КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Найважливіші події 2 страница. лювалося, що держава беззастережно гарантує своїм громадянам національно-культурні та мовні права
лювалося, що держава "беззастережно гарантує своїм громадянам національно-культурні та мовні права, виходячи з того, що тільки вільний розвиток і рівноправність національних мов, висока мовна культура є основою духовного взаєморозуміння, культурного взаємозбагачення та зміцнення дружби народів". Цим документом вперше передбачався державний статус української мови, а російська визначалась як мова міжнаціонального спілкування народів СРСР. У такому ж контексті необхідно акцентувати на визначенні характеру міжнаціональних відносин у "Декларації про державний суверенітет України" (1990). Нагадаємо, що в цьому документі була проголошена рівність усіх громадян перед законом незалежно від расової та національної належності, мови та релігійних переконань, всебічно гарантовані права на вільний культурно-національний розвиток. Необхідно звернути увагу на те, що в цьому документі було дано визначення поняття "народ України", який об'єднує всіх громадян України. Розуміння необхідності миру і злагоди в суспільстві, рівноправ'я представників усіх націй і народностей ще раз було засвідчено у зверненні Верховної Ради до громадян України відразу після проголошення незалежності 24 серпня 1991 р. Українська влада гарантувала, що нова держава забезпечить свободу, вільний культурний розвиток всіх національних груп. Наголошувалося, що в Україні політичне керівництво здійснює курс на утвердження рівності перед законом усіх національних громад, а це створює міцний підмурок демократії, яка не може бути вибірковою. Досвід історії доводить: демократія існує для всіх або її немає зовсім. Багато відповідей на запитання, які в ці роки виникали серед населення щодо громадянства, дав відповідний Закон від 8 жовтня 1991 р. Особливо треба підкреслити і зосередити увагу слухачів, що в ньому закріплювався найбільш демократичний "нульовий варіант" його набуття. Згідно з положеннями цього Закону всі особи, незалежно від їхнього походження, соціального та майнового стану, расової та національної належності, статі, мови, політичних поглядів, релігійних переконань, роду і характеру занять, які не були громадянами інших країн та не заперечували проти набуття громадянства України, отримували цей статус. На спеціальну увагу під час вивчення цієї теми заслуговує "Декларація прав національностей України", прийнята Верховною Радою України 1 листопада 1991 р. Викладачеві необхідно звернути увагу слухачів на нові положення в українському законодавстві, зокрема про покарання за національну дискримінацію, обговорити права, надані представникам етнічних спільнот, наприклад, ст. 1 цього документа. А також законодавче забезпечення права на збереження їх традиційного розселення, існування національно-адміністративних одиниць, вільне користування національними мовами, права сповідувати свою релігію, використання національної символіки, відзначати національні свята, брати участь у традиційних обрядах. Держа- Тема 11 ва брала на себе зобов'язання охороняти пам'ятки історії та культури цих народів, гарантувала всім національностям право створювати свої культурні центри, товариства, земляцтва, об'єднання. Слухачі мають знати, що всі ці норми відповідали найкращим зразкам демократичного європейського законодавства, а їх застосування у практичному житті дозволяло громадянам бути впевненими у своєму майбутньому. Актуальність і злободенність національної проблематики напередодні референдуму 1 грудня 1991 р. засвідчила робота І Всеукраїнського міжнаціонального конгресу. В ухваленій Конгресом резолюції делегати висловили свої побажання щодо повернення культових споруд, будинків, іншого майна, поставили питання про реабілітацію жертв політичних репресій. Делегати Конгресу висловили підтримку незалежності Україні, своє бажання бачити країну демократичною і прогресивною. У доленосному Всеукраїнському референдумі 1 грудня 1991 р. на підтримку Акта проголошення незалежності України взяли участь 84,18 % усіх виборців, з них 90,32 % віддали свої голоси за незалежність. У 20 областях України понад 90 % виборців висловили своє схвалення, а в п'яттл — понад 80 %. У Криму і Севастополі цей показник відповідно 54,19 і 57,07 %. Молода українська держава отримала необхідну легітимність. Після розпаду СРСР складною проблемою для великої кількості громадян України (насамперед це стосується росіян) була втрата ними статусу представників титульної нації і набуття статусу "національної меншини". У цьому контексті необхідно ознайомити аудиторію із Законом "Про національні меншини України" (1992), і перш за все з визначенням поняття "національні меншини". (Це групи громадян України, які виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою і не є українцями.) Варто звернути увагу на зміст ст. 1 цього документа про забезпечення прав осіб, які належать до національних меншин. Держава виходить з того, що вони є невід'ємною частиною загальновизнаних прав людини. Проте і всі громадяни України, незалежно від походження, як зазначено у ст. 2 Закону, зобов'язані дотримуватись Конституції та законів України, оберігати її державний суверенітет і територіальну цілісність, поважати мови, культури, традиції, звичаї, релігійну самобутність українського народу та всіх національних меншин. Головним правом національних меншин, згідно із Законом, є право на культурно-національну автономію: "Користування і навчання рідною мовою чи вивчення рідної мови в державних навчальних закладах або через національні культурні товариства, розвиток національних культурних традицій, використання національної символіки, відзначення національних свят, сповідування своєї релігії, задоволення потреб у літературі, мистецтві, засобах масової інформації, створення національних культурних і навчальних закладів та будь-яку іншу діяльність, що не суперечить чинному законодавству". Розбудова незалежної України Особливо підкреслено право представників національних меншин на обрання та призначення на рівних засадах на будь-які посади до органів законодавчої, виконавчої, судової влади, місцевого і регіонального самоврядування, в армії, на підприємствах, в установах і організаціях. Закон передбачає здійснення державної політики з охорони і збереження їхньої історико-куль-турної спадщини, фінансування розвитку національних меншин. Враховуючи, що на території багатьох країн вже точилися етнічні війни, в законі про національні меншини ще раз було зазначено, що будь-яке пряме чи непряме обмеження прав і свобод громадян за національною ознакою забороняється й карається законом. Відносно новим для українського законодавства було положення про право обирати чи поновлювати національність, національне ім'я та прізвище усім, хто колись із різних причин його змінив або втратив. Малось на увазі передусім те, що в роки репресій, боротьби з "народами-зрадни-ками" та русифікації тисячі людей змінили свої імена та прізвища. Студенти мають знати систему державних органів, завдання яких полягає у здійсненні та реалізації політики з проблем міжнаціональних відносин. Це — Державний комітет у справах національностей та міграції, постійні комісії Верховної Ради України, комісії з питань міжнаціональних відносин у місцевих радах (там, де цього вимагав національний склад населення). Для забезпечення здійснення науково обґрунтованої політики в цій сфері був створений Інститут політичних та етнонаціональних досліджень HAH України. У перші роки проголошення незалежності функції представництва інтересів національних меншин взяла на себе Рада національних товариств України — міжнаціональна представницька та консультативна організація, яка мала вирішувати питання національних відносин на всіх рівнях. У результаті вивчення цієї теми студенти мають знати правовий статус національних меншин, закріплений у Конституції України. Зокрема, уст. 11 конституційно закріплено положення про те, що держава сприяє розвитку етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України. На практичному занятті варто проаналізувати також статті 24, 28, ЗО, 35, 37, 132 Конституції України, які стосуються забезпечення прав національних меншин. Викладач акцентує увагу на тому, що на шляху законодавчого забезпечення державної політики в галузі етнонаціональних відносин було зроблено багато позитивних кроків, які відповідають головним вимогам європейського законодавства. Цей процес далекий від завершення і потребує свого вдосконалення, щоб остаточно утвердити високі стандарти і гідні умови співжиття народів у межах однієї держави. 3. Проблема легітимності Автономної Республіки Крим. Політико-пра-вова та соціально культурна адаптація депортованих народів. Найбільшою етнополітичною проблемою 90-х pp. в Україні була ситуація навколо стату- 13 Історія України Тема 11 су Криму, де проживає 2,7 млн громадян, які належать до більш ніж 80 етнічних груп. Росіяни становлять близько 60 % населення півострова, четверта частина — етнічні українці. Особливу групу становлять депортовані в недавньому минулому народи — кримські татари (до 300 тис. осіб), а також греки, вірмени, болгари, німці та ін. 20 січня 1991 р. на півострові відбувся референдум, який став підставою для відновлення автономії Криму. За автономію проголосувало 90 % тих, хто брав участь у голосуванні. Проти виступили представники кримськотатарського народу, які на курултаї в червні 1991 р. розцінили створення Кримської АРСР як спробу закріпити результати депортації 1944 р. Важливо розуміти специфічність ситуації на півострові: росіяни в Криму, які мали належне представництво у всіх ланках місцевої влади, не дискримінувались у жодній зі сфер суспільного життя, не погоджуючись із територіальною автономією, почали домагатися права на створення суверенної державності, що й було зафіксовано у прийнятій кримськими депутатами Конституції 5—6 травня 1992 p., а також в Акті проголошення державної самостійності. Передбачалося також введення посади президента Криму. Відтоді розпочалося протистояння між центральними органами влади і регіональною елітою півострова, яке до 1998 р. мало дуже гострий характер. Особливо треба підкреслити, що позиція Верховної Ради України щодо прагнень регіональної еліти Криму була достатньо послідовною і витриманою. Був обраний правовий шлях розв'язання гострих суперечностей. Прикладом може слугувати Закон "Про розмежування повноважень між органами державної влади України та Республіки Крим" від ЗО червня 1992 р., в якому ставилася вимога щодо приведення законів Кримської автономії у відповідність до законів України. Ситуацію ускладнило обрання у січні 1994 р. Президентом Криму Ю. Мешкова і схвалення наступного варіанту Кримської конституції. Верховна Рада України наполягала, щоб законодавчі акти Кримської автономії відповідали загальнодержавному законодавству. Ці процеси відбувалися на тлі погіршення економічної ситуації як загалом в Україні, так і в Криму, важких переговорів з розподілу Чорноморського флоту, а також постійного втручання з боку Москви, сутність якого зводилася до того, що Крим не є українським. Політична ситуація все більше загостювалась, адже парламентська більшість кримського парламенту в 1994 р. фактично бойкотувала вибори до Верховної Ради України. У контексті вивчення цієї ситуації важливо наголосити на значенні позиції міжнародної спільноти, яка усвідомлювала можливі наслідки цього протистояння. Зокрема, це важлива роль спеціальної місії ОБСЄ, представники якої закликали Верховну Раду втриматися від розпуску кримського парламенту, і, відповідно, протилежну сторону — від проведення референдуму щодо відновлення найбільш сепаратистського варіанту Кримської Конституції 1992 р. Протистояння у кримському питанні значно послабло після перемоги на виборах Президента України у 1994 р. Л. Кучми.
Розбудова незалежної України Увагу слухачів необхідно звернути на те, що законодавчо Конституція Крима була скасована як така, що не відповідає Основному Закону України, Верховна Рада скасувала посаду президента Криму, а також гімн республіки, підпорядкувала уряд автономії Кабінету Міністрів України. Загалом протягом 1995 р. Верховна Рада України скасувала близько 40 законів і постанов Кримської автономії. Нова процедура введення в дію Конституції Кримської автономії передбачала затвердження її Верховною Радою України. Подальше законодавче забезпечення статусу Кримської автономії було здійснено у Конституції України 1996 р. Тому потрібно ознайомити студентів зі змістом її розділу X, у якому зазначені сфери компетенції АР Крим. Статтею 137 окремо було визначено, що "з мотивів невідповідності нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим Конституції України та законам України Президент України може зупинити дію цих нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх конститу-ційності". Кримський парламент визнав Конституцію України. Нині автономія має свою Конституцію, вищий законодавчий орган — Верховну Раду Автономної Республіки Крим, уряд — Раду Міністрів Автономної Республіки Крим. В Автономній Республіці діє Представництво Президента України. Наступним кроком у визначенні правового статусу Кримської автономії було прийняття у жовтні 1998 р. третьої Конституції. У грудні того ж року її затвердила Верховна Рада України. Характерними особливостями цього документа є те, що в ньому визнається, що вищі органи влади України здійснюють свої повноваження щодо Автономії у межах і формах, передбачених Конституцією та Законами України, тобто дії центральної влади, не передбачені чинним законодавством, не можуть бути застосовані. Окремою статтею Конституції Криму передбачено, що влада автономії має враховувати загальнодержавні інтереси у своїй діяльності, а центральна влада має враховувати особливості місцевої спільноти. Конституція АР Крим визначила широке коло повноважень кримської влади на півострові. (Див.: Відомості Верховної Ради України. — 1999. — № 5—6.) Прийняття чергової Конституції Крима викликало протести в кримськотатарському середовищі. Політичні лідери цього руху наголошували, що без остаточного законодавчого забезпечення прав кримськотатарського народу як корінного, Верховна Рада України не повинна затверджувати Конституцію. Однією з вимог делегатів Курултаю було надання квот на представництво у парламенті Криму. У квітні 1999 р., у роковини підписання Маніфесту про приєднання Криму до Російської імперії (1783), відбулася масова акція протесту, в ході якої вимагалося створення національної кримськотатарської автономії і визнання кримських татар корінним етносом. (Зверніть увагу на пояснення цього терміна.) 18 травня 1999 р., в 55-ту річницю сталінської депортації, на центральній площі Севастополя Тема 11 зібралося до 10 тис. представників цього народу, протестуючи проти ігнорування їхніх інтересів. Обговоріть на практичному занятті, чому у своїй праці "Велика шахівниця" відомий американський політолог 3. Бжезинський ототожнив кримську проблему з балканськими, віднісши цей регіон до гостроконфліктних. Складні проблеми розвитку автономії в Криму відбувалися в умовах розгортання політичної реабілітації репресованих народів, що розпочався у 1989 р. Декларацією Верховної Ради СРСР "Про визнання незаконними і злочинними репресивних актів проти народів, які були піддані насильницькому переселенню, та забезпечення їхніх прав". У жовтні 1992 р. за ініціативою України у Бішкеку була підписана Угода з питань відновлення прав депортованих осіб, національних меншин та народів. Угоду ратифікували Україна, Таджикистан, Узбекистан і Вірменія. Згодом розпочала роботу комісія у справах депортованих народів Криму та українсько-німецька комісія з проблем депортованих німців. У 1992 р. для розв'язання цих проблем був створений українсько-німецький фонд і фонд депортованих народів Криму. З пріоритетними напрямами облаштування репатріантів, визначеними Державним комітетом у справах національностей та міграції і Радою Міністрів АР Крим, рекомендуємо ознайомитися у книзі В.М. Литвина "Україна на межі тисячоліть (1991—2000 pp.)" (с. 265). Рада Міністрів АР Крим також прийняла відповідні постанови "Про повернення, розселення і облаштування кримських татар" (від 5 червня 1992 р.) та "Про розселення депортованих вірмен, болгар, греків і німців, що повертаються до Криму" (від 21 липня 1992 р.) Ознайомлення слухачів зі статистикою переселення дає уявлення про масштабність цього процесу. На січень 2000 р. до Криму на постійне проживання з числа депортованих повернулися: кримських татар — 255,5 тис. осіб, вірмен — 5,1 тис, греків — 3,9 тис. німців — 2,1 тис, болгар — 1,3 тис. осіб. Передбачається, що повернутися до Криму мають намір практично всі представники кримськотатарського народу, які проживають у країнах СНД, тобто ще близько 250 тис. осіб. Необхідно наголосити, що процес переселення збігся з розпадом СРСР, Чорнобильською катастрофою, коли сотні тисяч людей були переселені в інші регіони, з економічною кризою. Сьогодні Україна разом з міжнародними організаціями намагається вирішувати різнопланові проблеми повернення представників депортованих народів на свою історичну батьківщину. Більш ніж 8 млн дол. США становить сума допомоги від міжнародних організацій: від Управління Верховного комісара ООН у справах біженців (понад 4 млндол.), Програми розвитку ООН (понад 2 млндол.), Агентства з міжнародного розвитку Туреччини (близько 1 млн дол.), Міжнародного фонду "Відродження" (1,2 млн дол.). Необхідно наголосити, що на початковому етапі особливу проблему для бажаючих повернутися становило набуття громадянства України. У 1997 р. частка кримських татар, які не були громадянами України, але вже проживали в Криму, становила 52,6 %, з них 22 % взагалі не бути громадянами будь-якої країни СНД. Оскільки 176 тис. кримських татар не мали грома- Розбудова незалежної України дянства, вони не могли взяти участь у виборах до Верховної Ради України, а також у приватизації землі. Тому в серпні 1998 р. між Україною та Узбекистаном було підписана Угода про спрощений вихід із узбецького громадянства та набуття українського для депортованих осіб. Цей процес справді полегшив юридичну процедуру. В результаті протягом 90-х pp. підтверджена належність до громадянства України понад 48 тис. депортованих осіб. Складність цього процесу пов'язана з необхідністю міжнародного узгодження багатьох питань, неминучим загостренням міжнаціональних суперечностей у місцях розселення репатріантів. Україна багато зробила для облаштування переселенців: було побудовано 50 тис. м2 житла, 140 км водогону, 220 км ліній електромереж, 20 км доріг. Проте багато проблем залишилися нерозв'язаними: незадовільною є соціальна інфраструктура нових поселень, немає належного фінансування, серед новоприбулих рівень безробіття є найвищим, на порядку денному стоїть проблема відродження історико-культур-ної спадщини цих народів, задоволення їхніх релігійних потреб. Серйозне загострення етнополітичної ситуації в Криму пов'язане з проведенням земельної реформи та приватизацією землі у 2000 р. Враховуючи особливу складність і гостроту цього питання, радимо зупинитися на ньому окремо. У 2000 р. кримськотатарська громада вимагала припинити дію Указу Президента України "Про передачу землі у приватну власність" до прийняття Земельного кодексу України, в якому, на їхню думку, має міститися стаття про гарантії прав на землю кримським татарам. Процес репатріації в черговий раз наклав специфічний відбиток на загальноукраїнське реформування. Проблема полягала в тому, що згідно з Указом Президента України отримати земельні паї можуть лише громадяни України, які є членами колективних сільськогосподарських підприємств (КСП). Більшість кримських татар проживає в сільській місцевості, але не є членами КСП, а тому вони автоматично позбавлялися права на землю. У зв'язку з цим лідери кримськотатарської громади вимагали повернення незаконно вилученого у 1944 р. майна, повернення земель, що належали мусульманським общинам, наділення кримських татар земельними паями. Ці проблеми розглядаються в адміністративному порядку: на зустрічах з Президентом України, у письмових зверненнях до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Державного комітету з питань національностей та міграції. Процес соціально-культурної адаптації народів-репатріантів є досить складним і суперечливим. Багато хто з них не знає мови свого народу, користуючись російською мовою. Культурні надбання і духовні цінності, створені їхніми предками в Криму, або частиною втрачені, або перебувають під загрозою повного забуття. На 1999 р. в Криму було відкрито сім шкіл з кримськотатарською мовою навчання, вісім двомовних та 53 класи з кримськотатарською мовою навчання. До 2005 р. передбачено відкрити ще 34 кримськотатарські школи. При Держтелерадіокомпанії "Крим" створено національні редакції кримських татар, болгар, вірмен, греків і німців. Мусульманській громаді півострова Тема 11 тільки від 1995 p. було передано у власність або користування 54 мечеті й збудовано 15 нових. Проте ситуація з облаштуванням раніше депортованих народів залишається досить складною, поки що половина з них не мають власного житла. Аналіз етнополітичної ситуації в Криму довів, що головною причиною нестабільності є проблеми, пов'язані з репатріацією кримських татар, а також їх адаптацією до умов, що там склались. У світовій історії приклади повернення цілого народу на втрачену батьківщину є досить рідкісними. Тому навряд чи можна сподіватися на легке і безболісне розв'язання такого масштабного завдання в Криму. Збереження міжнаціонального миру і спокою, врегулювання міжетнічних суперечностей, розв'язання проблем, які накопичувалися у цій сфері десятиріччями, а то й століттями, стали головними завданнями на пострадянському і постсоціалістичному просторі. На жаль, у багатьох країнах і республіках "цивілізованого розлучення" не відбулося, світовій громадськості були продемонстровані найжахливіші зразки національної ворожнечі. Від часів СРСР для більшості республік єдине коріння причин загострення міжнаціональних відносин полягало в існуванні багатонаціональної держави на засадах унітарної держави, вибірковому підході до запитів різних народів у внутрішній і зовнішній політиці, посиленні процесу русифікації. В ідеологічному плані домінувала догма про формування єдиної спільноти — радянського народу, а чинний політичний курс на зближення і злиття націй надовго припинив наукове дослідження реальних проблем у цій сфері, що залишило наявні національні проблеми нерозв'язаними. Проголосивши незалежність, новостворені держави почали формувати політику в цій сфері за браку реальних знань про стан і проблеми народів та етнічних груп, які проживали на їх територіях. Діапазон форм розв'язання цих проблем залишається надзвичайно широким і різноманітним: від впровадження демократичних, перевірених часом норм і правил міжнаціонального існування до міжетнічних воєн. Наприкінці XX ст. національна проблематика посіла одне з провідних місць у постсоціалістичній історії новоутворених держав. Основні терміни і поняття Діаспора (від гр. diaspora — розсіяння, розпорошення) — представники етнічної спільноти, які перебувають за межами кордонів країни походження внаслідок політичних та соціально-економічних чинників. Етнічна індиферентність — поведінка людини, для якої характерна відсутність інтересу і серйозного ставлення до національних проблем. Етнонігілізм — характеристика поведінки людини, яка віддаляється від своєї етнічної групи, не бажає підтримувати етнічні цінності. Демонструє етнічну неповноцінність, сором за належність до свого народу. Розбудова незалежної України Етнополітика — наука, що вивчає відносини між етносами і державою, в складі якої вони проживають, це політичний аспект національного питання (як держава вирішує національне питання). До предмета етнополітики належать також відносини різних етносів між собою в тій чи іншій державі. Етнос (від гр. ethnos — народ, група, плем'я) — стійка, історично сформована на певній території спільнота людей, що мають спільні риси, усталені особливості культури і психічного складу, а також усвідомлюють свою єдність і відмінність від інших подібних утворень. Етноізоляціонізм характеризується переконанням у зверхності своєї етнічної групи над іншими, поділом на "своїх" та "чужих", ворожим ставленням щодо "чужих", небажанням вступати у взаємодію. Націоналізм — різновид політичної ідеології, що слугує обґрунтуванням мобілізаційних дій політично активної частини певного етносу, спрямованих на створення власної держави або на утвердження особливої місії цього народу серед інших. Є своєрідною політичною утопією, яка проголошує право етносу на політичне самовизначення абсолютним, а існування етносу в окремій державі — кульмінацією і кінцевою метою його історії. Національний фанатизм характеризується етнічною нетерпимістю, відстоюванням політики обмеження прав і можливостей для інших етносів, готовністю йти на будь-які жертви заради етнічних інтересів. Нація (від лат. natio — рід, плем'я) — політична спільнота людей (громадянська нація), сукупність рівноправних громадян, які мають спільні закони і усвідомлюють свої спільні національно-державні інтереси. Відмінності походження, мови, культури, історії різних груп людей, які входять до складу політичної нації, не є підставою для встановлення будь-яких обмежень їхніх прав або встановлення будь-яких привілеїв для певних груп людей. Політизація етнічності — термін, що вживається до характеристики ситуацій, коли національні меншини через свої організації чи лідерів висувають певні політичні вимоги щодо владних структур, інтенсифікують етнічний фактор для пошуку впливу на прийняття політичних рішень. Політичне русинство — політико-культурницький рух, що сформувався на базі місцевої русинської свідомості у Закарпатті. Відстоює позицію, що русини не є українцями, а становлять окремий слов'янський народ. Набув міжнародного характеру. Причини виникнення цього руху розглядають як закономірне явище в умовах етнічного відродження у Центрально-Східній Європі. Регіоналізм — тенденція політичного розвитку держави, яка полягає у децентралізації державної влади. Ґрунтується на прагненні господарської і політичної самостійності певних територій, які характеризуються спільністю економічного і культурного життя. Має особливе значення у поліетніч-них державах. Сепаратизм (лат. separarus — відокремлення) — прагнення спільнот, груп населення чи організацій до відокремлення; рух за надання частині держави права автономії чи за її повне відокремлення і створення нової держави. Тема 11 Уповноважений з прав людини (Омбудсмен) — державний орган, діяльність якого ґрунтується на нормах Конституції. Організаційно і функціонально пов'язаний із парламентом. Завданням є контроль за дотриманням державною адміністрацією прав громадян. Може розглядати заяви громадян, але не може самостійно приймати зобов'язальних рішень за цими заявами. Закон України "Про уповноваженого Верховної Ради України по правам людини" був прийнятий 23 грудня 1997 р. Урбанізація (лат. urbanus — міський) — історичний процес зростання ролі міст в економічному й культурному житті суспільства; процес зосередження промисловості й населення переважно у великих містах. Шовінізм (фр. chauvinisme — від імені фр. солдата Chauvin, який був прихильником політики завоювань Наполеона) — різновид націоналістичної політики і свідомості, зміст яких полягає в поширенні ненависті й ворожнечі щодо інших націй і народів. Головні положення полягають у пропагуванні та поширенні в масовій свідомості й психології ідей виняткової переваги (вищості) "своєї" нації над усіма іншими. Є політикою "простих і негайних" шляхів розв'язання своїх проблем за рахунок інших, політикою дискримінації і пригнічення. Виникає у свідомості тих суспільних верств, які з самого факту свого походження намагаються здобути для себе переваги у суспільному житті Персонали Грач Леонід (нар. 1948). Закінчив юридичний факультет Кубанського державного університету, у 1985 р. — Вищу партійну школу при ЦК КПУ. 1980—1990 pp. — інструктор, перший секретар Кримського обкому КПУ, з 1992 р. голова Союзу комуністів Криму, 1993 р. — перший секретар ревкому Компартії Криму, 1996 р. — перший секретар Кримського ревкому Компартії України. У 1990—2002 pp. — депутат BP АР Крим; від травня 1998 р. по квітень 2002 р. — голова ВР АР Крим.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 597; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |