема 8 Студенти університету отримували дипломи, які визнавалися в Німеччині, Чехословаччині, Австрії. Важливим центром національної культури в західноукраїнських землях було в 1920—1930-ті pp. Наукове товариство імені Т. Шевченка (НТШ) у Львові. До його складу входило понад 200 науковців, серед яких були історики І. Крип'якевич, С. Томашівськии, літературознавці М. Возняк, К. Студинський, фольклорист і музикознавець Ф. Колесса, економіст І. Витанович, географ В. Кубійович та ін. Таємний Український університет та НТШ стали важливими осередками розвитку української культури, центрами формування національної інтелігенції. З ініціативи митрополита А. Шептицького на базі греко-католицької семінарії було створено Львівську богословську академію — єдиний у Західній Україні легальний вищий навчальний заклад з українською мовою навчання. У середині 1930-х pp. в академії навчалося понад 600 студентів. Практично за декілька років були ліквідовані українські школи в Румунії. Якщо у 1918 р. на Буковині діяло 168 народних шкіл, то у 1924 р. не залишилося жодної суто української школи. Позиція чехословацького уряду на Закарпатті у сфері культури та освіти була поміркованішою і виваженішою, ніж у Польщі та Румунії. Тут кожен мав право посилати дитину в школу, де вона навчалася рідною мовою. Тому з 803 шкіл, які працювали в 1938 р. на Закарпатті, 463 були українськими, 365 — чеськими, 117 — угорськими тощо. У Чехословаччині діяло кілька вищих навчальних закладів, які відіграли істотну роль у формуванні української інтелігенції. Це Український вільний університет у Празі, Українська господарська академія у Подебрадах. Але ці вищі навчальні заклади створювалися для українців-емігрантів, яких у 1920-ті pp. налічувалося 50 тис. На самому Закарпатті існував лише один вищий навчальний заклад — Богословський ліцей. У літературному житті західноукраїнських земель важливу роль відігравав журнал "Літературно-науковий вісник" (з 1933 р. — "Вісник"), навколо якого гуртувалися найвизначніші літератори: В. Стефаник, М. Черемшина, Є. Маланюк, У. Самчук та ін. У літературному журналі "Дзвони" вперше були надруковані твори талановитого поета з Лемківщини Б.-І. Антонима. Група далеких від політики митців на чолі з критиком М. Рудницьким, а згодом — поетом і мистецтвознавцем С. Гординським гуртувалася навколо літературно-мистецького місячника "Назустріч". У журналі "Ми" (1934) друкувалися твори письменників-емігрантів: Ю. Міни, Є. Маланюка, О. Теліги. Серед художників вирізнялися постаті пейжазиста І. Труша, прихильника експресіонізму О. Новаківського, П. Холодного, який уславився іконописними працями. Важливу роль у духовному житті західних українців відігравала греко-католицька церква. У 1939 р. у Галичині та на Закарпатті налічувалося 3,7 млн віруючих, 3040 парафій з 4440 церквами. Але у житті церкви чітко визначилося протистояння митрополита А. Шептицького, який підтриму- Україна між двома війнами (1921—1939 pp.) вав національні прагнення свого народу, та єпископа Г. Хомишина і Василіанського ордену, що виступали за злиття греко-католицької церкви з католицькою. А. Шептицький засуджував колонізаційну політику щодо греко-католицької церкви на Волині, де поляки конфісковували церковні землі та руйнували храми (знищили майже 200 церков) і домігся припинення вандалізму польських властей. Отже, польське і румунське панування на українських землях значно обмежували їх культурний розвиток, а внутрішня політика Чехословаччи-ни в українському питанні давала українцям Закарпаття змогу задовольняти певним чином свої культурні потреби. Основні терміни і поняття Автокефальна церква — (у православ'ї) адміністративно самостійна, самоуправна церква, незалежна від інших церков у вирішенні організаційних питань, яка діє в певній країні, має власну ієрархію, дбає про задоволення духовних потреб свого народу, його релігійну освіту та культуру, зберігає національні особливості церкви, з особливою повагою шанує святих, що вийшли з її народу. Створена в УСРР 1921 р. "Саморозпустилася" під тиском сталінських репресивних органів у 1930 р. Відновлена з проголошенням суверенітету України. Авторитаризм — антидемократична та антиправова концепція і практика здійснення влади; політичний режим, якому притаманні зосередження в руках однієї людини або невеликої групи осіб необмеженої влади, повна відсутність або абсолютна фіктивність представницьких інститутів та системи поділу влади. Асиміляція — добровільний або вимушений процес розчинення (втрата традицій, звичаїв, мови тощо) раніше самостійного народу (етносу) чи якоїсь його частини в середовищі іншого, як правило, численнішого народу (етносу); засіб для досягнення етнічної однорідності. Дискримінація — часткове чи повне, тимчасове чи постійне обмеження або позбавлення конституційних прав певної категорії громадян за расовою чи національною належністю, політичними і релігійними переконаннями, статтю тощо. Інкорпорація — включення однієї території до складу іншої або об'єднання в єдине ціле двох або більше автономних компонентів. Тема 8 Конфесія — церква чи релігійна організація, яка має своє віровчення, культову практику та організаційну структуру. Парцела — невелика ділянка власної або орендованої землі, на якій ведеться дрібне (парцелярне) селянське господарство. Пацифікація — "умиротворення", на шлях якого в найжорстокіших формах стала офіційна польська влада в 1930-х pp. XX ст. у придушенні опору українства (на західноукраїнських землях) проти соціального і національного гноблення. Тоталітарна держава — держава, в якій унаслідок історичних умов склалася така система політичного та соціального устрою життя суспільства, за якої неконтрольована народом влада бюрократичної еліти отримала можливість руйнації або прямої заборони інститутів представницької демократії чи просто здійснює військово-поліцейський терор. Персонали Липківський Василь (1864—1938) — визначний церковний діяч, митрополит УАПЦ. Народився в с Попудні Липовецького повіту на Київщині. Закінчив Київську духовну академію. У 1917—1918 pp. виступав за розірвання зв'язків з Москвою і утвердження в Україні церкви як незалежної (автокефальної) установи. Організатор Всеукраїнської православної церковної ради (1918) та УАПЦ. У 1921 р. обраний митрополитом УАПЦ. Сприяв її розбудові та поширенню впливу. Переслідувався радянською владою, яка після кількох арештів домоглася його усунення (1927). Після арешту 1938 р. за невідомих обставин знищений органами НКВС. Коновалець Євген (1891 —1938) — військовий і політичний діяч. Навчався у Львівському університеті. У 1910 р. був під судом за участь у боротьбі за створення українського університету у Львові. Під час Першої світової війни воював в австро-угорській армії, наприкінці квітня потрапив у російський полон. Співорганізатор у 1917 р. куреня Січових стрільців, із січня 1918 р. беззмінний командир Січових стрільців. Після саморозпуску Січових стрільців у грудні 1919 р. Є. Коновалець перебував у таборі для інтернованих у Луцьку. З 1922 р. в еміграції. Ініціатор створення у Празі УВО(1921), яка прагнула продовжити збройну боротьбу проти польської окупації, таємно готувала демобілізованих ветеранів у Галичині та інтернованих солдат у Чехословаччині до можливого антипольського повстання, проводила операції, спрямовані на дестабілізацію польського окупаційного режиму. Організатор ОУН (1929), перший голова проводу. Незаперечний лідер інтегральних націоналістів у міжвоєнний час. Вбитий у Роттердамі агентом НКВС. Шептицький Андрей (1865—1944) — громадсько-політичний діяч, митрополит Української греко-католицької церкви (з жовтня 1901 p.), архієпископ, доктор теології. Навчався у Краківському університеті та Краківській єзуїтській семінарії. Засновник Українського національного музею у Львові Україна між двома війнами (1921—1939 pp.) (1905), Богословського наукового товариства (1923), теологічних журналів. Пасл'ідавіго боровся за ідею незалежності України. УI9ЬU — ІУЗО-ті pp. зав- дяки митрополитові Андрею Шептицькому греко-католицька церква зберегла свій авторитет і вплив, залишаючись суто українською установою. Виступав проти єпископа Хомишина та Василіанського ордену, які намагалися злити греко-католицьку церкву з римо-католицькою. Митрополит справляв значний вплив на політичне життя. У 1930-х pp. енергійно протестував проти кампанії пацифікації, а через п'ять років підтримав політику нормалізації. Мав тісні зв'язки з поміркованою частиною УНДО, засуджував як на-ціонал-екстремістів, так і комуністів. Під час фашистської окупації відкрито виступав проти винищення євреїв. Підтримуючи змагання ОУН-УПА за незалежність України не приймав крайнощів (терору, саботажу тощо). Похований у соборі Св. Юра у Львові. Найважливіші події 1921 p., 11—27 жовтня — Всеукраїнський православний церковний собор; створення Української автокефальної православної церкви на чолі з митрополитом В. Липківським. 1923 p., 14 березня — прийняття Радою послів у Парижі рішення про приєднання Галичини до Польщі за умови надання їй автономних прав. 1923 p., червень — утворення Комуністичної партії Західної України. 1924 p., 31 липня — заборона польським урядом використання української мови в державних установах Західної України. 1925 p., липень — установчий з'їзд Українського національно-демократичного об'єднання (УНДО).
1929 p., 27 січня — 3 лютого — І Конгрес українських націоналістів у Відні, на якому створено Організацію українських націоналістів (ОУН), провід якої очолив Є. Коновалець. 1930 p., 28—29 січня — Надзвичайний церковний собор Української автокефальної церкви, який відбувся в Києві, під тиском властей прийняв рішення про ліквідацію УАПЦ і Всеукраїнської церковної ради; арешт митрополита М. Борецького та інших діячів УАПЦ, які не погоджувалися з цим рішенням. 1930 p., квітень — інспірований судовий процес так званої "Спілки визволення України". 1934 p., грудень — хвиля репресій проти письменників в УРСР. 1936 p., жовтень — 1938 p., листопад — чергова смуга масового терору в Україні, жертвами якого стали мільйони людей. 1938 p., 24 квітня — впровадження вивчення російської мови в усіх школах України як обов'язкової. 1939 p., 15 березня — проголошення самостійності Карпатської України на чолі з президентом А. Волошиним. Тема 8 Контрольні запитання та завдання 1. Чим зумовлювалися сталінські репресії в 1920 — 1930-х pp. і які завдан 2. Розкрийте перебіг масових репресій в УСРР наприкінці 1920-х — у 1930-х pp., покажіть їх згубні наслідки в усіх сферах життя суспільства. 3. Охарактеризуйте становище українців під владою Польщі, Румуни, Че-хословаччини в міжвоєнний період. 4. Висвітліть особливості економічного розвитку західноукраїнських земель у 1920 — 1930-тіpp., покажіть чому і чим відрізнялося економічне становище українців Закарпаття від економічного становища їхніх побратимів у Польщі та Румунії.
5. Дайте характеристику суспільно-політичного життя українців у Польщі. Назвіть та класифікуйте українські політичні партії і організації на території Польщі, розкажіть про їх діяльність. 6. Як розгортався політичний рух на українських землях, підвладних Румунії? 7. Розкрийте особливості та сутність політичного життя українців Закарпаття. 8. Якою була політика радянського керівництва в галузі культури? Які зміни в культурному житті передбачала "культурнареволюція"? 9. Які дві протилежні тенденції були притаманні культурному процесу УСРР у 1920—1930-тіpp.?
10. Висвітліть складність та неоднозначність процесів, що відбувалися в освіті, літературі, науці, мистецтві та духовному житті УСРР у 1920 — 1930-тірр. Покажіть основні наслідки та результати культурного будівництва в радянській Україні. 11. Охарактеризуйте культурний стан західноукраїнських земель під владою Польщі, Румунії, Чехословаччини. Теми рефератів 1. Судові політичні процеси в УСРР 1930-хpp. 2. Утворення та діяльність ОУН. 3. УЛПЦ у 1920-тіpp. Рекомендована література 1. Білас І. Репресивно-каральна система в Україні. 1917—1953. — Кн. 1—2. —К.,1994. 2. Касьянов Г. Українська інтелігенція 1920—30-х років: соціальний портрет та історична доля. — К., 1992. Україна між двома війнами (1921—1939 pp.) 3. Касьянов Г.,Даниленко В. Сталінізм і українська інтелігенція (20— 30-ті pp.). — K., 1991. 4. Кентпій А. Нариси історії Організації українських націоналістів (1929—1941 pp.). — К., 1998. 5. Костпюк Г. Сталінізм в Україні (генеза і наслідки). — К., 1995. 6. Нариси історії української інтелігенції (перша половина XX ст.). — Кн. 1—3. —К.,1994. 7. Новохатъко Л.М. Проблеми соціально-економічного і культурного розвитку України в контексті національної політики (20—30-ті роки XX ст.). —К., 1998. 8. Пащенко В.О. Держава і православ'я в Україні: 20-30-ті роки XX ст. — К.,1993. 9. Пристайко В., Шаповал Ю. Справа "Спілки визволення України". — К.,1995.
10. Рубльов О.С., Черненко ЮЛ. Сталінщина й доля західноукраїнської інтелігенції. 20—50-ті pp. XX ст. — К., 1994. 11. Соляр І. Українське національно-демократичне об'єднання. Перший період діяльності (1925—1928).—Л.,1995. 12. Шаповал Ю. Україна 20—50-х років: сторінки ненаписаної історії. — К.,1993. 13. Шаповал Ю., Пристайко В., Золотаръов В. ЧК-ГПУ-НКВД в Україні: особи, факти, документи. — К., 1997. Тема 9 УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ І ВЕЛИКОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВОЄН (1939-1945 pp.) (2 год) Метою семінару є з'ясування місця українського питання в міжнародній політиці напередодні та, на початку Другої світової війни, значення возз'єднання у 1939 — 1940 pp. західноукраїнських земель в межах єдиної держави, зміст соціально-економічних перетворень у Західній Україні. Треба також розкрити характер і цілі Великої Вітчизняної війни, висвітлити "Новий порядок" і рух Опору в роки фашистської окупації, бойові дії на території України, внесок українського народу в розгром фашистської Німеччини, остаточне вирішення українського питання. До осмислення уроків цієї війни слід підходити особливо серйозно сьогодні — в умовах розбудови в Україні нового демократичного суспільства. І не тільки тому, що без історичного минулого не було б сьогодення, а й через те, іцо дотепер маємо такі випадки безвідповідального і безцеремонного втручання в історію тієї війни, коли на догоду тим чи іншим силам беруться під сумнів наша героїчна самосвідомість, тісне єднання, тріумф і трагедія тих часів. Більше того, дехто сумнівається навіть у нашій Перемозі, яка була смислом життя цілого покоління — покоління, без подвигу якого навряд чи була б можлива незалежність України. При вивченні цієї теми слід звернути увагу і на те, що події тих важких років були часто загероїзова ні. Деякі трагічні сторінки Другої світової таВе-ликої Вітчизняної воєн, зокрема долю радянських військовополонених (понад 6 млн осіб) та справжню ціну Перемоги (понад 25 млн безповоротних воєннихі втрат) у повоєнний час під тиском політичної кон'юнктури вчені оминали] Тому сьогодні постає потреба ще раз проаналізувати ті часи, розповісти про\ замовчуване, поставити нові акценти. Україна в роки Другої світової і Великої Вітчизняної воєн (1939—1945 pp.) 1. Українське питання напередодні та на початку війни. Оформлення нового політико-правового статусу Західної України. 2. Напад фашистської Німеччини на СРСР. Причини поразок та катастроф. Бойові дії в 1941 — 1942 pp. Окупаційний режим в Україні. 3. Всенародна боротьба проти німецько-фашистських окупантів. 4. Визволення України і завершення об'єднання її земель. Основні підсум Методичні рекомендації При підготовці до семінару слід не тільки добре вивчити відповідні розділи навчальних посібників та хрестоматії, а й зробити необхідні витяги, обміркувати відповідь (скласти план) з усіх питань, що виносяться на обговорення. 1. Українське питання напередодні та на початку війни. Оформлення нового політико-правового статусу Західної України. Вивчаючи перше питання необхідно звернути увагу на те, що роз'єднаність і перебування українських земель напередодні Другої світової війни у складі чотирьох держав було важливим дестабілізуючим фактором політичного життя Європи. Крім СРСР, Польщі, Румунії та Чехословаччини, які намагались утримати вже підвладні й приєднати нові українські землі, на них, борючись за "життєвий простір", почала активно претендувати Німеччина, а також Угорщина, що домагалася повернення Закарпатської України. Крім того, Англія, Франція і США своїм втручанням у вирішення українського питання або дипломатичним нейтралітетом мали задовольнити власні геополітичні інтереси. Драматизм ситуації полягав у тому, що самостійно український народ у той час об'єднати свої землі в єдиній державі і таким чином вирішити українське питання не міг. Все залежало від балансу інтересів насамперед великих держав — Німеччини і СРСР. Це робило українське питання, тобто питання про подальшу долю українських земель, клубком серйозних суперечностей, а "українську карту" — вагомим козирем у великій дипломатичній грі учасників Другої світової війни. Важливо підкреслити, що майже до початку Другої світової війни фашистська Німеччина була ініціатором активних дипломатичних дій у вирішенні українського питання на свою користь. І тільки тверда позиція радянського керівництва про визнання інтересів СРСР на Балтиці, у Південно-Східній Європі, а також про відмову Німеччини від планів створення "Великої України" під час переговорів у Москві з міністром закордонних справ Німеччини Тема 9 Ріббентропом 22 серпня 1939 p. змусили німецьке керівництво відмовитися від зазіхань на українські землі. Задоволення радянських вимог відкрило шлях до укладення наступного дня радянсько-німецького договору про ненапад терміном на 10 років. Додатково до договору було підписано і таємний протокол, яким передбачався поділ сфер інтересів обох держав. Окремий пункт протоколу містив положення, що стосувалися українських земель. "У разі територіально-політичного перевлаштування областей, які входили до складу Польської держави, межа сфер інтересів впливу Німеччини та СРСР буде приблизно проходити по лінії річок Нарева, Вісли і Сян". Радянська сторона підкреслювала також свій інтерес до Бессарабії. По суті, почався поділ Європи між двома могутніми імперіями. Про обставини написання цього документа, які багато років були невідомими, можна довідатися з навчального посібника "Історія України. Документи. Матеріали". Розкриваючи значення цієї ганебної політичної акції, слід акцентувати увагу не тільки на тому, що радянсько-німецький договір дав можливість Гітлеру почати Другу світову війну, а й на тому, що в результаті підписання його СРСР фактично перетворився в союзника Німеччини. Протягом 17 місяців після цього Німеччина отримала від СРСР 865 тис. т нафти, 140 тис. т марганцевої руди, 14 тис. т міді, 3 тис. т нікелю, майже 1,5 млн т зерна та інші стратегічні матеріали. Водночас радянсько-німецький договір став своєрідною точкою відліку процесу реального возз'єднання українських земель у межах однієї держави, що об'єктивно було прогресивним явищем. Інша річ, що для радянського керівництва возз'єднання України було не самоціллю, а лише частиною більш глобальних планів забезпечення західних кордонів СРСР, формою поширення свого впливу в західному напрямку. Відмова Німеччини від геополітичних інтересів в Україні була платою за нейтралізацію СРСР напередодні війни. Маючи гарантії нейтралітету СРСР, Німеччина 1 вересня 1939 р. напала на Польщу. Пов'язані з Польщею договірними зобов'язаннями Англія і Франція оголосили війну Німеччині. Так почалася Друга світова війна. В цих умовах згідно з договором і таємним протоколом радянські війська 17 вересня перейшли польський кордон і окупували Західну Волинь і Східну Галичину. 28 вересня 1939 р. у Москві було підписано новий радянсько-німецький договір "Про дружбу і кордон між СРСР і Німеччиною". Згідно з домовленістю кордон між Німеччиною і СРСР пройшов уздовж річок Сян і Західний Буг. Переважна більшість території Західної України відійшла до СРСР. Частина етнічних українських земель (Лемківщина, Посяння, Холмщинаі Підляшшя) опинилися під німецькою окупацією. Керівництво СРСР пішло на ці територіальні зміни у відносинах з Німеччиною, коли переконалося після вступу радянських військ у Польщу в негативному ставленні польського населення до радянської влади і в нездатності утримати політичну ситуацію на цих землях під своїм контролем. Наступним кроком процесу "збирання" українських земель, згідно з німецько-радянськими домовленостями, було вирішення проблеми Бесса- Україна в роки Другої світової і Великої Вітчизняної воєн (1939—1945 pp.)
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 612; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |