КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Культура Західної Європи середніх віків 1 страница
Духовна культура західноєвропейського середньовіччя. Доба середньовіччя у культурі Західної Європи набула визначення на термінологічному рівні ретроспективно — у поглядах італійських гуманістів XV ст., які у такий спосіб прагнули відокремити період від розпаду Римської імперії до нової, сучасної їм культури. Культуру доби розділяють на раннє (476 р.-Х ст., дороманський період), класичне (ХІ-ХП ст., романський період) та пізнє (XIII-XIV ст., готичний період) середньовіччя. Однак як внутрішні, так і зовнішні межі цих етапів досить умовні. Особливо це стосується визначення завершення доби — детерміноване розпадом феодальних та формуванням буржуазних відносин воно у різних європейських країнах відбувається у різний час та залежить від особливостей розвитку національних культур. Головні ознаки духовного життя періоду Раннього Середньовіччя. Своєрідною перехідною ланкою від античної доби стало Раннє Середньовіччя, яке спиралося на різноманіття культурних джерел: античні традиції, що певним чином занепадали, місцеві язичницькі та християнські, які набули визначальної ваги. Складність духовного буття обумовлювалася надактивними міграційними процесами (Велике переселення народів), що супроводжувалися й воєнними діями. Несталість буття та неспроможність варварських племен оцінити та усвідомити античний досвід вели до руйнації міст, системи торгівлі, комунікаційних шляхів, занепаду ремесел та до домінування натурального господарства. Наслідком цього стала одна з сутнісних ознак цього періоду — агра-ризація культури, міська культура античності поступається місцем за цих умов культурі сільській. Зміни відбувалися і в інших площинах культурного буття. Занепад традицій освіти, сформованих античним світом, спричинив масове неписьменство і, як наслідок, домінування культури усної, орієнтованої на панівне значення усного слова. Обмеженим став простір існування людини того часу, вона замкнулася у «малому світі» свого селища. Інший світ був не тільки незнаним (внаслідок незатребування античного наукового знання — зокрема географічного), а й чужим та ворожим, сповненим негативних сил та явищ, які людина не мала змоги пояснити, зокрема чуми, голодування, численних епідемій. Завершення цього досить тривалого періоду припадає на кінець VIII ст. З цього часу сутність та характер духовного буття починають визначати радикально відмінні тенденції: закладаються основи західноєвропейського типу культури, починається процес утворення держав та європейських мов, на історичну арену виходять нові народні спільноти, закладається новий культурний діалог зі Сходом, Східною Європою, Північною Африкою. Знаком складання нових тенденцій у духовному бутті стало утворення держави Карлом Великим. Це закарбувало спрямування європейської культури того часу до відновлення римських традицій. У 800 р. Карл Великий був коронований як імператор Римським Папою, що стверджувало не тільки значущість та актуальність утворення централізованої держави, а й перш за все — панівну роль церкви як керманича усього духовного буття Західної Європи, адже ідея єдиного походження людства була адекватною ідеї єдиної духовної влади Бога у Всесвіті, влади Папи на землі та зосередженню світської влади в руках одного правителя. Християнство ідеологією земної покори та первинної влади Бога було адекватно й новим феодальним відносинам — виправданням соціальної нерівності на Землі та декларацією нагороди на небі за праведне життя на землі. Церква у Західній Європі не підкорялася світській владі, вона була самостійна у вирішенні як внутрішніх, так і зовнішніх, зокрема, політичних, дипломатичних питань. Фактично єдиний у межах Середньовіччя централізований, чітко структурований соціальний інститут — церква визначала сутність парадигми бачення світу, ціннісних орієнтацій, уявлень про простір і час, сенсу буття людини та образу людини. Глобальна значущість церкви та християнського світогляду визначають теоцентризм як одну з найголовніших ознак культури Середньовіччя. Бог, божественне начало є у поглядах доби найвищою духовною цінністю, незмінним та одвічним творцем усього Всесвіту, центральною, репрезентативною категорією світобачення. Недосяжна велич Бога була вершиною світу, відзначеного ієрархіч-ністю. З одного боку, світ поставав перед людиною як піраміда, підніжжям якої була неодухотворена земля, далі по мірі підйому розташовувалися рослини, тварини, люди — прості миряни, вище — духовні чини на чолі з Папою, ще вище — чини божественної ієрархії до великої верхівки. Структура світобудови була незмінною і саме ця незмінність стає дещо пізніше характеристикою соціальної ієрархії, адекватної структурі світобудови в цілому. Водночас з цим, осягнення світу втрачає ту цілісність та єдність, яка була притаманна політеїстичній парадигмі античності. Світ Середньовіччя — розколотий, дуалістичний. Одна його сфера — світ небесний, сакральний — втілення вищих християнських цінностей, той світ, куди прагне потрапити душа кожного християнина. Другий — земний, тварний, власне людський, світський. Він був сповнений гріха, страждань та пов'язаний зі світом сакральним ідеєю первинної гріховності та спокутування гріха. Земний світ усвідомлювався і як відбиття світу небесного. Усі речі, явища, події тому мали не тільки власний сенс та значення. Перш за все вони були сповнені символічного, алегоричного сенсу, детермінованого їх значенням та функціонуванням у світі сакральному. Цій алегоричності, символізму певною мірою відповідала й детермінована християнськими настановами геоцентрична модель світобудови. Згідно до неї, центром Всесвіту була нерухома Земля, що відбивало нерухомість настанов християнського світогляду, даність та непорушність Божих заповідей. Водночас це статичне розуміння Землі як осереддя земного буття людей символічно закарбовувало сталість, певне заперечення прогресу — адже усе було створено Богом у своєму вершинному втіленні. За умов утрати годинників, створених античним світом, церква стала єдиним володарем часу, вона визначала його сутність та відлік. З одного боку, служби визначали ритм життя протягом дня. З іншого — церква встановлювала часові межі буття протягом року. На межі VII-VIII ст. монах Беда Вельмишановний розрахував церковний календар у відповідності до астрономічних явищ. Понад цією системою плинного, процесуального часу земного знаходився й часовий простір сакрального світу — статична та незмінна вічність (відповідна вічності та незмінності влади Бога над Всесвітом). Християнські настанови світогляду детермінували й специфічне — векторне осягнення історії Всесвіту та людства. Началом її був акт створіння, а завершенням — Страшний суд. Його неминучість та водночас часова невизначеність формували атмосферу постійного очікування розплати за гріховне буття, очікування кінця світу. Есхатологічність (від грецької eschatos — останній, кінцевий), таким чином, була сутнісною ознакою духовної культури доби. Есхатологічність визначала певний трагізм та драматичність земного життя людини, як пересторога вона визначала і сутність духовного буття індивіда, спрямованого саме на втілення християнських чеснот. Безумовно, що така парадигма світу потребувала формування нового, адекватного християнському світогляду, образу людини. Він стає неоднозначним: теоцентризм обумовлював надмалу значущість первинно грішної людини у Всесвіті, яка водночас була й найвищим створінням Бога. Душею вона належала Богу, тілом — світу земному. Таким чином, образ людини втрачає античну цілісність та гармонійність. Його дуалістичність, опозиційність створювала й нагальну потребу в упокоренні тіла в ім'я досягнення душею божої благодаті. Таким чином формувався один зі стрижньових конфліктів доби — конфлікт душі, яка прагнула вознесіння та тіла, яке прагнуло жити, задовільняючи вітальні потреби. В умовах первинної невирішуваності цього конфлікту адекватним добі засобом його «зняття»-подолання постає аскетизм. Заснований на свідомому відреченні від земних благ, насолоди земним буттям заради торжества духу, аскетизм знайшов вершинне втілення у такому феномені Середньовіччя як чернецтво. Монастирське середовище було наочною демонстрацією втілення христи- янських чеснот самим способом життя, тому монастирі постають не тільки як «оазиси» світу сакрального на землі, а й як осередки чітко організованого господарства. У подальшому це дало церкві можливість набуття статусу головного землевласника доби. Непересічного значення набувало й те, що в умовах усного типу культури, масової неписемності церква та монастирі були фактично єдиними осередками духовного досвіду людства, писемної культури, освіти, науки, мистецтва. Утворений у 529 р. бенедиктинський орден декларував як одну з провідних задач своєї діяльності розвиток, накопичення та передачу наукового знання. Але варто підкреслити, що у цей період наука ще не сформувала власної методології дослідження та осягнення світу й цілком визначалася релігійним світобаченням. Цю тенденцію сакралізації, теологізації науки наочно продемонстрував церковний календар. Монастирям належала честь акумуляції знання — у VIII ст. поширюється енциклопедична збірка абата Грабана Мавра, геометричний трактат монаха Герберта, збірка «Записки про різні ремесла» монаха Теофіла та ін. Церква сформувала й власну систему освіти, яка спиралася на монастирські та єпископські кафедральні церковні школи. Головним їх завданням було надати учням начала латинської граматики, письма, читання, лічби, співу і головне — навчити правити службу. Але вже у Ранньому Середньовіччі освіта набуває й світського забарвлення. Карл Великий засновує в Ахені придворну елітарну світську школу — Академію, яку очолив один з видатних учених доби Алкуїн. Головною метою школи було навчання читанню, письму, володінню латиною та в цілому формування образу аристократа, який рівнем інтелектуального розвитку, мисленням та поведінкою відрізняється від представників нижчих прошарків соціуму. Основою навчання стали 7 вільних мистецтв, що складалися із трівіуму (граматики, риторики, діалектики або логіки) та квадріу-му (геометрії, астрономії, музики, математики). За цих умов природною є спрямованість Каролінгської доби вже у цей час на розвиток культури писемного типу, запозиченої з античності. Це знайшло своє відображення у виготовленні придворними писарями великої кількості копій творів античних авторів та патристів — батьків церкви (Августіна, Григорія, Єроніма), розробці ними нового стилю письма — каролінгського мінускула, який у подальшому став основою латинського алфавіту. Розділення імперії Карла Великого, з одного боку, припинило процес централізації держави, з іншого — каталізувало процес утворення європейських народностей (французької, німецької, італійської). Духовні орієнтири Класичного та Пізнього Середньовіччя. Створення династією Оттонів нової «Священної Римської імперії» (962 p.), сприяння розвитку духовної культури (особливо мистецтва й освіти) склало ґрунт бурхливого розвитку європейської культури Класичного Середньовіччя. У цей період у Західній Європі остаточно складається феодальна система соціальних відносин. її основою став принцип ієрархізму та станової підлеглості. Ступені ієрархії складали 3 стани середньовічного соціуму, ті, хто воює, ті, хто молиться та ті, хто оре. Окрім цього соціальна світська ієрархія панівного стану, верхівку якої займав король як верховний сюзерен, символічно відбивала небесну духовну ієрархію, що обумовлювало фактичну неможливість переходу до іншої соціальної групи. Заразом із ієрархічністю (усвідомлення світобудови, часу, структури соціуму) належність до певної соціальної групи та практично повна залежність людини від вищого за соціальною ієрархією, таким чином, стає однією з показових ознак духовної культури доби. Вільна особистість у ній була практично відсутньою. Але з часом на теренах Європи формується вельми специфічний прошарок соціуму — численні нащадки дрібних землевласників, які за принципом майорату були фактично позбавлені спадщини, зокрема землі. їх долею ставало лицарство, їх потреби задовольнили певним чином хрестові походи. У цей час церква певною мірою відчуває необхідність укріплення своїх позицій, що похитнулися під впливом єресей (монофізитство, несторіанство, адопціанство). Перші єресі виникли ще у період Раннього Середньовіччя і відображали перш за все складний процес формування самого інституту церкви та набуття нею ролі духовного керманича доби. У Класичному ж Середньовіччі єресі були спрямовані проти самої церкви, кліру, всебічної реґламентації життя та світогляду соціуму. Таку сутність мав рух катарів, альбігойців, лоллардів, вальденсів, відзначений яскраво вираженою становою сутністю, запереченням влади церкви на землю, церковної десятини і т. ін. У намаганні зберегти свою духовну владу та позиції у соціумі церква обрала два напрямки. Хрестові походи під гаслом торжества християнського ідеалу, повернення гроба Господня з рук невірних до християн «вивели» на Схід масштабну, активну масу лицарів та «зайвих людей» — нащадків збіднілих дворян. З одного боку, хрестові походи укріпили як духовне, так і матеріальне лідерство церкви. З іншого, призвели й до усвідомлення високорозвинутої східної культури, яка зберегла античний досвід. Другим напрямком підкріплення позицій церкви стала інквізиція (від лат. inquisitio — розшук) — судово-поліцейский інститут для боротьби з інакомисленням, та платне відпущення гріхів — індульгенції. Укріпленню значущості інквізиції в духовному житті доби сприяло й формування жебру-ваних орденів монахів — францисканського та домініканського, який з 1232 р. очолив інквізицію. І якщо раніше людина була сповнена есхатологічних очікувань, то тепер її життя наповнюється й постійним острахом обвинувачення, тортур та страти інквізицією, що зумовлює ще більший драматизм світосприйняття. Класичне Середньовіччя завдяки пожвавленню торгівлі, економіки в цілому стало й часом зміни сільського типу культури міським. Цей процес зумовив й інтенсифікацію та прискорення комунікаційних процесів. Становлення міст як основних осередків культури було взаємопов'язане із розвитком освіти, адже міська культура потребувала відповідних спеціалістів — лікарів, юристів, актуалізувала необхідність навчання у зв'язку із інтенсивністю торгівлі та початком складання грошового обігу. Все це обумовлювало поступове формування освіти вищого ступеня — університетської, яка вже набуває й світського характеру. Перші університети на ґрунті шкіл було засновано в Італії: 1158 р. — у Салерно, 1162 р. — у Болоньї. 1200 р. було створено університет у Парижі, дещо пізніше — в Англії (Кембридж, Оксфорд), Чехії (Прага), Польщі (Краків). Університетська освіта була спрямована на вивчення медицини та права, але її фактично незмінним фундаментом протягом усієї доби було вивчення філософії. Філософія на той час осягала закономірності буття та Всесвіту у контексті релігійного світобачення. Але цивілі-заційні процеси доби, розвиток міської культури, освіти потребували й формування раціонального знання. Саме тому філософія у найвищому своєму втіленні — схоластиці намагалася віднайти шляхи розв'язання одного з визначальних конфліктів доби — конфлікту розуму й віри. Першим кроком на шляху його осягнення стали погляди Аврелія Августіна. Він стверджував, що віра та розум — різні види одного мислення, які доповнюють один одного. Його гасло — вірую, щоб розуміти — надавало першості в осягненні світу саме вірі. Кінт Тертуліан декларував виняткове значення віри, яка виключає розум. Схоласти Роджер Бекон, Альберт Великий у спробах узгодження віри та розуму наполягали на тому, що розум є необхідним чи бажаним для віри, філософія не адекватна вірі, вона є необхідною (або корисною) для релігії. Наступним кроком у розв'язанні цього конфлікту стали погляди Бернара Клервоського, які спиралися на декларацію незалежності віри від розуму, її абсолютної вищості і на цій підставі — непотрібності філософії для релігії. Поступовим вивищенням розуму стало гасло П'єра Абеляра — розумію, щоб вірити. Заразом із Ансельмом Кентерберійським, Фомою Аквінатом він проголошував можливість відносного, часткового обґрунтування віри за допомогою розуму. Надання мислителями доби все більшого значення саме розуму було знаком певного укріплення значущості раціонального та світського мислення у контексті теоцен-тричної доби, закладання секулярних тенденцій (надання буттю, культурі світського характеру). Це знайшло яскраве відбиття у філософії Сігера Брабантського — творця ідеї двох істин. На його думку, філософія має свою істину, яка спирається на природний розум, релігія ж має свою істину — божу, яка надається людині через осявання та прозріння. Випереджаючи час, цей видатний діяч доби також заперечував безсмертя душі, ставлячи під сумнів глобальний сенс буття християнина. Недостатність раціонального знання й неможливість осягнення світу у контексті релігійного світогляду стає тим ґрунтом, на якому постала алхімія. Спрямована на фактично недосяжні цілі (пошук філософського каменя), вона парадоксальним чином єднала магічне, містичне та християнське бачення світу. Однак результатом цього парадоксального синтезу стало відпрацювання настанов екс-перименталізму та закладання основ хімії. Класичне Середньовіччя відзначене й суттєвим ускладненням системи культури. Раніше диференційована відповідно до структури світобудови на релігійну, сакральну та світську культуру, у цей час вона набуває додаткового розшарування на лицарську, міську (бюргерську) та народну (фольклорну, селянську). Безумовно пов'язані між собою єдиним теоцентричним світоглядом, вони водночас різнилися соціальним підґрунтям та ціннісними орієнтаціями. Сенсом буття лицаря було вірне та самовіддане служіння сеньйору, сюзерену, що закріплювало у свідомості людини непорушність ієрархічності соціуму. Сформований добою ідеал лицаря спирався на такі обов'язкові основи — шляхетне походження, мужність, прагнення слави, презирство до смерті. Лицар мав бути і поетом, і музикою, мав брати участь у турнірах, вирізнятися шляхетним поводженням. Невід'ємною складовою лицарської культури був культ Прекрасної Дами, недосяжної та цнотливої. Аристократичний, елітарний характер цієї культури обумовлювало й те, що вона була спрямована на складання пишної атрибутики, символіки, церемоніальності, недоступних як за змістом, так і за пишністю форм нижчим прошаркам соціуму. Певним чином, ствердженням гідності лицаря, значущості земного кохання (яке мало платонічну сутність) цей шар культури містив у собі й начала секулярних процесів. Виняткова реалістичність бачення світу визначала характер міської культури. її духовним осереддям був третій стан (ремісники), який з розвитком міст набував все більшої значущості в соціальній системі доби. Цей культурний шар складав певну опозицію сакральній культурі — запереченням ідеалізації, зосередженістю на побуті, звеличенням бюргерства та антифеодальною та антицер-ковною спрямованістю. Ще більш віддаленою від християнських настанов була народна культура. Безпосередньо пов'язана із практичною сільськогосподарською діяльністю, вона несла у собі залишки міфологічної свідомості, спиралася на певне ототожнення світу людини та світу природи. На ґрунті фольклору та водночас лицарської культури у цей час починає свій розвиток героїчний епос. Гранично специфічним за своєю сутністю був феномен середньовіччя — сміхова, карнавальна культура, що певною мірою втілювала дух свободи. У контексті канонізованого релігійного світогляду та ієрархічного соціуму саме сміхова культура була дієвим засобом виходу за межі всебічної реґламентації. І якщо сакральна культура стверджувала значущість саме духовного начала та світу небесного, то карнавальна — тілесного, плотського та світу земного. Сміхова культура не вирішувала конфлікт душі та тіла, вона осягала його через комічне, за допомогою висміювання «знімала» опозиційність. Карнавальна культура «перегортала» усі норми буття, усю ієрархію світу, усі ціннісні орієнтації. «Свята дурнів», «свята духів» підносили те, що було низовим, замінювали чесноти вадами — ненажерністю, оголенням тіла. У межах сміхової культури могло відбуватися й практично неприпустиме для доби порушення соціальної ієрархії — пан ставав слугою, віслюк змінював священика на блазнівському богослужінні. Оптимістичним баченням світу, духом театралізації, колективної імпровізаційної творчості, відсутністю соціальної диференціації, розподілу на виконавців та глядачів сміхова й карнавальна культура була пов'язана із найдавнішими формами художньої діяльності. Заразом з тим, безпосереднє звертання до світу чуттєвого, оспівування повноти життя земної людини, як і антицерковна спрямованість певною мірою передбачали наперед розквіт секулярної культури у подальшу добу Відродження. Пізнє Середньовіччя продовжило розвиток вже сформованих тенденцій та сфер культури, але в умовах, ще більш ускладнених голодуванням, епідемією чуми, Столітньою війною. Багато в чому криза була обумовлена й порушенням основ економіки — втратою феодальної ренти та укріпленням значущості грошового обігу, який вів до складання буржуазних відносин. На цьому тлі постає нова соціальна сила — бюргерство, яке набуває все більшої ваги у матеріальному та духовному житті. Змінами позначилася й державність — процеси державної централізації та складання основ абсолютної монархії формували нову політичну реальність, яка заразом із змінами в економіці потребувала й нової парадигми бачення світу. Своєрідним її передбаченням стало завершення глобального конфлікту віри та розуму. Його сутність визначили погляди У. Оккама, який стверджував, що у філософії та релігії, вірі та розумі немає нічого спільного. Усвідомлення їх незалежності, неможливість та недоцільність їх взаємного контролю знаменувало відокремлення знання від влади церкви. Водночас із все більшим ствердженням світської освіти це стало не тільки підтвердженням суперечливого характеру даного періоду, а й знаком його перехідної сутності, визрівання у ньому ознак культури Нового часу. Художня культура Середньовіччя. Сутність та особливості художньої культури доби Зміна політеїстичних настанов античного світу теоцентризмом Середньовіччя та панівна роль церкви у формуванні релігійного за своєю сутністю світогляду зумовили й специфіку художньої культури доби. У відповідності до дуалістичного бачення світу та образу людини раніше цілісна, єдина художня картина світу розпалася на сакральну та світську сфери, радикально відмінні за своїм тематичним, сюжетним, образним колом. Сакральне мистецтво було спрямоване на втілення божественного начала, релігійної образності та ствердження первинної значущості душі. Цілком перебуваючи у контексті церкви як головного соціального інституту доби, сакраль- на художня культура набувала фіксованих, канонізованих форм, які втілювали непорушність релігійного світогляду та влади церкви. Орієнтована на втілення земного начала, світська художня культура переважно існувала на рівні усної культури, що надавало їй варіативності. Цілком змінюється у цю добу усвідомлення ролі та місця митця в соціумі. Сакральна художня культура з її домінуванням сталих, закріплених форм не передбачала втілення індивідуального мистецького бачення та відтворення світу. Загалом світогляд доби певною мірою заперечував індивідуальне осягнення Всесвіту й буття людини. Саме з цих причин формується одна з найсуттєвіших ознак мистецтва середньовіччя — анонімність. Художник тепер у поглядах доби є лише посередником між світом небесним та земним, його рукою керує Бог. Запереченню індивідуального та особистісного характеру художньої творчості багато в чому сприяла й специфічна її організація. З одного боку, осередками розвитку мистецтва були монастирі та церкви, з іншого — цехи. Мистецтво розглядалося як ремесло — лише у XIV ст. визначення митця як геометра змінюється визначенням аджест (власне художник). Разом з тим, і монастирське середовище, і цехова організація були єдиними адекватними світогляду доби формами, які надавали можливостей професійного навчання та вдосконалення, необхідних за умов зростання значущості професійного начала в мистецтві. Зосереджуючи у своїх руках практично все духовне життя часу, церква була головним замовником мистецтва. Світське замовлення не було поширеним, адже митець не мав змоги вільно розпорядитися плодами своєї творчості. Тому церква ж фактично визначала й відповідний до християнської ідеології спектр засобів та принципів виразності. Визначальними його характеристиками були символізм та алегоричність, за допомогою яких світ земний трактувався як відбиття світу небесного. Формування цих ознак було детерміновано й необхідністю вирішення однієї з кардинальних проблем мистецтва того часу — можливості відтворення сакральних образів у пластичних зображеннях, антропоморфних формах. Відсутність однозначного вирішення вилилася у широко розвинену символічну систему зображень та кольорів. Наприклад, як символи Христа усвідомлювалися зображення голуба, агнеця, пастуха, риби, виноградне ґроно осягалося як втілення крові, що пролита за людство сином Божим. Ця глобальна символічність та алегоризм надавали усьому мистецтву доби, окрім наявного, ще й прихованого, таємного змісту, зумовлюючи дуалістичне осягнення мистецького витвору (адекватне дуалізму усвідомлення світу та образу людини). Змінилася у контексті доби й роль мистецтва у соціуму. Церква декларувала перш за все значущість ідеологічної, виховної та дидактичної функцій. За умов руйнування системи освіти, неписьменності соціуму церква використовувала мистецтво як один з найважливішіх факторів глибокого ідеологічного впливу, ствер- дження у свідомості мас неземної величі божественного начала та значущості релігійних настанов. Мистецтво ж у доступних та водночас вражаючих уяву образах «розповідало» людині сакральну історію та виховувало її у належному дусі, створюючи перед нею як картини небесної благодаті, так і Страшого суду. Безумовно, тисячолітня історія існування художньої культури Середньовіччя не була позбавлена еволюційних зворушень. Традиційно художнє буття доби у відповідності до періодизації середньовіччя в цілому розподіляють на дороманський (V-X ст.), романський (ХІ-ХІІ ст.) та готичний (XIII-XIV ст.) періоди. Художня культура дороманського періоду. Дороманський період у художній культурі середньовіччя пов'язаний перш за все із розвитком декоративно-ужиткового мистецтва. У прикрасах побутових речей та ювелірних виробах панував поліхромний стиль, який з часом поступився місцем «звіриному». Образну систему та гаму кольорів цих стилів визначали як традиції варварів, так і традиції візантійського мистецтва. Надзвичайного поширення у контексті цих стилів набула техніка емалі. В умовах зміни усного типу культури писемним та укріплення світоглядних релігійних засад надвеликого значення набувало мистецтво створення рукописних книг — коштовне та шановане. Естетизація сакрального тексту, осягнення його як найціннішого, найголовнішого у житті людини вела й до максимального його прикрашення, до виписування великої літери як масштабної символічної картини. Одна із найвпливовіших шкіл книжкової мініатюри склалася в Холі Айленді (Англія). Характерною її ознакою стало формування так званого килимового стилю. Геометричний орнамент, гротескове зображення тварин, рослин, на які перетворюються великі літери, рамки, що обмежували текст, рясно вкривали весь аркуш. Своєрідна школа книжкової ілюстрації сформувалася в Аахені за часів Каролінгської імперії. Закарбуванням високого рівня розвитку мистецтва книжкової мініатюри цього часу стали й славетний Утрехтська псалтир, Аахенське євангеліє, Євангеліє архієпископа Ебо. Панівна роль церкви потребувала у цей час відповідного спрямування розвитку архітектури. Сакральні споруди V-VIII ст. часто зводилися з урахуванням досягнень римського та візантійського зодчества. Саме такою була восьмикутна палацова капела, зведена Карлом Великим в Аахені, прообразом якої став собор Сан-Вітале Юстініана. Ретроспективно усвідомлюючи досвід Риму, архітектура Каролінгського Відродження звернулася до відтворення найпоказовіших її форм — тріумфальних арок, базилік. Однак у цей час засвоєння вже знаних форм поєднувалося із формуванням власних традицій та напрямків розвитку. Однією з таких форм став вестворк — багатоповерховий вхідний фасад із дзвіницями, який прибудовували до базилік. Надвелика значущість монастирів у духовному бутті доби покликала до життя й нові архітектурні форми. Поліфункціональність монастирів обумовила їх масштабність, поєднання в єдину ансамб- леву цілісність споруд — жител, дзвіниць, бібліотек, приміщень для власне відправлення служб тощо. Зразками ранніх монастирів є ансамблі у Сан-Галле та Рейхенау. Потяг до всебічної регламентації сакрального мистецтва позначився на напрямку та особливостях розвитку музики. Церковні співи почали складатися вже у II ст., IV ст. стало часом справжнього розквіту гімнічної творчості. Бурхливий розвиток церковної вокальної музики своїм наслідком мав формування багатьох місцевих шкіл зі своїми традиціями та особливостями. Це з часом зумовило необхідність впорядкування та канонізації церковної музики. Обов'язковий для всієї католицької церкви звід сакральних співів був складений Папою Григорієм І у VI ст. За його ім'ям основоположний канонізований тип співу було названо григоріанським хоралом. Виконувався він чоловічим хором латиною. Григоріанський хорал був принципово монодичним — одноголосним, що специфічним чином відображало єдність влади церкви на землі та єдність, непорушність християнського світогляду, позбавленого особистіс-ного забарвлення. На канонізації сакральної музики наполягала не тільки церква. Піпін Короткий та Карл Великий уводили однаковий тип григоріанського хоралу особливими наказами на рівні держави. Однак вже у IX ст. у сфері церковної музики починають складатися й антигригоріанські тенденції. Канонічність хоралів намагалися подолати одні з перших відомих музичних діячів доби — монахи Ноткер Заїка (Бальбулус) та Тотілон.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 561; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |