КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Живопис та його види
Живопис (від живо писати тобто писати образно) — це просторове пластичне мистецтво, художнє зображення на площині предметного світу кольоровими фарбами, що розгортається у двох вимірах, але прагне опанувати і простір (третій вимір). На відміну від графіки живопис втілює образи перш за все за допомогою кольору. Основними видами живопису є: — монументальний живопис; — станковий живопис; — мініатюра. Монументальний живопис — живопис на великих нерухомих архітектурних основах: на великих площах стіни, полотна (панорама, діорама, театральні декорації), вікна (вітраж). Монументальний живопис підпорядковується архітектурній споруді у синтезі з іншими видами мистецтв. У цьому ансамблі монументальний живопис виконує також декоративну роль. Станковий живопис (від станок, мольберт, на який ставиться підготовлена основа — картон, дошка, полотно для малювання картини) об'єднує твори самостійного значення, не пов'язані з архітектурним ансамблем. Їх можна переносити, зберігати в житлових приміщеннях, установах, музеях. Мініатюра (від іт. miniatura, від лат. minium — кіновар, сурик — червоні фарби, якими у давнину виділяли ініціали, заставки у рукописних книжках) — невеликий за розмірами твір живопису, що потребує витонченої техніки виконання. Мініатюрою у першу чергу називається мистецтво прикрашення та ілюстрування рукописних книжок (книжкова мініатюра), що набуло розквіту в епоху Середньовіччя. Особливим різновидом мініатюри є портретна мініатюра — вид живописного (іноді різьбленого) портрета невеличкого формату (від 1,5 до 20 см), який з'являється у Європі у XVI ст. Портретні мініатюри виконувалися технікою акварелі або гуаші на пергаменті, папері, тонкому картоні, на слоновій кістці, олійними фарбами на міді, керамічними фарбами на порцеляні, емаллю на металах. Портретні мініатюри використовували традиції медальєрного мистецтва (розташування у колі, овалі; функції пам'ятного знака, сувеніри), тому могли існувати в інтер'єрі самостійно, включатися у медальйони, кришки табакерок, годинників, вставлятися замість каміння у персні. Різновидом мініатюри є живопис на невеличких лакових виробах майстрів Палеха, Мстьори, Холуя.
8. Поняття основи та ґрунту в живописі. Монументальний та станковий живопис створюється на відповідних матеріалах, які, так само як у графіці, називають основою. У ролі основи виступають різноманітні матеріали: дерево, полотно, метал, скло, порцеляна, картон, папір, синтетичні матеріали. Основа багато в чому визначає техніку та стиль живопису. У давнину найбільш популярним матеріалом для живопису було дерево, яке використовували як основу ще в Єгипті та Стародавній Греції. Дерев'яна основа використовується у підлаковому живописі, у традиційному народному мистецтві (різні види декоративного розпису), але класичною формою живопису на дереві є іконопис, аналізу якого буде присвячений окремий розділ. Другий тип основи, що й сьогодні залишається найулюбленішим, — це полотно. Згадки про нього з'являються ще в античні часи (у трактаті монаха Гераклія, X ст.), але тоді полотно використовувалося лише у сполученні з деревом: для обтяжки дощок чи для склеювання швів між дошками. Зазвичай виділяють два головних різновиди полотна: — крупнозернисте, у якому добре видно переплетіння ниток, вузлики; — дрібнозернисте, де фактура тканини майже непомітна. Перевагою дерева та мідної дошки як типів основи для живопису було те, що вони не пропускали повітря із заднього боку картини, що давало змогу зберегти фарбовий шар зображення. А недоліком, наприклад, дерева було те, що воно деформується і тріскається під впливом зміни температури повітря та вологості. Ось чому для кращого збереження живописного зображення на такій основі вона скріплювалася за допомогою спеціальних кріпильних пристроїв, якими, наприклад, в іконі були так звані шпуги, або шпонки (про них ви дізнаєтеся у розд. 3). Для того, щоб полотняна основа не деформувалася під впливом змін вологості чи температури, полотно натягують на спеціальну арматуру — підрамник, у якому написану картину вже вставляють до рами. Залежно від типу конструкції підрамник може бути суцільним (коли всі його частини скріпляються таким чином, що лишаються нерухомим) чи розсувним (коли кути та перетини конструкції можуть рухатися завдяки кілкам — подібним до іконних шпонок рейкам, що вставляються в отвори підрамника). Полотняна основа може бути дубльованою. Дубляж основи, тобто Основою для живопису можуть бути найрізноманітніші матеріали: шкіра, порцеляна, скло, пластичні матеріали, картон, папір, замінники дерева тощо. Ґрунт (від нім. Grund — основа) — це тонкий шар спеціального сполучення, що наноситься на полотно чи дерев'яну основу. Ґрунт виконує декілька важливих у технології живопису функцій: по-перше, він зрівнює поверхню основи; по-друге, захищає основу від дії зв'язуючих речовин фарби, не даючи можливості проникати в основу; по-третє, ґрунт своїм тоном бере участь у колориті картини. У живописі Середніх віків і Відродження (до XVI ст.) превалює білий ґрунт, який виготовляли з гіпсу та крейди: на ньому всі кольори ставали більш яскравими, рефлектуючими світло і світлова шкала колориту поширювалася. Одним з різновидів такого ґрунту був левкас (ґрунт для ікон), який в іконах XIII—XIV ст. (у тому числі в українських) покривали золотом, посилюючи ефект світіння. Зі зміною типу основи з дерев'яної на полотно і з переходом до техніки олійного живопису змінюється й склад ґрунту, до якого увійшли олійні фарби замість гіпсу та крейди. Найбільш популярним з кінця XVI ст. стає червоно-коричневий ґрунт, так званий болюс. Кольоровий ґрунт змінює колорит картини, додаючи фарбам нових відтінків.
9. Живописні техніки. Ж.т. визначаються тими матеріалами (фарбами), якими створюється зображення, а відрізняються складом фарб і в'язива, що закріплює фарби у ґрунті і зв'язує їх між собою. Пастель (від іт. pasta — тісто).Пастель виготовляється у вигляді коротких різнокольорових паличок без оправи — пастельних олівців. Особливістю пастозного мазка є те, що він непрозорий, тому головним прийомом стає штрих, як у графіці, а не мазок, як у живописі. Основою для техніки пастелі є шорсткувата поверхня паперу, картону, замші, пергаменту і т. ін. Акварель (від лат. aqua — вода) — це фарба, де в'язивом є клей рослинного походження, що розчиняється водою. Звідси походить назва і фарби, і відповідної техніки живопису. Розчиняючи фарбу водою, можна досягти ефекту ледь відчутних нюансів кольорів, рухів, а якщо користуватися різновидом цієї техніки — живописом по мокрому (коли не тільки фарба, а й основа змочується водою), то прозорість може бути майже абсолютною. Гуаш (від іт. guazzo — водяна фарба) народилася як різновид акварелі, коли для посилення фарбового шару в розтерті на воді з клеєм фарби домішували білила. Тому гуаш непрозора, щільна і за своїми візуальними якостями схожа на пастель. До водяних фарб належить і техніка, що використовується широко у монументальному живописі, — фреска (від іт. fresco — свіжий). Це техніка малювання водяними фарбами, розчиненими на вапняковому молоці, по свіжій штукатурці. Оскільки в'язивом і основою, на якій створюється зображення, у фресковому живопису є вапняк, малювати треба дуже швидко, доки вапняна штукатурка не висохла. До труднощів цієї техніки належить, по-перше, неможливість внесення поправок у зображення, бо для цього необхідно знімати весь верхній шар штукатурки; по-друге, те, що після висихання фарби світлішають, покриваючись білуватим нальотом. Темпера (від лат. temperare — змішувати фарби, пом'якшувати) — це живопис фарбами, в яких сполучною речовиною є емульсії, натуральні (з води та яєчного жовтка) та штучні (водяний розчин клею з олією, до яких іноді додають мед, фіговий сік, казеїн). Важливими перевагами цієї техніки є, по-перше, те, що фарби висихають рівномірно, не створюючи тріщин (кракелюрів). По-друге, яскравість темперного живопису зберігається у первісному вигляді довгий час. Для цього фарбовий шар покривали оліфою. Олійний живопис. Розчинниками для олійних фарб є рослинна олія (соняшникова, льняна, горіхова, макова) та різні лаки, що дає змогу використовувати різноманітні технічні прийоми, розширюючи зображувальну виразність живопису. Олійні фарби можна змішувати, вони довгий час зберігають свій тон та блиск, художник може сам обирати відповідний темп письма. Але поруч з цими позитивними рисами техніки є і суттєві недоліки: олійні фарби з часом темнішають, а різна швидкість висихання різних олій — розчинників різних фарб — стає причиною появи головної "біди" олійного живопису — кракелюрів (тріщин фарбового шару, вірогідність появи яких тим більша, чим товстішим є цей шар). Клейовий живопис - ж-с фарбами,в яких вязивом є твар. або росл. клей. Енкаустика (від гр. enka-ustike — випалюю) — восковий живопис, що створюється гарячим способом: розігріті фарби (віск, смоли, олія, пігмент) наносяться на розігріту основу за допомогою пензля та розігрітого бронзового інструмента каутерія (стрижень з ложечкою та лопаткою на кінцях), після чого живопис оплавляється у жаровні. До живописних технік належать ще емаль — живопис керамічними, силікатними, синтетичними фарбами, мозаїка, вітраж.
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 7331; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |