КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Культура і цивілізація
Культура – це специфічний спосіб організації та розвитку людської життєдіяльності, представлений у продуктах матеріального і духовного виробництва; – у системі соціальних (суспільних) норм, цінностей, знань; – системі відношень до світу й себе; – у сукупності практичних здібностей освоєння і перетворення світу. До закономірностей розвитку культури слід віднести: · взаємозв'язок та взаємодія складених її елементі, · нерівномірний розвиток окремих сторін та елементів культури, · спадкоємність культури, виходячи з її відносної самостійності. Видатний німецький філософ І.Кант, культуру пов’язував з моральним категоричним імперативом, який мав практичну силу і був зорієнтованим головним чином на розум самої людини, її совість. Цивілізація – це сукупність усіх форм та видів матеріального вираження культурної діяльності людини та суспільства: – техніки, форм та способів організації матеріального виробництва; – усіх видів комунікацій; – соціальних інститутів. Основні характеристики цивілізації: 1) суспільний поділ праці, 2) виникнення товарно-грошових відношень та товарного виробництва, 3) розподіл суспільства на класи, 4) поява держав, 5) глибокий переворот у формах сім’ї, 6) створення писемності, 7) розвиток різних форм духовного виробництва. Цивілізація марксистами не досліджувалась, так як вважалось що для характеристики етапів суспільного розвитку цілком достатньо категорії суспільно-економічна формація. Ідеаліст О.Шпенглер, вважав що цивілізація – це етап спадку культури, її старіння. Англійський філософ А.Тойнбі, вважав що цивілізація – соціокультурне утворення, локалізоване у просторі та в часі (Ц.Др. Єгипту, Вавилона, арабська Ц. та інші) чи як фіксація певного рівня технологічного розвитку.
Структура цивілізації: 1) перетворена людиною окультурена природа, 2) засоби виробництва, 3)людина, яка спроможна жити в окультуреному середовищі. Показниками цивілізації є: 1) рівень смертності (особливо дітей), 2) санітарне становище міст, 3) стан екології. Самим важливим показником вважається наявність писемності. Хоча у всіх культурах використовується мова, але всі вони володіють писемністю. Відмінність цивілізації від культури: Перша ознака цивілізації – рівень розвитку культури. Але саме при вивченні цієї ознаки найчастіше відбувається ототожнення цивілізації і культури. Друга ознака цивілізації – спосіб освоєння культури: світовий досвід, історія людства свідчать, що який спосіб освоєння культури, така і цивілізація. На розвиток й особливості цивілізацій впливав зміст релігійних та філософських форм суспільної свідомості, їх використання як найважливіших засобів оволодіння всіма іншими цінностями суспільства: в Індії буддизм, брахманізм, філософія йоги, в Китаї конфуціанство мали значний вплив на регламентацію всієї людської діяльності. Для східної цивілізації характерне засвоєння матеріальних і духовних цінностей в умовах авторитаризму, всезагальної слухняності, особливо особистісного сприйняття держави, старшого в общині та сім’ї. Тому формування людини як слухняної і доброчесної відобразилося на всій життєдіяльності людини східних країн, на самій культурі і способах її засвоєння. Для західної цивілізації характерні прискорений розвиток науки і техніки, швидкі зміни предметного світу і соціальних людських зв’язків, оскільки в її культурі домінує наукова раціональність як особлива самодостатня цінність. Сьогодні починає домінувати розуміння цивілізації як єдиного, спільного для всього людства явища. В основі такого обґрунтування – ідея єдності, цілісності та взаємопов’язаності сучасного світу, спільного для всього людства, наявності глобальних проблем та загальнолюдських цінностей.
Основні теорії історико-культурного процесу: 1 ) лінійно-прогресивний напрям - вона спирається на переконання що різні держави, народи і культури вписані в русло єдиного всесвітньо-історичного процесу на шляху до торжества свободи, справедливості, рівності (Г.Гегель, К.Маркс, К.Ясперс); 2) циклічний напрям - розглядає історико-культурний процес як зміну деякої кількості унікальних і неповторних цивілізацій, культур, кожна з яких проходить повний цикл періодів існування від «народження» до «смерті» (О.Шпенглер, А. Тойнбі) а) Освальд Шпенглер («Занепад Європи» ) стверджував, що всесвітньо історія - це історія восьми культур, шість з яких - не європейські. У кінці періоду існування культура переходить у стан цивілізації і тоді спостерігається зовнішній матеріальний блиск і одночасна вичерпність духовних джерел для розвитку. Цей стан притаманний і європейській цивілізації. б) Арнольд Тойнбі (Дванадцять томів «Осягнення історії») - нарахував двадцять дну цивілізацію. Він вважав їх «одночасними», оскільки всі вони тривали досить короткий в історичній перспективі проміжок часу у 6 тис. років. Головним критерієм виділення цивілізацій він вважав релігійний. Розвиток цивілізації він бачив як «відповідь» на певний зовнішній або внутрішній виклик. 3) цивілізаційно-хвильова -вона не має загальноприйнятої схеми історії всесвітнього масштабу, однак в ній сформульовані принципи узагальнення історико-культурного матеріалу. Принципи узагальнення історико-культурного матеріалу: 1) історія людства має певний напрям, але нерівномірно охоплює різні народи, культури і держави, а тому являє собою череду «зльотів» і «падінь» різних народів культур і держав в різні епохи і в різних місцях; 2 ) на кожному з витків цього процесу зберігається деяка спадкоємність, попередній виток не зникає в «нікуди», він продовжує жити в новій епосі у вигляді техніки, технологій, культури і світогляді людей; 3) не існує єдиного ритму всесвітньо-історичного процесу, він утворюється з ланцюжка «критичних точок» як для окремих народів, так і цілих епох, маючи випадковий характер;
4) особливостей у соціально-економічному, політичному устрої, духовному житті різних країн і народів більше, ніж спільних для них рис; 5) вплив розвитку техніки і технології на історичний розвиток; 6) на історико-культурний процес істотно впливають природно-космічні чинники. а) наприклад - «етнокосмологічна гіпотеза» російського вченого та письменника Льва Гумільова, яка проголошує, що: - всесвітня історія складається з послідовного або одночасного домінування в ній приблизно десяти окремих народів (етносів),що створюють власні могутні держави); - вибухоподібне зростання могутності того або іншого етносу відбувається за рахунок впливу на нього космічної енергії; - ії носіями виступають особливі люди - пасіонарії, які ставлять досягнення великих цілей вище від інстинкту самозбереження і надихають інших людей; - однак, через певний проміжок часу (понад тисячі років) енергія згасає.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 3404; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |