Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Національні особливості ділового спілкування




а) Риси характеру й особливості поводження народів Європи.

Міжнародне ділове спілкування передбачає необхідність розуміння та врахування особливостей характеру й відмітних рис поводження різних народів. Ця задача спрощується у випадку, якщо ділові відносини зв'язують представників народів і культур, що мають загальні корені – мовні, етнічні, релігійні тощо. Очевидно, що в цьому контексті, відмінності в етиці ділового спілкування на сході та заході Європи, будуть не настільки істотними, як, скажімо, між християнським Заходом і мусульманським Сходом, чи Сходом, етично орієнтованим на цінності конфуціанства, буддизму чи індуїзму. Можна виділити ряд факторів, що визначають спільність підходів до етичних питань для Західної та Східної Європи. Це – єдина християнська культура, етнічна близькість і тривала історія політичних, економічних і культурних зв'язків. Коротко сформулюємо характерні для європейської культури основи етики ділового спілкування, що, природно, у різних країнах мають і національні особливості.

Відомі певні риси характеру і поводження, що впливають на етику ділового спілкування та є загальними для цілих груп народів. Так, німецький психолог X. Гюнтер умовно розділив народи Європи на чотири підтипи: нордійці, динарці, середземноморці й остійці.

До нордійців він відносить народи Скандинавії, Великобританії, Бельгії, Голландії, Північній Німеччині і Північній Франції. По темпераменту вони холодні, стримані, уперті, скупі на слова, далекі від всілякого панібратства, володіють силою волі. Характерні риси: впевненість у собі, критичний розум, правдолюбство, здоровий глузд, лояльність до влади, любов до порядку, розуміння піднесеного, аристократичні нахили, сталість у прихильностях, любов до свободи. Нордійці мають високе почуття обов’язку й відповідальності перед собою й іншими, мають творчий дух, вирізняються волею до влади й умінням керувати іншими.

До динарців німецький психолог відносить народи Сербії, Боснії, Хорватії, Албанії, Греції, Австрії. Це люди, схильні до веселості та відкритого прояву своїх настроїв. Їх відрізняють почуття гордості, відвага, честь, войовничість, прихильність до власного способу життя, звичаїв і любов до народного мистецтва. Динарці уразливі й одночасно добродушні люди, схильні до грубих жартів. Їм не вистачає дисципліни й чіткості думки, властивої нордійцям.

До середземноморського підтипу належать жителі Піренейського півострова (іспанці, португальці), Корсики, Сардинії, Італії, півдня Франції, півдня Балканського півострова, а також півночі Африки й іспаномовні народи Латинської Америки. Це люди за темпераментом неспокійні, енергійні, мінливі у настрої, люблять життя, схильні до змін, легко захоплюються, спритні, швидко схоплюють ідеї, талановиті. Судження в середземноморців почуттєві чи інтуїтивні, вони часто попадають у курйозні ситуації через свою невгамовність. Багато хто з них присвячують себе мистецтву чи поезії. У суспільно-політичному житті ці люди пророки, обновники моралі, організатори духовного життя нації.

Підтип остійця поширюється на народи Східної Європи. На думку Х. Гюнтера,
(з якою важко погодитися, але привести, однак, потрібно, тому що вона відбиває досить розповсюджений на Заході стереотип), остійців характеризує відсутність чітко виражених прихильностей, твердо сформованих почуттів, невміння володіти собою, схильність піддаватися спокусам, любов до одноманітності й твердо встановленому заробітку. Нерідко має місце відсутність гострої думки, ненадійність у справах і підприємствах, любов до чиновницьких посад, бюрократизм. У житті вони реалісти, за поглядами – демократи, але, як правило, вступають у партію більшості. У мистецтві люблять розпливчасті форми, теплоту і м'якість ліній. Праця остійців має результатом продукти невисокої якості.

б) Система моральних установок й ієрархія цінностей народів Сходу.

Влучне зауваження відомого кіногероя про те, що "Схід – справа тонка", має під собою серйозні підстави. Специфічні, "тонкі" риси народів Сходу найбільше чітко виявляються в сфері спілкування. Як уявляється, інакше бути й не може, тому що занадто великі відмінності в моральній, релігійній і культурній орієнтації народів Сходу від зрозумілих і близьких нам європейських норм. Знайомство з культурою іншого народу для багатьох людей, як правило, починається, а часто і закінчується, спілкуванням у діловій чи неформальній обстановці з його представниками. При цьому велике значення, а на Сході особливо, здобуває знання та врахування прийнятих правил і норм поводження, етики й етикету того чи іншого народу. Пошлемося на думку сходознавця. "Система моральних установок, що визначають характер спілкування, включає універсальні, загальнолюдські цінності (шанобливе відношення до старших, батьків, жінок, гостинність, поняття честі, гідності, такі риси характеру, як скромність, терпимість, доброзичливість тощо). У принципі такий набір характерний для будь-якого народу. Однак ієрархія цінностей, що культивуються та традиційно підтримуються у тому чи іншому суспільстві, як правило, має свою специфіку. Принцип гостинності входить у моральні кодекси будь-якого народу, але далеко не в усіх він знаходиться попереду. Шанування старших і батьків займає одне з перших місць у системі моральних цінностей більшості народів Азії, і дуже слабко виражене в європейців. Крім того, етичні системи ряду народів Сходу містять специфічні норми. В основі етики й естетики індонезійців лежить протиставлення "грубий-м'який". Еталоном служить м'якість, що повинна виявлятися в усьому: у ході, у жестикуляції, у міміці, у танцях, у манері говорити. Специфічні норми етики, що складалися століттями, і етикету в багатьох народів Сходу закріплені у зводах правил, що неухильно дотримуються в спілкуванні зі співвітчизниками, а часто роблять і значний вплив на характер відносин з іноземцями. Так, кодекс честі афганців "Пуштунвалай" передбачає надання гостинності й заступництва подорожнім будь-якої національності. Дотримуються докладно розроблені етикетні правила, що регулюють проживання, частування, розвагу і проводи гостей. Однак афганець ніколи не примириться з присутністю на своїй території "непрошених гостей" чи з окупацією, про що свідчить історія, у тому числі й зовсім недавня.

"У кожнім суспільстві формується і посилено пропагується образ ідеальної в моральному відношенні людини. Якою повинна бути ідеальна людина в Бірмі, Ірані чи Індії? Природно, відповіді на ці питання будуть різними, і залежать вони від етичних цінностей, що складалися століттями. Якщо в Європі і ще більше в Америці цінуються такі якості, як ініціативність, заповзятливість, нестандартність, то для японців вони скоріше будуть негативними. Ідеальний японець – це та людина, що насамперед дотримується встановлених порядків, живе у мирі з сусідами і ніяк не виявляє своєї індивідуальності. В одних народів більше всього цінується доброта (малайці), а в інших – стійкість і терпимість до всіляких негод (кочівники-бедуїни)."

Розмаїтість етнічних типів, релігій, етичних систем і моральних настанов народів Сходу не дозволяють виробити універсальні норми ділового та неформального спілкування з ними, тому що вимагають урахування перераховані особливості кожного з них. Загальними принципами, однак, можуть бути такі: повага до релігійних поглядів і культури; інтерес і увага до національних особливостей; неприпустимість прояву почуття національної, культурної чи іншої переваги; коректність і такт у складних ситуаціях спілкування. Ніколи не буде зайвим попередньо ознайомитися з доступними матеріалами, що розповідають про народ і його звичаї. Неоціненну допомогу в підготовці до спілкування з іноземцями може зробити перекладач, що, як уже відзначалося, повинен бути не тільки філологом, але й фахівцем країно-знавцем.

Китай і країни з перевагою китайського населення (на Тайвані, у Сінгапурі та Гонконгу). У ряді інших країн Південно-Східної Азії також проживають великі й економічно активні групи китайців. Національно-психологічні особливості китайців помітно виділяються в області ділових відносин, зокрема у переговорних процесах. У цих країнах велике значення має дотримання правил ділового етикету, тому знання особливостей місцевої культури спілкування може бути позитивно оцінено китайськими партнерами. Ось основні елементи китайського ділового етикету:

v необхідно уникати ситуації, у якій ви можете поставити китайця у незручне положення у присутності його співвітчизників. Коли критика неминуча, висловіть її віч-на-віч. Можна також скористатися послугами посередника, особливо якщо мова йде про людину з високим соціальним статусом;

v не можна підривати авторитет старшого за положенням китайця, звертаючись у його присутності з питанням до його ж таки підлеглого;

v вважається коректним якнайшвидше відповідати на всі запити, пропозиції, листування і запрошення. Щонайменше негайно висилати повідомлення про те, що ви відповісте найближчим часом. Одна з найпоширеніших скарг китайських партнерів – це повільність, з якою західні компанії відповідають на їхні прохання і заявки;

v не рекомендується пропускати ритуали і протокольні заходи. Спільні бенкети, прийоми та інше створюють більш тісні відносини, настільки важливі для китайської ділової практики. Рекомендується на будь-який подібний захід приходити з подарунком (непоганим подарунком для більшості ситуацій може бути кошик з фруктами чи пляшка вина). Запаковані подарунки не прийнято розпаковувати до відходу гостей, що прямо протилежно прийнятому у нас звичаю. На весілля, день народження чи похорон прийнято дарувати невелику грошову суму в конверті (у червоному – для живих, у білому – з нагоди кончини);

v обов'язковий атрибут ділових відносин у китайському суспільстві – обмін, візитними картками. Рекомендується мати візитні картки, видрукувані як англійською, так і китайською мовою;

v китайці при звертанні ставлять прізвище на перше місце. У західній практиці, навпроти, прізвище часто ставлять на друге місце, що може створити плутанину. Якщо ви тільки що познайомилися з китайцем, кличте його (її) на прізвище. Деякі китайці, що постійно мають справу з Заходом, беруть собі друге ім'я на західний манер, наприклад, Брюс Лі, Джеккі Чан;

v одяг і зовнішність у китайському суспільстві значать значно більше, ніж на Заході, особливо на ділових зустрічах і протокольних заходах. Традиційний діловий одяг – консервативний сірий чи темно синій костюм, строга краватка, біла сорочка і чорні чи сині черевики;

v на банкетах і прийомах до столу подається рисове вино (шаосинь), яке прийнято пити після тосту. При цьому келих тримають у правій руці, підтримуючи її лівою. Відповідно до китайського етикету, почесний гість першим пробує нове блюдо і встає через стіл.

Особливості спілкування з представниками ділових кіл Японії. Етична система японців включає концепцію "амае", що виправдовує принцип підпорядкування, залежності від батьків. Вона, однак, поширюється тільки на обмежене коло осіб, включаючи й родичів. У відносинах зі знайомими головними принципами для японця будуть стриманість і передбачливість. До чужого ж японець відноситься цілком байдуже доти, поки вони не вторгаються в його світ. Таким чином, японець використовує ту чи іншу модель поводження в залежності від того, з ким і при яких обставинах має справу.

Японці пред'являють особливо тверді вимоги до етики ділового спілкування. Як і китайці, вони ретельно дотримують правила з'являтися на службі і протокольних заходах у строгому діловому костюмі. Головні вимоги до одягу – охайність, акуратність і навіть деяка педантичність. Під час переговорів, як правило, піджаки не знімають і краватки не розпускають. Особливе значення в Японії мають чисті носки без дірок: у будинок чи традиційний японський ресторан прийнято входити без взуття.

Японці цінують обґрунтованість і прагнуть до більш тісних, довірчих відносин з партнерами. На них сприятливе враження робить увага до справ їхньої фірми. Важливим атрибутом установлення довірчих відносин можуть бути подарунки і сувеніри. Відповідно до японського етикету, під час першої зустрічі подарунки дарують хазяї, а не гості.

Перші ділові контакти в Японії неможливі без обміну візитними картками, яким надається важливе значення. Як і при спілкуванні з китайськими партнерами, бажано, щоб картка була видрукувана на двох мовах (англійській і японській). При контактах у складі делегацій обмін візитними картками йде строго по субординації. Порушення субординації – прирівнюється до образи.

Японців потрібно завжди називати по прізвищах, додаючи незмінне "сан" (пан), наприклад, Канеко-сан, Такесита-сан. Звертання по іменах й інші фамільярності в спілкуванні не прийняті.

Особливість ведення переговорних процесів з японськими партнерами – детальний розгляд усіх, у тому числі й мало важливих на перший погляд питань. Дискусії, як правило, проходять повільно і з паузами, що влаштовують японці для усунення розбіжності думок у своєму колі. Будь-який прояв нетерпіння чи нервозності при цьому розцінюється японцями як ознака слабкості і недотримання етикету. Продовженням переговорного процесу можна вважати досить відверті й розкуті бесіди під час спільного відвідування розважальних закладів. У ресторанах і банях звичайно обговорюються ті ж питання, що і за столом переговорів. Такі загальноприйняті правила гри."




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 2965; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.018 сек.