Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Питання для обговорення 3 страница




2. Предмет художнього сприйняття. Механізми художнього сприйняття.

3. Закони художнього сприйняття.

Основні поняття: художня комунікація, художнє сприйняття, герменевтика.

 

Методичні поради

У першому питанні необхідно розкрити характер естетичного сприйняття художнього твору (художнього сприйняття), який визначається не тільки художнім текстом, але й особливостями реципієнта. Твір у цьому смислі не є рівним собі, його смисл історично змінний завдяки «діалогу» тексту й читача, глядача, слухача.

У другому питанні потрібно, перш за усе, визначити предмет сприйняття, яким є художній твір. Показати, що, з одного боку, в ньому міститься стійка програма ціннісних орієнтацій і смислу, а з іншого – він є відкритою для співтворчості системою. Необхідно охарактеризувати механізми художнього сприйняття: «перенесення» реципієнтом образів твору на власне життя, синестезію, асоціативність, рецептивну установку тощо.

Третє питання передбачає відповідь на запитання про закономірності повноцінного художнього сприйняття: подолання умовності твору, порівняння художнього з реальним, впізнавання реальності в умовному.

 

Питання для самостійного опрацювання

1. Діалогічність сприйняття.

2. Художнє сприйняття як співтворчість.

3. Насолода мистецтвом як результат подолання його умовності.

4. Герменевтика як теорія розуміння та інтерпретації художнього тексту.

Основна література:

1. Борев Ю. Эстетика / Ю. Борев. – М.: Русь-Олимп:АСТ: Астрель, 2005. – С.754-798.

2. Бучило Н.Ф. Художественное восприятие / Н.Ф. Бучило. – М.: Знание, 1989. – 63 с.

3. Выготский Л.С. Психология искусства / Л.С. Выготский. – М.: Искусство, 1986 – 572 с.

4. Лановенко О.П. Художественное восприятие: опыт построения общетеоретической модели / О.П. Лановенко. – К: Наукова думка, 1987. – 247 с.

5. Лешин И.С. Как воспринимается произведение искусства. из опыта социологических исследований / И.С. Лешин. – М.: Знание. 1983. – 96 с.

6. Самохин В.Н. Эстетическое восприятие: Вопросы методологии и критики / В.Н. Самохин. – М.: Мысль, 1985. – 208 с.

 

Додаткова література:

1. Лутаєнко В.С. Естетика мислення: Естетичні аспекти наукового і художнього пізнання / В.С. Лутаєнко. – К.: Мистецтво, 1974. – 243 с.


Тема VІІ. Педагогічна естетика

Семінарське заняття 7.

Питання для обговорення:

1. Естетичне і художнє виховання – предмет педагогічної естетики.

2. Формування естетичної культури особистості як мета естетичного виховання. Закономірності процесу естетичного виховання.

3. Засоби естетичного виховання. Виховання засобами мистецтва.

 

Основні поняття: естетичний розвиток, естетична культура, естетичне виховання, художнє виховання, виховання засобами мистецтва.

 

Методичні поради

У першому й другому питаннях потрібно визначити педагогічну естетику як філософську теорію естетичного виховання. Естетика органічно включає в себе проблеми цілеспрямованого естетичного розвитку особистості, тому що вважає останній таким, що не дається від народження, а формується в людини в ході її соціалізацїї та інкультурацїї. Естетичне виховання в найбільш широкому філософському смислі передбачає якісні зміни рівня естетичної культури об’єкта виховання, яким може бути як окрема особистість, соціальна група, так і суспільство в цілому. Як таке воно є найбільш оптимальною формою освоєння навичок створення й сприйняття краси, передачі естетичного досвіду індивіду за допомогою цілеспрямованої діяльності суспільства. Слід критично поставитись до ототожнення естетичного виховання з художнім. Художнє виховання є частиною естетичного та має свої специфічні риси. Естетичне виховання є цілеспрямованим формуванням смаку і установки на певний рівень практичної діяльності, тобто одним з напрямів «виховання почуттів», тоді як художнє виховання не зводиться до формування художнього смаку (хоча і цей процес своєрідний), але включає й відповідну освіту, й спеціалізоване навчання.

У третьому й четвертому питанні потрібно розкрити певні закономірності естетичного виховання: системність, цілеспрямованість, активно-творчий характер тощо. Варто, зокрема, підкреслити, що оскільки естетичне відношення універсальне, не існує якої-небудь спеціальної «естетичної технології», якій можна було б навчити, а оскільки воно є формою позапонятійного переживання реальності, немає ніяких «естетичних знань», які можна було б передавати учням на відповідних уроках. Естетичне відношення зі світом — саме зі світом, незалежно від конкретної форми його буття – природної, соціальної, людської, культурно-наочної, – поширює свою дію на всі чуттєво сприймані наочні реалії. Тому естетичне виховання має бути стороною, гранню, аспектом всіх форм спілкування з дітьми, учнями, молодими людьми – спілкування з ними їх батьків і більш з естетично розвинених друзів, вчителів і наставників, письменників і художників. Суть естетичного виховання полягає в тому, щоб показати, як спільні закони краси, величі, трагізму, комізму конкретно виявляються в даній області буття, в даній сфері людської діяльності, в даному виді мистецтва, – бо кожна естетична цінність залишається сама собою у всіх її модифікаціях, але в реальному своєму існуванні вона індивідуально своєрідна, унікальна. Це означає, що засобами естетичного виховання є й праця, й природа, й мистецтво, й побут, й спілкування тощо.

Питання для самостійного опрацювання

1. Методологічні принципи естетичного виховання.

2. Поняття і структура естетичної культури особистості.

3. Художня культура особистості і суспільства.

4. Виховання засобами мистецтва.

5. Естетичне виховання на уроках з основ наук.

6. Природа і естетичне виховання.

7. Естетика поведінки.

8. Естетика побуту.

 

Основна література:

1. Гоголев Л. Беседы об эстетике поведения / Л. Гоголев. – К.: Мистецтво, 1990. – 180 с.

2. Гридова І.О. Художня культура як засіб гуманізації особистості І.О. Гридова // Проблеми філософії. – К., 1991. – Вип. 87. – С. 98-104.

3. Демина Л.М. По законам красоты: Эстетика труда: кн. для учащихся ст. кл. / Л.М. Демина. – М.: Искусство, 1990. – 207 с.

4. Киркегор С. Гармоническое развитие в человеческой личности эстетических и этических начал / С. Киркегор // Киркегор С. Наслаждение и долг. – М.: Политиздат, 1991. – С. 225-422.

5. Кулаев К.В. Эстетическое воспитание: пути преемственности / К.В. Кулаев. – М.: Знание, 1986. – 65 с.

6. Неменский В.М. Мудрость красоты / В.М. Неменский. – М.: Просвещение, 1981. – 192 с.

7. Петров Ю.В. Виховання творчістю. Культурно-естетичні аспекти розвитку особи / Ю.В. Петров. – К.: Т-во «Знання» УРСР, 1986. – 48 с.

8. Художественная культура и эстетическое развитие личности / Под ред. В.И. Мазепы. – К.: Наукова думка, 1989. – 296 с.

Додаткова література:

1. Вальтер Г.М. Художня потреба і самореалізація особистості / Г.М. Вальтер // Етика, естетика і теорія культури. – Вип. 37. – С. 39-45.

2. Говорун Д.И. Творческое воображение и эстетические чувства / Д.И. Говорун. – К.: Выща школа, 1990. – 141 с.

3. Крутоус В.П. Путь к прекрасному. (Об эстетическом идеале) / В.П. Крутоус. – М. Просвещение, 1989. – 192 с.

4. ФедьА. М. Эстетика поведения и быта школьников: учебно-методическое пособие / А. М. Федь. – К.: Радянська школа, 1981. – 144 с.

5. Федь А. М. Эстетическое воспитание на уроках по основам наук / А. М. Федь. – К.: Рад. школа, 1984. – 240 с.


Індивідуальні завдання по ІІ модулю

І. Теми доповідей

1. Естетичний потенціал трудової діяльності.

2. Естетика природи.

3. Технічна естетика й дизайн.

4. Естетика побуту й людських відносин

5. Смак як категорія естетики

6. Концепції походження мистецтва в історії естетики.

7. Естетична і художня діяльність.

8. Художня творчість як образне мислення і народження нової реальності.

9. Мистецтво як поліфункціональна система.

10. Митець як суб’єкт творчості

 

ІІ. Теми рефератів

1. Місце естетичного в культурі

2. Природа піднесеного й піднесене в природі.

3. Актуальність категорії «трагічне»

4. Демократизм сміху.

5. Краса і мода.

6. Гра як естетична парадигма

7. Естетичний смисл трагічного

8. Іронія в історії і сучасності

9. Походження художньої діяльності

10. Структура художньо-творчого процесу

ІІІ. Проблемно-пошукові питання

1. У чому полягає дискусія щодо предмету естетики?

2. Чому в естетиці існують різні теоретичні моделі естетичного?

3. Як співвідносяться категорії «естетичне» та «естетична цінність»?

4. Чи можна сперечатись щодо смаків? Чи є критерії істинного смаку?

5. Які ідейно-естетичні принципи зображення потворного сформувались в історії мистецтва?

6. У чому полягає діалектика кількості та якості у піднесеному й низькому?

7. Що таке «істина» в мистецтві?

8. У чому полягає діалогічність художнього сприйняття?

9. Чому художнє сприйняття визначають як співтворчість?

10. Яка природа насолоди мистецтвом як результату подолання його умовності?


Питання для самоконтролю студентів із змістового модуля №2

1. Як формувався предмет естетичної науки?

2. Яка історія запровадження терміну «естетика». Що він означає?

3. Розкрийте зв’язок естетики з іншими науками.

4. Охарактеризуйте естетичні проблеми як самостійну галузь теоретичного знання.

5. Подайте концепції виникнення і сутності естетичного відношення людини до світу.

6. Розкрийте специфіку естетичного відношення людини до світу.

7. Який зміст метакатегорії «естетичне»?

8. Визначте суб’єктно – об’єктний характер естетичної цінності.

9. Як співвідносяться категорії «естетичне» та «естетична цінність».

10. Естетичний потенціал людської діяльності. Естетична діяльність людини як діяльність «за законами краси».

11. Проаналізуйте структуру естетичної діяльності.

12. Багатоманітність форм естетичної діяльності

13. Естетичні начала трудової діяльності




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 344; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.