правити вибрана, наділена особливими соціальними та психологічними властивостями меншість — еліта, її склада- ють індивіди, які вирізняються високими показниками в тій чи іншій сфері діяльності, посідають найвище місце на шкалі таких соціальних цінностей, як-то влада, багатство чи знання.
В. Парето поділяє еліту на правлячу і неправлячу — контреліту. Правляча еліта — це всі ті, хто прямо чи опосередковано бере участь в управлінні суспільством. Контреліта — це люди, які наділені характерними для еліти психологічними властивостями, але внаслідок свого соціального статусу і різного роду бар'єрів не мають доступу до управління. Соціальна рівновага потребує постійного оновлення складу правлячої еліти шляхом введення до неї індивідів з елітарними властивостями з нижчих верств суспільства і вилучення тих, хто таких властивостей не має. Однак це не відбувається, оскільки правляча еліта прагне зберегти свої привілеї і передати їх у спадок особам з неелітарними індивідуальними властивостями. У результаті погіршується якісний склад правлячої еліти, вона вирод- жується, що спонукає кількісно зростаючу контреліту до боротьби за владу. Остання скидає правлячу еліту і встанов- лює власне панування. Так відбувається зміна правлячих еліт, яку В. Парето назвав «законом циркуляції еліт».
За В. Парето, існують два головних типи еліт, які послідовно змінюють один одного: еліта «левів» та еліта «лисів». Першу характеризують крайній консерватизм, силові методи правління. Друга, навпаки, динамічна, її складають майстри обману й політичних комбінацій. Ста- більна політична система характеризується переважанням еліти «левів», а нестабільна, яка вимагає творчо мислячих, енергійних діячів, новаторів, — еліти «лисів».
Кожен тип еліти має певні переваги на тому чи іншому етапі суспільного розвитку. Та з часом вони перестають відповідати потребам керівництва суспільством. Еліта вироджується й відповідно до закону циркуляції еліт поступається місцем контреліті, яка за допомогою мобілі- зованих нею невдоволених мас установлює своє політичне панування. Маси від такої зміни еліт нічого не виграють і залишаються об'єктом панування та експлуатації. Звідси ^- Парето робив песимістичні висновки як щодо «масової
Становлення та розвиток політичних ідей
Основні історичні віхи пізнання політичних явищ
циркуляції еліти або просто революції», так і стосовно демократії.
Близькими до цих висновків були погляди третього відомого творця класичної теорії політичних еліт — німецького соціолога Роберта Міхельса (1876—1936). Погод- жуючись в основному з тлумаченням Г. Москою причин елітарності, він особливо виокремлював організаційні струк- тури суспільства, які стимулюють елітарність і вивищують керівну меншість. Учений стверджував, що сама організація суспільства вимагає елітарності й закономірно відтворює її.
У своїй основній праці «До соціології партійності в сучасній демократії» (1911) Р. Міхельс на прикладі німецької соціал-демократії доводив, що суспільство не може функціонувати без великих організацій. Керівництво такими організаціями не можуть здійснювати всі їхні члени, біль- шість яких є некомпетентними, пасивними й байдужими як до повсякденної діяльності організацій, так і до політики в цілому. Ефективність функціонування великих організацій потребує виокремлення керівної меншості, яка, маючи спеціальну освітньо-професійну підготовку, формулює про- грами, готує вибори, управляє фінансами тощо. Ця меншість поступово, але неминуче виходить з-під контролю рядових членів, відривається від них і підпорядковує політику власним інтересам, піклуючись передусім про збереження свого привілейованого становища. Так з необхідністю зако- ну, який Р. Міхельс назвав «залізним законом олігархічних тенденцій», в організаціях і суспільстві в цілому виокремлю- ється керівна меншість — еліта.
Будь-яким, навіть демократичним суспільством, стверд- жував Р. Міхельс, завжди фактично править олігархічна елітарна група. Демократія як безпосередня влада мас не- можлива суто технічно й недоцільна з огляду на некомпе- тентність мас і їх байдуже ставлення до політики.
Р. Міхельс заперечував закон циркуляції еліт В. Парето, вважаючи, що еліта виступає як єдина згуртована сила, бо різні її групи мають спільний інтерес — збереження свого панівного становища. Хоча між представниками еліти й точиться неперервна боротьба, для мас вона є прихованою. А тому потрібно говорити не про поділ еліти на правлячу й неправлячу, а про поділ суспільства на еліту як панівну привілейовану касту і маси як «демократичну декорацію».
............ О О
v.::'.:::...... V..,.-....,,...............................,..,....>,.,,..................v...... О О
Елітистський підхід до вивчення політики на початку XX ст. був доповнений вивченням впливу так званих заінтересованих груп (А. Бентлі) і теорією бюрократії (М. Вебер), а згодом концепціями технократії і мерітократії (Дж. Бернхем, Дж. Гелбрейт, Д. Белл та ін.).
Таким чином, політична думка від свого зародження й до становлення науки про політику у нинішньому її вигляді пройшла довгий і складний шлях, на якому політичні ідеї виникали й розвивались під вирішальним впливом об'єк- тивних чинників суспільного розвитку, насамперед таких, як соціально-економічні умови життя суспільства, характер взаємовідносин наявних у ньому різних класів, його державно-правова система.
Політичні вчення найчастіше є ідеологічним відображен- ням реальних інтересів певних суспільних класів. Двома основними напрямами суспільно-політичної думки, які склалися протягом декількох століть, є лібералізм із його головною ідеєю індивідуальної свободи і комунізм, центральна ідея якого — ідея соціальної рівності. Попри класово-апологетичний характер ліберального й комуніс- тичного вчень через їх боротьбу, взагалі через взаємодію й зіткнення різних за своєю сутністю поглядів і позицій, в історії політичних ідей відбувається процес осягнення об'єктивної природи держави, поглиблення уявлень про свободу, рівність і справедливість, про належний суспільний і державний устрій, права і свободи людини, форми і прин- ципи взаємовідносин особи і влади тощо. Звернення до політичних концепцій минулого нерідко виявляється дійовим засобом розв'язання складних проблем, які постають перед сучасною наукою про політику.
Августин А.
Исповедь. М., 1992.
Антология мировой политической мьісли: В 5 т. М., 1997.
Аристотель.
Политика // Сочинения: В 4 т. М., 1983. Т. 4.
Становлення та розвиток політичних ідей
Основні історичні віхи пізнання політичних явищ
Бенталі Й.
Введение в основания нравственности и законодательства. М., 1998.
Вебер М.
Политика как призвание и профессия // Избр. произведения. М., 1990.
Гегель Г. В. Ф.
Политические произведения. М., 1979. Гегель Г. В. Ф.
Философия права. М., 1990. Гоббс Т.
Левиафан, или Материя, форма и власть государства церковного и гражданского // Избр. произведения: В 2 т. М., 1965. Т. 2. Граций Г.
О праве войны и мира. Три книги, в которых объясняется естест- венное право и право народов, а также принципы публичного права. М., 1957.
Енгельс Ф.
Походження сім'ї, приватної власності і держави // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. Т. 21.
История политических и правовых учений / Под ред. О. Э. Лейста. М., 2000.
История политических и правовых учений / Под общ. ред. В. С. Нерсесянца. М., 1996.
История политических учений / Под общ. ред. О. В. Мартышина. М., 1996.
История политических учений / Под ред. К. А. Мокичева: В 2 ч. М., 1971. Ч. 1; 1972. Ч. 2.
Історія розвитку політичної думки: Курс лекцій. К., 1996. Кант И.
К вечному миру: Идея всеобщей истории во всемирном граждан- ском плане // Сочинения: В 6 т. М., 1966. Т. 6.
Кант И.
Метафизика нравов. В двух частях. Часть первая. Метафизические начала учения о праве // Там же. М., 1965. Т. 4. Ч. 2.
Классический французский либерализм. М., 2000. Констан Б.
О свободе у древних в ее сравнении со свободой у современных людей // Полит, исследования. 1993. № 2.
Ленін В. І.
Держава і революція // Повне зібр. творів. Т. 33.
Локк Дж.
О государственном правлении // Избр. филос. произведения: В 2 т.
М., 1960. Т. 2.
Макиавелли Н.
Государь. М., 1990.
Маркс К., Енгельс Ф.
Маніфест Комуністичної партії // Твори. Т. 4.
Маркс К.
Критика Готської програми // Там само. Т. 19.
Мир политической мысли: Хрестоматия: В 2 т. М., 1994.
Михелъс Р.
Социология политических партий в условиях демократии //
Диалог. 1990. № 3, 5, 7, 9, 11.
Монтескье Ш.-Л.
О духе законов // Избр. произведения. М., 1955.
Мор Т.
Утопія. К., 1988.
Основи політичної науки: Курс лекцій. Ч. 1. З історії політичної
думки: від стародавності до наших днів / За ред. Б. Кухти. Львів,
1996.
Платон.
Государство // Сочинения: В 3 т. М., 1971. Т. 3. Ч. 1.
Платон.
Законы // Там же. М., 1972. Т. 3. Ч. 2.
Политические учения: История и современность: Домарксистская
политическая мысль / Отв. ред. В. Е. Гулиев. М., 1976.
Політологічний енциклопедичний словник / Відп. ред. Ю. С. Шем-
шученко, В. Д. Бабкін. К., 1997.
Руссо Ж.-Ж.
Об общественном договоре, или Принципы политического права //
Трактаты. М., 1969.
Руссо Ж.-Ж.
Рассуждение о происхождении и основаниях неравенства между
людьми // Там же.
Себайн Джордж Г., Торсон Томас Л.
Історія політичної думки. К., 1997.
Становлення та розвиток політичних ідей
Скиба В. Й., Горбатенко В. П., Туренко В. В.
Вступ до політології: Екскурс в історію правничо-політичної думки
/ За ред. В. Й. Скиби. К., 1998.
Токвиль А. де.
Демократия в Америке. М., 1992.
Хто є хто в європейській та американській політичній науці: Малий політологічний словник / За ред. Б. Кухти. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Львів, 1997.
Цицерон М. Т.
О государстве. О законах. Диалоги. М., 1994.
У
країнська політична думка зародилась і розвивалась у контексті європейської політичної думки,яка справляла на неї визначальний вплив. Одним із важливих чинників розвитку української політичної думки були об'єктивні соціально-політичні процеси, що відбувалися в самій Україні. У центрі них постійно перебувала проблема державності, яка по-різному вирішувалась політичними мислителями. З'ясування ідейно-світоглядних і соціально-політичних передумов, основних ідей і концепцій політичної думки України та їхньої ролі у становленні національної державності є важливою умовою розуміння сучасної української політичної дійсності, тих дер- жавотворчих процесів, які складають її основний зміст.
У розгляді проблем розвитку політичної думки України важливим є питання про її початок. Одні дослідники пов'язують його з існуванням окремішньої української дер- жавності (козацько-гетьманською добою), інші — з періодом Київської Русі, ще інші відносять витоки української політичної думки до ще раніших часів. Для вирішення цього питання доцільно виходити з джерел політичних і правових ідей, які дійшли до наших часів у писаній формі. Такими джерелами є створені в період Київської Русі літописи, «слова», «повчання», «житія», різні збірники законів та ін.
Становлення та розвиток політичних ідей
Зародження і розвиток української політичної думки
Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет
studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав!Последнее добавление