КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Головні підходи до проблеми свідомості у філософії 1 страница
Т Т Час МІЛЛЮ Т II Таблиця 8 суспільство Ді і МЬНІСТЬ Держава Духовна сусгшіьовя Економічна сфера суспільства ІНДИВІД] ' ' на свідоп її'' і Політична сфера суспільства Практика Система Лщїадьш сфері' дпільстп: Суспільна свідомість Суспіль * і [ КАТЕГОРІЇ ТА ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ суспільство, члени якого вважають себе громадянами єдиного цілого, усвідомлюють загальні завдання, поважають закони, морально-етичні традиції тощо (лецифїчна форма активного ставлення людини до нав-і колишнього світу, змістом якого є його ціпенаправлена змі-іа та перетворення є головним елементом політичної системи суспільства, системою органів, що здійснюють державну владу містить духовне виробництво форм індивідуальної та су спільної свідомості, способи створення й використання духовних цінностей та форми комунікації між людьми охоплює процеси матеріального виробництва, розподілу, обміну, споживання матеріальних благ, а також продуктивні сили і виробничі відносини „. - г.... 1 духовний світ конкретної особи, су<ушпсть н думок, н" І чуттів, вольових характеристик тощо, які відбиваю і ! особливості індивідуального буття сукупність соціальних інститутів та організацій, що її ' ління суспільством. Основне питання політичного життя - |І питання про владу І матеріальна чуттєво-предметра цілеспрямована дші і філософська категорія для познак ег і ія цілісної сукупнос < і система внутрішнбої будови суспшьива (соціаші,п і; <гіі нації, народності), що ґрунтується на поділі я]мц сіп ності на засоби виробництва та національних; ознаках філософська категорія, що віддзеркалює духовну сферу суспільства, яка формується соціальними групами під впливом їх повсякденного життя
виокремлена з природ і догана чно змінна формажитт пяльног і 101 Проблема суспільства у філософії Розділ філософії, в якому вивчаються якісні характеристики суспільства, його закони, соціальні ідеали, розвиток і перспективи, називається соціальною філософією. Як дисципліна соціальна філософія виокремилась у XIX ст. завдяки працям Сен-Симона, О. Конта, К. Маркса і Ф. Енгельса. Паралельно виокремилася соціологія, яка зосередила свою увагу на конкретних проблемах суспільного життя. У XX ст. проблемами соціальної філософії переймалися О. Шпенглер, А. Бергсон, Ж.-П. Сартр, М. Гайдеґґер, Т. Парсонс, К. Поппер, М. Вебер та інші. Головною особливістю предмета соціальної філософії є те, що вона стала вивчати не окремі проблеми суспільного життя, а суспільство загалом як систему, що саморозвивається. Соціальна філософія стала ніби специфічною формою самосвідомості людської цивілізації загалом, відповіддю на одвічні питання про причини існування і розвитку суспільства, спрямованості цього розвитку, створення сприятливих соціальних умов для реалізації людиною своїх потреб та інтересів. У широкому розумінні суспільство — це система життєдіяльності людей, об'єднаних територією проживання, епохою, традиціями та культурою. Суспільство є об'єктивною реальністю, формою існування суспільного буття, що має внутрішню структуру, цілісність, закони та спрямованість розвитку. У вузькому розумінні цим поняттям позначають конкретний тип соціальної організації, як системи, що саморозвивається1. Виділяють два боки суспільного буття (суспільства): 1) об'єктивний, тобто те, що існує незалежно від свідомості та волі людей (умови життя, потреби людей, стан матеріального виробництва тощо); 2) суб'єктивний — свідомість і воля людей, їх ставлення до суспільства, прагнення, (ПОГЛЯДИ. Філософське уявлення про суспільство розпочинається з аналізу головних сфер суспільного життя, гармонійна взаємодія між ними забезпечує цілісність суспільства, і навпаки, дисгармонія між ними лризводить до перманентної кризи, в межах якої розвиток суспільства зупиняється або стає взагалі неможливий. Поняття «сфера суспільного життя» використовується для позначення 1 Поняття «суспільство» необхідно відрізняти від таких понять, як «громада» і «держава». Громада є найпершою формою соціальної організації, її поява пов'язана з первісною культурою і створенням кровноспоріднених зв'язків. Трохи згодом виникає держава як результат формування і розвитку класового суспільства і як політичний інститут управління цим суспільством. різнопланових матеріальних та духовних процесів розвитку суспільства. Сфера суспільного життя — це реальний процес людської життєдіяльності. Діалектика сфер суспільного життя визначає загальні характеристики конкретного суспільства. Соціальна філософія пропонує виділяти такі сфери суспільного життя, як економічну, політичну, соціальну та духовну. Економічна "сфера життя суспільства є базовою, визначальною. Вона охоплює процеси матеріального виробництва, розподілу, обміну та використання матеріальних благ, а також продуктивні сили й виробничі відносини. Економічна сфера існує в таких формах: 1) економічний простір — середовище, в якому здійснюється 2) діяльність інститутів управління економікою; 3) спосіб виробництва матеріальних благ, до якого належать Продуктивні сили — це люди з їхніми знаннями, уміннями та, трудовими навичками й засобами виробництва (з усім тим, за допомогою чого здійснюється виробництво, — сировиною та матеріалами, устаткуванням, транспортом тощо). Виробничі відносини віддзеркалюють взаємовідносини між людьми в процесі виробництва. В основі виробничих відносин лежить власність на засоби виробництва як їх визначальний елемент. Річ у тім, що той, хто володіє засобами виробництва, диктує умови розподілу й використання кінцевого продукту виробництва, водночас люди, які не є власниками засобів виробництва, пропонують свої послуги (працю) власникам, отримуючи за це заробітну плату. Виробничі відносини — це відносини обміну діяльністю на основі розподілу праці та вироблених матеріальних і духовних благ. Матеріальне виробництво (економічна сфера життя суспільства), по-перше, створює матеріальну базу існування суспільства; по-друге, сприяє вирішенню проблем, що стоять перед суспільством; по-третє, безпосередньо позначається на соціальній структурі (класах, соціальних групах); по-четверте, впливає на політичні процеси; по-п'яте, відбивається на духовній сфері як безпосередньо (на її змісті), так і опосередковано на її інфраструктурі, а також носіях (школі, бібліотеках, театрах тощо). Соціальна сфера — це система внутрішньої будови суспільства (соціальні групи, нації, народності), заснована на розподілі" праці, власності на засоби виробництва та національному чинни- ■■Vі"
ку. Вона безпосередньо сприяє створенню передумов для життя й соціальної активності людини. Аналіз головних підходів до соціальної сфери життя суспільства дає змогу виокремити два з них: а) класовий, згідно з яким усе суспільство поділяється на великі групи — класи (зазвичай між власниками і невласниками виникають антагоністичні суперечності, що виявляються в класовій боротьбі), цей підхід є визначальним у марксизмі й неомарксизмі; б) стратифікаційний, згідно з яким суспільство складається з безлічі різноманітних невеликих соціальних груп (страт), що взаємодоповнюють одна одну та взаємодіють між собою. Цей підхід обстоює сучасна західна філософія. Головними елементами соціальної структури є класи, страти, стани, жителі міста та села, представники фізичної та розумової праці, соціально-демографічні групи (чоловіки, жінки, люди похилого віку, молодь), національні спільноти. Важливою характеристикою соціальної сфери є соціальна мобільність — можливість переходу від однієї соціальної групи до іншої (наприклад, селяни стають робітниками, робітники — інтелігенцією, інтелігенція — підприємцями тощо). Соціальна мобільність є основою нормального існування суспільства, самореаліза-ції кожної людини. Низька соціальна мобільність властива тоталітарним державам, а також тим, що перебувають у стані глибокого економічного й духовного занепаду. Водночас висока соціальна мобільність характерна для демократичних суспільств, що динамічно розвиваються, а також для будь-яких суспільств, які перебувають на етапі економічного піднесення. У країнах з високим рівнем демократії та високим рівнем життя низький рівень соціальної мобільності пояснюється суспільним конформізмом, міцними взаємозв'язками між членами суспільства, «зайнятістю» місць у соціальній структурі2. Аналіз тенденцій, що існують у сучасному світі (соціальної сфери) дає змогу виокремити основні напрями його розвитку: світ перетворюється на більш-менш однорідну систему, мета якої — уникнути гострих внутрішніх суперечностей, різкого розмежування між стратами. Водночас у ньому ускладнюється структура, що веде до роздрібнення страт до мікрорівня (так званих малих груп). 1 Страта (лат. зігаішп — верства) — елемент соціальної структури, що виокремлю 2 До соціально мобільних країн Заходу належать США, Італія, Японія; країнами із Найвищим рівнем розвитку інтеграції соціальних груп є громадянське суспільство, члени якого вважають себе громадянами єдиного цілого, відчувають себе вільними особистостями (а не підлеглими владі), свідомо ставляться і виконують загальні завдання, закони, моральні традиції. Громадянське суспільство в соціальному управлінні спирається не на силу, а на суспільний договір між державою і громадянами, що є гарантією поваги і захисту індивідуальної свободи особистості. Суспільні суперечності мають вирішуватись у цивілізованих формах, що виключають насильство, обман, маніпуляції волевиявленням і свідомістю людей. Права і свободи особистості стають найвищою цінністю громадянського суспільства. Політична сфера суспільства — це сукупність соціальних інститутів та організацій, що управляють суспільством, виражаючи інтереси соціальних груп. У філософській літературі політична діяльність визначається як здійснення впливу і влади, форма панування, спосіб вирішення конфліктів, метод досягнення колективних цілей. Без такої діяльності неможлива цілеспрямована участь великих мас людей (соціальних груп) у вирішенні проблем суспільного розвитку. До основних елементів політичної системи суспільства належать: 1. Держава як система органів, що здійснюють державну вла Головними ознаками держави є наявність особливої системи державних інститутів, які реалізують функції державної влади; право, що закріпляє певну систему норм, санкціонованих державою; спільна територія, на яку поширюється юрисдикція даної держави, тощо. Головними функціями держави є: представницька (представляє інтереси різноманітних політичних, соціальних груп); регулятивна (підтримує порядок у суспільстві); захисна (захищає громадян від зовнішньої та внутрішньої небезпеки); зовнішньополітична; інтегративна. 2. Політичні партії — організована група однодумців, яка ре 3. Професійні союзи — масові суспільні організації найманих 4. Інші соціальні інститути. Духовна сфера — це сфера діяльності, в якій здійснюється духовне виробництво, тобто створюються не матеріальні предмети, а ідеї, образи, наукові, естетичні цінності з метою задоволення духовних потреб особистості. Звичайно всі ці цінності мають можливість реалізуватись у конкретних фізичних предметах, носіях. Умовно виділяють такі її основні елементи: Духовна культура, що являє собою сукупність форм суспільної свідомості, способи створення і використання духовних цінностей, форм комунікації між людьми. Духовне спілкування — діяльність людей з обміну і розповсюдження знань, обміну емоціями тощо, творчість і виховання в широкому розумінні. Духовне виробництво — поняття, яке характеризує виробництво ідей, знань, уявлень, етичних, естетичних цінностей, об'єктивно необхідних для розвитку суспільства й особистості. Духовні цінності — нормативно-оцінний бік явищ суспільної свідомості, що слугує нормативній формі орієнтації людини в соціальній і природній діяльності. До основних елементів духовної сфери належить також індивідуальна свідомість людини (сприйняття нею окремих боків соціального буття) і суспільна свідомість (сприйняття загальних боків соціального буття). Особливого значення набуває суспільна свідомість (докладніше див. тему 4). Діяльність як спосіб існування соціального Як уже зазначалося, проблема діяльності у філософії має надзвичайно важливе значення й давню історію. Великий французький мислитель Поль Анрі Гольбах висловив думку про те, що сутність природи полягає в тому, щоб діяти, а Г. Фіхте додав, що діяти слід для того, щоб існувати. Світоглядний зміст проблеми діяльності полягає в тому, що вона вирішується лише в органічній єдності з проблемою активності як універсальної здатності матерії до самоорганізації. З огляду на це діяльність є основним способом становлення і розвитку людського суспільства, цивілізації та культури; основою самоорганізації та самоуправління економічною, соціальною, політич- -цтгт г ною та духовною сферами життя суспільства; джерелом і причиною виникнення та функціонування суспільних законів. Головними в діяльності є також питання: про соціальну діяльність людини; формування особи як суб'єкта суспільно значимої діяльності; виникнення та розвиток якісно нової, творчо конструктивної активності; вплив космосу й чинників позаземного існування природи на діяльність людини, проникнення людини в космос, створення нею космічних об'єктів тощо. Проблема діяльності особливої актуальності набула у філософії Нового часу, коли на арену історії вийшла активна, діяльна людина, зорієнтована на пізнання й перетворення довколишнього світу. Загальний характер філософії Нового часу (XVII ст.) утверджував принцип діяльності — тільки активна, діяльна людина, тобто та, яка володіє знанням і науковим методом, може панувати над силами природи («Знання — сила», — стверджував Ф. Бекон). Найближче до адекватного розуміння сутності діяльності підійшов Ґ. Геґель. Як об'єктивний ідеаліст, Ґ. Геґель уважав, що весь природний світ, людські відносини є продуктом абстрактного духу, а отже, діяльність та її продукти є також «суть духу» (тобто породження цього самого духу). Він сприймав діяльність як діалектичний процес пізнання предметного світу (опредмечене знання), як практику, пов'язану з творенням людиною життєво важливих умов свого існування, а також як історичний процес, розвиток культури. Поняття діяльності стало основним у матеріалістичній теорії суспільного розвитку, створеної К. Марксом і Ф. Енгельсом. Згідно з цією теорією діяльність ґрунтується на матеріальному виробництві, пояснює суттєву відмінність людини від тварин і способи її життя. Життєдіяльність людини, на відміну від життя тварин, набуває свідомого характеру. Матеріально-виробнича діяльність людей породжує нові види діяльності — політичну, соціальну, духовну та адекватні їм сфери життя суспільства. Діяльність лежить в основі історичного розвитку й має подвійну природу. Передусім вона спрямована на перетворення природи людьми й водночас на зміну самої людини. На основі діяльності формується ставлення людини до природи та до оточення. У діяльності людина дістає можливість пізнавати і перетворювати предметний світ завдяки своїй свідомості й активності. Але в марксистській теорії діяльності поза увагою залишилися проблеми вивчення механізму діяльності як вищої форми еволюційної активності. Цю проблему сьогодні досліджують такі науки, як психологія та фізіологія, теорія творчості, інформатика, те- орія систем, синергетика тощо. Проблема діяльності відображується у «філософії життя», екзистенціоналізмі, неокантіанстві, феноменології тощо, які вивчали інші, ніж марксизм, аспекти діяльності. Незважаючи на різноманітні підходи, можна виокремити деякі головні положення, що характеризують діяльність як цілеспрямовану активність людини (де активність є система, що самороз-вивається), новий рівень перетворення природи. Предметом діяльності є світ, частиною якого є людина. Умовами діяльності є: 1) рух, розвиток, діалектика матеріального світу; 2) нерозривний зв'язок, взаємозалежність активності (еволюції світу) та її системна організація; 3) ускладнення форм і рівнів матеріальних систем, форм і способів їх активності; 4) безпосередньою умовою виникнення діяльності є також біологічна організація природи, рефлекторна поведінка тваринного світу та відображення в психіці людини навколишнього світу. Назвемо причини виникнення та розвитку діяльності. 1. Матеріально-практична взаємодія людини та природи. 2. Виникнення та розвиток свідомості, пізнавальних можли 3. Розвиток активного перетворювального (на відміну від прос 4. Виникнення системи матеріального виробництва, економіч 5. Створення матеріальної та духовної культури як якісно но 6. Необхідність засвоєння культурно-історичного досвіду лю 7. Виникнення соціальних інститутів освіти й виховання, що Отже, процес формування діяльності пов'язаний з виокремленням людини з природи та створенням людської спільності. Діяльність має подвійну природу: з одного боку, вона є найвищою формою універсальної активності, процесом, який підкоряється діалектичним принципам організації та законам матеріальної еволюції світу. З іншого боку, діяльність виникла й розвивається як специфічна соціальна активність і реалізується згідно з впливом на неї суспільно-історичних законів, які, по суті, є конкретною формою вияву універсальних законів. Але особливістю людської діяльності є те, що вона сама є основою виникнення та дії соціальних законів як усієї соціально організованої форми матеріального світу. Розвиток людини як вищої форми живої організації здійснюється у системі самоорганізації світу згідно з діючими законами світу. Закони не стоять над системою як зовнішня незалежна сила, а є причиною, сутністю, стратегією розвитку самої системи. У закономірному процесі еволюції світу та його активності діяльність, як вища форма активності, стає об'єктивним закономірним процесом. Як природний і закономірний процес, діяльність має свою.структуру. Вона завжди реалізується в системі взаємодії суб'єкта та об'єкта діяльності. Суб'єкт — це особа, соціальна група, суспільство, які здійснюють практичну або пізнавальну діяльність на основі необхідності, цілей, потреб тощо. Суб'єкт є носієм діяльності. Об'єкт — це предмет, напрям людської діяльності, це те, на що спрямована діяльність. Об'єктом може бути світ загалом, конкретні предмети, природа, процеси, теоретичні моделі, сама людина тощо. Об'єкт є джерелом пізнавальної та практичної діяльності. Щодо об'єкта діяльність виконує репродуктивну функцію. Розвиваючись, пізнавальні можливості та форми діяльності набувають творчих характеристик, що веде до створення нових об'єктів. Творча діяльність лежить в основі матеріального та духовного прогресу1. У системі об'єктно-суб'єктних відносин діяльність є зв'язком, За типами діяльність поділяють на матеріальну та духовну.' 1 Матеріальна діяльність — це предметно-практична діяльність, спрямована на виробництво матеріальних цінностей. Цей 1 Під творчою діяльністю розуміють таку діяльність, у процесі якої з'являється нова якість і насамперед сам суб'єкт творчості — особистість. Творчий процес слугує збереженню та збагаченню життя, на відміну від антитворчості, яка із самого початку спрямовує діяльність на розвал, знищення життя та культури. вид діяльності пов'язаний з продукуванням засобів, предметів виробництва, що забезпечують життєдіяльність суспільства. У процесі матеріальної виробничої діяльності виникають суспільні (економічні, соціальні, політичні, ідеологічні) відносини, що стають основою комунікативної діяльності людини. Духовна діяльність пов'язана з виробництвом духовної сфери буття, іноді її ще називають духовним виробництвом (наука, мистецтво, релігія). Причиною виникнення духовної діяльності є матеріально-виробнича діяльність, специфіка суспільно-історичної практики. Продуктом і водночас процесом духовної діяльності є духовна культура, система духовних цінностей, інтелектуальна, естетична творчість, релігійна діяльність. Особливе місце серед різновидів духовної діяльності (ідеологічної, моральної, естетичної, релігійної) посідає інтелектуальна діяльність. Найвищим її рівнем є творчість. Особливу роль у розвитку та реалізації діяльності як активного ставлення людини до світу відіграє система мотивацій: потреби, інтереси, вольові характеристики, цілі. Це внутрішньопсихологічні елементи, які часто називають силами детермінації діяльності та вчинків людини (її активності). Діяльність дає змогу людині самостійно формувати нове соціальне середовище свого існування й водночас змінювати саму себе. Біологічна програма активності людини як біологічного різновиду відступає на другий план перед ускладненою соціальною діяльністю. Людину перестає хвилювати боротьба за виживання як виду на біологічному рівні. Проблему виживання дедалі частіше вирішує не мускульна сила, а інтелект — властивість розумного життя (діяльність), змінюється зміст конкуренції, вона втрачає характер природного добору. Економічна, соціально-політична діяльність, духовна культура стають мірилом людського існування. У процесі діяльності людина пізнає світ, планує його перетворення, прогнозує майбутнє, створює матеріальні цінності, які, своєю чергою, сприяють розвитку її розумових та фізичних можливостей, збільшують потенціал її творчості (звідси актуальність проблеми самоствердження в науковій, естетичній творчості, у повсякденній праці). У цілеспрямованій діяльності відбувається формування, самовдосконалення сутнісних сил людини, у філософії цей процес називають опредмечуванням і роз-предмечуванням цих сил. Своєю діяльністю людина не тільки змінює природу, а й створює «другу природу», оптимальне середовище свого існування та розвитку. Що складнішими є форми, види й способи діяльності, то досконалішим є середовище людського існування й доскона- лішою стає сама людина. У процесі діяльності формується нова система організації світу (суспільство) як якісно інший спосіб формування еволюційних програм (насамперед соціальних) і новий їх зміст. Людина в її соціально-діяльнісній сутності, духовній культурі, якісно новій творчості (активності) — мета цих програм. Діяльність є джерелом суспільного прогресу. Критерієм прогресу зазвичай уважають рівень розвитку виробничих сил, що є справедливим, бо від рівня розвитку продуктивних сил залежить життєвий устрій, але у своїй стратегічний спрямованості діяльність зорієнтована не стільки на створення засобів виробництва, скільки на саму людину, її творчі здібності, здоров'я, можливість самореалізації, духовність, моральність, соціальну свободу та особисту гідність. Тому сьогодні актуальною є проблема діяльності як засобу розвитку суспільного прогресу, найвищого рівня цивілізації. Найбільшої актуальності набуває такий компонент діяльності, як інтелектуалізація всіх форм діяльності. Наукова, творча діяльність стає єдиним чинником матеріального та духовного виробництва, формування та розвитку вищих цінностей людського суспільства, ощадливого ставлення до природних умов життя. З огляду на це діяльність як засіб збагачення, відчуження перетворюється на засіб самореалЬації людини, її вищих творчих можливостей, морально-ціннісних принципів, гармонійно поєднаних потреб. Діяльність — це процес, вища форма універсальної активності, спосіб життєдіяльності людини, її самовдосконалення, причина й спосіб установлення соціально організованої системи, основа єдності матеріального та духовного в житті людей. Отже, розділ філософського знання, який швчає характеристики суспільства, його закони, соціальні ідеали, розвиток і перспективи не як окремі проблеми, а як систему, що само-розвивається, називається соціальною філософією. Суспільство — це система життєдіяльності людей як результат виокремлення людини з природи, об'єднаних територією проживання, епохою, традиціями й культурою. Суспільство є формою існування суспільного буття, що має внутрішню структуру, цілісність, закони й спрямованість розвитку. Соціальна філософія виділяє такі сфери суспільного життя: економічну, політичну, соціальну, духовну. Проблемі діяльності соціальна філософія надає надзвичайно важливого значення. Діяльність визначається як спосіб існування соціального, специфічна форма активного ставлення
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 586; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |