Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 9




Етнонаціональна політика – це система тактико-стратегічних дій, заходів та програм певного політичного суб’єкта (насамперед держави, політичних партій, громадсько-політичних рухів тощо) в галузі взаємовідносин етнонаціональних спільностей між собою та їхні стосунків з державою.

Демократизація у політичній науці визначається як процес зміни політичної системи, що характеризується розширенням політичних прав і свобод громадян, виникненням політичного та ідеологічного плюралізму, збільшенням форм участі населення в політичному житті, децентралізацією державної влади, реалізацією принципу розподілу влади, а також побудовою громадянського суспільства.

Розглядаючи основні фази переходу до демократії, американський політолог Д. Растру стверджує, що для генезису демократії необхідна низка факторів: почуття національної єдності, наявність стійкого конфлікту, а також свідомий вибір демократичних процедур. Крім того, і сама політична еліта, і суспільство повинні усвідомити та засвоїти нові правила політичного життя. Перехід до демократії не може бути легким і швидким, він супроводжується різними конфліктами і кризами. Потрібен досить тривалий період для того, щоб не тільки інституціоналізувалися ті зміни, що відбулися в структурі політичної системи, але й у свідомості людей закріпилися нові для них цінності, норми і зразки поведінки. Так, ще в ХІХ ст. французький учений Апекс де Токвіль, аналізуючи протиріччя «демократичної революції», вказував на небезпеку швидкого переходу до демократичної системи, відзначаючи, що встановлення рівності серед народу, який не звик до політичної свободи, неминуче призводить до тиранії більшості, від якої до тиранії одноособової – усього один крок. Це підтверджується й подіями, що відбувалися у Франції після революції ХVІІ ст., і подіями на початку ХХ ст. в Росії, коли революції 1917 р. призвели до встановлення в країні тоталітарного політичного режиму.

Чимало парадоксів зустрічаються й на шляху демократизації політичного режиму. Так, американський політолог А. Пшеворський у праці «Демократія і ринок» відзначає два можливих рівні виникнення конфліктів: між прихильниками й супротивниками автократії між самими демократичними силами за місця в майбутній політичній системі. Ця ситуація породжує наступну дилему: для того, щоб прийти до демократії, антиавтократичні сили повинні об’єднатися в боротьбі проти авторитаризму, але щоб перемогти в умовах демократії, вони повинні суперничати одна з одною.

Напевне, найоригінальнішою сучасною концепцією демократизації є запропонована американським політологом С. Хантінгтоном теорія «третьої хвилі демократизації». Виділяючи певні періоди («хвилі») збільшення й скорочення кількості переходів до демократичних режимів, Хантінгтон розглядає в цілому процес демократизації як глобальний, здатний, в остаточному підсумку, охопити всі політичні системи світу.

Корені першої хвилі демократизації Хантінгтон вбачає в американській і французькій революціях, відзначаючи, що справжнє виникнення демократичних інститутів відбувається вже в ХІХ ст. Початок першої хвилі вчений пов’язує зі скасуванням майнового цензу й розширенням виборчого права в США в 1828 р.

Швейцарія, Франція, Великобританія та інші європейські держави також здійснили перехід до демократії протягом сторіччя. До 1926 р. вже налічується понад 30 країн, у яких встановлюються демократичні інститути.

Однак для країн, що встановили демократичні режими напередодні Першої світової війни, країн, в яких нові демократичні цінності, що прийшли на зміну традиційним, не встигли закріпитися у свідомості громадян, швидкі зміни призвели до сумного результату – відновленню авторитарного або виникнення нового, значно жорстокішого варіанта автократії – тоталітарного політичного режиму. Хантінгтон підкреслює, що більш ніж з десятка країн, що створили демократичні інститути до 1910 р., лише Греція пережила після 1920 р. такі «відкіт», тоді як із сімнадцяти країн, що сприйняли демократичну ідею в 1910 – 1931 рр., зберегли її тільки чотири.

Початок другої хвилі демократизації пов'язаний із перемогою антигітлерівської коаліції в Другій світовій війні та розпадом світової колоніальної системи, що призвело до виникнення низки нових держав (Індії, Пакистану, Шрі-Ланки, Малайзії) і встановленню демократичних інститутів у Західній Німеччині, Італії, Австрії, Японії, Кореї. Наприкінці 1940-х – на початку 1950-х рр. демократичний режим встановлюється в Туреччині та Греції. У Латинській Америці до кінця 1940-х рр. демократія відновлюється в Уругваї, Бразилії, Аргентині, Перу й деяких інших країнах.

Однак друга хвиля демократизації, що характеризувалася в порівнянні з першою хвилею небагато більшою інтенсивністю, виявилася досить нетривалою, і до кінця 1960-х рр. повністю вичерпала себе. Хантінгтон відзначає, що з кінця 1950-х рр. політичний розвиток і транзит режимів набувають чітко авторитарного характеру. Найбільшого масштабу другий відкіт досяг у Латинській Америці – Перу (1962), Бразилія (1964), Болівія (1964), Аргентина (1966), Еквадор (1972), Уругвай (1973), Чилі (1973). Зачепив другий відкіт і азійські країни (Пакистан, Корея, Індонезія, Філіппіни), а також практично повністю захопив країни Африки, що стали незалежними в період з 1956 р. по 1970 р. (за винятком Ботсвани). У середземномор’ї авторитарні режими встановлюються в Греції та Туреччині.

Третя хвиля демократизації починається з 1947 р. і проявляється, насамперед, у Південній Європі. Першим впав авторитарний режим у Греції, згодом – у Португалії, а зі смертю Франко починається процес демократизації в Іспанії. Протягом п’ятнадцяти років після падіння португальської диктатури демократичні режими прийшли на зміну авторитарним майже в тридцяти країнах. Наприкінці 1970-х рр. хвиля демократизації докочується до Латинської Америки (демократичні режими встановлюються в Еквадорі, Перу, Болівії, Уругваї, Бразилії та інших країнах). У 1977 р. демократичний рух заявляє про себе в Азії – Індія, проживши півтора роки в умовах надзвичайного стану, повертається на демократичний шлях. У середині 1980-х рр. демократії встановлюються на Філіппінах, у Південній Кореї та Пакистані. Наприкінці десятиліття демократична хвиля захлеснула Східну Європу, що призвело до розпаду комуністичного світу та утворення цілої низки нових держав, які вставали на шлях демократичного розвитку. Пік третьої хвилі демократизації припадає на 1991 – 1992 рр.

До кінця сторіччя третя хвиля демократизації поступово слабшає, і Хантінгтон виділяє 4 – 5 країн, що відновлюють авторитарні режими.

Таким чином, Хантінгтон стверджує, що демократизація – це глобальний процес, котрий з кожним десятиліттям охоплює все більшу кількість сучасних держав. Розвиваючи дану теорію, відомий англійський соціолог Е. Гідденс відзначає, що демократія – «ймовірно, найпотужніша з ідей ХХ ст.». дійсно, сьогодні у світі залишається зовсім небагато країн, які не називають себе демократичними. Навіть колишній Радянський Союз або сучасний Китай визначили себе не інакше, як країни «народної демократії».

При цьому, на думку вченого, у сучасному світі виникає так званий парадокс демократії. Він полягає в тому, що поки демократія поширюється по усьому світі, у зрілих демократичних країнах, які інші країни повинні, здавалося б, брати за зразок, все більше й більше зростає розчарування в демократичних процесах. Пояснюється цей факт тим, що традиційні для демократії механізми правління все менше відповідають новим умовам життя, у тому числі гнучкості й динамізму, необхідним у постіндустріальному світі, який заснований на активному обміні інформацією. Колишні механізми управління просто не працюють у суспільстві, громадяни якого перебувають у тім самому інформаційному середовищі, як і ті, хто ними управляє. Тому, на думку Гідденса, для підтримки існування демократії необхідна демократизація самої демократії. Причому така демократизація необхідна не тільки зрілим демократичним державам, вона може сприяти й розвитку нових демократій. Так, наприклад, у Росії, на думку Гідденса, внаслідок збереження сильних «авторитарних обертонів» з минулого, неможливо побудувати відкрите й демократичне суспільство винятково «зверху», його необхідно терпляче створювати через відродження громадянської культури.

 

2. Уважний погляд на історію людства, навіть починаючи з 1945 р., – після закінчення Другої світової війни, – дає жахливу картину: з часу встановлення миру на планеті бушувало більш ніж 159 міжнародних та внутрішніх військових конфліктів (серед яких – корейська і в’єтнамська війни, арабо-ізраїльські конфлікти, війни в Перській затоці, війни в Афганістані та ін.), а число загиблих солдатів майже дорівнює кількості загиблих у першій світовій війні (більше 7,2 млн. людей). Якщо ж до цього числа додати жертви серед мирного населення, цифри стають просто астрономічними – від 33 до 44 млн.

Елвіт та Рейді Тоффлер у книзі «Війна й антивійна» відзначають, що за період з 1945 по 1990 рр. усього три тижні на землі не було жодного збройного конфлікту.

Таким чином, можна з впевненістю стверджувати, що конфлікти є невід’ємною частиною політичного життя, однією з основних форм перебігу політичного процесу. У політичній науці інтерес до конфліктів не зменшувався ніколи. Становлення теорії політичного конфлікту пов’язане з іменами таких вчених, як Л. Козер, К. Боулдінг, Л. Крісберг та ін. Всі вони виходять із розуміння політичного конфлікту як неминучого зіткнення тих або інших сил на політичному полі.

У найзагальнішому виді політичний конфлікт може бути визначений як форма політичного процесу, що характеризується зіткненням різноспрямованих політичних сил з метою реалізації їх інтересів в умовах протидії.

Американський соціолог Л. Козер зазначає, що найчастіше в сучасному світі політичні конфлікти виникають або з приводу розподілу ресурсів влади, або внаслідок розбіжності політичних ідеалів і цінностей, а також зміни соціального статусу, визначення своєї громадянської або етнічної приналежності. Відповідно в політичній науці прийнято виділяти такі види конфліктів:

- конфлікт інтересів (викликаний зіткненням політичних і соціально-економічних цілей);

- конфлікт цінностей (пов'язаний із протиборством різних ідеологічних течій, політичних цінностей і орієнтацій);

- конфлікт ідентичності (зумовлений процесом ототожнення, ідентифікації індивідами чи соціальними групами приналежності до певної спільноти).

Л. Козер відзначає, що далеко не всі різновиди конфлікту є сприятливими для політичної системи. Конфлікти, які зачіпають інтереси різних політичних суб’єктів, носять, як правило, позитивний характер для системи, дозволяючи узгодити й врегулювати вимоги, що надходять до політичної системи. Конфлікти цінностей уже набагато небезпечніші – вони складніше піддаються розв’язанню й завжди несуть у собі загрозу розпаду самої системи. Конфлікти, пов’язані з ідентифікацією політичних суб’єктів – визначенням їх приналежності до тієї або іншої соціальної (етнічної) спільноти – завжди характеризуються особливою гостротою і є найнебезпечнішими для політичної системи, адже вони виникають в умовах формування нових державних утворень внаслідок реалізації права на самовизначення, властивого кожній нації. Такі конфлікти характеризуються боротьбою за права та інтереси різних національних груп, статусними та територіальними претензіями.

Конфлікт як форма політичного процесу має свої стадії розвитку, серед яких можна виділити три основні:

- передконфліктну стадію (стадію зародження політичного конфлікту). Вона складається з актуалізації політичних інтересів; виділення пріоритетних цілей; розробки стратегії і тактики боротьби; пошуку можливих союзників;

- стадію безпосереднього протиборства, яка складається з демонстрації сили, загрози її застосування; застосування сили та інших засобів боротьби; повномасштабне застосування насильства;

- стадію розв’язання конфлікту, яка вирішується тимчасовим розв’язанням (компромісом) чи повним розв’язанням (знищенням або консенсусом).

Стан політичної системи, при якому через різке загострення протиріч порушується її стабільність, нормальне функціонування і розвиток, у політичній науці називають політичною кризою. Політичну кризу можна визначити як крайню форму прояву конфлікту, що виявляється в глибокій дестабілізації політичної системи. Виділяють зовнішньополітичні (викликані міжнародними конфліктами) та внутрішньополітичні (парламентські, урядові, конституційні) кризи.

До основних кризових моделей розвитку конфліктів відносять війну та революцію.

Війна визначається як форма розв’язання політичного конфлікту шляхом застосування насильства. Виділяють зовнішні війни (між державами), у тому числі світові (як глобальне протиборство політичних коаліцій, що охоплює більшу частину країн світу) та внутрішні війни (громадянські), що представляють собою збройну боротьбу між конфронтуючими соціальними групами всередині держави. Війни між державами, особливо світові, призвели до загибелі десятків мільйонів людей, ставши справжньою трагедією цивілізації. Але не менш страшними є війни громадянські, що призводять до загибелі людей між представниками одного народу. За способом ведення виділяють війни партизанські, фронтові, тотальні.

Однією з «нетипових» різновидів війни є «холодна війна» – ідеологічне й військово-політичне протистояння, що розгорнулося після Другої світової війни між капіталістичними державами (США і Західною Європою) та країнами «соціалістичного табору». Термін «холодна війна», авторство якого приписують публіцисту Х. Суопу, набув популярності завдяки статтям У. Ліппмана в «Нью-Йорк триб`юн», які в 1947 р. були надруковані окремим виданням під заголовком «ЇХолодна війна. Про зовнішню політику США». «Холодна війна» мала багато, якщо не всі, формальних ознак війни звичайної, але офіційно вона ніколи не оголошувалася і, відповідно, не закінчувалася. Датою початку «холодної війни» вважається 5 березня 1946 р. – день знаменитої промови екс-прем`єр-міністра Великобританії Він стона Черчілля в американському місті Фултон. Датою закінчення «холодної війни» прийнято вважати 11 листопада 1989 р., коли була зруйнована Берлінська стіна.

Новий глобальний (цивілізаційний) конфлікт початку ХХІ ст., що розпочав свій символічний відлік із терористичної атаки 11 вересня 2001 р., і втягує в свою орбіту, з одного боку, більше 40 країн ісламського світу з населенням в 1 млрд. 200 млн. людей, а, з іншого, – практично всі країни постіндустріального християнського світу з населенням в 650 – 700 млн. людей, визначається багатьма політологами як Четверта світова війна.

Під революцією у політології розуміється вид політичного процесу, що характеризується радикальними політичними змінами, повною зміною політичної системи або ж витисненням з її структури окремих елементів. Революція, так само, як і будь-яка інша крайня форма прояву політичного конфлікту, безпосередньо пов’язана з використанням насильства.

Альтернативою революції як форми розвитку політичної кризи виступає реформування – перетворення, зміна, перебудова політичної системи або окремих її елементів. Це – еволюційний шлях виходу з кризи, який припускає такий характер політичних перетворень, що зачіпає основ існуючого політичного ладу. Реформи найчастіше проводяться «зверху» – діючою владою, легально (в межах чинного законодавства), без використання прямого насильства і, як правило, здійснюються поступово, протягом тривалого часу.

Розв’язання політичних конфліктів може відбуватися по-різному. Можливе зняття конфлікту через зміну цілей і завдань, що постають перед протиборчими сторонами, внаслідок придушення (або повного знищення) однієї зі сторін, або ж у результаті досягнення між ними певної згоди. Політична наука приділяє особливу увагу пошуку можливих способів мирного та взаємовигідного розв’язання політичних конфліктів шляхом розробки комплексу спеціальних заходів щодо обмеження їх поширення та інтенсивності протікання, а також зниження їх негативних наслідків.

Політолог Х. Данін, проаналізувавши методи, якими розв’язувалися військові конфлікти за останні десятиліття, виділив чотири основних методи завершення війни:

1. метод, заснований на власних інтересах, що застосовується за взаємною згодою конфліктуючих сторін, змушених зупинити віну, або вижити;

2. «авторитарний» метод, що застосовується тоді, коли до влади в одній або кількох конфліктуючих сторонах приходить миролюбна або реалістично настроєна сила (наприклад, військовий або політичний лідер), що знаходить ресурси й можливості зупинити війну;

3. метод «силового примусу», який стає можливим тоді, коли до розв’язання конфлікту залучається «третя сила», що змушує конфліктуючи сторони сісти за стіл переговорів і зупинити війну (так, наприклад, міжетнічні військові конфлікти найчастіше вирішують, розділяючи ворогуючі народи державними кордонами);

4. «консультативний» метод, що на практиці використовується дуже рідко – у випадку, якщо міжнародні або інші посередники знаходять шляхи переконати воюючі сторони в можливості досягнення компромісу.

Втім, не можна не погодитися з американським політологом і державним діячем Ф. Айклом, провідним спеціалістом Центру стратегічних міжнародних досліджень, автором знаменитої книги «Кожна війна повинна закінчуватися», який, проаналізувавши історію військових конфліктів ХХ ст., прийшов до простого, але від цього не менш важливого висновку: будь-яку війну легше всього зупинити до того, як вона розпочалася.

Постконфліктна побудова миру припускає здійснення заходів політичного, соціально-економічного та правового характеру, що вживаються після врегулювання збройного конфлікту з метою надання підтримки відновленню обстановки довіри, взаємних зв’язків і співробітництва між протиборчими сторонами, запобігання рецидивів конфлікту.

Політичний компроміс являє собою спосіб розв’язання (урегулювання) політичного конфлікту, що досягається шляхом взаємних поступок. Іноді протиборчим сторонам вдається дійти згоди на підставі угоди – якщо не за всіма, то, принаймні, за тими питаннями, які викликали протистояння. В цьому випадку мова йде про так званий добровільний компроміс. Проте, більшість конфліктів закінчуються таким компромісом, де досить важко визначити відносні переваги тієї або іншої сторони. Прагнення сторін до миру може бути викликано неможливістю досягти поставленої мети або ж усвідомленням того, що продовження конфлікту менш вигідно, аніж його припинення. Така угода, котра укладається через обставини, що склалися, у сучасній політичній науці одержала назву компромісу вимушеного.

Політичний консенсус – це такий спосіб розв’язання політичного конфлікту, який заснований на досягненні принципової згоди між основними суспільно-політичними силами щодо принципів політичної організації, розподілу політичної влади та політичних ресурсів у суспільстві. Заснований на принципі врахування думки як більшості, так і меншості, консенсус у сучасному світі вважається універсальним засобом попередження й розв’язання конфліктів, знаття соціально-політичної напруженості в суспільстві.

 

3. Поняття «етнос» увійшло в історико-етнографічну науку з Давньої Греції, де воно вживалося для позначення окремих племен, народів. Народи-етноси виникають на певному етапі розвитку людства. Першим типом етнічної спільності був рід – кровно родинна спільність людей. З розвитком родових відносин виникло плем’я – етносоціальна спільність людей із власною назвою, територією, мовою (діалектом племені), своїми звичаями, культовими обрядами. В епоху розпаду родового устрою і формування класового суспільства племена поєднуються в спілки і виникає новий історичний тип етносу – народність.

Народність – етнічна спільність, котра займає на сходинках суспільного розвитку – місце між племенами і нацією. Народності виникають в епоху рабства і представляють собою мовну, територіальну, економічну й культурну спільність. Народність за чисельністю більша за плем’я, кровно родинні зв’язки не охоплюють всю народність.

Вирішальну роль у перетворенні союзу племен в народність відіграє держава. Вона об`єднує обширні території, встановлюючи більш тісні зв’язки між людьми й етнічними групами.

На базі народностей в епоху капіталізму формуються нації – вищий історичний тип етносу.

Нація – це найбільш розвинена етнічна спільність. Вона складається протягом тривалого історичного періоду в результаті з’єднання, «змішування» представників різних племен і народностей. У людей однієї нації, як правило, спільні економічні зв’язки, територія, мова, культура. Це не біологічні ознаки. Вони виникають і формуються протягом усього суспільного розвитку.

Процес етнічного розвитку це не ідеально прямий шлях просування від однієї форми спільності до іншої. Народи перебувають у вічному русі: етноси виникають, розвиваються, зникають. З історії ми знаємо, що багато колись відомих народів пішли у безвість (фінікійці, скіфи, половці та ін.), а деякі із сучасних народів виникли ще в Стародавньому світі (вірмени, грузини). Англійська нація складалася в ХVІ ст., українська і російська у ХVІІ – ХVІІІ ст., німецька – у ХІХ ст., десятки націй сформувалися у ХХ ст. І нині людство репрезентоване всім розмаїттям етносу – родом, племенами, народністю, нацією, що пов’язано з різноманітністю економічних, культурних, соціальних умов його життєдіяльності.

Етнос завжди перебуває в розвитку. А тому не слід догматизувати ті чи інші риси, вважаючи їх раз і назавжди даними. Існують етноси що, розпорошені по різних країнах, тобто не мають єдиної території та економіки, але їх представники вважають себе однією нацією. Українці, наприклад, які живуть в інших країнах, називають себе українцями. Буває навіть і так, що представники однієї нації розмовляють різними мовами.

Усе більше на землі людей, що народилися від змішаних шлюбів (тобто від батьків різних національностей), і вони мають право обирати собі національність будь0кого з батьків. У більшості країн світу національність визначається не державними органами, а самою людиною – добровільно. За сучасними цивілізованими канонами вибір національності з власного бажання є невід’ємним правом людини, однією з умов її свободи. Отже, національна самосвідомість людини, тобто те, ким вона себе визнає, який етнос вибирає, – це ще одна ознака нації.

Слід зазначити, що в зарубіжній літературі складися дві абсолютно різні традиції в розумінні нації:

- етатистська – притаманна англо-романським державам;

- етнічна – властива Німеччині і Росії.

В англо-романському трактуванні поняття «нація» – це всі громадяни держави. Так, французом вважається будь-який громадян Франції незалежно від етнічної приналежності. Те ж саме можна сказати і про американця чи канадця.

Завдяки тому, що англійська мова функціонує в сучасному світі як основна мова міжнародного спілкування, ототожнення нації і держави прийняло статус міжнародного еталону. Коли кажуть про Організацію Об’єднаннях Націй, то під націями фактично мають на увазі держави.

Етнічне трактування нації прийнято називати німецькою. Вона одержала практичне використання: для того, щоб приїхати до Німеччини на постійне місце проживання і одержати німецьке громадянство, претенденту необхідно довести, що він німець за походженням, що у нього хоча б хтось із батьків - німець, незалежно від того, громадянами якої країни вони є були.

Упродовж усієї історії людства розвитку етносу притаманні дві тенденції:

1. Етнічна диференціація, тобто відособлення людей певної етнічної групи, її прагнення до саморозвитку, до національної самостійності, до власної економіки, політики, культури.

2. Інтеграція, об`єднання націй, що сприяє розширенню зв’язків між різними етносами, руйнуванню кордонів, сприйняттю всього найкращого, що створено іншими народами, до поглиблення економічних відносин, розвитку спілкування у сфері культури і т.д. обидві тенденції взаємопов’язані. Вони пояснюються об’єктивними економічними та соціально-культурними потребами.

Дія обох цих тенденцій у розвитку етносу наочно простежуються протягом усієї історії людства. Обидві вони сприяють прогресу цивілізації, бо одна веде до внутрішнього самовдосконалення, розвитку етносу, а друга сприяє взаємозбагаченню народів, обміну національними цінностями, зміцненню взаєморозуміння, довіри, дружби й миру.

За різними оцінками на Землі зараз можна налічити від двох до трьох тисяч етнонаціональних утворень, а незалежних держав у світі близько 200. отже, більшість народів проживає в багатонаціональних державах. У науковій літературі є різні класифікації держав за кількістю націй. Так, український вчений Ю. І. Римаренко виділяє:

- Етнічно вільні держави, населення яких складається практично з одного етносу. Їх 12 – Ісландія, Люксембург, Норвегія, Португалія, Японія та ін.

- Моноетнічні, де кількість представників інших етнічних груп не перевищує так звану «критичну масу», якою вважається 5, інколи 10% від загальної кількості населення. Таких країн 33 – Бангладеш, Єгипет, Ірландія, Куба та ін.

- Полі етнічні або мультиетнічні, де кількість представників інших етнічних груп перевищує вже згадану «критичну масу» на 5 – 10% від загалної кількості населення, але жодна з них не домагається державності. Таких держав більшість.

Сам факт існування у світі понад двох тисяч етнонаціональних спільнот свідчить про те, що між ними складаються певні відносини.

Етнонаціональні відносини – це відносини між суб’єктами етнонаціонального розвитку – націями, народностями, національними групами та їхніми державними установами.

Проблема етнонаціональних відносин займає важливе місце в політичному житті багатонаціональних країн, оскільки немає жодного принципового питання, яке можна було б вирішити без огляду на національний склад населення.

Етнонаціональні відносини – складна соціально-політична категорія, одна із специфічних форм соціальних відносин. Вони не існують в чистому вигляді, а виявляються як складова економічних, політичних та духовних відносин. У етнонаціональних відносинах відбивається всі сукупність соціальних відносин, специфіка яких зумовлена реальним існуванням національних спільностей.

У системі етнонаціональних відносин політичні аспекти є ключовими, визначальними. Це зумовлено, насамперед, тим, що держава є важливим чинником формування і розвитку нації, а також внутрішнім зв’язком національних і класових проблем.

До сфери державної політики належать такі питання етнонаціональних відносин:

- національне самовизначення;

- поєднання національних та загальнолюдських інтересів;

- рівність прав націй;

- створення умов для вільного розвитку національних мов і культур;

- підготовка й представництво національних кадрів у структурах державної влади;

- відродження народних традицій, звичаїв, обрядів, ремесел і художніх промислів, місць їх історичного становлення.

Оскільки політика – це діяльність у сфері відносин між великими соціальними групами, то, по суті, усі аспекти взаємовідносин націй і народностей мають політичний характер.

Історія розвитку відносин між націями свідчить про те, що вони можуть бути трьох типів: рівноправність, панування та підкорення, знищення однією нацією інших. Ідеальним для національних відносин є тип рівноправності.

На жаль, не тільки в минулому, а і в теперішній час є реальністю відносин національної нерівності, національної експлуатації та пригнічення. Проблема вирішення національного питання не залишилась в минулому, а має свої аспекти і сьогодні.

Національне питання – це відносини національної нерівності, поділ нації на привілейовані та неповноправні, пригнічені, це неоднаковий рівень економічного та культурного розвитку різних націй, це атмосфера національної ворожнечі, національного розбрату, чвар на національному ґрунті тощо.

Кожний із названих елементів національного питання може мати різний ступінь напруження, масштабності виявів. Іноді на перший план виходять суто політичні моменти. А іноді національні проблеми виявляються передусім у питаннях економіки та культури, оскільки дискримінація за національною ознакою має в таких випадках не тільки формально-правовий, а фактичний характер.

Національне питання завжди має конкретно-історичний зміст, що полягає в сукупності національних проблем на даному етапі розвитку тієї чи іншої країни. Причому з вирішенням одних проблем виникають інші, часто навіть складніші, що зумовлюється постійним розвитком самих націй. А тому не може бути повного і остаточного розв’язання національного питання в усіх його аспектах та соціальних вимірах, немає і не може бути рецептів, однакових для всіх етапів суспільного розвитку для всіх країн.

Найбільш гостра форма вияву національного питання – міжнаціональні конфлікти, що періодично спалахують або перманентно існують у різних регіонах світу. Причини виникнення і існування міжнаціональних конфліктів дуже різноманітні. Охарактеризуємо найбільш суттєві.

Історичне минуле – це об’єктивна причина, пов’язана із взаємовідносинами народів протягом історії їх розвитку. Існує чимало країн-сусідів, які багато років перебували між собою у стані війни, протиборства, недовіри, або одна країна (як правило, численніша нація) пригнічувала іншу тощо. Минуле пригадується особливо в період ускладнення соціально-економічного стану, коли починаються пошуки «винних» та відновлюються минулі національні забобони.

Територіальні причини – це перш за все конфлікти, в основі яких лежать домагання тієї чи іншої держави на частку території суспільної держави (прагнення Естонії і Латвії приєднати до себе ряд районів Псковської області, які були включені до складу цих двох держав під час проголошення незалежності, а в 40-ві рр. перейшли до РРФСР); це конфлікти, пов’язані з відновленням територіальних прав депортованих народів (наприклад, кримськими татарами та іншими народами Криму); це конфлікти, які породжені незбігом етнічних кордонів з політичними (тобто з кордонами держав, окремих регіонів).

Соціально-економічні причини пов’язані з фактичною нерівністю у різних проявах життя націй, представництва в органах влади, престижних професіях тощо. За цих умов «скривджені» нації намагаються «зрівняти» відмінності шляхом звільнення від «чужих», «центру». Ці причини породжують сепаратистські рухи.

Етнодемографічні причини, які спричиняються міграційними процесами, що особливо посилилися після Другої світової війни, а в Україні – після розпаду СРСР. У багатьох європейських країнах місцеве населення виявляє незадоволення іммігрантами з афро-азіатських країн, а останніми роками – з колишніх соціалістичних країн. У країнах, які входили до складу колишнього СРСР, цей процес пов'язаний із поверненням на батьківщину насильно виселених у воєнні роки, міграцією російськомовного населення зі знов створених національних держав до Росії та ін.

Національно-культурні, мовні причини. У виникненні етнополітичних конфліктів провокаційну роль можуть відіграти гіпертрофований страх за долю етносу, його мову, культуру, традиції, хвороблива реакція з приводу всього, що відноситься до самопочуття «своєї» нації.

Міжнаціональні конфлікти можуть тривати протягом різного часу, мати різну долю та власну специфіку. Різняться методи й шляхи їх подолання. Проте існує загальний чинник їх врегулювання – демократизм, повага і дотримання прав людини. На цих засадах і повинна реалізуватися етнонаціональна політика.

Науковий термін «етнонаціональна політика» з’явився у працях західних політологів у 60-х роках ХХ ст. у зв’язку з етнічним відродженням, що охопило країни Європи та Америки, тепер поширився на колишні колоніальні континенти та постсоціалістичні країни.

Об’єктом етнонаціональної політики виступає вся сукупність етнополітичних явищ:

- розселення етносів на території, на яку поширюється суверенітет держави;

- політичне життя етнічних груп, до яких належать громадяни даної держави (виборчі кампанії, референдуми, місцеве самоврядування тощо);

- соціально-економічні та політико-культурні взаємини етносів між собою та державою;

- стосунки етнічних груп, що проживають на території деної держави з їхніми етнородичами в інших державах.

Однією з основних категорій етнонаціональної політики є етнічний інтерес.

Етнічний інтерес – це інтерес етнічної спільноти чи групи, яка об’єднується специфічними зв’язками, це об’єктивно зумовлені мотиви діяльності етнічної спільноти, які складаються з усвідомлення нею власних потреб та з’ясування, пошуку засобів та умов їх задоволення. Цей інтерес пов'язаний з пошуком і усвідомленням найбільшої вигоди для себе у співпраці з державою, іншими етнічними спільностями, націями, класами тощо.

Етнічний інтерес виникає навколо різноманітних проблем суспільно-політичного життя: матеріальних (економічної діяльності, соціальної мобільності, проблеми демографічного розвитку тощо), політичних (участь у здійсненні владних рішень, правові гарантії від утисків), духовних (збереження ідентичності, розвиток мови та культури). Тому етнополітика тісно пов’язана з соціальною, демографічною, економічною екологічною та культурною політикою.

Узгодження етнічних інтересів і досягнення міжетнічного міжнаціонального порозуміння є однією з головних умов реалізації національного інтересу.

Зміст етнополітики – застосування системи державних засобів для створення оптимальної, з точки зору національних інтересів, системи етнонаціональних відносин. В цьому і полягає її основна мета.

Звичайно, етнополітика кожної держави має свої особливості – цілі, принципи, засоби тощо. Але можна виділити деякі загальновизнані принципи етнополітики, яких дотримуються більшість країн сучасного світу. До цих принципів можна віднести:

1. Науковий аналіз і творче осмислення вітчизняного та світового досвіду в цій галузі.

2. Рівноправність усіх націй, взаємоповага до цінностей усіх народів, заперечення дискримінації.

3. Непорушність державних кордонів, оскільки територіальні претензії є джерелом міжнаціональних і міжнародних конфліктів.

4. Органічна єдність усіх сфер суспільного життя.

5. Цілісність національної політики, врахування взаємозв’язку усіх її компонентів і факторів.

6. Здійснення соціальних програм стосовно розвитку національних меншин.

7. Формування етики міжнаціональних відносин на основі взаємної довіри, виключення будь-яких форм насилля, несправедливості.

Етнополітика регулюється не лише нормативними актами окремих країн, але й нормами міжнародного права. Відповідні положення закріплені в Статуті ООН (1945 р.) та Гельсінських угодах.

 

Висновки:

1. Політичний процес – це діяльність учасників політичних відносин, що відбиває стадії зміни політичної системи. Політичні процеси можна поділити на внутрішньополітичні та зовнішньополітичні, стабільні та нестабільні, еволюційні та революційні, конфронтаційні та консенсуальні, тривалі та короткочасні, глобальні та регіональні, відкриті та латентні.

2. Відповідно до якісних і кількісних характеристик змін, виділяють дві основні форми протікання політичних процесів: режим функціонування і режим розвитку.

3. Під політичною модернізацією розуміється процес, пов'язаний із формуванням або відновленням інститутів політичної системи, а також характеру політичних відносин. Термін «політична модернізація» вживається стосовно до країн, що здійснюють перехід від традиційного до сучасного суспільства. Виділяють два основних типи політичної модернізації: первинну (оригінальну) і вторинну (віддзеркалену) модернізацію.

4. Демократизація визначається як процес зміни політично системи, що характеризується розширенням політичних прав і свобод громадян, виникненням політичного та ідеологічного плюралізму, збільшенням форм участі населення в політичному житті, децентралізацією державної влади, реалізацією принципу розподілу влади, побудовою громадянського суспільства.

5. Політичний конфлікт – це форма політичного процесу, що характеризується зіткненням різноспрямованих політичних сил з метою реалізації їх інтересів в умовах протидії. У політичній науці прийнято виділяти конфлікт інтересів, конфлікт цінностей і конфлікт ідентичності.

6. основними стадіями розвитку політичного конфлікту є: передконфліктна стадія, стадія безпосереднього протиборства та стадія розв’язання конфлікту.

7. Політична криза – це крайня форма прояву політичного конфлікту, що виявляється в глибокій дестабілізації політичної системи. Виділяють зовнішньополітичні (міжнародні) і внутрішньополітичні (парламентські, урядові, конституційні) кризи. До основних кризових моделей розвитку конфліктів відносять війну та революцію.

8. Війна визначається як форма розв’язання політичного конфлікту шляхом застосування насильства. Виділяють зовнішні (між державами), у тому числі світові, і внутрішні (громадянські) війни.

9. Революція – це вид політичного процесу, який характеризується радикальними політичними змінами, повною зміною політичної системи або ж витісненням з її структури окремих елементів. Альтернативою революції як форми розвитку політичної кризи виступає реформування – перетворення, зміна, перебудова політичної системи або окремих її елементів.

10. До основних успішних способів розв’язання політичного конфлікту традиційно відносять локалізацію конфлікту, його деескалацію, досягнення компромісу або консенсусу.

11. Етнонаціональна політика – це система тактико-стратегічних дій, заходів та програм певного політичного суб’єкта в галузі взаємовідносин етнонаціональних спільностей між собою та їхніх стосунків з державою.

 

Контрольні питання та завдання для самостійної роботи:

1. Розкрийте поняття «політичний процес». Які критерії для класифікації політичного процесу ви знаєте?

2. Як співвідносяться поняття «політичний розвиток» і «політична модернізація»? Навіть основі типи політичної модернізації. Як ви розумієте термін «часткова модернізація»?

3. В чому зміст терміна «демократизація демократії»?

4. В чому полягають особливості політичного конфлікту? Наведіть приклади конфліктів інтересів, конфлікту цінностей, конфлікту ідентичності.

5. В чому відмінність компромісу від консенсусу? Проаналізуйте механізми формування демократичного консенсусу.

6. Дайте визначення понять «етнос», «нація», «народність».

7. Яке місце етнонаціональні відносини посідають у політичному житті?

 

 

Дайте відповідь на тестові завдання:

1. Що таке політичний процес?

А) універсальна форма організації суспільства, центральний елемент політичної системи

Б) сукупність державних і недержавних установ, норм і цінностей, а також методів реалізації політичної влади

В) функціональна сторона політичної системи, що відбиває сукупність засобів, за допомогою яких здійснюється політична влада

Г) сукупність видів діяльності суб’єктів політичних відносин, що відбиває стадії розвитку політичної системи.

2. До основних форм протікання політичних процесів відносять:

А) режим розвитку

Б) режим реформування

В) режим функціонування

Г) режим змін

Д) режим стабільності

3. Що таке політична модернізація?

А) сукупність правил, засобів і методів досягнення конкретних політичних цілей

Б) процес пов'язаний із формуванням або відновленням інститутів політичної системи, а також характеру політичних відносин

В) зміна в характері формування політичної еліти та системи її взаємин із масами

4. Що таке політичний конфлікт?

А) протиріччя між процесом диференціації та здатністю політичної системи до інтеграції

Б) протиборство різноспрямованих політичних сил з метою реалізації їх інтересів в умовах протидії

В) процес зміни політичної системи, зумовлений її внутрішніми потребами або зовнішніми імпульсами

5. Яку назву має угода на основі взаємних поступок?

А) консенсус

Б) фрустрація

В) компроміс

Г) консолідація

Д) плюралізм

6. Нації від етносів відрізняються тим, що:

А) мають глибше історичне коріння

Б) їм властивий вищий ступінь консолідації

В) прагнуть до створення своєї держави

Г) заселяють більшу територію

Д) сповідують одну й ту ж релігію

7. Що з переліченого не є об’єктом етнонаціональної політики?

А) розселення етносів на території, на яку поширюється суверенітет держави

Б) розвідування і використання природних ресурсів

В) соціально-економічні та політико-культурні взаємини етносів між собою та державою

Г) стосунки етнічних груп, що проживають на території даної держави з їхнім етнородичами в інших державах.

 

Література:

1. Глухова А. В. Политические конфликты: основания, типология, динамика (теоретико-методологический анализ) / А. В. Глухова. – М., 2000.

2. Головатий М. Етнополітологічні процеси: суть і проблеми в сучасному світі / М. Головатий // Персонал. – 2006. – № 4.

3. Горбатенко В. П. Стратегія модернізації суспільства: Україна і світ на зламі тисячоліть / В. П. Горбатенко. – К., 1999.

4. Даймонд Л. Прошла ли «третья волна» демократизации? / Л. Даймонд // Политические исследования. – 1999. – № 1.

5. Дмитренко С. Народ-етнос: сутність та термінологічні особливості етнополітичного визначення поняття / С. Дмитренко // Людина і політика. – 2004. – № 4.

6. Конфликтология: Учебник для вузов / под ред. проф. В. П. Ратникова. – М., 2001.

7. Котигоренко В. Причинність етноконфліктів: Впливи глобалізації / В. Котигоренко // Політична думка. – 2002. – № 1.

8. Курас І. Ф. Етнополітологія. Перші кроки становлення / І. Ф. Курас. – К., 2004.

9. Лебедева М. М. Политическое урегулирование конфликтов: Подходы, решения, технологии / М. М. Лебедева. – М., 2000.

10. Пойченко А. Політичний процес в сучасній Україні / А. Пойченко. – К., 2001.

11. Степико М. Українська політична нація: проблеми становлення / М. Степико // Політичний менеджмент. – 2004. – № 1.

12. Татаренко Т. Етнічні кордони і міжетнічна толерантність / Т. Титаренко // Політичний менеджмент. – 2004. – № 5.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 564; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.