КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Рух, простір і час як атрибути буття
Які ж конкретні форми матеріального можна визначити? По-перше, можна говорити про фундаментальні види матерії (якими займається здебільшого сучасна фізика), це: • речовина; • поле; • плазма; • вакуум. По-друге, можна виділити - за масштабністю - такі рівні матери: •мегасвіт - світ космосу (планети, зоряні комплекси, галактики, метагалактики); •макросвіт - світ стійких форм і відповідних людині величин (людина як тілесна істота теж належить до фізичного макросвіту); •мікросвіт - світ атомів і елементарних частинок. •По-третє, матеріальне буття складається з таких форм: • нежива природа (механічні, фізичні, хімічні, геологічні, космічні процеси і їх структурні елементи); • жива природа (клітини, організми, популяції, види, біосфера); • соціально організована матерія - суспільство, сфера матеріально-економічної діяльності, світ культури як «другої приради», тобто світ штучних речей, створених людською працею. •Своєрідною класифікацією матеріальних форм є виділення основних сфер нашої планети. Лев Гумільов у своїй роботі «Етногенез і біосфера Землі» пише про це так. «Де ви мешкаєте? - питає автор. - На планеті Земля. - По одній оболонці ви ходите - це літосфера. Інша проникає у всі клітини вашого організму - це гідросфера. Третьою ви дихаєте - це атмосфера. А четверта - біосфера. Це ви самі зі всім живим - рослинами, мікроорганізмами тощо». В рамках біосфери починає розвиватися особливий тип матеріальної системи - людське суспільство (соціум). Як особливий вид організації матерії суспільство існує лише завдяки виробничій діяльності людей. З появою людини і людства виникає ще один могутній чинник єдиного планетарного розвитку - ноосфера -сфера розуму (автори поняття і концепції ноосфери - французький дослідник Е. Леруа, вітчизняний вчений В. Вернадський, французький вчений і богослов П. Тейяр де Шарден). Утворення ноосфери з біосфери - це прояв всього людства як єдиного мислячого цілого. Щоб ноосфера виправдала своє найменування як «сфери розуму», в ній повинен виявитися дійсно гуманістичний розум, наукова думка, орієнтована не на цілі панування і влади, а на цінності людського розвитку. Під атрибутом у філософії розуміють необхідну, невід'ємну, істотну властивість, без якої неможливе існування певного об'єкта. Атрибутивними властивостями буття у філософії вважаються рух, простір і час. Будь-яка зміна визначається у філософії поняттям «рух». Особливий рух, який пов'язаний з якісним перетворенням об'єкта, з переходом від простого до складного, від нижчого до вищого, від старого до нового, прийнято називати «розвитком» (так, наприклад, просторове переміщення матеріального об'єкта - рух, але не розвиток). Філософським вченням про розвиток є діалектика. Загальними властивостями руху є: • об'єктивність (незалежність від свідомості людини); • нестворюваність і незнищуваність руху (рух не виникає з нічого і не зникає безслідно, а лише перетворюється з однієї форми на іншу; в природознавстві це знайшло своє відображення в універсальному законі збереження і перетворення енергії); • суперечливий характер руху (рух містить у собі момент спокою, він є єдністю зміни і збереження, перервності і безперервності, кількісних і якісних змін). Так, протилежністю руху і, разом з тим, його стороною, моментом збереження якісної визначеності буття є спокій. Адже будь-який предмет, змінюючись, все ж таки залишається до пори до часу самим собою, в нім є дещо стабільне, відносно незмінне, стійке. Завдяки тому, що разом з рухом є і спокій, нас оточує цілком певні об'єкти і процеси. • універсальність і абсолютність руху (рух і спокій не є рівнозначними атрибутами буття: спокій - завжди момент відносний, тимчасовий, рух же в абсолютним, він - сам спосіб існування матерії" ). Абсолютна природа руху виявляється тільки через конкретні його форми («рух взагалі» - лише абстракція, філософське поняття, в реальності ж рух завжди виявляє себе в певній формі). Ф. Енгельс, наприклад, у творі «Діалектика природи» виділив п'ять основних форм руху: 1) механічну (переміщення тіл під дією певних сил); 2) фізичну (перетворення елементарних частинок, взаємодія і перетворення атомів у процесі ядерної реакції; зміна електромагнітного поля і т.ін.); 3) хімічну (взаємоперетворення речовин у процесі хімічних реакцій); 4) біологічну (процеси, які забезпечують можливість життя: обмін речовин у живих організмах; народження, розвиток і загибель біологічних особин, виникнення і зникнення біологічних видів та ін.); 5) соціальну (розвиток суспільства, певні соціальні перетворення). Принципами розташування цих форм є наступні: • «від простого до складного», «від нижчого до вищого», від менш до більш розвиненої форми; • кожна форма руху матерії має свою специфіку і відповідно до того має певне місце в загальній класифікації; • кожна подальша (розвиненіша форма) містить у собі всі попередні, але не є їх простою сумою, в ній виявляється нова якість і власна специфіка (помилка зведення складних форм до простих називається редукціонізмом); • вищою і універсальною формою матеріального руху є соціальна форма; в марксистській традиції духовне, ідеальне - це є власна форма саморозвитку матерії на соціальному рівні: матеріальний рух у своїй вищій формі не може здійснюватися без своєї протилежності - ідеальної, духовної форми (свідомості). Атрибутами буття, його невід'ємними і найзагальнішими характеристиками є також простір і час. Проблеми простору і часу досліджувалися як у філософії, так і в науці. З античних часів у філософії сформувалися дві тенденції в поясненні простору і часу. Субстанціальна концепція простору і часу (Деморкріт, І. Ньютон) розглядає простір і час як незалежні одна від одної і від матерії субстанції. Простір і час - самостійно існуючі реальності, які є абсолютними, - вони все в себе вміщають і ні від чого не залежать. Демокріт ввів уявлення про реальне існування порожнечі як вмістилища рухомих атомів. Подібно до цього і у Ньютона простір - абсолютна порожнеча, незмінне і нескінченне вмістилище всіх матеріальних тіл. Час протікає однаково, і його протікання ні від чого не залежить, бо час - це чиста тривалість, постійна шкала для вимірювання всіх конкретних змін. Реляційна концепція простору і часу утверджується у XX столітті завдяки створенню теорії відносності А. Ейнштейном, хоча її філософське підґрунтя можна знайти ще у філософії Аристотеля, Г. Ляйбніца. Аристотель заперечував існування порожнечі як такої. Простір зайнятий матеріальними тілами. За Ляйбніцем ні абсолютної порожнечі, ні чистої тривалості, які б існували незалежно від матеріальних тіл, немає і не може бути.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1694; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |