КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Функції естетики
Предмет, структура та категорії естетики Естетика - слово грецького походження, що означає „те (той), що має відношення до чуттєвого сприйняття", естетика - це наука про естетичне в дійсності, про сутність і закони естетичної свідомості, пізнання і естетичну діяльність людини, наука про загальні закони розвитку мистецтва. Родоначальником наукової естетики вважається німецький філософ Олександр Готліб Баумгартен (друга половина XVIII ст.). Він не лише ввів у науковий обіг поняття „естетика", але й зробив першу спробу визначити місце естетики в системі філософського знання. Сам Баумгартен вважав, що предметом естетики є досконале в світі явищ, досконалість чуттєвого пізнання та вдосконалення світу. За Баумгартеном, відбувся розподіл предмета естетики на дві частини: філософську та мистецтвознавчу. Предметом естетики є чуттєве пізнання навколишньої дійсності у різних її формах. Чуттєве пізнання охоплює різні сторони дійсності: природу, суспільство, людину. Насамперед, естетика є наукою про чуттєве пізнання, мета якого досягається за допомогою мистецтва. Тому мистецтво займає центральне місце в предметі естетики. Мистецтво багатогранне, відображає життя в художніх образах, виражає емоційну оцінку життєвих явищ, служить засобом спілкування людей, задовольняє естетичні потреби суспільства, виступає важливим засобом виховання. Світоглядна полягає у формуванні цілісної системи ідейно-естетичних принципів, які художник втілює в образі. Метяодолог/чна розкривається в основних принципах пізнання естетичних об'єктів, що визначають способи їх дослідження. Гносеологічна (пізнавальна) дозволяє оволодіти основними властивостями і законами розвитку естетичних явищ. Естетика, не будучи нормативною наукою, все ж таки, містить знання нормативного характеру, маючи в розпорядженні систе- му типологічних понять - категорій. їх знання дозволяє пізнати дійсність і перетворювати її за законами краси. Структурно естетика містить такі три розділи: — про природу естетичного об'єкта та види естетичної цінності (явища природи і суспільства ТОЩО); — про природу естетичної свідомості та її форми (естетичні почуття, ідеали, смаки, теорії); — про природу естетичної діяльності та її види (художнє конструювання, художню творчість, естетичне виховання). Початковою категорією естетики є естетичне у різних проявах: як естетичне почуття, естетичне ставлення, смак, свідомість, діяльність. У сучасній естетиці в категорію „естетичне" вкладені такі ідеї: — про динамічну єдність універсального розвитку людської діяльності і законів краси; — про взаємодію розвитку виробничих сил і багатства людської природи як самоцілі; — про взаємозв'язок розвитку індивіда і його духовного світу та Практичного ставлення до дійсності; — про особливості творчої праці в умовах необхідності й свободи. Естетика є наукою, яка відображає процес естетичного засвоєння світу в системі категорій, понять, критеріїв, принципів. Основними з них є категорії прекрасного і потворного, піднесеного і низького, трагічного та комічного. Ці категорії склалися в процесі соціального розвитку суспільства. Прекрасне - це найвища естетична цінність, яка збігається з уявленнями людини про досконалість, або те, що сприяє вдосконаленню життя. Це те, в чому перебувають у гармонійній єдності форма і зміст, те, що доцільне, досконале. Важливий і характер цього змісту, який повинен мати позитивне значення. У природі прекрасне - це закономірне. У суспільстві - це гуманне і спра- ведливе. Прекрасне часто розуміють як печатку або втілення Бога в конкретних речах чи явищах. Прекрасне має конкретно-історичний характер. Його розуміння також зумовлюється особливостями національної та індивідуальної культури. Піднесене - це категорія естетики, яка відображає сукупність природних, соціальних і художніх явищ, виняткових за своїми кількісно-якісними характеристиками, завдяки чому вони відіграють роль джерела глибокого естетичного переживання. Піднесене характеризує естетичну цінність предметів і явищ, що мають найбільшу позитивну значущість. У природі високе те, що викликає щире захоплення. У суспільстві - видатні досягнення, що сприяють суспільному прогресу. Якщо прекрасне завжди несе в собі людську міру, то піднесене - це перевищення міри. Героїчне — ті видатні результати, що досягаються через долання опору та великі жертви. Потворне — це порушення єдності змісту і форми, що відображає неможливість чи відсутність досконалості. Воно в негативній формі містить уявлення про позитивний естетичний ідеал і виражає приховану вимогу відродження цього начала. Воно може проявлятися у формі жахливого чи огидного. Ця категорія пов'язана з оцінкою тих явищ, які викликають людське обурення чи невдоволення. Цікаво, що прекрасне і потворне співвідносні: найпрекрасніша з мавп огидна, порівняно з людиною, а наймудріша людина у порівнянні з Богом здається мавпою (Геракліт). Низьке - це категорія, що відображає гранично негативні явища дійсності і властивості індивідуального та суспільного життя, викликаючи зневагу, презирство чи огиду. Таким явищами є війна, експлуатація, зрада, алкоголізм тощо. Трагічне відображає наявність глибоких об'єктивних суперечностей і протиріч (наприклад, між історичною необхідністю та практичною неможливістю її здійснення), що виникають при взаємодії свободи і необхідності, що супроводжуються стражданнями, смертю, втратою важливих життєвих цінностей. Через трагічне утверджується ідеал прекрасного. Комічне служить для оцінки і визначення тих соціальних явищ, звичаїв, діяльності та поведінки людей, які повністю чи частково не відповідають, суперечать об'єктивній закономірності суспільного розвитку і прогресу. Комізм - результат контрасту, розладу, протистояння потворного прекрасному, низького - піднесеному, внутрішньої пустоти - зовнішньому вигляду, що претендує на значущість. Виділяють такі форми комічного: гумор, сатира, іронія, сарказм (дошкульний сміх із руйнівною оцінкою негативних явищ). Естетичні категорії пов'язані і взаємодіють. Естетика користується двома основними методами: 1. Історизму, що передбачає дотримання трьох принципів: розгляду явищ у їх розвитку; аналізу зв'язку одного явища з іншими; вивчення історії з погляду сучасності. 2. Структурності, що дає можливість розглянути художній твір як певну систему, що складається з множини елементів і керується закономірним зв'язком. Структурність ґрунтується на зборі й аналізі різноманітних фактів, встановленні повного переліку, взаємозв'язку між ними; створенні цілісної си- . стеми. Естетика постійно взаємодіє з етикою, що зумовлено їхньою обопільною спрямованістю на людину як на об'єкт морально-естетичного аналізу і носія творчого потенціалу. З часів Сократа існує поняття „калокагатія" - єдність прекрасного і доброго.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 5163; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |