Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Політичні ідеї А. де Сен-Сімона




Політичні погляди Р. Оуена

Розділ 12. Політичне вчення утопічного соціалізму ХІХ століття

Роберт Оуен (1771-1858) вважається головним представником утопічного соціалізму в Англії. Англійський утопічний соціалізм має деякі особливості в порівнянні із французьким, тому що в Англії капіталізм і класова боротьба пролетаріату були більше розвинені. Р. Оуен виступав проти всіх великих приватних власників. Він уважав, що новий суспільний ладо може існувати й без капіталістів, тому що «приватна власність була і є причина незліченних злочинів і нещасть, випробовуваних людиною», вона заподіює «незлічиму шкоду нижчим, середнім і вищим класам».

Майбутнє “раціональне” суспільство Оуэн уявляв собі у вигляді вільної федерації невеликих соціалістичних самоврядних громад, що включають не більше 3 тисяч осіб. Головний вид занять у громаді – землеробство; але Оуен був проти відділення промислової праці від сільськогосподарського (громада організує в себе також і промислове виробництво). При спільності володіння й загальній праці не може бути не експлуатації, ні класів. Робота розподіляється між громадянами відповідно до потреб. Уважаючи, слідом за французькими матеріалістами 18 в., що людський характер є продуктом суспільного Середовища, що оточує людини, Оуен був переконаний, що в його новому суспільстві народиться нова людина. Правильне виховання й здорове Середовище навчать його почувати й мислити раціонально, викорінять у ньому егоїстичні звички. Суди, в'язниці, покарання стануть не потрібні.

Оуэн був переконаний, що досить заснувати одну громаду, і її переваги неминуче викличуть прагнення до організації інших. Прагнучи показати практичну осуществимость і переваги трудових комун, Оуэн відправився в 1824 у США, щоб організувати там досвідчену колонію на засадах спільності володіння. Однак всі досвіди Оуэна в США послужили лише доказом утопічності його планів. Після ряду невдач Оуэн повернувся в Англію, де взяв активну участь у кооперативному й професійному русі.

Один із самих видних представників утопічного соціалізму у Франції - Сен-Симон Клод Андри де Рувуа (1760-1825), аристократ за походженням, сучасник Великої французької революції. Найбільш важливими з його робіт є „Листи женевського мешканця до сучасників”(1802), „Про промислову систему”(1821), „Нове християнство” (1825).

Завдання сучасного Сен-Сімону періоду полягали, на його думку в тому, щоб створити партію промисловців, що у союзі з королівською владою повинна встановити лад, що відповідає інтересам працюючої більшості. Майбутній лад він вважав результатом власного прогресу й намагався обґрунтувати історичну неминучість його перемоги. Сен-Сімон твердо вірив у рух людства до кращого майбутнього, до «золотого століття», що перебуває спереду, а не за, як думали багато просвітителів 18 століття, що призивали повернутися до минулих порядків.

Сен-Сімон стверджував, що „єдиний засіб для корінної зміни суспільного лада складається в створенні нової політичної докторины”. Він хотів створити новий суспільний лад, що називав індустриалізмом, тому що вважав, що його основою повинна бути велика промисловість. Їм висувалося багато проектів створення й розвитку великого виробництва, планів колосальних споруджень. За Сен-Сімоном, велика промисловість повинна управлятися з єдиного центра в мастабе всього суспільства й працювати за певним планом.

Почати докорінну перебудову суспільства, на думку Сен-Сімона, випливало із часткових реформ, усунення спадкоємної знаті; викупу земель у землевласників, що не займаються сільським господарством; полегшення положення селянства й т.д. Після проведення цієї підготовчої роботи можна буде займатися повною реорганізацією політичного ладу шляхом відсторонення від влади непродуктивних класів і передачі влади индустриалам. При цьому народ не повинен приймати участі в реорганізації, залишатися пасивним. Тут найбільше наочно проявляються основні риси утопічного соціалізму: негативне відношення до руху мас, помилкові думки солідарності інтересів капіталістів і робітників.

Політичні переконання Ш. Фур'є.

Іншим найважливішим французьким соціалістом-утопістом є Шарль Фур'є (1772-1837).

Він був торговельним службовцем, не зміг одержати солідну освіту, став геніальним самоуком. Основні його роботи: «Теорія черырех рухів і загальних доль» (1808), «Теорія всесвітньої єдності (1838), «Новий промисловий і суспільний світ».

Весь попередній період історії Фур'є поділяв на чотири щаблі: дикість, патріархат, варварство й цивілізація, а кожний великий період на чотири стадії: дитинство, зростання, занепад, старість.

Основою майбутнього суспільного ладу Фур'є вважав землеробство. Промисловості приділялося підлегле місце. Це великий недолік проекту Фур'є, тому що провідною галуззю соціалістичного виробництва виступає велика машинна індустрія. У концепції Фур'є проявляються елементи фізіократизма, під частим впливом якого він перебував.

Майбутнє суспільство, за планом Фур'є, повинне розпадатися на окремі громади чисельністю 2000 осіб. Кожна громада буде працювати на певній ділянці землі й визначати, що і як вона буде робити. У громаді зберігається приватна власність і капітал. Частина продукту, зробленого тут, буде розділено між капіталістами. Таке положення не буде приносити шкоди, тому що капіталісти стануть робітниками, а робітники капіталістами. Таким чином, Фур'є помилково припускав, що без революції розходження між класами зникнуть. Він припускав, що між людьми будуть відбуватися змагання, що збільшить продуктивність праці.

 

План семінарського заняття

1.Соціальні передумови утопічного соціалізму у Європі ХІХ ст.

2.Життя та політичні твори Р. Оуена.

3. Життя та політичні твори А. де Сен-Сімона.

4. Життя та політичні твори Ш. Фур'є.

Теми рефератів та доповідей

1. Співідношення економічного та політчиного вчень в утопічному соціалізмі ХІХ ст.

2. Порівняння утопічного соціалізму періоду Відродження та Нового часу.

3. Вплив утопічного соціалізму на розвиток політичної думки.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-04; Просмотров: 810; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.