КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціологічні ідеї консерватизму, лібералізму й утопічного соціалізму
Ке кій губернії він пов'язує з війною 1812 р., а високу питому вагу пограбувань і крадіжок у Новгороді та Казані пояснює тим, що це—крупні торгові міста Європи й Азії. Термін відзначає велику кількість самогубств у Петербурзькій губернії. Він правильно констатує соціальні й економічні причини суїциду (самогубства), що підтверджують і сучасні дані. Так, наприклад, погіршення соціально-економічного становища в країні різко підняло вгору криву суї-цидальних випадків у Москві та Санкт-Петербурзі: якщо за тиждень у 1990 р. в цих містах добровільно кінчали життя самогубством сім — дев'ять чоловік, то в 1991 р. за січень — березень це число становило 19—21 і піднялось (Огонек, 1991. № 13. С. 8) до середньосоюзного показника за 1991 р. з розрахунку на 100 тис. жителів, причому на Росію і Прибалтику припадало 23—29, а на Закавказзя та південь Середньої Азії — чотири — дев'ять самогубств (Аргументи и. факти. 1991. № 15). Офіційна реакція на результати праці Германа — разючий приклад тієї задушливої атмосфери, в якій розвивалася допитлива думка дослідників. Президент Російської академії О. С. Шишков (адмірал, статс-секретар Олександра І, член Державної ради, член суду над декабристами) дає таку оцінку доповіді Германа, надрукованій у виданні Академії наук: «Статтю про зчислення смертовбивств і самогубств, які сталися за два минулі роки в Росії, не вважаю для чого-небудь потрібною, а шкідливою. Перше: яка потреба знати про число сих злочинів. Друге: за якими доказами кожен читач може вдостовірений бути, що число се аж ніяк не збільшено. Третє: для чого звіщення про се може служити. Хіба для того лише, щоб злочинець, який вагається, зміг почерпнути з того схвалення, що він не перший до цього діла приступає. Мені здається, подібні статті, непристойні для обнародування оних, належало б до того, хто прислав їх для надрукування, відіслати назад з зауваженням, щоб і наперед над такими пустими речами не трудився. Хорошо звіщати про благі справи, а тоді, як смертовбивства та самовбивства мають занурюватись в вічне забуття». Такою була високовельможна оцінка першого оригінального емпіричного дослідження суїцидності в Росії, оцінка некомпетентної людини, не здатної навіть зрозуміти, «яка потреба знати» про це. Турбота про цноту імперії свято боронилася адміністративно-бюрократичним апаратом, якому потрібна не істина, а лише приємні вісті «про благі справи». Імперія ніколи не хотіла, бачити брудних виразок на власному тілі. А людей, що наважувалися це зробити, ув'я- знювали в божевільні, відправляли на заслання, заборо Це дуже цікавий повчальний матеріал для соціологічного аналізу соціальних і політичних умов розвитку знання про суспільство. Прогрес суспільствознавства та його диференціація на спеціалізовані галузі знання створює можливості для інтегрованого аналізу різноманітних соціальних процесів і явищ та їхнього розгляду в узагальнених соціальних теоріях. Це, безумовно, плідний напрям наукового пошуку, але на той час для нього ще не визріли відповідні умови, щоб реалізувати його на основі глибокого і всебічного наукового аналізу. Подібні спроби тоді могли призвести до протилежного результату, про що свідчить штучно сконструйоване вчення Р. Мальтуса, яке виникає наприкінці XVIII ст. Воно є своєрідним синтезом теорії, в якій переплелися елементи тогочасних уявлень з політекономії, демографії та географічного детермінізму. Томас Роберт Мальтус (1766—1834) — англійський священик і економіст, автор праці «Досвід закону про народонаселення». Розглядаючи соціально-демографічні явища, він приходить до висновку про постійно зростаючі диспропорції між процесами росту населення та засобами існування людини. Мальтус як економіст спирався на роботи перших представників політичної економії, зокрема фізіократів, які вважали, що лише землеробство створює додатковий продукт— земельну ренту. Він трансформує цей принцип і переносить його у сферу промислового виробництва. Шляхом компіляції праць різних економістів Мальтус висуває «Закон про убування продуктивності послідовних затрат» і формулює його стосовно сільськогосподарського виробництва як «закон убуваючої родючості землі». Зіставляючи дані між зростанням народонаселення і збільшенням засобів існування, Мальтус приходить до висновку, який формулює як «природний закон» про зростання населення в геометричній, а засобів існування, необхідних для фізичного прожиття людей, в арифметичній прогресії, що нібито призводить до «абсолютного перенаселення». XVIII—XIX ст., на рубежі яких жив Мальтус, примітно виділяється в історії науки особливими пристрастями до відкриття законів — як об'єктивних, так і фіктивних. (У науці теж існує мода, що притягує людей, далеких від справжньої науки). Мальтус не був глибоким дослідником. Він намагався пояснити процеси зростаючої пауперизації населення, пов'язаної з обезземеленням селянства, поширенням безробіття і зубожіння, абсолютним перенаселенням, наслідком якого є відсутність для частини населення продуктів споживання, що, в свою чергу, спричинює голод, епідемії, війни тощо. Природа сама регулює реальне співвідношення між кількістю населення і засобів існування за допомогою голоду. Надлишок людей на землі зумовлює закон боротьби за існування, в якій переможцем виходить найсильніший і най-пристосованіший. Проте сама природа не встигає справлятися з процесом швидкого зростання населення зі збільшенням голодних ротів, тому з «абсолютним перенаселенням» потрібно боротися на державному рівні шляхом регламентації шлюбів і регулювання народжуваності. Масову загибель людей у війнах, внаслідок пошестей, епідемій він вважав явищем позитивним, оскільки воно зменшує частку «зайвого» населення. З морального боку теорія Мальтуса зрозуміла і коментарів не потребує. Що ж до наукової аргументації відкритих «законів», то на них слід зупинитися детальніше. В історії суспільства ніколи не існувало такого «закону» про співвідношення між ростом народонаселення та засобів існування, про який говорить Мальтус. Навпаки, практика розвинутих країн показала, що в нормальних умовах розвиненої економіки приріст виробництва засобів існування завжди вищий, ніж приріст населення. На прикладі слаборозвинутих країн можна простежити, коли справді в окремих випадках за певних умов (економічна, політична дезорганізованість, стихійні лиха тощо) такий розрив може існувати певний час, коли, скажімо, приріст населення становить 3%, а приріст національного прибутку—1—2%. Але і це співвідношення не виражається геометричною та арифметичною прогресіями. Це — проблеми соціальні, економічні та політичні і нічого спільного із законами природи не мають. Мальтус часто некоректно обґрунтовує свою «геометричну прогресію» зростанням населення в окремих регіонах, коли цей процес відбувається не за рахунок природного приросту (різниця між кількістю народжених і померлих), а завдяки міграційним процесам (переміщення мас населення з одного регіону в інший), які щодо даної країни чи регіону ні в якому разі не можна вважати за натуральний приріст. Ще одним сумнівним принципом мальтузіанської теорії народонаселення є принцип «недоспоживання». Відповідно до нього, на думку Мальтуса, капіталістичне суспі- 5 828 129 льство виробляє надмірну кількість товарів, які не можуть бути куплені населенням. Це зумовлює появу непродуктивних споживачів, так званих «третіх осіб» (після капіталістів та робітників) — офіцерства, землевласників, обслуги тощо, яких він розглядає як необхідне і корисне для держави населення. Висока продуктивність капіталу зменшує потребу в робочій силі, що теж є причиною зростання «надлишку населення» за рахунок робітників. Таким чином,, мальтузіанська концепція виявляє себе як елітарне ідеологічне вчення. Не випадково книга Мальтуса ще за його життя видавалася кілька разів, а її ідеї вплинули на законодавчі акти Англії проти бідноти в 1834 р. Концепція Мальтуса |була безпосередньо спрямована проти вчення Ж- Ж- Руссо про соціальну рівність і право людини на свободу та проти вчення його учня — англійського утопіста Уільяма Годвіна (1756—1836), який у своїй праці «Дослідження відносно політичної справедливості» писав, що люди можуть організувати виробництво так, іщ> воно буде здатне задовольнити потреби кожного, за умови знищення приватної власності і панування багатіїв, що привласнюють працю трудящих. Ідеї Мальтуса набули поширення в демографії та соціології. Пізніше теорія Мальтуса була відкоригована і доповнена дослідниками в США, Англії, Франції та інших країнах і існує під назвою неомальтузіанства. Соціальна статистика і демографія в XIX ст. розвиваються зростаючими темпами. З їх поступом пов'язаний розвиток нових напрямів у галузі емпіричних соціальних досліджень, про що йтиметься далі. Що ж стосується розвитку соціально-філософських теорій суспільства, філософії історії та історіографії, то на початку XIX ст. вони однозначно зазнали кризи. З одного боку, чітко виявилася нездатність абстрактно-філософських концепцій, які не спиралися на аналіз історичних фактів і були спекулятивними та позаісторичними. З іншого — безплідними виявились і шляхи розвитку історичної науки, яка зводилася до накопичення й описання фактів і не могла піднятися над власним емпіричним базисом, не мала методів теоретичного узагальнення історичного процесу і залишалася на позиціях повзучого емпіризму. Філософія історії теж потерпіла поразку в своїй спробі поєднати історико-культурологічні факти з методами теоретичного аналізу, оскільки останні змикалися з традиційно філософськими. Суспільна наука була на грані кризи і потребувала нових дослідницьких орієнтирів. Запитання для самоконтролю 1. Розкрийте особливості розвитку соціального знання в цілому і протосоціологічного, зокрема, в історії нового часу. 2. Чому і як природничі науки впливали на розвиток соціального знання нового часу? 3. Проаналізуйте роль соціологічних поглядів Т. Гоббса, Д. Локка, Ж. Ж. Руссо для формування нових уявлень про причини виникнення суспільства та держави. 4. Розкрийте значення соціологічних поглядів Ш. Л. Монтеск'е для формування натуралістичної орієнтації в розвитку соціальної науки. 5. Що таке «філософія історії» і. чи можна розглядати її як новий рівень у розвитку знання про суспільство? 6. У чому полягає історичне значення філософії історії Дж. Віко? 7. Проаналізуйте критерії основних епох соціального прогресу в філософії історії М. Ж. А. Н. КонДорсе і покажіть раціональні та хибні сторони його теорії. 8. За якими критеріями І. Г. Гердер оцінює всесвітню історію 9. Назвіть головні причини кризи «філософії історії». 10. Що зумовило розвиток демографічних та статистичних досліджень XVII—XVIII ст. і яке значення вони мали для пізнання соціальних закономірностей і поступу самого соціального знання? 11. Проведіть порівняльний аналіз «школи політичних арифмети-хів» та «описової школи статистики» і покажіть їх вплив на формування нових наук про суспільство. 12. Зробіть порівняльний аналіз анкетних обслідувань В. М. Тати-щева та М. В. Ломоносова. ГЛАВА 4
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 1673; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |