КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Умови успішності управління
Навчання - шлях підготовки особистості до життя, до участі у створенні матеріальних і духовних цінностей, потрібних для суспільства і для неї самої. В.О. Сухомлинський писав, що важливою умовою повноцінного розумового виховання є міцні, свідомі знання елементарних істин науки – тих азів, з яких починається навчання і без яких неможливо оволодіти вершинами знань. Ускладнення у формуванні творчої особистості учнів пов'язані з тим, що вчителями недостатньо усвідомлюється взаємозв'язок між навчанням і творчим розвитком. Навчання не тільки сприяє розвитку творчої особистості учня, а й певною мірою залежить від нього. Спираючись на досягнення у творчому розвитку учнів, процес навчання включає їх у виконання нових, складніших творчих навчальних завдань. Учні успішно оволодівають на кожному віковому етапі тим, що не виходить за межі їх можливостей, до засвоєння чого вони готові. Саме тому особливого значення для формування творчої особистості учня має індивідуальний підхід. Основою індивідуального підходу до учнів у навчанні є знання вчителем їх психолого-індивідуальних особливостей, здібностей, ставлення до навчання. Особливо помітними є різниця в темпах виконання творчих навчальних завдань, швидкості та якості оволодіння потрібними для цього діями, операціями і прийомами розумової роботи, в гнучкості, самостійності мислення, співвідношенні в ньому конкретного й абстрактного. Завдання школи полягає саме в тому, щоб на основі вивчення індивідуально-психологічних особливостей дитини якнайповніше розвивати її творчі можливості в процесі навчання. Індивідуальний підхід до учнів при організації їх творчої навчальної діяльності не зводиться тільки до того, щоб «пристосувати навчання до індивідуальних особливостей учнів». Через індивідуальний підхід учитель повинен впливати на формування індивідуальних особливостей учнів, сприяти максимальному розвитку нахилів, здібностей, талантів кожного, усувати негативні індивідуальні риси, якщо такі починають виявлятися в окремих учнів. Тільки враховуючи результати оцінювання творчих можливостей учнів, учитель може визначити стратегію навчально-виховного процесу, спрямованого на розвиток творчих можливостей кожного учня й учнівського колективу в цілому. Індивідуальний підхід до учнів виявляється й у педагогічному управлінні домашніми завданнями. Як демонструють наші дослідження, тільки 64% учнів старших, 52% середніх, 23% початкових класів чітко уявляють собі, як ефективно організувати свою самостійну роботу вдома. Вчителі практикують диференційовані, індивідуальні домашні завдання відповідно до конкретних хиб, помилок учнів, але тільки 9% учителів при визначенні змісту домашніх завдань свідомо враховують закономірності, етапи й умови протікання творчого процесу. Готовність до життя не вичерпується набутою в школі певною сумою знань, умінь і навичок, вона включає прагнення і бажання вчитися далі, певний ступінь творчого розвитку особистості. Творчий розвиток особистості відбувається через навчання і завдяки йому. Навчальна діяльність є формою вияву розвитку особистості дитини і його основним фактором. Творча навчальна діяльність учнів є формою вияву й основним фактором розвитку і формування творчої особистості учня. В процесі творчої навчальної діяльності учні виконують передбачені творчі завдання, які сприяють розвитку їх творчих якостей, що забезпечують успішну творчу діяльність людини. Значною мірою це стосується розвитку творчого мислення учнів. У процесі виконання творчих навчальних завдань формуються різні дії мислення, що перетворюються потім на творчі операції мислення (висування гіпотез, виявлення протиріч, аналіз, синтез, абстрагування тощо). Під впливом навчання в учнів виникають нові потреби, інтереси, запити, емоції та інші компоненти їх пізнавальної та практичної діяльності. Інтереси до творчої діяльності не тільки виявляються, а й формуються в процесі творчої навчальної діяльності. У навчанні розвиваються й різні компоненти загальних і спеціальних здібностей учнів (сенсорні, перцептивні, ми-сленнєві, вербальні, мнемічні та ін.). Крім того, творча навчальна діяльність відіграє важливу роль у формуванні моральних, вольових якостей особистості. Існує така точка зору, що учнів з високим рівнем розвитку творчих можливостей не треба обмежувати при переході до вивчення складнішого матеріалу, навіть якщо вони не засвоїли повною мірою всіх елементів загально-прийнятої навчальної програми. Вважається, що такі обмеження гальмують розвиток потенціальних творчих можливостей. Так, наприклад, якщо учень має складнощі при вивченні мови, орфографії, граматики, але бажає писати вірші, оповідання, він повинен зустріти з боку вчителя заохочення свого творчого пошуку. При цьому стимулювання самовираження дитини і засвоєння базового матеріалу будуть іти паралельно. 7.4 Фактори успішності творчої діяльності та творчого розвитку студентів. Ставлення учнів до творчої діяльності зумовлюється цілим рядом факторів не тільки шкільного, а й позашкільного характеру. Проте вирішальна роль у формуванні позитивного ставлення до процесу творчості належить самому навчальному процесу, його змісту і методам, усій організації колективної та індивідуальної творчої діяльності учнів. В процесі створення сприятливих умов для розвитку творчих можливостей учнів у навчально-виховному процесі слід брати до уваги такі фактори: Необхідність оптимального (кількісного і якісного) складу творчих груп. Учнів, у яких рівномірно проявляються всі якості, які сприяють успішній творчій діяльності, майже немає. Тому у групи для розв'язування творчих завдань треба підбирати учнів так, щоб за рівнем розвитку своїх творчих якостей вони доповнювали один одного. Безперечно, що обдаровані діти відіграють значну роль у вихованні й розвитку своїх товаришів, існує і зворотній зв'язок. Саме тому дослідники виступають проти спеціальних шкіл для обдарованих дітей, вважаючи, що це «обезкровлює» загальноосвітню масову школу. Шкідливість ранньої спеціалізації. Статистика показує, що творче довголіття зберігають вчені, які за тих чи інших обставин уникли занадто ранньої спеціалізації і в молоді роки займалися проблемами, які відносилися до різних галузей науки.
Необхідність опосередкованого педагогічного управління творчою діяльністю учнів, прийняття на себе функції «внутрішнього критика». Для того, щоб акт творчості відбувся у повному соціальному значенні цього слова, дорослий повинен узяти на себе функцію відсутнього у дитини «внутрішнього критика». Дорослий, маючи потрібні знання, художні смаки, не лише відхиляє невдале, а й обирає серед багатьох варіантів той, що має технічну або художню цінність. При цьому вчитель повинен дотримуватися однієї умови: сприймати дитячий твір таким, який він є, не додавати ані рядка до вірша, ані штриха до малюнка, ані рисочки до креслення тощо. Фактор негативного впливу суперництва і конкуренції. Не можна ні в якому разі порівнювати і протиставляти за якістю «талановитості» роботи однолітків. Суперництво і конкуренція всередині учнівського колективу неприпустимі, бо вони одразу зміщують мотиви діяльності, а отже змінюють і характер діяльності: замість творчості задля спілкування, вираження почуттів, ставлень починається вигадництво задля першості. І.Г. Канєвська розробила поетапний підхід до творчого розвитку студентів, який може бути застосований для учнів старших класів: творче засвоєння знань, умінь (проникнення в лабораторію думки вченого), вироблення власної точки зору на проблему, творче застосування в навчальному процесі (перенесення знань на новий засіб діяльності), творча науково-дослідна робота студентів за межами навчальної програми. Велике значення для формування творчої особистості учня мають свідомі мотиви творчої діяльності, які стимулюють ініціативу, творчу активність, формують передумови творчої діяльності, настанову на творчий пошук. Розвиток мотивації навчання - це не самоціль, а всього лише один із засобів розвитку особистості учня. За результатами наших досліджень, лише 12% (310 осіб) учителів звертають увагу на формування у своїх учнів саме тих мотивів, які сприяють успішній творчій діяльності людини. Така ситуація пов'язана з тим, Що вчителі чітко не усвідомлюють таких мотивів (83%). Отже, велике значення для формування творчої особистості учня має усвідомлення вчителями провідних мотивів творчої діяльності і засобів їх формування в учнів у процесі навчання. У монографії В.К. Вилюнаса розглядаються конкретні психологічні механізми, що забезпечують розвиток мотивації людини, обговорюються ті впливи, які змінюють мотиваційні відношення людини, емоційні процеси, які лежать в основі таких змін, умови, від яких залежить їх закріплення. За даними нашого дослідження, 47% (178 осіб) учителів ставляться до фактів байдужості, незацікавленості учнів у навчанні як до чогось «об'єктивного» й обмежуються тільки констатацією цих фактів у своїх педагогічних характеристиках («не цікавиться», «лінується» і т.п.). Для повноцінного розвитку творчої особистості доцільно використовувати комплекс навчально-виховних та організаційних заходів, здійснюючи їх протягом тривалого часу. Ці заходи треба починати зі створення відповідного розвиваючого середовища в сім'ї, дитсадочку і розв'язання нескладних творчих завдань у дошкільному віці. У старшому шкільному віці треба використовувати спеціальні творчі завдання та проекти, інші заходи, втілення яких вимагає актуалізації в самостійній продуктивній діяльності всієї гами якостей і здібностей творчої особистості. Цей складний і довготривалий процес має бути добре організований, програмно та методично забезпечений. Мотиви творчої діяльності найбільш ефективно розвиваються в позашкільній роботі при відчутті радості від успішної творчої діяльності, задоволення від спільної роботи з товаришами. Віра в сили кожного і колективу в цілому, а також радість і задоволення від творчої діяльності формують такі якості і звички, як терпіння, захопленість і компетентність, старанність і готовність прийти на допомогу, які, як ми вже відмічали, в поєднанні з відповідними переконаннями є психічними передумовами для творчих досягнень. Так формуються довгочасні мотиви творчої діяльності, від яких залежать як ближчі, так і віддаленіші результати розвитку. Формування мотивів - це створення умов для появи внутрішніх спонукань до саморозвитку, усвідомлення їх особистістю і подальший розвиток учнем своєї мотиваційної сфери. Саме тому для формування творчої особистості учня специфічні переваги має позашкільна діяльність, у процесі якої учні можуть поглиблено вивчати предмет, мати великий простір для висунення оригінальних ідей, гіпотез, індивідуального підходу при розв'язанні задач і проблем. Література 1. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания // Избр. психол. тр.: В 2 т. - М.: Педагогка, 1980. -ТА.-232 с. 2. Андрієвська В.В. Психологія творчої праці вчителя / Творчість учителя іноземної мови / Київ. нар. ун-т наук, і пед. знань; За ред. М.Я.Дем'яненка. - К.: Рад. школа, 1978. -С.27-36. 3. Афанасьев В.Г. Научное управление обществом. - М.: Политиздат, 1973. - 392 с. 4. Бондар В.І. Дидактика: ефективні технології навчання студентів. - К: Вересень, 1996. - 129 с. 5. Бондар В.І. Теоретичні основи і технологія педагогічного аналізу: управлінський аспект: Навч.посіб. - К.: Науково-видавничий відділ, 1996. - 67 с. 6. Васильєв Ю.В. Педагогическое управление в школе: ме-тодология, теория, практика. - М.: Педагогика, 1990. - 144 с. 7. Вьіготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологические очерки: Кн. для учителя. - 3-є изд. -М.: Просвещение, 1991. - 93 с. 8. Гильбух Ю.З. Умственно одаренньш ребенок: Психоло-гия, диагностика, педагогика / НИИ психологии. - К.: РОВО «Укрвузполиграф», 1992. - 83 с. 9. Кан-Калик В.А., Никандров Н.Д. Педагогическое творчество. - М.: Педагогика, 1990. - 144 с. 10. Кардашов В.Н. Теоретические и методические основи художественно-творческого развития школьшков / Под ред. Н.А. Кушаева. - Бердянск: Дом техники плюс, 2000. - 160 с. 11. Макаренко А.С. Флаги на башнях //Макаренко А.С. Избр. произведения: В 3 т. / Ред.кол.: Н.Д.Ярмаченко (предс.) и др. - Изд. 2-е, испр. и дон. - К: Рад.школа, 1985. - Т.2. - С.7-20. 12. Максименко С.Д. Рефлексія проблем розвитку в психології // Психологія і суспільство. - 2001. - № 3. - С.4-22. 13. Онищук Л.А. Гуманізація управлінської діяльності директора школи: Монографія. - Житомир: Полісся, 2002. - 321 с. 14. Педагогічна майстерність: Підручник / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.В. Кривонос та ін.; За ред. І.А. Зязюна. -2-ге вид., допов. і переробл. - К.: Вища шк., 2004. - 422 с. 15. Рибалка В.В. Психологія розвитку тюрчої особистості: Навч. посібник. - К: ІЗМН, 1996. - 236 с. 16. Рубинштейн С.Л. Основьі общей псіхологии: Учеб-ное пособие для вьісших пед. учебн. завед. - 2-е изд. - М.: Уч-педиздат, 1946. - 704 с. 17. Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості вчителя: Навчальний посібник. - К.: ІСДОУ, 1994. - 112 с. 18. Сисоєва С.О. Підготовка вчителя до формування творчої особистості: Монографія.-К.: Поліграфкнига, 1996. - 405 с. 19. Сисоєва С.О. Педагогічна творчість: Монографія. -Х.-К.: Книжкове видавн. «Каравела», 1998. -150 с. 20. Сисоєва С.О., Поясок Т.Б. Психологія та педагогіка: Підручник для студентів вищих навчальних акладів непеда-гогічного профілю. - К.: Міленіум, 2005. - 521 с. 21. Сунцов Н.С. Управление общеобразовательной шко-лой: Вопросьі теории и практики. - М.: Педагогика, 1982. -144 с. 22. Сухомлинский В.А. Разговор с молодьім директором школьї. - М.: Просвещение, 1973. - 208 с. 23. Сухомлинский В.А. Сто советов учителю. - К.: Радянська школа, 1984. - 254 с. 24. Сухомлинский В А. Об умственном воспитании / Сост. и авт. вступ, ст. М.И.Мухин. - К: Рад. школа, 1983. - 206 с. 25. Шакуров Р.Х. Социально-психологические основьі управлення: руководитель и педагогический коллектив. - М.: Просвещение, 1990. - 208 с.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 980; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |