Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Дидактика й методика початкового навчання К.Ушинського




Тест

1. «Буквар Южноруський» написав:

а) Т. Лубенець; б) X. Алчевська;

в) Т.Шевченко; г) М.Шашкевич.

2. Автор «Граматки»:

а) Л. Українка; б) Т. Лубенець;

в) М. Корф; г) П. Куліш.

3. Автором української «Читанки» у Галичині (XIX ст.) був:

а) М. Шашкевич; б) О.Духнович; в) Й. Левицький; г) І. Вагілевич.

Тема XIІ

ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА К. УШИНСЬКОГО

1. Життя і педагогічна діяльність К. Ушинського.

2. Світогляд та ідея гармонійного розвитку людини.

3. К.Ушинський про значення праці у вихованні людини.

4. Ідея національного виховання К.Ушинського.

5. Дидактика й методика початкового навчання К. Ушинського.

6. К.Ушинський про підготовку вчителя.

Література: [1, 2, 5, 6, 14, 16, 22]

Ключові слова: «Педагогічна антропологія», розумова зрілість, моральна досконалість і фізична розвиненість, загальна і спеціальна дидактика, два цикли навчання — елементарний (пропедевтичний) і початковий (систематичний).

 

1. Життя і педагогічна діяльність К.Д. Ушинського.

Костянтин Дмитрович Ушинський народився 2 березня 1824 р.в м. Тулі. У 1840 році К.Ушинський вступив до Московського університету на юридичний факультет.

У 1846—1849 рр. К.Ушинський працював в Ярославському ліцеї професором камеральних наук.

У 1854 році К. Ушинський отримав посаду викладача російської мови та інспектора класів у Гатчинському сирітському інституті, де працював до січня 1859 р. Тут широко проявилися його організаторські і педагогічні здібності.

У 1857—1858 рр. в «Журналі для виховання» К.. Ушинський опублікував статті «Про користь педагогічної літератури», «Три елементи школи», «Про народність у суспільному вихованні», «Шкільна реформа в Північній Америці» та ін.

К. Ушинський був відомим визначним педагогом-реформатором, і тому його запросили на посаду інспектора Смольного інституту шляхетних дівчат. Водночас К.Ушинський працював редактором «Журналу Міністерства народної освіти», в 1860—1862 рр. опублікував статті: «Праця в її психічному і виховному значенні», «Недільні школи», «Питання про народні школи», «Рідне слово», «Проект учительської семінарії».

У 1862 році К.Ушинський змушений був залишити роботу в Смольному інституті, бо зміни, які він вніс у навчально-виховний процес, привели до ускладнення його стосунків з керівництвом. Побоюючись громадського суду за погане ставлення до К.Ушинського, Міністерство освіти відрядило його за кордон для вивчення досвіду жіночої освіти.

К.Ушинський написав підручники для навчання дітей в елементарних школах та сім'ях «Дитячий світ» (1861) і «Рідне слово» (1864), а також хрестоматію і методичні посібники до них.

У середині 1867 року К. Ушинський повернувся на Батьківщину. Тяжка хвороба легенів обірвала плідну діяльність великого вченого, педагога. Великий педагог К.Ушинський помер у 1870 році в Одесі.

 

2. Світогляд та ідея гармонійного розвитку людини

В своїх філософських поглядах К. Ушинський рухався від ідеалізму до матеріалізму. У своїх поглядах на природу, людину він дотримувався еволюційного вчення Ч. Дарвіна. Вважаючи людину частиною живої природи, в роботі «Людина як предмет виховання» К.Ушинський розпочинав свій виклад з характеристики організму взагалі, його зв'язку з середовищем.

В теорії пізнання, в психології вченого мали місце матеріалістичні елементи. У протилежність метафізичним абстрактним елементам психології І.Гербарта, К.Ушинський намагався побудувати психологію на основі фізіології. Він докладно розглядав будову і функції нервової системи, її значення в житті й діяльності організму, пізнання людиною навколишнього світу. Він поділяв думку І.М. Сєченова про те, що вся діяльність нервової системи є рефлекторною, відтворюючою діяльністю, висував ідею «засвоєних рефлексів», тобто таких, що набуваються в процесі індивідуального життя, і справедливо вважає їх фізіологічною основою навичок і звичок, виховання яких є одним з найважливіших завдань педагога. Широке використання К. Ушинським положень анатомії і фізіології в роботі «Людина як предмет виховання» свідчить про його матеріалістичний підхід до висвітлення проблем психології пізнання.

3. К. Ушинський про значення праці у вихованні людини

В роботі «Праця в її психічному і виховному значенні» К. Ушинський підкреслював, що людина формується і розвивається у трудовій діяльності. Праця, по-перше, є основою і засобом людського існування і, по-друге, вона є джерелом фізичного, розумового і морального вдосконалення людини. Ось чому, на його думку, виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинно виховувати її не для щастя, а готувати до праці.

Великий педагог пояснював, що вільна праця потрібна людині для розвитку почуття людської гідності, а багатство, відсутність праці діє руйнівно не тільки на моральність, але навіть і на щастя суспільства. Погану послугу зробив би державі той, «хто знайшов би засіб відпускати щороку ту суму грошей, яка необхідна її громадянам. А якби люди винайшли казковий мішок, з якого вискакує все, чого душа забажає, або винайшли машину, яка цілком замінює всяку працю людини, то сам розвиток людства зупинився б: розпуста і дикість заволоділа б суспільством, саме суспільство розпалося б: із зникненням необхідності особистої праці історія повинна припинитись»,- так роздумував К.Ушинський і робив висновок, що виховання повинно прищепити любов і жадобу до серйозної праці, дати звичку до праці, бо справжня серйозна праця завжди важка.

К.Ушинський надавав великого значення фізичній праці, вважаючи дуже корисним, щоб людина у своїй діяльності поєднувала фізичну і розумову працю, підкреслюючи велике виховне значення сільськогосподарської праці (особливо в сільських школах).

К.Ушинський ставив такі вимоги до дитячої праці: посильність як фізичної, так і розумової праці, відповідність вікові дітей: самостійний характер праці (все, що дитина може робити сама, повинна робити сама), чергування видів праці: праця фізична - не тільки приємний, а й корисний відпочинок після розумової.

Велике значення у фізичному вихованні дітей має, на його думку, вивчення природознавства, зокрема анатомії і фізіології людини. У своїй книзі «Дитячий світ» К. Ушинський розповідав про будову організму людини, про фізичне загартування. У третьому томі «Педагогічної антропології» він зробив спробу обґрунтувати мету, зміст та форму фізичного виховання дітей, виходячи з основ анатомії і фізіології людини, медицини, санітарії і гігієни, приділивши велику увагу зміцненню нервової системи учнів та вихованню у них волі різними способами фізичного загартування.

4. Ідея національного виховання К.Ушинського

В основі педагогічної системи К. Ушинського лежить ідея народності. «Всяка жива історична народність є найпрекраснішим створінням Господа на землі, і вихованню залишається тільки черпати з цього багатого і чистого джерела», — писав К. Ушинський в статті «Про народність в громадському вихованні».

Під народністю К.Ушинський розумів своєрідність кожного народу, зумовлену його історичними та географічними умовами.

Характерною особливістю народності в розумінні К. Ушинського є громадськість; педагог був переконаний у тому, що народна ідея виховання вимагає широкої громадської атмосфери навколо себе і не може бути здійснена без залучення найширших громадських сил. К. Ушинський писав: «Сам народ і його великі люди прокладають шлях в майбутнє: виховання тільки йде цією дорогою...».

Керуючись ідеєю народності, К.Ушинський прийшов до висновку, що народна освіта повинна знаходитися в руках народу, а навчання дітей здійснюватися рідною мовою, яка є найяскравішим виявом народності..Навчання дітей рідної мови, на його думку, має на меті: розвиток «природженої душевної здібності, яку називають даром слова», введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови, пояснення їм логіки цієї мови, тобто граматичних законів у її логічній системі. Ці три цілі, зауважував педагог, досягаються не одна за одною, а разом.

Загальна оцінка ролі та значення мови в громадському житті подана К.Ушинським в його статті «Рідне слово». «Мова народу — найкращий цвіт усього його духовного життя, який ніколи не в'яне» - вважав педагог. К.Ушинський вказував, що основними завданнями народної школи у вихованні особистості є виховання патріотизму. Рідна мова не тільки краще виражає духовні якості народу, а й існує, як найкращий наставник, бо народ вчив ще тоді, коли не було ні книг, ні школи.

Свої дидактичні погляди К.Ушинський виклав, головним чином, в роботах «Керівництво до викладання «Рідного слова», «Педагогічна подорож Швейцарією». Він розробив кардинальні проблеми дидактики, і реалізував основні ідеї в своїх підручниках «Рідне слово» та «Дитячий світ».

Він поділяв дидактику на загальну і спеціальну. Загальна дидактика — це загальні правила навчання, загальний план навчання, а спеціальна повинна подавати правила викладання окремих наук.

Щоб правильно навчати дітей, розвивати розумові здібності, говорив він, треба добре знати їх індивідуальні та психологічні особливості, основні закономірності, загальнопедагогічні і дидактичні принципи навчання, які він виводив із закономірностей процесу пізнання, добре розуміючи відмінності між процесом наукового пізнання і учіння.

К.Ушинський ставив перед навчально-виховним процесом три завдання: освітнє, виховне, розвивальне, які мають реалізуватися через зміст та методи навчання.

Він зробив спробу встановити критерії відбору змісту навчального матеріалу для школи:

— відповідність змісту рівню розвитку науки;

— важливість і значення знань для життя людини;

—врахування вікових особливостей і можливостей дітей при побудові навчального курсу;

— народність.

У навчанні треба передбачати: зміст і дозування навчального матеріалу, посильність його для учнів, міцність засвоєння знань, зв'язок з життям, наочність, емоційність, виховуюче навчання тощо. Усі ці педагогічні дидактичні принципи навчання детально розроблені в творах К.Ушинського, хоча самого терміну «принцип» в його дидактиці не було. Всі правила, основні положення він називав - «необхідні умови будь-якого викладання».

Заслуга вченого полягає в тому, що дидактичні принципи він розглядав у тісному зв'язку з формами та методами навчання.

Великий педагог багато уваги приділяв у своїй педагогічній системі уроку. Необхідною умовою успішної організації навчальних занять має бути заняття з постійним складом учнів, сталим розкладом класних занять, з поєднанням фронтальних та індивідуальних форм при умові провідної ролі вчителя.

Кожний урок повинен мати цільову установку, бути закінченим і носити виховний характер. Враховуючи порівняно швидку стомлюваність дітей (особливо молодшого шкільного віку), К. Ушинський рекомендував переміну занять і різноманітність методів.

Види навчальних занять на уроках можуть бути різні: повідомлення нових знань, вправи, повторення пройденого, облік знань, письмові і графічні роботи учнів. Надаючи великого значення розвитку у дітей вміння самостійно працювати, К.Ушинський радив включати до структури уроку самостійну роботу учнів.

В дидактичній системі К. Ушинського особливе місце займають питання початкової народної школи. Право на виховання педагог розглядав як природне право кожної людини. Визнаючи головним засобом виховання — навчання, він робив висновок, що навчання, і особливо навчання в початковій народній школі повинно бути загальним. В запровадженні загального обов'язкового початкового навчання К.Ушинський бачив могутній фактор прогресу народу і країни.

6. К.Ушинський про підготовку вчителя

«Якщо медикам ми довіряємо своє здоров'я, то вихователям ввіряємо моральність і розум наших дітей, ввіряємо їхню душу, а разом з тим і майбутнє нашої вітчизни». Так визначав К. Ушинський роль і значення професії вчителя. Працю вчителя він порівнював з творчістю художника, який створює духовний образ людини [5].

Головна функція вчителя, за його висловом, — бути посередником між усім, що було благородного і високого в минулій історії людей і поколінням новим, охоронцем святих заповітів людей, що боролися за істину і за благо. Він повинен стати живою ланкою між минулим і майбутнім. І тому його справа — одна з найважливіших справ історії.

Надаючи учителеві відповідальну роль у суспільстві, К.Ушинський ставив до нього великі вимоги. Відповідно до ідеї народності виховання першою і основною умовою плідної діяльності педагога К.Ушинський вважав його близькість прагненням та інтересам народу.

У викладача середнього навчального закладу знання предмета є далеко не головним надбанням. Головне завдання гімназичного викладача полягає в тому, щоб він умів виховувати учнів своїм предметом. Вчитель має добре знати психологію дітей і чітко визначати мету своєї діяльності.

Вчитель має володіти педагогічним тактом, знати свою справу і завжди займатися своїм самовдосконаленням та підвищенням своєї професійної майстерності.

Для підготовки народних вчителів він пропонував створювати учительські семінарії, а для підготовки учителів середніх шкіл — педагогічні факультети при університетах. В університетську учительську семінарію слід приймати вихованців тільки тоді, коли можна з певністю передбачати в них хороших вчителів.

К.Ушинський вважав необхідним виховання у майбутніх вчителів потягу до знань, до самоосвіти. Він запроваджує після завершення навчання в семінарії річне стажування [2, 20, 22].

Творчі завдання і реферати

1. Г.Сковорода і К. Ушинський про народність виховання.

2. К.Ушинський про гармонійний розвиток людини.

3. Система морального виховання К.Ушинського.

4. Дидактика і методика початкового навчання К.Ушинського.

Питання для роздумів і проблемні запитання

1. Поясніть положення К.Ушинського: «Оскільки основи характеру у

кожного народу різні, то існують різні системи виховання».

2. Покажіть зв'язок в розумінні особливостей початкового навчання

Й.Песталоцці і К. Ушинським.

3. Вкажіть головні компоненти гармонійного розвитку особистості (за

К. Ушинським).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-28; Просмотров: 3852; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.025 сек.