КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Конфлікти у стародавніх суспільствах 1 страница
СТАРОДАВНЯ ІНДІЯ На думку істориків, міжусобна війна у племені бгаратів відбувалася на межі 2-1 тисячоліть до н. є. Присвячена цій події поема спочатку була витвором усної поезії, оповідачі співали і розповідали її протягом багатьох поколінь, перш ніж у перших віках нашої ери її було записано. Основним змістом є велика битва між героями та їхніми антагоністами. У «Магабгараті» опис центральної битви займає шість книг (із вісімнадцяти). Головним рушійним мотивом поведінки епічних героїв є захист власної честі. Відповідно дії, спрямовані на захист честі, самі не повинні бути безчесними. В «Магабгараті» ми знайдемо уявлення про гідну поведінку воїна, які не тільки передбачали вимогу сміливості, мужності й досконалого володіння зброєю, а й накладали певні обмеження на його поведінку в бою (заборона застосування певних прийомів), на використання певних видів зброї, на можливі об'єкти нападу. Тобто вже в ті часи ймовірно існували елементи «культури війни» - уявлення про обмеження у веденні бойових дій. Зокрема воїн «не повинен убивати ні жінку, ні слониху, ні візника, ні співця, ні брахмана» [85, с. 505], і загалом мирне населення (цивільні, як ми б сказали сьогодні) мало залишатися недоторканним [85, с. 491]. Деякі види зброї вважалися неблагородними і забороненими У чесній битві - це отруєні стріли і ті, що могли завдавати додаткових страждань. У «Дронопарві» міститься цікаве свідчення цього: «ті повелителі людей змагалися у битві справедливим способом... І не було там нічого несправедливого у битві і не застосовувалася зброя, яка вважалася б недозволеною. Ні стріл з зубчастим вістрям, ні у вигляді стрекал, ні змащених отрутою, ні стріл з вільно закріпленим наконечником... не застосовувалося. Ні стріл з зубчастим вістрям, ні стріл, зроблених з чорного заліза, ні стріл, зроблених з кісток биків і слонів, ні стріл з двома вістрями, ні стріл, які звивисто летять, також там не застосовувалося. Всі ті [герої] застосовували лише просту і незаплямовану зброю і прагнули дістати собі слави і потойбічного світу, б'ючись справедливо» [122, «с. 410]. Правила поєдинку воїнів також забороняли вбивати беззбройного, в битві палицями спрямовувати удар «нижче пупа». Порушення правил засуджувалося, але навійні, де ставкою є життя, прагнення перемогти за будь-яку ціну призводило д»о нехтування цими правилами. Один із героїв «Магабгарати» стверджує, що «коли вороги стають надто численними, їх необхідно знищувати підступним способом і будь-якими хитро мудрими засобами» [85, с. 506]. Таким чином, можна гадати. що реальна поведінка воїна в ситуації небезпеки частково регулювалися певним «кодексом честі» і частково прагматичними міркуваннями забезпечення собі переваги над ворогом. Як І гомерівські герої, яких на негідний вчинок часто підштовхував хтось із богів, герої «Магабгарати» не лише дослухаються до порад «мужа сповненого підступів різних і мудрих порад» — Крішни (земне втілення бога Вішну), а й самостійно приймають рішення про відхід від чесної поведінки в боно, і в подальшому житті вони або їхні нащадки отримують покарання за негідні вчинки. Також в індійському епосі, на відміну від грецького, ми не бачимо зневажливого ставлення до лука як менш благородного виду зброї. Дослідники вказують, що однією з причин нелюбові греків до лука було те, що він був дешевою зброєю, тому не міг уособлювати високий соціальний статус воїна [102, с. 131]. У «Магабгараті» конфлікт героїв пов'язаний із конфліктом етичним. Головний герой Юдхіштхіра — «син дхарми», «цар дхарми» - тобто він слідує надособистому обов'язку. Етичну доктрину «Магабгарати» викладено» «Бхагавадгіті» — її частині, яка присвячена роз'ясненню смислу життя та стверджує вищість соціального обов'язку над родинними почуттями і гріхом вбивства [123, с. 172]. Обов'язок воїна - мужньо битися, а уникання битви - гріх і ганьба [123-, с. 176]. Водночас земні радості не повинні бути, метою правильного діяння, його мета - саме діяння. Показовим є образ могутнього воїна Бхішми - прадіда героїв, що воюють (пандавів і кауравів) - Він зв'язав себе словом воювати на боці лідера кауравів, але водночас пообіцяв своєму племіннику пандаву Юдхіштхірі завжди допомогти йому порадою. І ось пандави звертаються: до нього із запитанням: «Як перемогти самого Бхішму?» Відданий слову, але головне - сповідуючи ідею, що головне не перемога, а виконання обов'язку непереможний Бхішма розкриває таємницю, як його перемогти. Виконавши його пораду, Арджуна смертельно ранить Бхішму. Перед смертю Бхішма пророкує перемогу пандавів і закликає лідера кауравів Дурйодхану примиритися з двоюрідними братами, віддати їм належне. Як бачимо на цьому прикладі, ідеальному героєві; який уже осягнув дхарму, не властивий внутрішній конфлікт навіть у найскладнішій життєвій ситуації, коли відбувається битва між родичами. Відповідно до свого обов'язку він б'ється на боці того, хто неправий, і не відчуває докорів сумління. Він відкриває таємницю того, як перемогти себе (і це є ключ до перемогу в битві) без будь-якого внутрішнього вагання - просто дотримуючи свого слова. Він дістає смертельних ран від свого племінника і не ображається на нього, а хвалить за військову вправність. Тяжко поранений, він приборкує свій біль і спокійно чекає смерті. Як бачимо, герой чинить як належить, не зважаючи на можливі наслідки (ні власна смерть, ні поразка війська і смерть багатьох родичів його не хвилює). Таким чином, традиційно рекомендованим способом подоланням конфлікту є звертання до правил - моральних чи морально правових. У випадку, коли є кілька правил - обов'язок кшатрія і обов'язок родинний, - встановлюється субординація цих правил. Представником етики відповідальності є візник і вчитель Арджуни Крішна, хитрощі якого забезпечують перемогу бгаратів над кауравами шляхом численних порушень Правил «лицарської поведінки», що виправдовується уявлення про шляхетність мети. Іншими словами, епічні герої можуть порушити правила чесної боротьби саме тому, що вони позитивні герої, і їхня поразка тлумачиться як більша несправедливість порівняно з епізодичним порушенням певного правила поведінки. Пізніше, в «Архашастрі» (авторство якої індійська Традиція приписує легендарному мудрецю Каутильї, між 321 і 293рр. до н. є.), рекомендації щодо управління державою в мирний і воєнний час зосереджуються значною мірою навколо хитрощів, які мають зміцнити владу, і використання таємних агентів для шпигування, вбивства чи дезінформації ворога. Водночас правителю радять публічно поводитися так, щоб підлеглі вважали його справедливим, а вороги -.дружньо до них налаштованим: «В усіх сусідніх державах він [правитель] має постійно тримати послів і таємних агентів, демонструючи товариськість, але потай завжди знищувати своїх ворогів» [9, с. 341]. Таким чином, правитель прямо керує своїми підлеглими, віддаючи накази і розпорядження, й опосередковано керує і ними, і тими, хто йому не підлеглий, завдяки інформаційному впливу. Ще одна класична індійська праця, де аналізуються різноманітні підходи до вирішення конфліктів, це - «Панчатантра» («П'ять кошиків житейської мудрості»). Складається вона з 5 частин: «Втрата дружби», «Придбання друзів», «Про війну ворон і сов», «Втрата набутого», «Несподівані діяння». Цікавою є СТАРОДАВНІ ГРЕЦІЯ ТА РИМ У контексті давньогрецької культурної традиції, на нашу думку, можна виокремити два напрями у поглядах на збройний конфлікт, виразниками яких умовно можна вважати Гомера і Гесіода. Гомер оспівував мужнього воїна, носія певного кодексу лицарської честі. Зокрема воїну слід було дотримуватися перемир'я протягом узгодженого часу, справедливо ділити здобич, виносити з поля бою поранених і вбитих, не заважати супротивнику ховати загиблих, не вбивати тих, хто підкорився і здається у полон, тощо. Щоправда, боги у Гомера постійно втручалися у перебіг війни між троянцями й ахейцями, часто підбурюючи і тих, і тих до нешляхетних дій. Тому відповідальність за безчесну поведінку героїв лягала ніби на них. У цілому ж складається враження, що, розглядаючи дотримання воїнами «правил війни» як одну з лицарських чеснот, Гомер не схильний рішуче засуджувати тих, хто ці правила порушив в окремому випадку. Так само не є чіткою межа між військовою хитрістю і підступністю. В одного з улюблених героїв Гомера - у «великою хитрістю славного» Одіссея [50, с. 151] - міркування ефективності часто брали гору над вимогами честі. Згадаймо, що Данте помістив Одіссея разом з іншим ахейським героєм, Діомедом, у восьмий рів восьмого кола пекла, де «судилось їм горіть і не згоряти» [62, с. 172], за низку обманів: Судилось Діомеду й Одіссею Каратись разом карою одною, - Сказав мій вождь. - Лукаві бо душею, Вони конем завоювали Трою, Яка тому дала початок роду, Що ми його шануємо з тобою. За Дейдамію мають нагороду, Що й досі ще оплакує Ахілла, І за Палладій славного народу» [62, с. 128]. Таку сувору оцінку було дано з позицій іншої епохи, іншого світогляду, в якому, зокрема, всі люди рівні перед Божим судом. У Гомера ж прихильність богів можна купити жертвоприношеннями, боги протегують своїм нащадкам і улюбленцям серед людей, нарешті, вчинки царів (а Одіссей - цар Ітаки) оцінюються інакше, ніж аналогічні дії осіб нецарської крові. Це цікаво, оскільки у східній традиції (наприклад, в «Артхашастрі») ми знаходимо ще більш виразно стверджену тезу про відмінність чеснот воїна, лицаря, аристократа від чеснот повелителя (царя, полководця). Отже, у Гомера ми бачимо високу оцінку лицарських чеснот (що є обстоюванням шляху нормативного регулювання конфліктів) і, водночас, прославлення «хитромудрості», яка часто ігнорує норми честі (обстоювання орієнтованості на максимальну ефективність дій у конфлікті) і в кінцевому підсумку забезпечує перемогу героя. У подальшому в грецькій культурі зростає інтерес до регулювання конфліктів через встановлення досконалих законів і морального виховання, що, за Гесіодом, і відрізняє людей від тварин: Риби і звірі, і птиці крилаті нехай безборонно Нищать себе й поїдають - нема-бо правди між ними, А чоловікові правду він дав, найкоштовніше благо [36, с. 122]. У творах грецьких філософів, яких зараховують до наївних стихійних діалектиків, стверджувалося, що все змінюється, і боротьба, зіткнення (війна) є атрибутом життя. «Треба знати, що війна є загальноприйнятною, що ворожнеча - звичайний порядок речей, і що все виникає через ворожнечу»; «Ту з протилежностей, яка призводить до виникнення [космосу], називають війною і розбратом, а ту, яка до згорання, - згодою і миром»; «Війна - батько всіх, цар усіх: одних вона оголошує богами, інших - людьми, одних створює рабами, інших - вільними» (Геракліт). Чимало місця опису війн та різноманітних чвар відведено в «Історії» Геродота (між 490 і 480 рр. до н. є. - між 430 і 424 рр. до н. є.), написаній, за словами автора, «щоб зроблене людьми На початку «Законів» Платон постулює провідне значення питань національної безпеки держави, оскільки «жодне надбання, жодне заняття, взагалі ніщо не принесе жодної користі, якщо не буде перемоги на війні: бо всі блага переможених дістаються переможцю» [144, с. 86]. Далі він розвиває досить песимістичний погляд на відносини країн і окремих людей. На думку Платона, головною особливістю цих відносин є постійна війна держави з державою і людини з людиною. Мир є зовнішньою й оманливою характеристикою, суттєвою характеристикою відносин є війна: «те, що більшість людей називає миром, є тільки ім'я, насправді ж від природи існує вічна непримиренна війна між всіма державами» [144, с. 86]. Ця ідея у Платона пов'язана зі своєрідним соціалдарвінізмом: «Бездіяльна і безтурботно розжиріла істота стає здобиччю іншої істоти, загартованої мужністю і працею» [144, с. 287]. Тому громадяни мають постійно займатися військовими вправами і «таким чином, вся держава, доки вона існує, весь час має потрібним чином готуватися до справжнього бою» [144, с. 312]. І якщо під час військових вправ хтось загине, «законодавець тримається тої думки, що смерть небагатьох людей буде відшкодована народженням інших, до того ж не гірших, ніж були загиблі» [144, с. 312]. Але постійна війна, за Платоном, існує не тільки між державами, а й усередині них, причиною чого є недосконалий державний лад. І демократичний, і олігархічний, і тиранічний лад - усі вони можуть бути названі «тривалою міжусобицею, бо жоден з цих ладів не приймається добровільно, але тримається постійним насильством і свавіллям, що пригнічує волю підданих. Володар же, побоюючись своїх підданих, добровільно ніколи не допустить, щоб вони стали гідними, багатими, сильними, мужніми і взагалі обізнаними з ратною справою» [144, с. 314]. Що ж робити в цій ситуації? Відповідь Платона - будувати досконалий державний лад, позбавлений недоліків тих форм суспільного устрою, які нам відомі. Але сам Платон добре усвідомлював складність реалізації своєї ідеї. Тому виникає запитання, як ми можемо зупинити і пом'якшити негативні наслідки суспільних конфліктів. Відповідь Платон дає у листах, де розглядається конфлікт сиракузького тирана Діонісія і його родича Ліона Тут Платон демонструє силу своєї інтуїції, даючи абсолютно правильну відповідь про шлях залагодження тривалого конфлікту. Він полягає у встановленні справедливих законів і неухильного дотримання їх. До того ж переможець у конфлікті лає ще більш ретельно і демонстративно дотримуватися цих законів, ніж переможений. Фактично Платон постулює необхідність проходження від конфлікту до порозуміння особливої стадії «ні миру, ні війни, лише закон». Підсумовуючи сказане, ми віднесли б Платона до традиції нормативного регулювання конфлікту. На думку Аристотеля (384-322 рр. до н. є.), «військове мистецтво є певною мірою природним засобом набуття власності, бо це та частина військового мистецтва, яка має на меті полювання: полювати ж треба як на тварин, так і на тих людей, що від народження повинні коритися, але не бажають чинити послух. Війна проти них вважається справедливою» [7, с. 25]. Позитивним аспектом війни є те, що вона «примушує бути справедливим і поміркованим» [7, с. 206], тоді як мир сприяє розвиткові зарозумілості. Водночас війна не є самоціллю, а існує заради миру». Військову підготовку громадян слід проводити: 1) не для того, щоб породити тих, хто цього не заслуговує, але щоб передусім вони самі не потрапили у рабство; 2) для того, щоб вони прагнули гегемонії на користь підвлідним, а не для набуття деспотичної влади над усіма; 3) для прагнення до деспотичної влади тільки над тими, хто заслуговує бути рабом. У суспільстві першопричини конфліктів і державних переворотів філософ убачав можливим характеризувати виходячи з: 1) настроїв заколотників; 2) їхньої мети (заради чого); 3) причин і приводів. Настрої заколотників, за Аристотелем, визначаються або прагненням до рівноправ'я одних, або до нерівності й вищості інших. Метою є або отримання прибутків і пани, або уникнення збитків і втрати громадянських прав. І причиною розбрату можуть бути нахабство, страх, вищість, презирство, зневажливе ставлення, відмінність характерів тощо. «Прагнення отримати прибуток і пошану взаємно дратує людей - не тому, що вони бажають мати їх, а тому, що вони бачать, як люди: - одні справедливо, інші несправедливо порівняно з ними - користуються привілеями... Зверхність і корисливість державних урядовців викликають обурення в народі як проти них, так і проти державного устрою, що дає їм можливість так чинити; причому байдуже, чи стосується корисливість таких правителів майна приватних осіб, чи державного майна» [7, с. 132]. Внутрішній розбрат виникає завжди з серйозних, а не з дріб'язкових причин, хоча привід може бути дріб'язковим. Таким чином, психологічне коріння конфліктів зумовлене, за Аристотелем, реальними відмінностями у цінностях та інтересах людей: «Всяка незгода тягне за собою очевидні чвари. Найбільше, можливо, суперечать одна одній чеснотливість і порочність. Потім злидні і багатство, потім решта більш-менш значних причин» [7, с. 135]. Зміцнювати державу можна, по-перше, запобігаючи правопорушенням, і, по-друге, посилюючи середній прошарок суспільства і зменшуючи нерівність між незаможними і заможними. Зберігає своє значення дотепер і думка, що «найголовніше за всякого державного устрою - це через відповідні закони та решту постанов налагодити таку систему правління, аби урядовці не мали змоги перетворювати її на джерело своєї корисливості. За цим особливо слід стежити в олігархічних державах» [7,с. 146]. Певний оптимізм стосовно майбутнього збройних конфліктів висловив Епікур, який вважав, що «нещастя, пов'язані з нескінченними війнами, змусять людей жити в стані постійного миру». Вважають, що до початку важливої війни давні греки робили спроби мирного розв'язання конфлікту шляхом відшкодування збитків або якогось іншого врегулювання. Іноді це набувало форми «ультиматуму з умовним оголошенням війни». Стародавній Рим відомий тим, що впродовж свого існування вів майже неперервні війни з сусідніми державами. За легендою, римський храм Януса, що відчинявся з оголошенням війни (через його ворота війська вирушали у похід), лише двічі був зачиненим у зв'язку з мирними днями. Римському історикові Корнелію Непоту (94-24 рр. до н. є.) належить відомий вислів: «Хочеш миру - готуйся до війни». Права римських громадян охороняло природне право (jus naturade), а право іноземців (jus gentium) давало захист тим, хто мешкав у Римі, але не був римлянином. На мешканців ворожих держав права не поширювалися (за відомим римським прислів'ям, «Голос закону заглушається брязкотом зброї»). Водночас визнавалося, що починати війну слід лише на законній підставі (justa causa). Війна розглядалася як засіб правового захисту в умовах, коли інші засоби не допомагали. Військові приготування починалися тоді, коли Рим вимагав компенсації за завдану образу, наприклад за напад на римських громадян чи союзників Риму за межами римських володінь. Якщо вимоги не задовольнялися, особлива колегія жерців-феціалів провадила церемонію, на якій проголошувалося, що вороги Риму керуються несправедливими мотивами, тоді як мотиви Риму справедливі. Потім відкривалися ворота храму Марса. Спеціальна делегація вирушала до кордонів, де кидала списи на ворожу територію, сповіщаючи ворога про початок війни. Після цього можна було починати бойові дії. Після їх закінчення набирав чинності закон відплати (lex talionis)), за яким ворог, що не виконував вимоги переможця, тлумачився як злочинець. Римські історики докладно описали як війни, що їх вели римські полководці з сусідніми державами, так і численні громадянські війни. Було зібрано й упорядковано численні прийоми військової хитрості («Стратагеми» Секста Юлія Фронтіна [192] та «Стратагеми» Поліена [147]). Вміння використовувати попередній військовий досвід і закріплювати його в інституційних формах давало римлянам перевагу у війнах із сусідніми народами. Цицерон (106 - 43 рр. до н. е.)у праці «Про державу» стверджував, що несправедливими є ті війни, які розпочато без підстав: «Бо якщо нема підстав у вигляді помсти або в силу необхідності дати відсіч нападу ворогів, то вести... правдиву війну неможливо». Також він указав на формальні ознаки справедливої війни: «Жодна війна не вважається справедливою, якщо вона не сповіщена, не оголошена, не розпочата через невиконану вимогу відшкодувати завдані збитки» [196, с. 114]. Слід зауважити, що морально-правова оцінка війни як справедливої чи несправедливої відповідно до формальних ознак властива лише європейській суспільній думці. Китайці переважно засуджували війну як неефективну форму політики, а справедливою вважали хіба що війну, «коли зупиняють насилля і рятують країну від заворушень (У-цзи). Індійці вважали війну справою життя касти кшатріїв. СТАРОДАВНІЙ КИТАЙ У давньокитайській суспільній думці ми спостерігаємо скептичне ставлення до ефективності активних дій, особливо дій, що мають долати опір: «Дао досконало мудрого - це діяння без боротьби» [69, с. 138]. У класичному китайському трактаті «Дао де цзин» мудрість вбачається у тому, щоб рухати, не докладаючи зусиль [69, с. 117], а «найкращий правитель той, про якого народ знає лише те, що він існує» [69, с. 119]. Мудрець не ґвалтує дійсність, не нав'язує свою волю, а спостерігає за виникненням сприятливих тенденцій і спирається в своїх діях на ці тенденції. Найнадійнішим засобом влади над людьми є знання, яке дає змогу передбачати реагування іншої сторони, а отже, без зусиль спрямовувати її за допомогою «принад» у потрібному нам напрямку. У «Дао де цзин» засуджується вирішення конфліктів збройним шляхом: «Там, де перебували війська, там ростуть терник та чортополох. Після великих війн настають голодні роки» [69, с. 124], тому «шляхетний правитель у часи миру воліє бути поступливим... і лише на війні застосовує насилля. Військо - знаряддя нещастя, тому шляхетний правитель не прагне використовувати його, а застосовує лише тоді, коли його до цього змушують. Головне - дотримуватися спокою, а в разі перемоги не прославляти себе. Славити себе перемогою - означає радіти вбивству людей» [69, с. 124]. У битві, вважав Лао-цзи, засновник даосизму, перемагають ті, хто не любить війну. Вправний полководець «перемагає тому, що його до цього примушують. Він перемагає, але він не войовничий» [69, с. 124]. Мир, за Лао-цзи, цінніший, ніж війна. Конфуцій (551-479 рр. до н. є.) вважав примус і насилля малоефективними способами впливу: «Якщо керувати народом через закони і підтримувати порядок шляхом покарань, то хоча люди будуть намагатися їх уникати, в них не буде почуття сорому. А якщо керувати через доброчесність і підтримувати порядок за допомогою ритуалу, то у людей буде почуття сорому і вони зможуть виправитися». Війна є крайнім засобом, до якого вдаються, щоб покарати того, хто чинить несправедливо і не гуманно. Вести її слід обачно і обережно. Воїнів слід берегти і справедливо винагороджувати. Посилати на війну людей ненавчених - це, за Конфуцієм, зраджувати їх. Війни також рішуче засуджував китайський філософ і політичний діяч Мо-цзи (479-400 рр. до н. є.), який докладно описав негативні наслідки війни для населення: «...Армія нападників вдирається на землю іншої держави, топче її лани, вирубує її ліси, руйнує міста і селища, забруднює та руйнує її ставки і водойми, краде й забиває її худобу, змушує працювати на себе або вбиває її населення, знущається над іноплемінними старими й жінками, вивозить із захопленого царства його скарби... Численні армії йдуть у похід і не повертаються. Тисячі родин залишаються без опори, жінки вдовами, а діти сиротами, повністю витрачаються всі багатства народу, хлібороби не засівають поля, жінки не тчуть полотно, держава втрачає своїх трударів» [69, с. 194]. Ставлення до війни як до сумної необхідності та прагматизм китайців, імовірно, зумовили те, що саме вони вперше почали застосовувати загони смертників («штрафні батальйони»). Наприклад, під час битви при Ке-фу у 518 р. до н. є. 300 засуджених були вишикувані перед військами держави У і кинуті в атаку на війська Чу. В бою при Цуі-лі у 496 р. до н. є. полководці Юе наказали роздати засудженим мечі й під. загрозою розправи з їхніми сім'ями кинули в атаку проти армії У, наказавши битися до останнього. Давньокитайський полководець і теоретик військового мистецтва Сунь У, що йому за традицією приписують авторство головного військового канону Китаю - трактату «Сунь-цзи» (кінець VI ст. до н. є.), вказував на визначальну роль знань у конфліктній взаємодії: «Знаєш супротивника і знаєш себе - змагайся хоч сто разів, небезпеки не буд,е; знаєш себе, а його не знаєш - раз переможеш, а іншим разом зазнаєш поразки; не знаєш ні себе, ні його - щоразу, коли будеш битися, зазнаватимеш поразки» [174, с. 206]. Відповідно, величезне значення у «Сунь-цзи» надається організації ефективної розвідки, вмінню дезінформувати супротивника, наперед прораховувати варіанти: «Війна - шлях обману. Тому, коли щось можеш здійснити, переконуй супротивника, що не можеш; коли чимось користуєшся, показуй, ніби не користуєшся; якщо ти близько, показуй, що далеко; якщо далеко, показуй, ніби ти близько; заманюй противника вигодою; дезорганізуй, а вже потім захоплюй; якщо він сильніший, ухиляйся від битви... якщо сили його свіжі, втоми його; якщо його лави одностайні, - роз'єднай; нападай, коли він не готовий, вирушай, коли він не чекає... У того багато шансів, хто ще до бою все передбачив; у того мало шансів, хто ще д,о бою не переміг розрахунком» [174, с. 202-203]. Як бачимо, обман, хитрість, введення супротивника в оману, вичікування слушного моменту розглядаються як необхідні супутники ефективної стратегії. Війна вимагає великих витрат, тому вести її потрібно швидко, зберігаючи своє військо, надаючи перевагу не руйнуванню держави та війська супротивника, а приєднанню їх до своєї держави мінімально ушкодженими: «Найкраще – зберегти державу супротивника цілою, на другій позиції - розтрощити цю державу. Найкраще - зберегти армію супротивника цілою, на другому місці - розбити її» [174, с. 204], «Сто разів битися і сто разів перемогти - це не краще з кращого; краще з кращого - підкорити чужу армію без бою» [174, с. 205]. Це свідчить про перевагу дипломатичних методів над військовими: «Найкраща війна - розбити задуми супротивника; на наступній позиції — розбити його союзи; на наступній — розбити його війська» [174, с. 205]. Стратегічна зовнішня політика дає можливість отримати перемогу без безпосереднього застосування зброї: «Той, хто вміє вести війну, підкоряє чужу армію, не воюючи; займає чужі фортеці, не беручи їх в облогу; перемагає чужу державу, не тримаючи своє військо довго. Він обов'язково зберігає все цілим, і тому претендує на владу в Піднебесній» [174, с. 205]. СТАВЛЕННЯ ДО КОНФЛІКТУ І НАСИЛЬСТВА У СВІТОВИХ РЕЛІГІЯХ У буддизмі життя розглядається як страждання, причиною якого є «спрага буття», наша прихильність до життя. Подолати страждання можна завдяки відмові від бажань. Для цього слід іти шляхом, який вказав Будда, мати праведну віру, праведну рішучість, праведні слова, праведні справи, праведний спосіб життя, праведні прагнення, праведні помисли, праведне споглядання. Пройшовши цей шлях, людина стає «архатом» - святим і переходить у нірвану. У сфері моралі всі буддисти мають дотримуватися п'яти заповідей: не вбивати жодної живої істоти, не брати чужої власності, не торкатися чужої дружини, не брехати, не пити вина. Пізніше в одній із шкіл буддизму - чань-буддизмі - було дозволено насилля стосовно інших істот за умови, що суб'єкт не має особистих мотивів, особистої зацікавленості у здійсненні цих дій. Внеском у розуміння взаємодії в конфлікті було те, що цілісне сприймання ситуації у швидкоплинному протиборстві має перевагу перед аналітичним. В іудаїзмі мир і війна розглядаються як елементи загального колообігу речей: «Для всього свій час і година своя кожній справі під небом: час родитись і час помирати, час садити і час виривати посаджене, час вбивати і час лікувати... час війні і час миру» (Екл. 3: 1—8). Загальний мир настане лише після приходу месії і зміцнення його царства, тоді: «І мечі свої перекують вони на лемеші, а списи свої на серпи. Не підійме меча народ проти народу, і більше не будуть навчатись війні!» (Іс. 2, 4). Уявлення про порядок ведення війни склалося в іудаїзмі в період запеклих і кровопролитних війн кочових єврейських племен проти землеробських народів Ханаану (Палестини). В Біблії завоювання Палестини описано як виконання наказу Ягве: «Уставай, - каже Бог Ісусу Навіну, — перейди цей Йордан ти та ввесь народ цей до того Краю, що Я даю їм, Ізраїлевим синам» (Іс. Нав 1:2), Неухильне і точне дотримання наказів Бога розглядалась як головна запорука успіхів у війні. Кожне порушення наказу викликало Божий гнів і суворо каралось. Наприклад, коли цар Саул отримав від Бога Саваота наказ воювати з Амалеком і позабивати «усе, від чоловіка аж до жінки, від дитини й аж до немовляти, від вола й аж до штуки дрібної худобини, від верблюда й аж до осла». (1-а Самуїлова, 15:3) і змилосердився і не вбив царя Амалека і найкращу худобу, то «Дух Господній відступився від Саула, а напав його дух злий, посланий від Господа» (1-а Самуїлова, 16:14). Саме в іудаїзмі, на думку Мартіна ван Кревельда [102, с. 205], виникло поняття «священної війни», спрямованої на знищення всіх чужинців, у тому числі жінок і дітей, а також домашньої худоби, будівель, інструментів тощо. Лише благородні метали мають бути передані в іудейським храм. Наприклад, коли ізраїльтян воювали з мідіянами і повбивали «кожного чоловічої статі», а жінок і дітей взяли в полон, то Мойсей розгнівана і звелів їм убити «кожного хлопця між дітьми і кожну жінку, що поз пала чоловіка на мужеськім ложі» (Числа, 31:17).
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 410; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |