Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Категорія матерії




У сучасній науковій і філософській картині світу категоріЇ матеріЇ належить значне місце. У філософії існує декілька підходів до поняття «матерія»:

матеріалізм стверджує первинність матерії, вона розуміється як основа буття, а всі інші буттєві форми - дух, людина, суспільство - як породження матерії;

об'єктивний ідеалізм розуміє матерію як щось вторинне, що породжене надлюдською духовною реальністю;

суб'єктивний ідеалізм взагалі заперечує існування матерії як самостійної реальності, вона проголошується лише продуктом суб'єктивного духу, свідомості людини.

Історичний розвиток матеріалістичних поглядів, форм матеріалізму супроводжувався еволюцією поняття матерії.

В античній філософії проблема пошуку першопочатку світу позначається античними філософами як проблема «архе». Під матерією розуміли конкретну, якісно визначену речовину.

Так, для Фалеса такою першоречовиною була вода, для Анаксимена - повітря, для Геракліта - вогонь, для Емпедокла - чотири стихії (вода, земля, вогонь і повітря). Анаксимандр вважав- основою світу не конкретну речовину, а невизначений першоелемент - «апейрон», а Демокріт - сукупність найдрібніших частинок, атомів, з яких складається навіть душа людини. Це була перша форма матеріалізму у філософії, що отримала назву стихійного, наївного, споглядального матеріалізму. Пізніше філософський матеріалізм стали називати «лінією Демокріта» у філософії.

Другий етап у розвитку поняття матерії пов'язаний з формуванням метафізичних уявлень про матерію.

На основі праць Ньютона, Коперника, Бруно, Кузанського, Галілея, Бекона, Гоббса, Локка, Дідро, Гольбаха, Ламетрі та інших філософів і вчених формується нова матеріалістична картина світу. Матерія почала розумітися як речовина з певними, конкретними (в основному, кількісними) характеристиками, з певними невід'ємними і незмінними (як вважали) властивостями - постійною масою, вагою, просторовою протяжністю, непроникністю, певною будовою (що складається з сукупності неподільних атомів).

Саме таке розуміння матерії утвердилося (багато в чому під впливом класичної фізики і механіки Ньютона) в XVII-XIX сторіччях. Був розроблений і науково визначений основний вид руху - механічний і метод - механістичний. Для матеріалізму того часу було характерним зведення складних конструкцій і речей до простіших (так званий «редукціонізм»).

Ламетрі, Гольбах та інші розглядали людину або суспільство за моделлю звичайного механізму, простої машини, яка працює за тими ж законами, що і будь-який інший механізм. Тому, в цілому, дана форма матеріалізму отримала назву механістичного, метафізичного матеріалізму (протилежного діалектичному).

Наприкінці ХІХ - на початку XX ст. відбулася ціла серія відкриттів - явища електромагнітного поля, радіоактивності, подільності атомів, змінності маси залежно від швидкості руху тіл, залежності просторово-часових властивостей тіл від швидкості їх руху. Ці відкриття привели не тільки до революції в природознавстві, але й до кризи класичної (ньютонівської) картини світу. Зазнає краху механістичне розуміння матерії. Виявилось, що не можна ототожнювати філософську категорію матерії з вченням про її фізичну будову і властивості. Будь-які уявлення про фізичні властивості матерії невпинно застарівають і змінюються, але це не повинно перекреслювати саме поняття матерії як об'єктивної реальності.

Марксистською філософією було розроблене діалектико-матеріалістичне розуміння матерії. За визначенням В.І. Леніна, матерія - філософська категорія для позначення об'єктивної реальності, що існує незалежно від свідомості, але здатна чуттєво сприйматися людиною. У діалектичному матеріалізмі поняття матерії не пов'язане з певною конкретною речовиною або атомами, з тими або іншими фізичними властивостями. Нова діалектико-матеріалістична картина світу розглядає матерію, енергію, рух, простір і час не просто взаємозв'язаними між собою, а як істотні елементи єдиного цілого. Був зроблений висновок про те, що матерія, як об'єктивна реальність, самодостатня, здатна до саморуху, саморозвитку.

Такою є третя - діалектична - форма матеріалізму в історії філософії.

Здатність матерії до саморозвитку, до самоперетворення найбільш повно виявляє себе на ступені соціальної матерії, в процесі практичної, матеріально-предметної діяльності людства. Якщо метафізичний матеріалізм фактично ототожнював матерію і природу, то матеріалізм діалектичний поширює поняття матеріального і на суспільне буття. Природа як форма матерії добудовується в процесі людської діяльності. Без людини, без людського існування вона ще не є довершеною і повною. Саме через соціальну форму -людське існування - матерія виявляє і таку свою властивість, як свідомість. Матерія сама є причиною і підставою сфери духу: мислення, свідомості.

Сьогодні у філософії прийнято розрізняти філософську категорію матерії (як об'єктивної реальності загалом) від конкретних форм її фізичного існування. Матерія існує у вигляді нескінченного розмаїття конкретних формоутворень.

Способом їх існування є рух. У кожного виду матеріального існування є своя форма руху. Жодна форма матерії не є абсолютно незмінною.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 956; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.