КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Герменевтика у філософії - це вчення про наукове осягненні (розуміння) сутнісного, широко поширена в західній філософії
Закон єдності і боротьби протилежностей виявляв причину та джерело розвитку.Джерелом розвитку є внутрішня суперечність предметів та явищ. Суперечність є відношенням між діалектичними протилежностями. Розрізняють формальні протилежності, які не мають внутрішнього зв'язку, і протилежності діалектичні - такі сторони єдиної сутності, які і взаємозаперечують і, разом з тим, взаємодоповнюють одна одну (наприклад, спадковість і мінливість, диференціал та інтеграл, асиміляція і дисиміляція, аналіз і синтез тощо). Єдність протилежностей - це їх взаємопроникнення і нероздільність, приналежність до однієї сутності. Боротьба - їх взаємовиключення в межах єдиного цілого. Взаємодія протилежних сторін і є джерелом саморуху, імпульсом розвитку певної сутності. Метафізика стала розглядатися відтепер як антидіалектики, антідіалектічний спосіб мислення при якому предмети і явища виступають як незмінні і незалежні один від одного, а також заперечуються внутрішні протиріччя як джерело розвитку. Основні методи і прийоми філософського аналізу. В історії філософської думки вироблені два протилежних методу філософського аналізу: діалектика (діалектичний метод) і метафізика (метафізичний метод). Термін діалектика (з грец - "бесіда", "розмова", "суперечка") спочатку означав особливе мистецтво ведення бесіди або дискусії. Воно полягало в умінні ставити питання і давати відповіді, розкривати протиріччя в міркуваннях співрозмовника. У софістів це мистецтво прийняло якісно нову форму сукупність логічних прийомів, за допомогою яких можна брехню представити як істину. Для Сократа діалектика є мистецтво осягнення істини шляхом зіткнення протилежних думок. Аристотель під діалектикою розумів вміння класифікувати поняття, розділяти речі на рід і види. В епоху середніх століть схоластика зводила діалектику до формальної логіки, яка була протиставлена риториці. Але, починаючи з Гегеля, термін "діалектика" набуває зовсім нового значення, а саме - як метод пізнання, протилежний метафізиці. Термін метафізика (з грец - "після фізики") спочатку означав твір Аристотеля, написане ним після "Фізики". Оскільки в цьому творі Аристотель займається не природничо, а суто філософськими питаннями, то метафізику стали розглядати як синонім філософії, тобто ототожнювати метафізику з філософією (так, в середньовічних університетах читався курс лекцій з метафізики, тобто з філософії). В епоху середніх століть метафізика (філософія) служила теоретичним обґрунтуванням теології, була служницею богослов'я. Гегель вперше вжив термін "метафізика" в новому значенні як метод пізнання, протилежний діалектиці. Метафізичне, або догматичне мислення це мислення, якому не вистачає гнучкості, яке оперує готовими штампами, яке не бачить внутрішніх суперечностей у предметі пізнання, його складності та неоднозначності. Особливістю догматичного мислення є однобічність, абстрактний підхід j до проблем, абсолютизація окремих сторін, невміння бачити явища в їх розвитку та взаємозв'язку з іншими явищами. Як діалектика, так і метафізика можуть бути пов'язані або з матеріалізмом, або ідеалізмом. Матеріалізм може бути діалектичним і метафізичним, ідеалізм також буває діалектичним та метафізичним. Діалектика - метод філософського дослідження, при якому речі, явища розглядаються з урахуванням їх внутрішніх протиріч, змін, розвитку і зв'язки, причин і наслідків, єдності і боротьби протилежностей. В історії філософської думки виділяють ряд історичних форм діалектики: - Стихійна діалектика (Геракліт, Зенон Елейський); -Ідеалістична діалектика (Платон, Кант, Фіхте, Шеллінг, Гегель); -Матеріалістична діалектика (К. Маркс, Ф. Енгельс, В. І Ленін, Г В Плеханов). Теоретична розробка діалектики - одним із найважливіших досягнень німецької класичної філософії. Діалектика виступає тут як вчення про розвиток і як універсальний філософський метод пізнання. Всі представники німецької класики зробили свій внесок у теорію діалектики і в створення системи філософських понять і категорій. Проблема діалектики виникає задовго до німецької класичної філософії, причому саме поняття діалектики змінювалося протягом історії. В античній філософії діалектика виступала в двох формах. Першою формою діалектики було вчення про становлення, про вічну мінливість, плинність світу явищ. Причиною того вважалася боротьба і взаємозв'язок протилежностей. Ця форма діалектики була притаманна, зокрема, філософії Геракліта, Ємпедокла, Демокріта (подібні діалектичні ідеї містилися і в давньокитайських уявленнях про існування двох протилежних сил космічного цілого - Інь і Ян). Другою формою античної діалектики стала діалектика як певний метод пізнання. Для Сократа діалектика є пошуком істини через стикання протилежних точок зору, через діалог, через мистецтво вести бесіду. У філософії Платона, Аристотеля і неоплатоніків діалектика виступає методом пізнання сутності речей і охоплює собою всю логічну проблематику. У натурфілософських вченнях Відродження (М. Кузанського, Дж. Бруно) знову з'являються діалектичні ідеї про вічний рух, про збіг і єдність протилежностей - світу і Бога. Таким чином, в історії філософії поступово формується розуміння діалектики як: а) вчення про розвиток (джерелом якого є єдність та взаємоперетворення протилежностей); б) заснований на цьому вченні метод пізнання. Особливість німецької класичної філософії полягає в тому, що в ній будується загальна система діалектики, яка набуває своєї завершеної форми у філософії Гегеля. Якщо у Канта діалектика має ще цілком негативний характер (діалектика пов'язується ним із виникненням протиріч у мисленні і розцінюється як неминучий шлях заблуджень у процесі пізнання), то вже Фіхте розуміє взаємодію протилежностей як необхідний момент, як закон людського розуму і процесу пізнання. Шеллінг у своїй філософії сформулював «принцип полярності», тобто наявність у природі протилежних сил і властивостей. Найбільш розвинену, глибоку і теоретично досконалу систему діалектики розробив Гегель. Пізніше гегелівська діалектика була переосмислена і пристосована марксизмом для пояснення соціальної дійсності і для вирішення політичних проблем. Засновниками марксизму, К. Марксом і Ф. Енгельсом, була створена система матеріалістичної діалектики як вчення про всезагальні закони розвитку природи, суспільства і людського мислення. Діалектика конкретизується в системі філософських категорій і законів. Категорії діалектики - гранично загальні, фундаментальні поняття, які відображають найсуттєвіші закономірні зв'язки і відносини реальної дійсності і пізнання. Категорії діалектики знаходяться у взаємозв'язку одна з одною і складають систему на основі принципу єдності історичного і логічного (категорії є історичними ступенями практичного освоєння дійсності і, разом з тим, логічними ступенями проникнення мислення в сутність предметів та явищ у процесі пізнання). Основними категоріями діалектики є одиничне і загальне, частина і ціле, форма і зміст, сутність і явище, причина і наслідок, можливість і дійсність, необхідне і випадкове. Закони діалектики - це загальні форми суттєвих зв'язків у процесі розвитку. Основні закони діалектики - це закон єдності і боротьби протилежностей, закон переходу кількісних змін у якісні і закон заперечення заперечення. Закон переходу кількісних змін у якісні (або закон взаємопереходу кількісних і якісних змін) розкриває механізм розвитку, механізм появи нового, раніше не існуючого. Основними категоріями, що розкривають суть цього закону, є поняття кількості, якості, міри і діалектичного стрибка. Кількість - зовнішня визначеність предмета чи явища, яка позначається у величинах і числах. Якість - внутрішня визначеність предмета, усталена сукупність його властивостей та ознак. Міра - така єдність кількісних і якісних параметрів предмета, в межах якої дана якість ще не змінюється. Діалектичний стрибок - порушення міри і перетворення даної якості на нову. Будь-яке явище є єдністю кількісних і якісних характеристик. Кількісні зміни відбуваються поступово і безперервно, але - до певної межі, до досягнення певної міри. При порушенні певної міри відбувається раптовий стрибок, кількісні зміни перетворюються на зміну якості. Якщо кількісні зміни відбуваються поступово, то якість змінюється завжди у формі раптової зміни, діалектичного стрибка. Закон заперечення заперечення визначає спрямованість і тенденцію розвитку. Діалектичний розвиток має спіральний характер: від простого до складного, від нижчого до вищого, але з частковим поверненням, з успадкуванням позитивного змісту попередніх ступенів. Певна єдність (предмет чи явище) в процесі власного розвитку відкидає від себе старе, те, що віджило і заважає подальшому розвитку (перше заперечення). Разом з тим, розвиток містить у собі й елемент спадковості, збереження в собі найбільш цінних моментів старого змісту, які мають право на існування і забезпечують цілісність предмета, збереження його специфіки. Здійснюється друге заперечення: часткове повернення до попереднього стану. Таким чином, в процесі розвитку відбувається розрив із власним минулим, зі старим змістом, і, одночасно, здійснюється подолання крайнощів, часткове повернення і збереження всього цінного, що було на попередній стадії. Основний принцип діалектики - принцип розвитку. На відміну від руху як зміни взагалі, розвиток повинен розумітися як саморух, тобто як такий процес, джерела якого закладені в предметі, що саморозвивається. Розвиток виникає в результаті боротьби протилежностей, які розуміються як взаємно обумовлені суперечливі крайнощі. Іншою відмітною ознакою розвитку є те, що розвиток, на відміну від руху, виступає як необоротний, направлений закономірний процес змін. Вінє нескінченним рухом по висхідній спіралі, рухом суперечливим, таким, що вклю чає відступи, повернення назад. Проте в цілому це рух ви форм простих до форм більш складних, від систем примітивних до високоорганізованих. Діалектичний метод пізнання, діалектичне мислення відбувається за тими ж самими діалектичними законами. Діалектика - це вміння виявляти і долати, розв'язувати суперечності. Діалектика - такий метод пізнання, такий спосіб мислення, при якому явища розглядаються в процесі змін, розвитку, в єдності і різноманітності їх властивостей, у взаємозв'язку протилежних сторін. Метафізика - метод, протилежний діалектиці, при якому об'єкти розглядаються відокремлено (як самі по собі, а не з точки зору їх взаємозв'язку), статично (ігнорується факт постійних змін, саморуху, розвитку), однозначно (ведеться пошук абсолютної істини, не приділяється увага протиріччям, не усвідомлюється їх єдність). Догматизм - цим поняттям характеризується особливий стан метафізичного мислення, коли, сприйняття навколишнього світу через призму догм - раз і назавжди прийнятих переконань, недоведених, "даних зверху" і носять абсолютний характер, що, наприклад, було притаманне середньовічній теологічної філософії. З онтологічної стороною основного питання філософії пов'язано уявлення матеріалізму та ідеалізму як загальнонаукових методологій. Так, матеріалістична методологія обумовлює сприйняття дійсності як існуючу реальну дійсність, де матерія - первинна субстанція, а свідомість є прояв матерії - її модус (властивість). Суть ідеалістичної філософської методології - визнання ідеї в якості первісної і визначальною сили, а матерії - втіленням ідеї, її похідної. Обидві методології мають широке поширення в сучасній філософії. Еклектика - форма пізнання, заснована на довільному поєднанні розрізнених, які не мають єдиного творчого початку фактів, понять, концепцій, в результаті якого досягаються поверхневі, але зовні правдоподібні, що здаються достовірними висновки. Часто еклектика застосовувалася для обгрунтування будь-яких поглядів, ідей, привабливих для масової свідомості; але які не мають реальної, ні онтологічної, ні гносеологічної, цінності і достовірності (в середні віки - в релігії, в даний час - в політиці, рекламі). Софістика - прийом пізнання, заснований на майстерному застосуванні в спорі або доказі неправильних міркувань, різного роду хитрощів, замаскованих під зовні правильні доводи. Софістика була поширена у Стародавній Греції, мала на меті не отримання істини, а перемоги в суперечці, докази істини тверджень "чого завгодно і кому завгодно", і використовувалася як прийом ораторського мистецтва. Герменевтика (грец. "hermeneutikos" - тлумачить) - мистецтво перекладу, мистецтво розуміння сенсу (Гермес в грец. Міфології був посередником між богами і людьми).Була особливим методом класичної науки про мову, що дозволяє осмислено інтерпретувати пам'ятники стародавньої літератури. З гносеологічної стороною основного питання філософії пов'язані поняття гностицизму і агностицизму (грец. "agnostos" - невідомий), а також такі поняття як: - Емпіризм (грец. "empeiria" - досвід) - напрям у теорії пізнання, яке стверджує, що чуттєвий досвід - єдине джерело знання, а саме знання обгрунтовано в досвіді (Матеріалістичний емпіризм: Бекон, Гоббс, Локк, Гельвецій, - джерелом чуттєвого досвіду оголошує зовнішній світ. Ідеалістичний емпіризм: Берклі, Юм, - обмежує досвід сукупністю відчуттів); - Сенсуалізм (лат. "sensualis" - відчуває) вчення в теорії пізнання, що визнає відчуття єдиним джерелом пізнання.Сенсуалізм може поєднуватися з емпіризмом (Берклі) і з раціоналізмом (Кант); - Раціоналізм (лат. "rationalis" - розумний) - напрям у теорії пізнання, яке стверджує, що загальність і необхідність знання не можуть бути виведені з досвіду, вони кореняться в розумі. Раціоналізм протилежний емпіризму і виник з спроби пояснити особливості математичного природознавства.Представники. XVII століття Декарт, Спіноза, Лейбніц. XVIII століття - Кант, Фіхте, Шеллінг, Гегель. В якості особливого напрямку виділяється ірраціоналізм (Ніцше, Шопенгауер). Згідно ірраціоналісти світ хаотичний, не має внутрішньої логіки, а, отже, ніколи не буде пізнаний розумом. Зворотною стороною догматизму є релятивізм і скептицизм. Людина-догматик, що керується в житті набором готових правил, шаблонів, «абсолютних істин», рано чи пізно опиняється в ситуації конфлікту з реальним життям, яке не вкладається в прокрустове ложе звичних штампів. І тоді така людина одні догми міняє на інші, прямо їм протилежні, або починає з недовірою ставитися до всього. Вона приходить до висновку, що «все відносно» і «тільки відносно». І тоді в її очах взагалі зникає різниця між правдою і неправдою, між добром і злом, між істиною та її імітацією. У філософії така позиція має назву «релятивізм», а людина, що її сповідає, є скептиком. Таким чином, догматизм рано чи пізно обов'язково перетворюється на скептицизм. Метафізичний (догматичний) підхід не є,абсолютно неприйнятним, він має свою сферу застосування: там, де потрібна чіткість, точність, строга визначеність, фіксація фактів, систематизація і упорядкування наявного матеріалу, - там поле діяльності метафізичного мислення. Але для творчого пошуку, для відкриття нового через заглиблення в сутність речей, - для цього потрібне діалектичне мислення. Мислення загалом - це завжди внутрішній діалог, аргументи і контраргументи, доведення і спростування, зіткнення протилежних позицій, їх осмислення і розв'язання суперечностей. Безумовно, діалектичне мислення не є мисленням за схемами діалектичних законів і категорій. Його школою є історія філософії. Навчитися діалектичному мисленню можна тільки через діалог із мислителями минулого, через освоєння їх філософської спадщини.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 618; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |